Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

En dan is er ook nog de 09 Sport versie 2018:

MT-09 SP ABS 2018 - Motoren - Yamaha Motor Europe, branche Nederland

Weet niet of ik dat blauw wel zo mooi vindt, jammer dat je blijkbaar geen andere keuzes hebt qua kleurstelling.
De op de swingarm gemonteerde kentekenplaathouder is wel erg gaaf

Misschien dat die voor 2019 in een andere kleur komt, maar zou ik niet op hopen. De SP kleuren zijn allemaal zo verspreid over verschillende modellen.

Tevens is die kentekenplaathouder daar ook praktisch. Ik ervoer met de originele houder van de 2014-2016 gen MT-09 een modderpoel achterop met nat wegdek.
 
Mijns inziens is de MT beter af met een versterkte ketting. Bij de versterkte versie zijn de platen dikker, dus is de ketting meer bestand tegen rek.
Rek komt naar mijn weten niet voor in de platen, maar de busjes die inslijten (zo is het bij een fiets in ieder geval, weet niet of dat bij motoren anders is). Versterkte platen helpen dan alleen tegen een kettingbreuk. Neemt niet weg dat de busjes waarschijnlijk ook slijtvaster zijn bij een versterkte ketting.
 
Laatst bewerkt:
Rek komt naar mijn weten niet voor in de platen, maar de busjes die inslijten (zo is het bij een fiets in ieder geval, weet niet of dat bij motoren anders is). Versterkte platen helpen dan alleen tegen een kettingbreuk. Neemt niet weg dat de busjes waarschijnlijk ook slijtvaster zijn bij een versterkte ketting.

Zou best kunnen dat de diameterafname van de busjes (voor het grootste gedeelte) zorgen meer kettingspeling. De ketting wordt in dit geval niet langer, maar heeft meer speling op de kettingwielen. Dit is allerdings geen 'rek', want rek is toename van lengte van een onderdeel, bijvoorbeeld de platen.

Anyway, ik had een beter gevoel bij een versterkte ketting :).
 
Vandaag zijn de ohlins veren geplaatst in mijn voorvork.
De eerste reactie is dat het de prijs waard is, de originele veren waren te slap.
Zelfs in deze weersomstandigheden merk ik een duidelijk verbeterde voorvork en ik heb hem nog niet optimaal afgesteld.
Ik zou het 100% aanraden voor mensen die meer dan 75kg wegen. ( Ik weeg 85.5, droog)
 
Ik wil andere knippers aan de voorkant op mijn 09 '17.
Kleine led knippers,welke hebben jullie?

Van die vlakke R1 knippers passen die ook?
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat die voor 2019 in een andere kleur komt, maar zou ik niet op hopen. De SP kleuren zijn allemaal zo verspreid over verschillende modellen.

Tevens is die kentekenplaathouder daar ook praktisch. Ik ervoer met de originele houder van de 2014-2016 gen MT-09 een modderpoel achterop met nat wegdek.


Kenteken Plaat en Mudquard inéén :Y
Nu maar hopen dat ie sterk genoeg is zodat je niet je kentekenplaat onderweg verliest :)

Iemand al een idee vd (nieuwe ) advies prijs voor de 09 en 09SP?
 
Lange tijd lurker geweest, maar een SP gaat eraan komen voor mij binnenkort waarschijnlijk. Jammer van het klote weer aangezien ik eindelijk weer kan rijden nu nadat een ongeluk gehad heb.


Prijs lijkt nu trouwens bekend te zijn en staat op €11.999 volgens de website van Yamaha.

Had toch wel gehoopt dat ze de normale 09 iets naar beneden deden qua prijs en daarop de SP aanpaste.
 
Lange tijd lurker geweest, maar een SP gaat eraan komen voor mij binnenkort waarschijnlijk. Jammer van het klote weer aangezien ik eindelijk weer kan rijden nu nadat een ongeluk gehad heb.


Prijs lijkt nu trouwens bekend te zijn en staat op €11.999 volgens de website van Yamaha.

Had toch wel gehoopt dat ze de normale 09 iets naar beneden deden qua prijs en daarop de SP aanpaste.

Had je een erg ongeluk gehad?
Top dat je weer hersteld bent :t

Ze hebben de prijzen iig niet verhoogt :)
Hier alle prijzen te zien, op de 07 na dan:

Yamaha Motor prijslijst 2018

Hyper Naked
MT-10 SP € 18.999
MT-10 € 15.999
MT-09 SP € 11.999
MT-09 € 10.699
MT-07 N.N.B.
MT-07 35 kW N.N.B.
MT-03 € 6.399
MT-125 € 5.799
 
Laatst bewerkt:
Had je een erg ongeluk gehad?
Top dat je weer hersteld bent :t

Ze hebben de prijzen iig niet verhoogt :)
Hier alle prijzen te zien, op de 07 na dan:

Yamaha Motor prijslijst 2018

Hyper Naked
MT-10 SP € 18.999
MT-10 € 15.999
MT-09 SP € 11.999
MT-09 € 10.699
MT-07 N.N.B.
MT-07 35 kW N.N.B.
MT-03 € 6.399
MT-125 € 5.799

Moest uitwijken voor een trekker doe plots linksaf sloeg tijdens het inhalen, trekker gelukkig kunnen ontwijken maar de berm in gekomen en hem daar verloren en nog redelijk wat meters over het asfalt heen gerold. Hierbij gelukkig alleen mijn enkel gebroken, geopereerd moeten worden en dus wat titanium rijker nu.

En inderdaad gelukkig niet omhoog de prijs, nu alleen het weer nog wat beter zodat ik een testrit kan maken.. en als het bevalt dat ding bestellen (zo goed als zeker dat de 09SP hem wel gaat worden hoor..)

Van de week eindelijk mijn nieuwe helm binnen gekregen en laarzen gaan passen, nu nog een mooi nieuw pak en dan kan ik er weer tegenaan :)
 
Iemand nog interesse in een bagage rek voor een mt 09 ? past sowieso op het 2016 model 2017 model denk ik ook maar daar ben ik niet zeker van. Zullen we moeten passen.

Voor een zacht prijsje mag die weg. Nieuw waarde is rond de 180 euro.
vraagprijs 50 euro.

(licht beschadigt aan de achterkant is eventueel makkelijk iets bij te stippen. maar vandaar de lage prijs ☺)

full

full
 
Eerste post hier.
In oktober mijn Yamaha YZF-R6 uit 2003 verkocht. Toen op zoek gegaan naar andere motor vergelijkbaar vermogen maar waar ik iets rechter op zit. Ik werd helemaal verliefd om de MT-09 toen ik bij de dealer binnen liep. Nooit gedacht dat ik ik een naked bike zou gaan rijden.

Dus mijn besluit is eigenlijk al gemaakt... maar ik twijfel nog over de MT-09 SP. Ik had geen problemen met een proefrit, vond m heel fijn rijden. Ik ben 1.89m en 83kg en lees toch wel wat klachten over de vering op het forum.
Ik vind de €1300 meerprijs best veel voor betere vering, dealer vond het ook veel geld en verwachtte de SP niet heel veel te gaan verkopen.

Wat denken jullie, zouden jullie nog afwachten voor een proefrit op de MT-09 SP vanwege mijn lengte/gewicht en omdat ik van een Yamaha R6 af kom (ik begreep dat racers stijver geveerd zijn)?
Jammer genoeg is nog een tijdje wachten op een proefrit van de MT-09 SP (maart?) en wellicht nog langer voordat deze te huur is.
 
Eerste post hier.
In oktober mijn Yamaha YZF-R6 uit 2003 verkocht. Toen op zoek gegaan naar andere motor vergelijkbaar vermogen maar waar ik iets rechter op zit. Ik werd helemaal verliefd om de MT-09 toen ik bij de dealer binnen liep. Nooit gedacht dat ik ik een naked bike zou gaan rijden.

Dus mijn besluit is eigenlijk al gemaakt... maar ik twijfel nog over de MT-09 SP. Ik had geen problemen met een proefrit, vond m heel fijn rijden. Ik ben 1.89m en 83kg en lees toch wel wat klachten over de vering op het forum.
Ik vind de €1300 meerprijs best veel voor betere vering, dealer vond het ook veel geld en verwachtte de SP niet heel veel te gaan verkopen.

Wat denken jullie, zouden jullie nog afwachten voor een proefrit op de MT-09 SP vanwege mijn lengte/gewicht en omdat ik van een Yamaha R6 af kom (ik begreep dat racers stijver geveerd zijn)?
Jammer genoeg is nog een tijdje wachten op een proefrit van de MT-09 SP (maart?) en wellicht nog langer voordat deze te huur is.

Als ik hier als actief meelezer even mag inbreken en in mag haken op deze vraag;

Als het je puur te doen is om de vering: absoluut de normale versie nemen en voor een fractie van de prijs laten upgraden bij Hyperpro of die andere gasten uit Tiel (waar ik even de naam van kwijt ben).

Heeft de SP ook niet het tft dashboard en de quick shifter?

Edit: je geeft aan dat je de MT-09 tijdens de proefrit heel fijn vind rijden, vanwaar de twijfel naar een SP?
 
Laatst bewerkt:
Als ik hier als actief meelezer even mag inbreken en in mag haken op deze vraag;

Als het je puur te doen is om de vering: absoluut de normale versie nemen en voor een fractie van de prijs laten upgraden bij Hyperpro of die andere gasten uit Tiel (waar ik even de naam van kwijt ben).

Heeft de SP ook niet het tft dashboard en de quick shifter?

Edit: je geeft aan dat je de MT-09 tijdens de proefrit heel fijn vind rijden, vanwaar de twijfel naar een SP?

De gewone MT-09 heeft ook al quick shift systeem. Scherm van MT-09 SP heeft als enige verschil dat het zwarte achtergrond heeft.
Goed idee voor upgrade naar Hyperpro, zal eens informeren wat de kosten hiervan zijn is dan wellicht nog wel een optie als vering echt niet bevalt.
 
Ik heb de achterveer bijna op zijn strakst gezet , alleen de voorkant duikt enorm bij het remmen en dat krijg ik er niet uit

Dat krijg je er ook niet uit.
Enige dat helpt is een setje stuggere/progressieve veren.
Been there done that, en het is een wereld van verschil.
Was toen dacht ik €385 incl montage.
 
Eerste post hier.
In oktober mijn Yamaha YZF-R6 uit 2003 verkocht. Toen op zoek gegaan naar andere motor vergelijkbaar vermogen maar waar ik iets rechter op zit. Ik werd helemaal verliefd om de MT-09 toen ik bij de dealer binnen liep. Nooit gedacht dat ik ik een naked bike zou gaan rijden.

Dus mijn besluit is eigenlijk al gemaakt... maar ik twijfel nog over de MT-09 SP. Ik had geen problemen met een proefrit, vond m heel fijn rijden. Ik ben 1.89m en 83kg en lees toch wel wat klachten over de vering op het forum.
Ik vind de €1300 meerprijs best veel voor betere vering, dealer vond het ook veel geld en verwachtte de SP niet heel veel te gaan verkopen.

Wat denken jullie, zouden jullie nog afwachten voor een proefrit op de MT-09 SP vanwege mijn lengte/gewicht en omdat ik van een Yamaha R6 af kom (ik begreep dat racers stijver geveerd zijn)?
Jammer genoeg is nog een tijdje wachten op een proefrit van de MT-09 SP (maart?) en wellicht nog langer voordat deze te huur is.
Ik heb een mt09 met ohlins achterschokdemper en vooraan ohlins veren. Ik weeg 85kg en merk een enorm verschil, de stuggere voorveren vangen je gewicht beter op en zo kan je de 'sag' goed afstellen waardoor je vering/ geometrie goed staat.
De achterschokdemper doet ook heel veel, veel meer demping (32 standen regelbaar) en de achterveer is minder stug.
De originele achterveer is te hard, zelfs voor iemand van 85kg en de demping is veel te zwak.
Met standaard vering deed de motor vaak onverwachte wheelies, de lijn werd niet goed gehouden op golvend/slecht wegdek.

De SP is zeker zijn prijs waard.
 
Ik zou het zonde van mijn centen vinden.

Standaard vering zelf aanpassen dan is er lekker en goed mee te rijden op de openbare weg, en vooral het aantal km dat ik rij.

Als je er mee op het circuit ga rijden dan zou ik het aanpassen,maar op de weg is er goed mee te rijden.

Zo heeft elke motor wel iets met de vering en is bij elk type wel iets te verbeteren.
Het is net wat je wilt en wat je budget is.
Ik denk maar zo..... wij zijn geen rossi's :P
Heb altijd op racers gereden en 5 jaar op het circuit,dus weet wel een beetje hoe en wat.
 
Laatst bewerkt:
Hi all! Ik ben nieuw hier en lees al een tijdje mee. Heb onlangs (haal 'm na de jaarwisseling op) een 2018 MT09 besteld en bewust niet op de SP gewacht. De meerprijs voor de vering kun je altijd nog uitgeven en dan zit je niet met die lelijke kleurstelling van de SP opgescheept _O-
 
Ik zou het zonde van mijn centen vinden.

Standaard vering zelf aanpassen dan is er lekker en goed mee te rijden op de openbare weg, en vooral het aantal km dat ik rij.

Als je er mee op het circuit ga rijden dan zou ik het aanpassen,maar op de weg is er goed mee te rijden.

Zo heeft elke motor wel iets met de vering en is bij elk type wel iets te verbeteren.
Het is net wat je wilt en wat je budget is.
Ik denk maar zo..... wij zijn geen rossi's :P
Heb altijd op racers gereden en 5 jaar op het circuit,dus weet wel een beetje hoe en wat.

Dat dus, mooi dat blinkend goud van Öhlins maar het is ook standaard spul van de plank.

Normale MT09, desnoods na verloop van tijd een streetbox van Hyperpro (rond de €500 dacht ik) en gaan met die banaan :]

Ik ga van het voorjaar toch eens kijken voor een MT09 Tracer 8-)
 
Heb altijd op racers gereden en 5 jaar op het circuit,dus weet wel een beetje hoe en wat.

Gewoon uit interesse/nieuwsgierigheid: reed je met je straatmotor of had je een circuitfiets? Wat voor rondetijden reed je plusminus en op welke circuits?
 
Gewoon uit interesse/nieuwsgierigheid: reed je met je straatmotor of had je een circuitfiets? Wat voor rondetijden reed je plusminus en op welke circuits?

Circuitfiets, zx10r, assen,zandvoort en verschillende buitenlandse.Gewoon hobby.
Assen 1:51 pr, zandvoort 2:05, spa 2:42
Uiteraard aangepaste vering :] ;)
 
Kwam nog een super handige link tegen. Zeker met het oog op het kak weer...:

DIY Sparkplug Change

Hoe je de bougies vervangt, is een beste operatie, voorzien van goede foto's.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan