restauratie yamaha XS 750 E

Maar het plaatwerk geeft een te dun randje voor het gewicht van de motor, vandaar dat dit soort gaten uitlubberen..
Nee ik ben het met Bruno eens; iets meer vlees om het gat zodat de as goed 'draagt'
 
Twee sluitingen er op lassen. Het is niet te dun maar te weinig smering en ijzer op ijzer. Mag het dan een keer na zoveel kilometer een beetje uitslijten.
Heel veel werk maken van zo'n onbelangrijk onderdeel is zonde van de tijd.
 
We zijn het erover eens dat een sluitring met een brede kraag de betere oplossing is. Wat de tijd betreft: als ik kijk hoeveel (ontelbare) uren reeds in de restauratie gekropen zijn, dan kan dit er ook nog bij. ;)

Twee sluitingen er op lassen. Het is niet te dun maar te weinig smering en ijzer op ijzer. Mag het dan een keer na zoveel kilometer een beetje uitslijten.
Heel veel werk maken van zo'n onbelangrijk onderdeel is zonde van de tijd.
 
Laatst bewerkt:
de ophanging van de middenbok is echt veel te zwak uitgevoerd bij de XS. Je zou verwachten dat het bij een latere XS zoals deze verbeterd is maar nog steeds niet echt goed. Ook bij mijn XS850 was een oog afgebroken.

Ik heb eens een verhaal gehoord van Heinz Wyes van de duitse Triple club, dat in 1977 een maat van hem een nieuwe XS750 gekocht had en aan hem kwam showen. Hij kwam aanrijden en zette de motor op de middenbok, waar deze (nieuwe motor!) spontaan doorheen zakte!
 
Ik heb nog even over de oorzaak van de slijtage zitten denken. Het probleem is niet zozeer dat ijzer op ijzer draait. Want dan zou het oog in de staander, die rond een as (een bout die de staander vasthoudt tussen de steunpunten, zie foto) draait uitgesleten moeten zijn en dat is niet of nauwelijks. Probleem lijkt dat de bout (de as zelf) beginnen bewegen is in de steunpunten van het kader. En op die beweging zijn de steunpunten duidelijk niet berekend. Ik heb al gedacht om de moer die de as vast zet, vast te lassen op het steunpunt en de bout erin te draaien met loctite.
Twee sluitingen er op lassen. Het is niet te dun maar te weinig smering en ijzer op ijzer. Mag het dan een keer na zoveel kilometer een beetje uitslijten.
Heel veel werk maken van zo'n onbelangrijk onderdeel is zonde van de tijd.
full
 
De moeren (staalkwaliteit 10:9) heb ik rechtstreeks gelast op de nieuwe verstevigingsringen waardoor ze niet kunnen gaan bewegen (zie vorige berichten). Ik begrijp niet waarom Yamaha dat niet zelf deed. Ze hebben dit wel gedaan op tal van andere plaatsen.
full
 
De moeren (staalkwaliteit 10:9) heb ik rechtstreeks gelast op de nieuwe verstevigingsringen waardoor ze niet kunnen gaan bewegen (zie vorige berichten).
Wat is dan nog het nut van de ring aan die kant?
Ik begrijp niet waarom Yamaha dat niet zelf deed. Ze hebben dit wel gedaan op tal van andere plaatsen.[afbeelding]
Als het dan vast rot heb je minder mogelijkheden denk ik?


Hoe dan ook; zo werkt het weer :t
 
Zadelsteunpunten waren door de eerste eigenaar van de motor verplaatst om de motor om te bouwen naar een Special-versie met kortere benzinetank en meer naar voor geschoven getrapt zadel.
Heb nieuwe steunpunten gemaakt en terug geplaatst op de originele plaats.
Nog even kijken naar de uitlaatbevestiging en het kader kan naar de poederlakker.
full
 
Ring is 25 mm diameter (moer slechts 17mm) en dient ter versteviging van het toch dunne metaal van 2mm dik van de steunpunten. Maar de verstevigingsring en de bout overlappen elkaar inderdaad voor een deel
Wat is dan nog het nut van de ring aan die kant?Als het dan vast rot heb je minder mogelijkheden denk ik?


Hoe dan ook; zo werkt het weer :t
 
Laatst bewerkt:
Ring is 25 mm diameter en dient ter versteviging van het toch dunne metaal van 2mm dik van de steunpunten.

Aan de kant van de moer zal dat niet veel doen denk ik. Kan ook zijn dat je sowieso de afstand moest overbruggen i.v.m. lengte van de draad op de bout en zit verder ook niet in de weg natuurlijk :)
 
Jammer, het leek me echt een leuke fiets voor iemand hier.
Maar dan moet men natuurlijk wel direct reageren, anders zijn ze weg. Ik zie heel vaak dat soort dingen op MP, en als je een tijdje later kijkt zijn ze al opgesnord...
Kan niet oordelen over een ander natuurlijk, maar het eerste wat ik doe als ik wakker word, altijd zo rond 6 uur in het weekend is met een bakkie koffie internet te checken.
Anyway, dit was de mijne, foto van begin jaren '80.
full

:t Veel reisplezier van gehad, zeker met die Vetter koffer set. :Y
 
Bij de montage van de koplampsteun merk ik dat aan de onderkant een rubber zit (gele pijl). Waarschijnlijk om de schokken/trillingen voor de lamp te dempen. Maar hoe zit het aan de bovenkant? Volgens de schetsen van Yamaha zit daar geen rubber. Maar mij lijkt het logisch dat ook daar een rubber zou zitten (zie rode pijl). Vraag is waar die moet zitten? Helemaal tegen de bovenste vorkplaat aan (zoals op de foto, rode pijl). Of zit de rubber in de bovenste ring (zoals in de volgende foto)?
full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een lijst opgesteld van 20-tal onderdelen die moeten gechromeerd worden.
2 assen met moeren (voor en achter)
2 ringen koplamp (dubbele rim van de koplamp
1 zadelgreep
3 ring houders van de uitlaat
1 stuur
2 steunen koplamp
2 ringen koplampsteun (onderste ringen)
4 bouten (2 bouten in de onderste stuurplaat per vork)
1 kick
1 rempedaal
(dus nog geen spatborden)
Verschillende chromeerders aangeschreven hiervoor. Prijzen gaan van 400 tot 1200 euro.
Wachtijden van 2 maanden tot 1 jaar en 2 maanden. De goedkoopste (Mossu uit Waasmunster)heeft een goede naam maar ook de langste wachttijd '(

Ik hoorde dat de strengere milieunormen het werk van de chromeerders moeilijker maakt.

Heeft er iemand ervaring met Retro'Chrom uit Jemeppe-sur-Sambre? Prijs en wachttijden zijn redelijk, maar ik ken geen enkele referentie.

Kent er iemand een degelijk chromeerder die niet al te lange wachttijden heeft? Eventueel in Nederland niet te ver van Vlaanderen?
 
Het chromeerwerk is uitbesteed aan Retro'Chrom. Site is te vinden op het internet. De man in kwestie heeft jaren en jaren ervaring. Zijn prijs is gemiddeld, kwaliteit is top en hij heeft geen (of weinig) wachttijden. :)
full
 
Bij de demontage van de steun voor het achterlicht zag ik een bizarre constructie.
Waar de knipperlichten gemonteerd moeten worden zitten 2 verschillende schroefdraden gelast op erg slordige manier. Heeft iemand een idee wat de originele constructie is?
Ik ben op zoek gegaan naar de knipperlichten van de XS 750 E en vond er een bij CMS (zie foto) maar heb geen idee hoe je deze monteert op hun steun
full
 
Er moet nog een klem bij:
s-l1600.jpg


Dat schuift dan over die 2 staven op de kentekenhouder. Dingen roest vaak vast, dan is het makkelijker om ze af te slijpen en er iets op te lassen om knippers te bevestigen (zoals je ziet op jouw houder..).
 
die achterlicht/kentekenplaathouder van jou is ook niet erg best meer; je vindt die nog diverse op div sloperijen, bijvoorbeeld bij Roukama (motorsloop.com).


Hier in de lijst: Yamaha XS750(1T5)1977> : Roukama Motorsloop, alle 2ehands motorfiets onderdelen online, Live voorraad, staat het er niet bij dan hebben wij het misschien de volgende keer!

Deze:
Yamaha XS750 Achterlichthouder met kentekenplaat houder [XZ7651XS75050] - €30.00 : Roukama Motorsloop, alle 2ehands motorfiets onderdelen online, Live voorraad, staat het er niet bij dan hebben wij het misschien de volgende keer!
Yamaha XS750 Achterlichthouder zwart [240114XS750032] - €25.00 : Roukama Motorsloop, alle 2ehands motorfiets onderdelen online, Live voorraad, staat het er niet bij dan hebben wij het misschien de volgende keer!

En zoals Theredone hierboven al beschrijft, de knipperlichten schuif je over de uiteinde en zet je vast met die klem.
Niet erg high-tech of modern, maar wel zoals het is.

Die klemmen kon je los kopen bij CMS maar volgens mij zijn ze er inmiddels niet meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan