Triumph 900 T400 "Steamer"

Eens met Hans. Beter in het voorjaar neerzetten (nou ja, vanaf de motorbeurs, want dan begint het vaak te kriebelen). En twee motoren zijn geen straf, al liggen de 990 en de Tiger wel dicht bij elkaar.
 
Twee motoren is zeker geen straf. Qua type liggen de 990 en Tiger dan wel dicht bij elkaar, qua motor karakteristiek zijn ze volledig anders. Die V-twin is veel minder rustig en wil echt op toeren gehouden worden, ik heb het idee dat ik opnieuw moet leren rijden. Maar de 990 is ook 40 kg lichter met een veel lager zwaartepunt, daarom heb ik ook voor hem gekozen. En ik heb zeker geen spijt van die keuze.

Ik heb geen auto, dus ik pak al snel de motor, ook in de winter. Maar ik vind het een beetje zonde om die Tiger als pekelfiets te gebruiken.
 
Zou vandaag naar het Defensie museum , naar de nieuwe Triumphjes kijken (alsof ik daar geld voor heb ) maar het was me net ff te koud en nat voor een ritje.
Volgende week nog maar eens proberen naar het Kawasaki weekend op dezelfde plek.
Ten slotte is onze T400 een halve Kawa nietwaar ? 😂
 
Laatst bewerkt:
Heb een Scottoiler op de kop getikt voor een paar tientjes, heeft iemand ook zo'n ding,en dus de vraag die daaraanvast zit , waar heb je hem gemonteerd? :]
 
Nee, ik had er geen, want ik had mijn eigen systeempje geknutseld op de Tiger. Ik zou hem wel ergens monteren waarbij je niet het hele ding uit elkaar moet halen om bij te vullen. ;) Dat uit elkaar halen gaat wel steeds sneller op de Tiger, maar het wordt wel vervelend. :) De rest zou ik proberen een beetje laag te monteren achter je blok, misschien in de buurt van het scharnierpunt van de swingarm montage of zo. Dat maakt het leggen van de leidingen waarschijnlijk het handigste. Maar goed, ik heb hier geen Tiger meer staan om suggesties te doen. :(
 
Hij moet het liefst 30cm boven het smeertuitje zitten volgens de firma
Ik zag al een filmpje met een plekje onder het zadel maar dat was een 955i
 
Beste Tijgernoten, aan allen en jullie dierbaren de allerbeste wensen! Ff balletje opgooien: zat pas met Aussie Tiger te appen om eens een deels verharde deels onverharde snertrit te organiseren in de winter. Is daar belangstelling voor? Zorg ik voor een bak snert. En@Hans, ik heb een Scott oiler. Foto’s hebben? Mail me anders ff je tel nr. Gegroet vanuit het hoge water...
 
Als ik het ding weer klaar heb ben ik er zeker voor te porren. Of we moeten Blom zo gek krijgen dat ze een pan snert warm maken, dan kan ik er wel een route omheen verzinnen.
Mijn ding is wel , geen sneeuw en boven 5 graden. Maar in voor alles. :]
 
Laatst bewerkt:
Mede tijgeraars, gisteren heb ik een tiger t400 uit 96 gekocht.

Deze had al even stil gestaan (achterband is uit 2004!) dus eerst maar even groot onerhoud.

Verder is de achterdemping overleden dus deze moet ik ook vervangen.

Ikwoon in Breda en heb nog een mille uit 01 en een kawa caferacer obv een Z1000 uit 77.

Lijkt me leuk om een keer mee te doen met een tiger meeting/toeurrit met een beetje off road..
Ik had al gelezen dat de generator een aandachtspunt is, maar zijn er verder nog zaken die ik best meteen mee kan nemen?

Ik ga iig:
Olie en filter, remvloei, bougies en koelvloei en achterband vervangen.
Verder voorvork olie naar 15w en voorpartj nalopen.
Er zit al een K&N filter in (of iets dat er sterk op lijkt..)

Groet, Daniek
 
Hallo Daniek, welkom hier, die meeting gaat vast wel gebeuren, en wat je van plan bent klinkt goed tap wel eerst ff de carbs af(als ze al niet droog staan) en dan ook nieuwe benzine in de tank. En het zou kunnen dat de accu vreselijk dood is :+

Voor de rest , veel plezier ermee, dat hebben wij ook :]

Hans D
 
Hier even een meedenkvraag;
brommer begon langzaam een drupje olie onder uit de koppelings servo te lekken,
een week daarvoor lekte hij olie bij de oliedruksensor.
Nieuwe sensor gekocht, en keering van de koppelingsstif( die dwars door het blok loopt)
eruit gehaald en schoon gemaakt.
De boel in elkaar en .......lekken onder uit de koppelings servo.
het volgende wat mij opviel is dat de olie er uit "geduwd"wordt. De keering houd eigenlijk alleen spatolie tegen, maar nu lijkt het erop dat er druk op de keering staat en er daarom zo door druppelt.
De slang van de carter ventilatie los gemaakt, misschien kan hij de overdruk niet kwijt en drukt hij zodoende de olie door de keering heen. Effect .....nul, hij lekt ....flink
zet mij eens op een nieuw spoor aub. :$


full
 
Laatst bewerkt:
Hallo Hans,

ik heb hem wel rijdend gekocht dus de accu laat ik voorlopig ff zo.
Maar de tank en benzine ga ik idd ff nakijken. Ik check nog ff de bougies of het qua mengverhouding goed staat.

Ik heb ergens in een vd 50 paginas gelezen dat de bout van de dynamo los kan trillen? Nog andere standaard problemen bij deze fietsen?

groet, Daniek
 
Nee, niet in het bijzonder, als de motor stationair draait, en er "lispeld"wat en als je het licht aan doet gaat het weg dan kan het zijn dat de rotor los , dat is bij jou bouwjaar eigenlijk het enige ,1 x per jaar een flesje carb. reiniger in de tank houd ze netjes schoon is mijn ervaring, in jou geval kan dat handig zijn .en het mengsel veranderd bij mij alleen als het luchtfilter vol loopt, mengsel is bij mij al 60k niet aan gedraaid.
Ik weet niet hoe je Duits is, maar hier staan ook nog wel wat verhaaltjes
Tigerhome

:] :] :]
 
Laatst bewerkt:
Kan het niet gewoon de pakking zijn Hans? Of loopt het via 'iets' van de leiding toch naar beneden en komt er dan onderaan af?
Ik heb er hier natuurlijk geen meer staan, dus dat is een beetje lastig meekijken...
 
Heb je alles schoon en vetvrrij gemaakt Hans ? Als je hem daarna start kan je natuurlijk precies zien waar het vandaan komt.
Wat natuurlijk ook nogal eens voorkomt is de keerring van de versnellingspook maar neem aan dat je dat al hebt gecheckt :+ Als je rijd gaat de olie die daar lekt ook alle kanten op en kan heel bedriegelijk zijn.... :X
 
Laatst bewerkt:
De olie drupt uit het huis van de koppelings servo, daar xit onderin een gaatje voor de ontluchting cq vocht, nu wordt er olie door de achter liggende keering gedrukt, een keering die normaal spatolie tegen houdt. Nu is de vraag, waarom zoveel overdruk?
 
Dat is wel een goede vraag. trouwens. Misschien eens de compressie meten om te kijken of hij ergens druk doorgeeft? Voel je druk bij de carterventilatie, of niet?
 
Dat is het vreemde, als ik de carterontluchtingsslang (3x woordwaarde) eraf haal
komt er bijna geen lucht uit. Zit hier een klep onder die uitgang, die evt vast kan zitten ?
 
Goedemorgen beste Tijgernoten, de Snertrit is gepland! Zaterdag 3 maart in de ochtend verzamelen bij mij in Nijmegen met koffie en iets met calorieën. Dan ga ik proberen een leuke rit uit te zetten rondom Nijmegen (Waal met uiterwaarden, stukje Duitsland misschien, hoogteverschillen, bos en hier en daar wat beschaafd onverhard). In de middag zo nodig bij de speciale motorwasplaats van de lokale benzineboer de brommer afspoelen. En dan bij mij in de keuken aan een lekker bord zelfgemaakte snert. Stuur me ff een PB als je mee wilt gaan. Groet, Jan
 
1. MR Tease, prima plan, pb is onderweg

2. Nieuwe oliekeering op de koppelingsstift gezet en het probleem schijnt opgelost
De straat is nat dus slecht te zien maar het drupt niet meer. Op het Duitse forum kende
men de klacht wel.
3. Nou rap de oiler opbouwen en dan Gas op de ketting, weer rijden 😎
 
Terug
Bovenaan Onderaan