Opvolger XJ600S Diversion

  • Onderwerp starter Anoniempje622
  • Startdatum
A

Anoniempje622

Guest
Omdat de meeste "motorrijders" hun motor nu bij de kachel aan het poetsen zijn, vast een topic voor als ze daarmee klaar zijn.

Medio volgend jaar wil ik mijn Div600 vervangen door een toerbuffel. Heb van mijn monteur eens een ST1300 mee gehad en dat reed prima na enige gewenning. Een FJR vind ik ook erg mooi en daar droom ik wel eens over, maar die zijn nu nog wat aan de dure kant voor mij met niet teveel kilometers. Zoals het er nu uitziet, rijd ik zo'n 30.000km per jaar, door weer en wind en nu sta ik elke 6000km voor een beurt bij de monteur. En daar komen ook meteen de redenen om de hoek waarom ik een toerbuffel wil.

Als ik nu over de snelweg richting mijn vriendin ga (zo'n 130km enkele reis), waai en wapper ik alle kanten op. Met regen krijg ik de volle laag en onderhoud kost toch best wat. Nu is er wel een kleine adder onder het gras, ik heb behoorlijk korte benen en op bijvoorbeeld een BMW R1150RT kan ik niet fatsoenlijk opstappen, van de standaard halen etc. De ST ging wel en een FJR waarop ik alleen in de showroom op gezeten heb ging ook goed.

Wat ik dus zoek:

Een toerbuffel met veel windbescherming, een acceptabel verbruik (1:17-1:20 ofzo), onderhoudsintervallen van 15000km ofzo) en waar ik in 2-3 jaar nog zo'n 60000-90000 kilometer bij kan rijden. Ik heb een privé-parkeerplaats, maar geen carport, garage of schuur waar een motor in past, dus een minder geliefd model dat wel een prima werkpaard is kan ook.Graag met zijkoffers geïntegreerd, omdat ik elke dag werkkleding en werkspullen meesleep. Een topkoffer heb ik nu al, dus die zou ik over kunnen zetten.

Wat ik zelf aan suggesties heb of nog wil onderzoeken:

Yamaha FJR1300
Honda Pan European
Moto Guzzi Norge1200
BMW K1***GT
Honda Deauville

Budget:

+/-4000-5000
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, niet echt. Zit ik nog steeds vol in weer en wind.
 
Triumph Trophy? Honda Deauville? Al weet ik niet of die qua hoogte voldoet, maar dat zou je misschien nog aan kunnen passen middels vering :)
 
Nou, niet echt. Zit ik nog steeds vol in weer en wind.

Auto kopen zit je droog en uit de wind.
Ik rij een div 900 en met kuip.
1:18 is haalbaar bij rustig rijden en ik zit vrij droog bij regen.
Een motor is nu eenmaal een onconfortabel apparaat bij elke weersomstandigheid.
Geen airco, geen kachel geen deuren, geen dak en ramen die open en dicht kunnen.
Het is kortom te behelpen met zo'n ding. En dan vergeet ik nog hoe weinig bagage mee kan nemen.
Kortom koop een cabrio. Als het regent doe je het dak dicht en je hoef ook niet te zeuren dat je het koud hebt en speciale kleding en een helm heb je ook niet nodig.
Sorry jongens, als je motor rijd moet je niet zeuren dat je je moet verplaatsen in de buitenlucht. Koop een auto.
 
Die onderhoudsinterval van 6000km staat trouwens ook voor de Div900, maar dat is wel heel erg ruim genomen. Ik heb het al zo lang ik hem heb (130.000km), opgerekt naar een interval van 10.000km, dat gaat ook prima.

En FJR heeft ook een interval van 10.000 trouwens.
 
Triumph met korte beentjes dat word hem niet alhoewel je wel de achterkant kan laten zakken
doormiddel van het excentriek kettingspanner om te draaien Triumph heeft ook een hoog zwaarte punt.
Ik rij ook op een div 600 maar als ik van de sprint afkom en daarna op de div stap is dat net een brommer voorl als ik ergens even heen moet pak ik de diversion lekker handelbaar til hem zo de stoep op mijn sprint is voor de langere tochten (met de diversion kom je er ook tegen een gunstig verbruik)
 
maar die zijn nu nog wat aan de dure kant voor mij met niet teveel kilometers.
De huidige motoren kunnen prima hogere km standen aan. Als je een fiets vier jaar houdt staat er 120K meer op de teller. Of je een motor verkoopt met 140 of met 190K op de teller maakt relatief weinig uit. Of je koopt met 20 of 70K maakt wèl groot verschil. Mijn advies zou dus zijn om juist voor een motor met wat meer km te kiezen. Dat je dan een model kunt rijden dat (nog) beter bij je wensen aansluit heb je ook elke km plezier van.
 
Laatst bewerkt:
Auto is gewoon veel te duur gebleken in het verleden om zoveel km's per jaar te rijden. En ik vind het niet erg om me warm aan te kleden etc, maar als het waait, of er komt een busje inhalen ofzo, dan is het geruk aan mijn helm gewoon erg vermoeiend. Dan kan ik harder gaan rijden, zodat mensen me niet meer inhalen, maar dan nog is het niet fijn. Dat is iets wat ik op de Pan echt als een opluchting ervoer.

Met zij- en topkoffers kan ik in 99% van de gevallen genoeg meenemen, dus is dat niet zo belangrijk.

Ik zat inderdaad aan kilometerstanden van 50-70k te denken. In Duitsland staan nog wel eens mooie buffels met 20-30k op de teller, maar die zitten dan al vaak op €5000 of er net overheen en dan moet ie nog geïmporteerd en bij mijn monteur nagelopen worden. Dus boven budget. Zie ook af en toe nog wel eens ex-overheid fjr-en voorbij komen, maar las daar zowel hele positieve berichten over qua onderhoud, maar ook negatieve omtrent rijstijl (hard) en dat het dus geen motoren zijn geweest van liefhebbers.

Hier in de buurt pak ik trouwens meestal de scooter, daarmee ben ik idd overal vlot, zet m zo neer en grote buddy voor mijn boodschappen.

Honda Deauville lijkt me zo licht gemotoriseerd, maar gaat ook op het lijstje. Staan volgens mij ook wel bekend als zeer betrouwbare en duurzame motoren.
 
Zie ook af en toe nog wel eens ex-overheid fjr-en voorbij komen, maar las daar zowel hele positieve berichten over qua onderhoud, maar ook negatieve omtrent rijstijl (hard) en dat het dus geen motoren zijn geweest van liefhebbers.

Die motoren lopen over het algemeen in een onderhoudscontract, dus op het onderhoud zal in principe niet bezuinigd zijn. Iets wat je bij particuliere motoren nog wel eens anders ziet. Natuurlijk kunnen overheidsmotoren afgeragd zijn, maar ook dat is bij een particuliere motor niet anders. Het blijft altijd een gok.
 
Ik ben van de Div op de Moto Guzzi Norge gestapt. Ik ben wel wat langer, maar ik denk dat de Norge best passen zal. Maar het overstappen op een tweecilinder "met karakter" (nb: ik ben er nooit mee blijven staan. ik bedoel met karakter niet pech en storingen) is wel wat. Ik zie de grote winst, een ander vindt het niks. Daarbij, zelfs een afdragertje is nog aardig aan de prijs. Als de Pan je wel beviel, dan kan je binnen je budget aardig uitzoeken.

Voor allebei geldt wel een prima bescherming in weer en wind. Wel lastig, je hebt nu de kans echt een mooie motor te kopen ;) .
 
Ojee, nu heb ik zaterdag een VFR1200F DCT gezien en wat een mooi ding is dat! Nu heeft ducBMW er een gehad en na een paar maanden alweer ingeruild en een redelijk vernietigende recensie geplaatst. Desalniettemin vind ik m wel mooi (candy red, hmmmmm!) en Honda... Ik zag geen speciaal topic hier op MF, althans niet actief. Is die motor een optie voor op het lijstje, of moet ik m als kilometervreter laten lggen en/of eerder zijn oudere 800-broertje op het lijstje zetten?
 
De Pan moet je met een grote boog omheen lopen. Hier in de omgeving waren er drie. WAREN. Alledrie naar de sloop met een kapotte cardan.
 
Dat is bijzonder! Ik hoor echt heel veel tevreden Pan-rijders, waarvan sommige met 150k+ kilometers. Waren dat ST1100's of ST1300's?
 
Even een opvolging van dit oude topic: Het is een V-Strom geworden uit 2011
 
Nou, niet echt. Zit ik nog steeds vol in weer en wind.

Wapper klapper, ik ben dapper!
Vroeger (vroega..) had ik nooit een kuipje of scherm. Dat vond ik maar overbodige ballast die bovendien aan je stuur trekt. Ik ontwikkelde een behoorlijke stierennek. Heerlijk hangen op de wind, da's pas motorrijden. Tegenwoordig ben ik, dat kon men reeds bevroeden, een oude man geworden, en wel op een beetje comfort gesteld.
Ik ben de trotse bezitter van een xj6oos (geloof ik) en ik heb ter genotsverhoging een paar zaken aangepast aan mijn lievelingsbrommert: Ten eerste heb ik er een hoger stuur opgezet want ik woon in de stad en bij het stoplicht stond ik enorm met mijn kop in mijn nek, erg vermoeiend, gaat al een stuk beter zo. Vervolgens constateerde ik dat ik zo wel erg in de wind was komen te zitten dus fabriekte ik een schermpje van ongeveer eens zo hoog als wat er standaard op zit. Stukje perspex van de gamma en een hittekanon en huppekee.
In het begin was ik wel even bang om hard te rijden, de boel zal maar in je snuffert afbreken met 120, 130. Inmiddels ben ik er niet meer bang voor en hoe harder je rijdt, hoe beter je uit de wind zit.
Daarna heb ik mijn zadel nog 'uitgehold', ik bedoel lager gemaakt door dat vieze natte schuimrubber eruit te halen en te vervangen door enkele lagen van een dichte-cel slaapmat, zo'n isolatiematje (Heerlijk warm aan de kont in de winter, echt, alsof je op de kachel zit). Ik was daaraan begonnen omdat het overtrek lek was dus steeds een natte aars of steeds regenbroek aan. Nou dacht ik: Ik wil niet afwachten tot het gaat vriezen want dan zit je op een keihard ijsblok, vandaar mijn maatregel. Nou, om een lang verhaal kort te maken; Nou zit ik nog meer uit de wind. Het is een genot om de snelweg op te draaien. De boel blijft ook aardig droog op mijn zelfgefabriekte 'toerbuffel' (pakezeltje), het zadel is wel een beetje hard maar daar wen je zo aan. Bovendien lekker lage instap (Hoorde ik iemand over korte benen klagen?).
Wie tot hier heeft gelezen, top. Als ik reacties krijg wil ik er wel wat foto's van poosten maar ik heb er nog geen gemaakt. Als je zegt zoiets wil ik ook en ik kan wel wat hulp gebruiken, kan ik er best een zaterdagje tegenaan gooien.
Als er niet zoveel posts waren is er nu één hele lange. Rijse lekker allemaal en tot zwaaien.:W
 
Ik denk dat jouw post beter in het algemene Diversion-topic past, niet om vervelend te doen uiteraard.
 
Ik denk dat jouw post beter in het algemene Diversion-topic past, niet om vervelend te doen uiteraard.
Ik had nog niet gezien dat je een vstrom gekocht had. Daar heb je het hele toer-pakket standaard op zitten. Mijn buurman heeft ook zo'n bak. Mooi hoor, wil ik ook wel. Nou gefeliciteerd en geluk ermee en tot zwaaien:W
 
Ik zeg zet geld apart en koop er een als de Div op is. Ben er echt rete-enthousiast over :]
 
Ik zeg zet geld apart en koop er een als de Div op is. Ben er echt rete-enthousiast over :]

Goeie tip maarèeh...Kan ie ook op dan? Ik dacht dat ie al op was en dat je er dan gewoon op door rijdt want misschien is ie wel op, maar stuk gaat ie niet.;)
-Effe serieus. Goed te horen dat je motor naar je zin is. Wees er dan maar zuinig op. Ik heb nog een hoes over, degelijk ding. Is het wat voor je? Als ie past mag ie zo weg. Nog een vraag: Heb je al een indruk van het brandstofgebruik?
Ondertussen geluk en tot zwaaien :W
 
De Pan moet je met een grote boog omheen lopen. Hier in de omgeving waren er drie. WAREN. Alledrie naar de sloop met een kapotte cardan.
Het is een bejaarde tourfiets. Als je 'm elk stoplicht tegen het rood gooit is het gauw gebeurd met henkie. Waren ze alledrie van dezelfde eigenaar soms?
 
Goeie tip maarèeh...Kan ie ook op dan? Ik dacht dat ie al op was en dat je er dan gewoon op door rijdt want misschien is ie wel op, maar stuk gaat ie niet.;)
-Effe serieus. Goed te horen dat je motor naar je zin is. Wees er dan maar zuinig op. Ik heb nog een hoes over, degelijk ding. Is het wat voor je? Als ie past mag ie zo weg. Nog een vraag: Heb je al een indruk van het brandstofgebruik?
Ondertussen geluk en tot zwaaien :W

Dank voor het aanbod, maar ik heb nog een goede hoes (die ik eigenlijk nooit gebruik). Wellicht kun je hem in het weggeeftopic aanbieden en er een ander blij mee maken. Het verbruik was tot nu toe 1:21/22, maar ben nu met aandacht zuinig aan het rijden en afgelopen tank heb ik 1:24,2 gereden. Denk dat de huidige tank E10 (toevallig was dat lekker goedkoop in Duitsland zaterdag) me 1:25+ gaat opleveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan