Honda CB80 --> 125T

Racertje of Scrambler/Tracker

  • Racertje

    Stemmen: 4 25,0%
  • Scrambler/Tracker

    Stemmen: 2 12,5%
  • Bier

    Stemmen: 3 18,8%
  • Zoek het lekker uit

    Stemmen: 7 43,8%

  • Totaal aantal stemmers
    16
Altijd handig extra info, bedankt :)
Die CB500/350 klauw lijkt wel veel op de CB50 klauw, alleen is het denk allemaal wel een slag groter. En dat is moeilijk te zien vanaf een foto... lijkt me sterk dat het zo past.

Carbjes leeg en schoongemaakt :)

full


Carb in een pannetje met azijnzuur laten weken. Werkt echt super goed ! :)
Een minuut of 10 erin laten liggen, dan zie je wat bubbeltjes ontstaan op de carb, carb eruit halen, met een messing borstel ff schoonmaken, weer ff erin laten liggen, weer ff schoon borstelen, nog ff onderdompelen, afspoelen met water en dan afspuiten en de kanaaltjes doorspuiten met remmenreiniger.
Werkt echt super makkelijk en goed :)

En net begonnen met het motorblok in het frame hangen, of eerder gezegd, het frame om het motorblok monteren :+

full


Moest nog wel wat kleine dingetjes aanpassen, en gat moest een stukje groter, nog wat las-sel wegslijpen omdat anders een bout niet goed kon 'zitten' , koppelingskabelhouder moest ik ook nog groter boren, van M8 naar M10. Dat was het wel zo'n beetje.

Het frame :+ zit nu op zijn plaats, alleen nog de bouten aandraaien, en nog een minimale aanpassing doen aan 1 van de onderste ophang punten.

Ik hoop dat ik morgen onderdelen binnen krijg, dan kan ik verder met de voorvork :)

edit : En kan ik de carbjes weer in elkaar zetten, leuk werkje is dat altijd :)
 
Laatst bewerkt:
Onderdelen binnen, altijd leuk dat uitpakken :9

full


En de poten in elkaar gezet.

full


Moet nog een klein sierstukje (links en rechts) aanpassen waar de buiten-poot-veer boven op rust, dan kan de voorvork in het frame. :)
 
Voorvork erin gezet.

full


En achterbrug erin.

full


Het begint ineens wat te worden :9

Ook nog even het koppelingscarter erop gezet, toen kwam ik erachter dat ik de koppelingskabelhouder :+ iets aan moet passen, stukje eraf slijpen, hij komt net tegen het blok aan waardoor ik een blokbout niet goed aan kan draaien en het geheel niet netjes tegen het frame rust.
Heel verhaal, 20seconden slijptol werk :+
 
Laatst bewerkt:
Bandjes binnengehad en erop gezet :)

full


Binnenband van de achterband wou alleen niet meewerken, zat steeds klem tussen velg en buitenband ter hoogte van het ventiel :(
Maar na 3x proberen zit ie goed :)

En schokbrekertjes binnen gehad van de 4takt winkel :)

full


Moet alleen wel de onderste ogen vergroten naar 12mm, inmiddels zijn de busjes er al uit. :)
 
Schokbrekers zitten erop.

Koppelings-kabel-houder pas gemaakt.

full


Carterboutjes ook nog even langs de messing borstel gehaald, zijn ze weer mooi :)

full


En het achtertandwiel in de metallic-grijs gezet.

full


Achtertandwiel moest ik ook nog doen voordat ik het wiel kan plaatsen, anders blijf ik het wiel erin en eruit halen, liefst doe je het natuurlijk in 1x (goed) :)

Er schiet me nu zo even niets te binnen wat ik nog moet doen voordat de motor op de wieltjes kan staan, remklauw kan ik hopelijk installeren met het wiel erin, volgens mij gaat dat wel :)
 
Dat hoop ik ook :+

Kwa rijden ben ik ook erg benieuwd, vooral hoe de achterbrug zich gaat houden en het achtertandwiel.

De voorkant ben ik niet zo bang voor, ik heb ook erg zitten twijfelen of ik de achterbrug moest verstevigen. Uiteindelijk alleen de as en bussen vergroot van 10 naar 14mm.

We gaan het wel zien :+
 
full


full


full


Hopelijk volgende week clip-ons binnen, moesten uit Italie komen.

En dan misschien maar eens kijken voor de voetsteunen en schakel en rem controls enzo, misschien dat daar dan direct de standaard aan komt, maar dat zie ik wel.
Beetje knippen en plakken met karton, kijken of we wat bruikbaars kunnen maken.
Daarna natuurlijk zelf maken uit aluminium...

Ook ben ik nog een beetje zoekende of ik de 6v dynamo/spoelen/alternator om kan bouwen/zetten naar 12v.
Dat zou later ook wat meer en betere mogelijkheden geven wat de tellers betreft, naast het feit dat 12v natuurlijk ook gewoon beter is.
Als ik de spoelen bekijk ziet het er allemaal wel erg '12v achtig' uit. Ik denk dat het een kwestie is van wat draadjes doorknippen of anders aansluiten.
De latere 125 twinnetjes kregen ook 12v, en die spoelen partij is niet veel anders als dat ik heb.
Die hebben puur 12v gekregen omdat daar een startmotor bij zat.
Maar er is ook niet veel info te vinden over de 125T2 motor, dus of het (makkelijk) te doen is ook niet echt '(
Nog even speuren dus... :)
 
Jaa.. lijkt misschien iets ieliger als dat het is.
Vandaar dat ik ook twijfelde of ik hem moest verstevigen/met zo'n extra beugelding eronder.

Het is denk een beetje 50/50..

Ik ga het met het rijden wel ondervinden of die teveel doorflext..

De as heb ik wel vergroot zoals ik al eerder heb vertelt, dat gedeelte vertrouw ik wel :)
 
Remklauw in elkaar gezet.

Lekker in het vet :9

full


Belangrijk ook om dit asje soepel te houden !
Dus nieuwe O-ringetjes en het asje in het vet gezet. Heel belangrijk punt.

full


Dus bij deze direct een oproep aan alle mechanische klauw bezitters ! De remwerking van deze remmen is al niet super, dus controleer (en smeer) dit punt regelmatig ! Essentieel zodat beide remvoeringen goed op de schijf kunnen drukken.

En klaar voor montage :)

full


Van de week denk ff een stukje huisvlijt maken zodat ik met de spoelen kan spelen, om de boel om de zetten (op de 1 of andere manier) naar 12v :)

12v zou me veel meer vrijheid en keus geven wat betreft koplamp en teller werk enzo...
6v is toch maar aankloten..

Dus stee tjoent :)
 
Laatst bewerkt:
Dinges gemaakt in de kolomboormachine om de spoelen te testen enzo, maar is mislukt...
Teveel speling op de kop waardoor de rotor tegen de spoelen aanloopt..

Maar wel een beetje aan het zoeken geweest, maar volgens mij kan de boel met een 12v reg/rec zo omgezet worden. Kinderspel.
De 6v komen ook met 3fases binnen, niet anders als 12v.
De stator zelf ziet er ook behoorlijk '12v' uit..

Waarom Honda toen gekozen heeft voor 6v is mij een raadsel, te bedenken dat ze al tientallen jaren met 12v werkte..

Ik ga er dus gewoon 12v zooi op mikken, en dan zie ik wel.

De stator van mijn cb77 en cl360 tellen beide 6 spoelen, de 125 telt er 9 en veel kleiner gewikkeld zijn ze niet. Het zal een kwestie van bedrading zijn.

Ik ga het wel zien :+
 
Als je het voor elkaar krijgt om daar een stabiele 12 V uit te halen heb je ook wat winst in je elektrisch vermogen. Spoelweerstand blijft gelijk, circuitweerstand wordt wat hoger doordat de lampen van 6 naar 12 V gaan maar niet evenredig. Omdat je het hebt over 3-fasewikkeling denk ik dat je bobine-ontsteking hebt dus die moet ook aangepast worden.
 
Bobine's worden ook geschikt voor 12v.

Ontsteking is met contactpunten, dus met een cdi en pick-up enzo hoef ik geen rekening te houden.

Ik ben zelf ook wel benieuwd, volgens mij zie ik niets over het hoofd waarom het niet zou gaan.

Er moet natuurlijk wel genoeg ACv uit de spoelen komen om er 12v DC van te maken, dat is het enige, helaas spreekt mijn wphb ook niet van waarde's. Dus het is een gokje..

Ik heb ook nog 2 cb77 stators liggen, de diameter enz. daarvan is gelijk, enige dat ik zou moeten doen is de montage gaten iets anders plaatsen.
Dikte is nagenoeg gelijk, of het dus past kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, maar ik denk van wel.

Eerdaags monteer ik de stator wel, kan ik meteen meten hoeveel ruimte er is, mocht de cb77 stator erop komen. Deze is zeker weten 12v :)
 
Clip-ons binnen *O*

full


full


Viel niet helemaal mee om mooi clip-ons te vinden met het kinderachterige maatje van 27mm :+
Deze clip-ons hebben ook nog wat stel mogelijkheden, het moet er race achtig uitzien, maar een beetje comfort is ook wel fijn. Ik ben ook geen 20 meer :+


En een beetje aan het kloten met de stator en behuizing enzo..

Daar was de CB77 stator dus lekker gaan smelten :9 geeft niet, fix ik wel als het nodig is.
De spoelen meten nog goed, dus verder geen schade..

full


De CB77 spoelen steken dus net +/- een cm uit, net iets teveel eigenlijk, met wat vlieg en kunstwerk kan ik de stator e.v.t. wel genoeg laten zakken.

full


De 2 nokjes zouden dan ook weg moeten..

full


De orginele stator...

full


Zeg nou zelf, dit ziet er toch 12v waardig uit ?

Als ik er geen 12v uitkrijg ga ik dus de CB77 stator aanpassen zodat de boel lekker wel past, ik krijg me zin toch wel :+

Maarja, tot die tijd eerst maar eens zien wat een 12v regulator doet op de orginele stator, volgens diverse bronnen op internet moet het gaan.
En alles wat op internet staat is waar :+
 
Laatst bewerkt:
*yay*

Spulletjes binnen van caferaceronderdelen.nl *O*
Hebben best mooi spul, clip-ons komen er ook vandaan, en ook de gashendel (dubble pull voor beide carbjes) . Fijne leverancier, erg snel :)

full


full


Staat best mooi vind ik zelf, natuurlijk nog bijwerken en afwerken, maar de grove lijn bevalt goed. Eigenlijk precies wat ik zocht. :)
Lekker makkelijk zo :+

Ik had ook nog iets in gedachte om van de oude rotte tank een kontje te maken, zoiets is ook ooit met een cb77 gedaan, geniaal bedacht.

1966 Honda CB77 - Super Hawk 'Café' - Pipeburn.com

Misschien dat ik later nog eens kijk of ik toch voor de tank kies, maar ik 'zie' het nog niet helemaal voor me.

Eerst ga ik denk maar gewoon voor dit kontje, dit is wel precies wat ik voor ogen had, maar het idee van de tank staat me ook wel heel erg aan. Lekker orgineel ook, vind ik ook wel belangrijk.. :)
 
Carbjes maar in elkaar gezet met nieuwe spulletjes :)

full


De gereviseerde broeders naast elkaar..

full


Ook meteen de vlotters afgesteld, moest 12mm zijn, 1 stond er op 35mm en was lekker verbeund... B|
Zal weinig benzine hebben gezien..
Sproeiers 135 erin, terwijl het 88 moet zijn... klopte ook al geen hout van..
Nu dus 88 er weer in :)

Gasschuiven en dekseltjes ontbraken, maar gelukkig had cmsnl nog een NOS setje :}

Zijn weer mooie carbjes nu, klaar om een mooie mengsel af te geven bij 14k rpm })

Alles voorzien van een laagje olie, dan is het straks monteren en gassen :)
 
Laatst bewerkt:
Weer van alles besteld... wordt toch wel een duur projectje -O- :+

*durft het niet uit te rekenen*

En ik ben er ook nog niet, uitlaten moet ik nog (dubbele -O- ) en ook de voetstepjes en schakel en remgebeuren nog -O- :+

Koplamp en tellers is nog even afwachten, zojuist koplamporen besteld, hopelijk past de orginele koplamp daar een beetje bij, in de zin dat ie niet te groot is om het 'geheel' te laten kloppen. Maar ik denk dat de orginele lamp wel mooi staat juist..

Nog even afwachten, ik wou vandaag eigenlijk ook beginnen met het kontje/zadel pas maken, maar omdat het zo'n uitgezoek was naar de juiste onderdelen voor de carbs. (insulator rubbers) ga ik daar vandaag niet meer aan beginnen..

De orginele rubbers zijn niet meer te krijgen, en de orginele carbs. Keihin PD26 lijkt wel niet te bestaan.. -O-

Anyway, ik kwam uit op rubbers van Daytona, hopelijk gaat het passen :)
 
Ik ken dat, Ed. Ik ben een classic trialmotor aan het bouwen. Alles nieuw gemaakt: frame,olietank,voorvork,remtrommels,kettingkast,tank,motorplaten. Ik wil helemaal niet meer weten wat het allemaal kost.
full
 
Ziet er goed uit :t

Normaal gesproken ben ik altijd van het redelijk orginele en heb ik een aardig idee wat het allemaal kost ( ook niet weinig :+ )
Dus ik begon dit project meer met het idee dat het allemaal niet zo super orgineel hoeft, en dus de kosten ook wel mee zullen vallen. Maar dat valt wel wat tegen :+

Nu bezuinig ik ook niet op de spulletjes moet ik zeggen. Clip-ons van goede Italiaanse makelij, gas rondsel idem. En weet ik veel wat nog meer allemaal -O- :+

Maarja, hobbys :)

Net trouwens de 'onderzit' van het kontje gemaakt, van hout wel.
Morgen ff afwerken, voor het mooie werk ik de onderkant denk later af met wat plaat alu zodat je het hout niet ziet.
Staat wel mooi denk :)
 
Ach als je het voor jezelf doet is het nooit te duur.
Ik probeer altijd met een budget te werken omdat ik weet dat ik een motor nooit lang houd als die af is.
Hoewel ik er nu twee heb die niet weggaan dus dan mag het allemaal wat meer kosten.
 
Mijn andere niet Engelse projecten heb ik allemaal verkocht. Dat was ook het plan dus probeerde ik zo te werken dat ik er geen geld aan verloor en zelfs iets overhield. (Uren niet meegerekend).
Met de Engelse motoren is het anders, die verkoop ik niet en dan mag het bij mij ook meer kosten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan