Het RS250 & RGV 250 topic: Valves are for toilets! Deel 11

Weten jullie of de originele zuigers van Suzuki in verschillende maten te koop zijn?

Binnenkort laat ik mijn cilinders lichtjes honen en opmeten. Het liefste heb ik de zuigers van Suzuki. Andere merken heb ik al wel gezien dat ze verschillende maten verkopen.
 
Hier nu ook de trotse eigenaar van een RGV250 :)

23915523_2036016329950930_2844183592843131474_n.jpg


Tyga kuipen, rem- schakelset, uitlaten etc etc.

Komende week eerst even verse benzine en olie erin en even op de testbank kijken wat hij doet.
 
56 mm volgens mij.

Paul weet jij misschien waarom dat is, dat ze maar een maat hebben??
Bij de RG500 heb je diverse overmaten.
 
Ik had al zo'n vermoeden. Weet je misschien ook welke maat het origineel is?

Nee dat weet ik niet,maar als je gaat honen zal je de zuiger moeten inmeten of laten
inmeten bij een revisie bedrijf.Persoonlijk zou ik niets aan de wand doen als die nog redelijk netjes is en nieuwe originele zuigers monteren.De wand is af fabriek voorzien van een
Nicasil laag die is keihard en slijt heel erg weinig,ook is die Nicasil wand maar heel dun,dus
je kan er nooit veel van weg honen.Bij diepe groeven zal je de cilinder opnieuw moeten
laten voorzien van een verse Nicasil laag.
 
Laatst bewerkt:
Nicasil wand?
Inderdaad alle RGV,s hebben een Nicasil wand,een RG500 heeft een gietijzeren wand,
die is wel uit te boren en daar kan wel een overmaat in.
Nu kan dat bij een RGV ook wel maar dan moet eerst de oude Nicasil wand verwijderd
worden en dan kan de cilinder uitgeboord worden en weer voorzien worden van een nieuwe
Nicasil laag,ligt er aan of er voldoende ruimte voor is in verband met de powervalves.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...owerseal.nl/&usg=AOvVaw1vkXVTpWQpstPV1T2jeSR5
 
Laatst bewerkt:
Nicasil laag kan best gehoond worden naar een overmaat hoor.

Natuurlijk niet overmaat +1 :P maar ligt net aan welke maat zuiger er te verkijgen is. Gewoon na laten meten en de juiste maat zuiger bij zoeken en dan op maat honen.

Nicasil laag vernieuwen gebeurd over het algemeen pas als je flinke schade hebt.
 
Nicasil laag kan best gehoond worden naar een overmaat hoor.

Natuurlijk niet overmaat +1 :P maar ligt net aan welke maat zuiger er te verkijgen is. Gewoon na laten meten en de juiste maat zuiger bij zoeken en dan op maat honen.

Nicasil laag vernieuwen gebeurd over het algemeen pas als je flinke schade hebt.

Dat ligt er maar net aan hoe dik de Nicasil laag door de fabrikant is aangebracht,
Normaal gesproken word er bij fabricage een vrij dikke laag aangebracht die op maat
word gehoond,wat er daarna nog aan wanddikte overblijft is de vraag.
Het feit dat Suzuki geen overmaat zuigers aanbied zegt eigenlijk al genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Dat is heel vaak met nicasil wanden. Indien overmaatse zuiger nodig is (en je wil het goed doen) dan hoort daar in mijn ogen een nieuwe nicasil wand in.
Hoe dunner de nicasil wand hoe eerder hij ook los kan laten..
 
Dat is heel vaak met nicasil wanden. Indien overmaatse zuiger nodig is (en je wil het goed doen) dan hoort daar in mijn ogen een nieuwe nicasil wand in.
Hoe dunner de nicasil wand hoe eerder hij ook los kan laten..

de nicasil is nog wel goed, aleen zit er vervuiling in het 'hoon' patroon. Dit laat ik nu 'oppoetsen'.
dit is heel lichtjes, dus zal weinig tot niks weghalen.

ongeveer 8 jaar geleden heb ze alletwee laten nicasilen, omdat er in 1 cilinder een groef zat.
alles was afgestemd op de originele zuigers

na het poetsen worden de cilinders opgemeten en dan is het kijken wat er qya zuigermaat in gaat.

zijn de originele zuiger precies 56?
volgens de manual heeft de cilinder deze maat
 
Inderdaad zal het nooit de zelfde maat zijn als de cilinder zelf,altijd iets kleiner.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft de ''street'' kuipen, dus met verlichting. En heeft gewoon kenteken.. dus voornamelijk straat maar zal hem ook zeker komend jaar meenemen naar Donnington Endurance Legends :)

Kreeg er deze set powervalves nieuw bij:
o5nd6o.jpg


Nu zag ik bij andere aftermaket PV dat er ook nog busjes bijzitten:
~http://s3.amazonaws.com/img.perthstreetbikes/img/0/7/2/RGV_powervalves1.jpg~[img]

Kan ik de originele busjes gewoon gebruiken? Of mis ik iets?
 
Terug
Bovenaan Onderaan