Het grote Yamaha Diversion topic deel 21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag mijn tank maar eens losgehaald, xj900s diversion.

Ziet er naar uit dat tank lek is en ik op zoek moet naar een andere. Mijn div is van '94 met de ontluchtingsslang aan de onderzijde van de tank. Kan er een tank van een later bouwjaar worden toegepast of krijg ik dan problemen met de ontluchting?

Alvast bedankt!

full
 
Dank voor je reactie Jaap. De 1994 versie is een duitse import waarbij er een extra ontluchtingsslang aanwezig (volgens de info die ik heb). Vandaar mijn vraag. Ik heb er weinig aan als tank vacuum trekt.

Als je de groene tank nog hebt liggen, is deze in goede staat en met de bestickering?

Gr. Rob
 
De tank die ik heb liggen heeft de normale slang als altijd. Ik ken geen extra slang.
Tank heeft de stickers etc er gewoon opzitten. wel kleine roest puntjes.
Zal de tank weer eens opgraven en beter bekijken ;)
 
Ik ben vergeten er een foto van te maken, maar mijn 600-je lijkt aan de voorzijde van de kop maar dan wel de zijkant) wat vettig te worden. Is dat gewoon een uitgedroogd rubber en/of moet ik daar iets mee?

Even hierop terug komen, ik dacht eraan een foto te maken.

20171124_163322.jpg
 
Mijn XJ600 lekt bij de benzinepomp (zie video).
Ik heb de pomp opengehad en schoongemaakt, voorzien van nieuwe bouten en weer dichtgeschroefd.

Echter lijkt hij enorm. Lijkt wel dat het is door de twee onderste gaatjes in de benzinepomp...

Volgens mij heb ik de volgende opties:
1. deze pomp proberen te fixen €?
2. een nieuwe vacuümpomp te kopen €25 (https://nl.aliexpress.com/item/Gas-Fuel-Pump-For-Yamaha-4BR-13910-09-00-4BR-13910-00-00-3LD-13910-00/32779482420.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.O61zoY)
3. een nieuwe elektrissche pomp €? (maar hoe aan te sluiten)

Iemand suggesties

View My Video
 
Je quote een post van een jaar geleden. De genoemde Div900 is inmiddels al een jaar mijn eigendom, en het ding gaat voorlopig nergens heen :)
 
Uh, lees ff de reactie van Destruction86 tussen jouw 2 posten.
 
Ik heb een vraagje:
Als ik mijn 600 start na een paar dagen koud (nat) weer dan moet ik heel lang starten voordat hij aanslaat. Dan gaat hij Takketakketakketak. Net een oude diesel. Na ong. een halve minuut gaat hij normaal lopen.
Als ik voordat ik mn helm opdoe en handschoenen aandoe de benzinekraan op TRI zet en daarna start gaat het goed. Weet iemand waar ik moet zoeken? Luchtfilter, oliefilter, benzinefilter, brandstofpomp?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vraagje:
Als ik mijn 600 start na een paar dagen koud (nat) weer dan moet ik heel lang starten voordat hij aanslaat. Dan gaat hij Takketakketakketak. Net een oude diesel. Na ong. een halve minuut gaat hij normaal lopen.
Als ik voordat ik mn helm opdoe en handschoenen aandoe de benzinekraan op TRI zet en daarna start gaat het goed. Weet iemand waar ik moet zoeken? Luchtfilter, oliefilter, benzinefilter, brandstofpomp?


Je hebt net als ik waarschijnlijk een vacuüm benzinepomp. Dit zorgt ervoor dat hij met moeite de vlotterkamers van je vier carburateurs vult, dit duurt 30/60sec. Ik gok dat je motor van voor 1996 is, vanaf die datum hebben ze hem uitgevoerd met elektrische benzinepomp.
 
Je hebt net als ik waarschijnlijk een vacuüm benzinepomp. Dit zorgt ervoor dat hij met moeite de vlotterkamers van je vier carburateurs vult, dit duurt 30/60sec. Ik gok dat je motor van voor 1996 is, vanaf die datum hebben ze hem uitgevoerd met elektrische benzinepomp.
Klopt. De mijne is van 1993. Het beste is dus gewoon op PRI zetten zodat de carbs vollopen en dan starten?
 
Ja. Pri. Dat is de benzinekraan naar rechts draaien. Dan stroomt de benzine direct de carburateurs in. Volgens het gebruikershandboek kan je dat gebruiken als je de tank helemaal leeggereden hebt.
 
Bij mijn Div600 maakte ik na langere tijd van stil staan altijd gebruik van de PRI stand, dat is eigenlijk een soort bypass op de vacuüm pomp (dan loopt-ie dus gewoon door). Choke erop, starten. Dan na een seconde of 5 (ongeveer) draaide ik de benzinekraan terug naar ON, en dan merkte ik aan het toerental waarop hij liep wel of hij al klaar was voor vertrek of niet (dan schieten ze vaak ineens omhoog in toerental). Dit werkte eigenlijk altijd.

Het klopt dat de vacuümpomp in principe pas 1 carburateur kan vullen met benzine tegen de tijd dat je (als je door start) je accu al leeg hebt, en dat is dus te weinig om daadwerkelijk de motor te starten.
 
Bij mijn Div600 maakte ik na langere tijd van stil staan altijd gebruik van de PRI stand, dat is eigenlijk een soort bypass op de vacuüm pomp (dan loopt-ie dus gewoon door). Choke erop, starten. Dan na een seconde of 5 (ongeveer) draaide ik de benzinekraan terug naar ON, en dan merkte ik aan het toerental waarop hij liep wel of hij al klaar was voor vertrek of niet (dan schieten ze vaak ineens omhoog in toerental). Dit werkte eigenlijk altijd.

Het klopt dat de vacuümpomp in principe pas 1 carburateur kan vullen met benzine tegen de tijd dat je (als je door start) je accu al leeg hebt, en dat is dus te weinig om daadwerkelijk de motor te starten.

PRI staat voor prime.

Het omdraaien van de kraan van PRI naar ON maakt niet uit voor het omhoog schieten in de toeren, vaak gebeurd dit een aantal seconden na het starten, zowel op pri als gewoon gelijk op on.
 
PRI staat voor prime.

Oke, maar dat doet dus weinig af aan de manier waarop ik die stand heb uitgelegd (tenslotte is dat wat de PRI stand doet).

Het omdraaien van de kraan van PRI naar ON maakt niet uit voor het omhoog schieten in de toeren, vaak gebeurd dit een aantal seconden na het starten, zowel op pri als gewoon gelijk op on.

Dat maakt inderdaad niets uit, maar aan mijn Div600 (en nu ook de Div900) merk ik duidelijk wanneer de choke niet meer nodig is, bij mijn VF en de VFR liep het toerental langzaam op, waar de Diversions op een bepaald moment flink in toeren omhoog schieten.

Mijn 600 liep, als ik hem via de PRI stand gestart had (omdat na een tijdje stilstaan de carburateurs droog zijn), natuurlijk nog niet netjes stationair maar met een schommelend toerental (dat al met al nog net hoog genoeg bleef om niet af te slaan). Zodra het stationair toerental wat stabieler werd draaide ik de kraan van PRI naar ON, als dan het toerental (met choke) van ~1000rpm omhoog schoot naar 3000-3500rpm wist ik dat de choke weer terug kon en 't ding klaar was voor opstappen en wegrijden :)


Uiteraard kun je dit soort dingen het beste uitleggen door het simpelweg te filmen, maar bij gebrek aan Div600 (ik heb 'm afgeopen juni verkocht) gaat mij dat nu even niet lukken :P
 
Laatst bewerkt:
Mijn vraag is in ieder geval beantwoord. Ik kan mijn Div 600 gewoon op PRI starten als hij een tijd stilgestaan heeft. Dat hij na ong. een halve minuut omhoogschiet in toerental is duidelijk. Ik dacht echter eerst dat er iets mis was omdat hij niet gewoon op de ON stand startte. Maar dat is nu bekend.
Bedankt voor het antwoord. Ik hoef me dus geen zorgen te maken en gewoon lekker op PRI starten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan