Honda Rebel (CMX250 + CMX450), deel 5

Hoi Sopa,

Kijk eens of het boutje van het achterste armpje vast zit? Als die gewoon vast zit lijkt mij dat er op andere plaatsen teveel speling zit. Het scharnierpunt van het schakelpedaal of de kogelkopjes van het tussenstangetje.
 
Bedankt voor je reactie. Ik ga op onderzoek uit.
Ik heb meteen nog een vraag: bij een koude start maakt ie net nadat je de startknop loslaat een geluid als een slippende auto. Iiieeej! (Geluiden op een forum, altijd leuk).
Ik las iets over dat de startkoppeling een zwak punt is bij de rebel. Is dit geluid te negeren? Heeft het met de lange stilstand te maken? Is er iets aan te doen en is het noodzakelijk?
 
Bedankt voor je reactie. Ik ga op onderzoek uit.
Ik heb meteen nog een vraag: bij een koude start maakt ie net nadat je de startknop loslaat een geluid als een slippende auto. Iiieeej! (Geluiden op een forum, altijd leuk).
Ik las iets over dat de startkoppeling een zwak punt is bij de rebel. Is dit geluid te negeren? Heeft het met de lange stilstand te maken? Is er iets aan te doen en is het noodzakelijk?


Wat noodzakelijk is, is om te blijven hopen dat die koppeling niet kapot gaat, want dan moet er gesleuteld worden. Of de beste optie, een ander blok.

Negeren kan niet, je zal het toch blijven horen. Olie al een keer ververst?
 
Ja, Jan, het moet maar eens afgerond worden. Met de ebike rijd ik juist veel meer en dat leidt vanzelf tot een betere conditie. Maar of het nog lukt er iemand voor te vinden ... het zal even afwachten zijn.

Misschien maar weer eens die kant op komen ? want ik ben aan de beurt nu ;)

Ik heb de beide Rebeltjes toch maar weer nieuw leven ingeblazen en eentje rijdt er al weer prima! De andere moet een nieuwe accu in. Die heb ik intussen binnen, moet alleen het zuur er nog indoen en dan kan ik die ook weer eens uitproberen. Was wel weer eens leuk om te rijden eigenlijk! Van de zomer ga ik er weer mee verder en ga ik mijn mooiste opbouwen en dan kijk ik wel verder
 
Doei oma!!

Ik heb onlangs een rebel 450 gekocht en wilde dit weekend even de kleppen stellen. Alleen bij het monteren van de klepdeksel brak er een bout af...

Gelukkig het restant er al wel uit weten te krijgen maar nu mis ik dus 1 bout.
Via MP terecht gekomen bij een handelaar/liefhebber alleen dan kost een boutje 15,-, is dit een gebruikelijke prijs?

Ik heb naast de rebel een Dnepr en daar liggen de prijzen toch net wat lager van onderdelen :p

Alvast bedankt voor de reacties!
full
 
Is niet de juiste prijs , bij een ijzerboer een boutje halen met de juiste lengte en treksterkte en die erin draaien .
 
Doei oma!!

Ik heb onlangs een rebel 450 gekocht en wilde dit weekend even de kleppen stellen. Alleen bij het monteren van de klepdeksel brak er een bout af...

Gelukkig het restant er al wel uit weten te krijgen maar nu mis ik dus 1 bout.
Via MP terecht gekomen bij een handelaar/liefhebber alleen dan kost een boutje 15,-, is dit een gebruikelijke prijs?

Ik heb naast de rebel een Dnepr en daar liggen de prijzen toch net wat lager van onderdelen :p

Alvast bedankt voor de reacties![afbeelding]

Boutje gevonden?
 
Vandaag sinds lange tijd weer eens wat activiteit ontwikkeld: een uitlaat open gezaagd, want een kennisje (Henk) wilde wel eens weten wat er zo trilde in de uitlaat en ik heb er toch een stel over dat niet meer zo goed is dus voila ik heb in eentje er van maar even de slijptol er in gezet.

Ik heb dus één pijp open gezaagd: er blijken dus een paar schotjes in te zitten waar doorheen korte pijpjes van verschillende diameters doorheen steken en die zitten daar dus in vastgelast. Ik denk dat er eentje los geraakt is bij Henk. Ik heb trouwens zelf ook een veel mooier stel waarin een buis los in ligt te rollen en dat is nu ook beter te begrijpen.

Dan zie je dit dus in die uitlaten zitten (zie de fotos hierna). Ik heb nog wel meer foto's vanuit diverse hoeken. Als er belangstelling voor is zal ik ze hier ook erbij zetten:

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Jep, heb het blok weer in elkaar zitten alleen is er nog steeds een gek geluid aanwezig. Ik had gehoopt met kleppen stellen het geluid te verhelpen maar ben nu toch bang voor grotere problemen.
Misschien dat iemand het hier herkend.
Dropbox - Video 26-05-18 20 14 38.mov

Was je intussen al wat wijzer geworden waar dat zware tikkende geluid vandaan komt? Misschien toch een restant van dat boutje achtergebleven in het blok en dat hoor je nu tikken omdat het kennelijk steeds ergens tegen de carterwand wordt gesmeten. Bedoel je zo'n moertje boven op de kleppenafstelling? Of is de klepsteel afgebroken? dan ligt er dus gewoon een klep los: de tikker?

Anders zou je tijdens een iets hoger toerental de bougiekap van om beurten een van de cilinders kunnen lostrekken, om te zien of dat gevolgen voor het geluid heeft en of dat dan bij beide even groot effect geeft: Dat geeft je misschien wat meer informatie in welke richting je het moet zoeken.

Een stap verder is te starten met een bougie eruit gedraaid (eerste weer links dan weer rechts). Je haalt dan de compressie van één cilinder weg. en je kunt door het open gat ook mischien iets anders horen. De rebel kan draaien op 1 cilinder, tenminste bij mij lukte dat.

Het luide tikken lijkt iets met de zuigers en de drijfstang te maken te hebben: als één van de lagers daar niet meer in orde is dan zou dat wel eens zo kunnen klinken. Ook een zuigerveer zou kunnen. Of er ligt iets los of er staat iets niet goed afgesteld in de kop. Maar daarvoor moet het blok los denk ik. Je kunt wel eens goed daar proberen te luisteren of je daar het geluid vandaan hoort komen.

Op de krukas zit de startkoppeling en daarvan wil één van de drie daar aanwezige torx bouten er wel eens uit trillen en dan loopt dat aan tegen het blok met in het extreme geval een vastlopende krukas. Maar daarbij hoorde ik geen getik toen dat mij een keer overkwam: het blok werd gewoon erg heet en sloeg af bij een stoplicht en was daarna niet meer in beweging te krijgen (de krukas), hij moest er eerst uit en daarna moest ik die bout(en) opnieuw aandraaien en vastzetten met de sterkste soort locktite die ook tegen de hitte daar kan. Daarna was het probleem weg.
 
Laatst bewerkt:
Eergisteren een 450 gekocht voor onderdelen.
Vandaag aan de gang gemaakt. Ding had heel lang stilgestaan. De benzine stonk een uur in de wind zo oud was ie.

Vonk gechecked; goed.
Toen de tank eraf gehaald en een trechtertje in de benzineslang gezet en wat benzine erin gegooid. Even gekeken of er benzine uitkwam door de drains open te draaien; ja.

Ik lieg niet, vraag m'n vrouw maar; 1x rond en hij liep!

Die kan nu uit elkaar.
 
Mijn Rebbel 450 lietnme onlangs staan, leek alsof hij maar op een cilinder liep.
Vonken aan beide kanten aanwezig, toch maar nieuwe bougies. Probleem bleef. Dus de carburateur er uit gehaald en idd de kant die niet liep had een of andere vieze drap (gelig) dus schoon gemaakt en de sproeiers schoon geblazen... Mis ik dan nog iets?
 
Mijn Rebbel 450 lietnme onlangs staan, leek alsof hij maar op een cilinder liep.
Vonken aan beide kanten aanwezig, toch maar nieuwe bougies. Probleem bleef. Dus de carburateur er uit gehaald en idd de kant die niet liep had een of andere vieze drap (gelig) dus schoon gemaakt en de sproeiers schoon geblazen... Mis ik dan nog iets?

Als je brandstof en lucht hebt, mis je nog maar één ding; vonk.

Als ie koud wel vonkt, wil dat niet zeggen dat ie dat warm ook doet. Start ie wel?
 
Als je brandstof en lucht hebt, mis je nog maar één ding; vonk.

Als ie koud wel vonkt, wil dat niet zeggen dat ie dat warm ook doet. Start ie wel?

Na dat ik de carburateur schoongemaakt had deed hij het weer, niet stationair maar wel als ik de gaskraan open zette, dus weer de carburateur er uit en nu speciale aandacht voor de slow jet, idd, die was ook niet doorgankelijk. Nu is dat alles schoon en weer in elkaar gezet....
Start niet meer ;( nu ligt hij dus weer in stukken en moet ik kijken naar de startmotor en de selenoid. Want stroom heb ik, accu is vol (nog eens aan de lader gehad) en als ik de startknop indruk gaat de koplamp minder licht geven (kortsluiting?) omdat het alleen als ik de startknop indruk gebeurt gok ik op een kapotte startmotor of selenoid. (Ja de 20 AMP. Zekering is nog goed)

Wordt zo wel een spoedcursus hoe wordt ik een monteur :)
 
Als je lamp zwakker gaat branden gok ik op je startmotor. Ff meten of er spanning op de startmotor aansluitingen komt te staan als je de startknop indrukt maakt het al snel duidelijk. Wel de aansluitingen van de startmotor afkoppelen voor het meten. :)
 
Onlangs heb ik voor een appel en een ei deze brik gekocht. Er moeten nog een aantal dingen aan gebeuren waaronder de spaken. Ze zijn nogal roestig en vooral achter zitten ze erg los en is er 1 afgebroken. Ik heb al contact gehad met 2 bedrijven maar de 1 is voor mij ver weg en de ander is wat duurder. Weet iemand een niet te duur bedrijf of handige harrie in de regio Utrecht? Andere ideën zijn ook welkom.
full
 
Ziet er wel grappig uit!
Ik weet dat er in Schijndel een bedrijfje zit voor spaken van wielen, maar dat is niet echt regio Utrecht :P

Mocht je nog op zoek zijn naar een donormotor, ik heb besloten mijn brik te koop te zetten aangezien het blok waarschijnlijk toch meer aandacht heeft dan een keer kleppen stellen...
Voor 350 mag ie weg, motor loopt maar er zit dus een vreemd geluid in (Zie mijn topic in techniek gedeelte voor een geluidsfragment)
 
Onlangs heb ik voor een appel en een ei deze brik gekocht. Er moeten nog een aantal dingen aan gebeuren waaronder de spaken. Ze zijn nogal roestig en vooral achter zitten ze erg los en is er 1 afgebroken. Ik heb al contact gehad met 2 bedrijven maar de 1 is voor mij ver weg en de ander is wat duurder. Weet iemand een niet te duur bedrijf of handige harrie in de regio Utrecht? Andere ideën zijn ook welkom.[afbeelding]


Of je koopt bij mij twee andere wielen.
 
Vraagje: wie van jullie heeft de voorvork al eens doorgestoken?
Met hoeveel millimeter, en wat vond je van het resultaat?

Ik zit te denken om maar eens te beginnen met 10mm doorsteek, kijken wat het doet.
Een Rebel zal nooit een stuurwonder worden natuurlijk, met die rake en trail en wielbasis, maar het zal allicht effect hebben en de machine wat makkelijker over rotondes helpen.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje: wie van jullie heeft de voorvork al eens doorgestoken?
Met hoeveel millimeter, en wat vond je van het resultaat?

Ik zit te denken om maar eens te beginnen met 10mm doorsteek, kijken wat het doet.
Een Rebel zal nooit een stuurwonder worden natuurlijk, met die rake en trail en wielbasis, maar het zal allicht effect hebben en de machine wat makkelijker over rotondes helpen.

Gezien de aangegeven details ga je er weinig van merken.
2 á 3cm kan gerust doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan