OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal

Ik heb heel veel gegoogle maar ik kom er niet helemaal uit dus hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een oude Suzuki gs1000 uit 1979 nu wil ik hier de olie gaan vervangen en nu staat er in het handboek dat je de SAE 10 W -40 SE moet hebben. nu wordt er overal aangegeven dat je ook de SAE 10 W -40 SJ kan gebruiken, maar toen zag ik onderstaande op internet en nu begin ik toch wel te twijfelen of de SAE 10 W -40 SJ wel de juiste keuze is voor mijn oude motor?

alvast bedankt.



SF tot SH zijn alleen verbeterings specificaties, deze olie kan in principe in alle voertuigen gebruikt worden.
Vanaf SJ worden schadelijke chemische bestanddelen in de olie drastich verminderd.
Een motorolie waarin ongeveer 0,1% (of meer) fosfor voorkomt, zal makkelijk zorgen voor de gewenste slijtage
bescherming voor oudere motoren, in feite zou 0.07% dit makkelijk moeten kunnen doen. Als vuistregel geldt daarbij,
dat het zink aandeel ongeveer 10% hoger ligt, maar er zijn uitzonderingen op deze regel.
 
De olieen zijn sinds 1979 alleen maar beter geworden, en je kan in de GS elke 10W40 motorfietsolie gooien, behalve een volsyntheet.
Tenzij je het blok volledig uit elkaar,gereviseerd, en van binnen gereinigd hebt, kan je een volsyntheet gebruiken,en dan verwen je de GS wel met Chanel no.5 wat dus niet nodig is...
Ikzelf gebruik wel alleen maar een semi-synthetische motorfietsolie bij fietsen zoals de GS,maar als je dit forum een beetje kent, weet je dat er genoeg mensen zijn die er andere ideeen op na houden....
Wat ik probeer te zeggen; de GS draait prima op welke moderne 10W40 motorfietsolie dan ook.
 
De olieen zijn sinds 1979 alleen maar beter geworden, en je kan in de GS elke 10W40 motorfietsolie gooien, behalve een volsyntheet.
Tenzij je het blok volledig uit elkaar,gereviseerd, en van binnen gereinigd hebt, kan je een volsyntheet gebruiken,en dan verwen je de GS wel met Chanel no.5 wat dus niet nodig is...
Ikzelf gebruik wel alleen maar een semi-synthetische motorfietsolie bij fietsen zoals de GS,maar als je dit forum een beetje kent, weet je dat er genoeg mensen zijn die er andere ideeen op na houden....
Wat ik probeer te zeggen; de GS draait prima op welke moderne 10W40 motorfietsolie dan ook.
Prima verhaal :)
 
Ik heb in een ander topic van MF dit ook aangekaart.
Ben een Honda VF750F bwj.1983 aan het reviseren. Nu heeft deze 2 jaar ergens opgeslagen gestaan.
Ik heb 'm aan de praat gekregen en loopt motorisch goed.
Nu ik kom volgend ding tegen: Olie aflaten lopen en er zat al zeker een halve liter teveel in het blok.
Wat is het grijze residu wat er in de olie vermengd zit? Ik heb met een magneetje getest maar er blijft niets aan zitten. Ook aftapbout heeft een magneetje maar die was ook schoon. In zeefje was ook nagenoeg niets te vinden. Het lijkt mij vocht of koelvloeistofprobleem. Of is toe te schrijven aan achterstallig onderhoud, dus oliewissel te lang uitgesteld en/of veel korte stukken gereden.
full

full

full
 
Met andere woorden: Zou er geen lekke koppakking zijn.

Check de bougies op rare aanslag en als je bij het starten veel witte rook eruit gooit.

Wel wat lastig in de staat die je motor nu heeft.
Mocht je het blok open gaan gooien, dan komen er toch nieuwe pakkingen in.
 
Houd er rekening mee dat olie ook zonder draaiende motor gewoon zijn werk doet, zit veel vocht in de lucht en dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Of je doet een lektest en evt een snuffeltest, maar de laatste kan alleen met ingebouwde motor die gestart kan worden.
 
Ik heb in een ander topic van MF dit ook aangekaart.
Ben een Honda VF750F bwj.1983 aan het reviseren. Nu heeft deze 2 jaar ergens opgeslagen gestaan.
Ik heb 'm aan de praat gekregen en loopt motorisch goed.
Nu ik kom volgend ding tegen: Olie aflaten lopen en er zat al zeker een halve liter teveel in het blok.
Wat is het grijze residu wat er in de olie vermengd zit? Ik heb met een magneetje getest maar er blijft niets aan zitten. Ook aftapbout heeft een magneetje maar die was ook schoon. In zeefje was ook nagenoeg niets te vinden. Het lijkt mij vocht of koelvloeistofprobleem. Of is toe te schrijven aan achterstallig onderhoud, dus oliewissel te lang uitgesteld en/of veel korte stukken gereden.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]


Waarschijnlijk is dat water. Als je de oude olie nog hebt laten staan kijken of de olie en (het vermoedelijke) water separeren.

Als het separeert probeer dan een klein beetje van het water (of koelvloeistof) er uit te zuigen met een grote injectiespuit. Neem dan vers demi water en voeg hier de inhoud van de spuit aan toe.

Als dit separeert en naar onderen zakt: ---> Koelvloeistof. Als het niet separeert en mooi opgelost blijft: ---> Water.

Bovenstaande werkt alleen als je een behoorlijk zuivere extractie kan doen van het goedje.

En zoals voorgesteld de oorzaak zoeken in koppakking.
 
Met andere woorden: Zou er geen lekke koppakking zijn.

Check de bougies op rare aanslag en als je bij het starten veel witte rook eruit gooit.

Wel wat lastig in de staat die je motor nu heeft.
Mocht je het blok open gaan gooien, dan komen er toch nieuwe pakkingen in.
Bougies zijn mooi grijsachtig en binnenkant uitlaten ook.
Heb de koelvloeistof pijpjes al los en schoongemaakt en worden met nieuwe pakkingen en afdichtingen teruggeplaatst.
Ga in later stadium motorblok flushen, zodat rest residu eruit is.
 
Heb een vraag over bakolie.
In de manual van me KTM exc 300 staat dat er 15w50 motor olie in de versnellingsbak moet.
Het is een 2takt met natte koppeling.

Ik lees ook dat veel mensen er (ATF type F) in doen, dit zou beter schakelen dan motor olie ?

maakt het voor slijtage en, levensduur nog uit of je er motor olie of ATF in doet ?
 
Heb een vraag over bakolie.
In de manual van me KTM exc 300 staat dat er 15w50 motor olie in de versnellingsbak moet.
Het is een 2takt met natte koppeling.

Ik lees ook dat veel mensen er (ATF type F) in doen, dit zou beter schakelen dan motor olie ?

maakt het voor slijtage en, levensduur nog uit of je er motor olie of ATF in doet ?

Volgens mij moet er gewoon motorolie in. Motoren hebben volgens mij nooit een aparte versnellingsbak.
 
Wel hoor; zijn een paar BMW motoren die zowel voor de bak als voor de cardan eigen olie hebben los van de reguliere motorolie.. dus het is niet een gegeven dat motoren nooit een eigen bak hebben..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan