Honda PCX 125/150 deel 5

De N max heeft 9kW

Klopt, maar wel vier kleppen en nog wat meer modernere techniek. Volgens verschillende testen waar hij direct word vergeleken met de pcx zou hij iets vlotter zijn. Maar in hoeverre je dat echt merkt bij een 125 vraag ik me af.
Ik heb nog 3 maanden om goed te vergelijken wat ik wil. Dan ga ik een nieuwe 125 bestellen voor woon-werk verkeer.
 
Mijn pcx doet het nog goed 25.0000km maar mijn volgende zou ik ook niet weten.
In de Running pcx Forza sh125 xmax125. De N max heb ik nog niet in het echt zien zijden. Niet zo populair in BE
 
Maar in hoeverre je dat echt merkt bij een 125 vraag ik me af.

PCX 125 (JF28) ingeruild voor ‘n nieuwe Forza 125 ABS (160 kg) en het verschil is gigantisch.

M’n Forza 125 ABS, haalt met gemak 115 km/u (GPS).

Zie Honda Forza 125 draadje ;)

Hendrik S,
Kortstondig en buiten garantie, heb ik Motorex 10W40 MA olie in m’n PCX gehad.

10W30 MB olie (voorschrift Honda), geeft minderverbruik (brandstof).
Ook vond ik het blokje mooier lopen (psychologische illusie ?).

Valt je fiets nog onder garantie, sta er dan op dat je dealer 10W30 MB gebruikt.
 
MA is voor motoren met een natte platen-koppeling.

De PCX heeft een vario en dus MB olie-specificatie.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me inderdaad goed mogelijk. 9 van de 10 motoren die ze onderhouden hebben juist de MA-specificatie.

Het is overigens minder schadelijk om MA-olie te gebruiken bij een PCX dan MB-olie bij een motor met natte plattenkoppeling. Dan gaan je platen 'plakken'.
Hoewel ik deze beide opties niet met ervaring/feiten kan onderbouwen. Eerder van horen van of logica. :)

Daarom doe ik het onderhoud liever zelf. Vrije keuze van materialen én de zekerheid dat die keuze niet alleen op papier/rekening wordt verwerkt.
 
Heeft er iemand weleens problemen met de alarmverlichting? Mijn rechter knipperlicht doet het weleens niet en de gevaren dan ook niet rechts, of soms gevarenlicht alleen links en rechter knipperlicht wel.
Nu dacht mijn monteur eerst een relais, hij kijken naar onderdelen, is het kennelijk een regelunit a €160. Dat gaat me iets te ver, want de alarmlichten doen het vaker wel dan niet. Zekerheid dat dit het is heb ik niet.
Maar iemand nog een goede tip? (Is overigens een kundige brommerdealer, dus geen apparatuur om het door te meten geloof ik)

Wel a 105'euro een vers setje heidenau winterbanden laten komen. De huidige zomerbanden bewaar ik, die kan ik,eventueel later weer een keer eronder laten zetten.
 
Honda heeft niet voor niets bij de scooters MB olie voorgeschreven, hierin kunnen dope’s gebruikt worden welke in een natte platenkoppeling schadelijk zijn maar in een 1 cylinder viertakt beter werken. Zo kun je auto olie welke ook geen natte platenkoppeling heeft beter niet gebruiken ook al lijkt het hetzelfde. Iedere olie heeft zijn recept en toepassings gebied.
MB scooter olie is gewoon te koop zoals bv Castrol, of van andere grote merken.
 
Laatst bewerkt:
Geen Havanna bruin bij mij, wel roest bruin ...
Het roestduiveltje werd vorige week actief bij mijn PCX-125 bij zo'n 77.000km, een beugel van de hitteschild is doorgeroest en afgebroken.
Ik heb de kap verwijderd, ik heb toch altijd een beschermende motorbroek aan en zal mijn been niet snel verbranden aan de uitlaat, en passagiers neem ik zelden mee.

full

Beugel doorgeroest.
full

De binnendoor weggetjes bedekt met blubber van de boeren laat duidelijk zijn sporen na.
full

full

Het ronde ringetje om de uitlaat pijp is een paar jaar geleden er af geroest.
full
 
Geen Havanna bruin bij mij, wel roest bruin ...
Het roestduiveltje werd vorige week actief bij mijn PCX-125 bij zo'n 77.000km, een beugel van de hitteschild is doorgeroest en afgebroken.
Ik heb de kap verwijderd, ik heb toch altijd een beschermende motorbroek aan en zal mijn been niet snel verbranden aan de uitlaat, en passagiers neem ik zelden mee.

[afbeelding]
Beugel doorgeroest.
[afbeelding]
De binnendoor weggetjes bedekt met blubber van de boeren laat duidelijk zijn sporen na.
[afbeelding]
[afbeelding]
Het ronde ringetje om de uitlaat pijp is een paar jaar geleden er af geroest.
[afbeelding]

Stoer, zo'n off road PCX. :}
 
Dat dacht ik ook, echter in het afgelopen motorblad had iemand 165000km gereden met een Aprilia 1 cilinder (voorzien van het Yamaha XT blok).
 
Hallo iedereen,

zaterdag is het zover, dan ga ik mijn tweedehands PCX van 2016 afhalen met maar 50 km op de teller !

waar kan ik nu het best wat leuke accessoires kopen ?
 
Gefeliciteerd. Heb er zelf 1 uit 2016 met 24.000 km op de teller (zelf gereden)

Bij RAD.eu kan je terecht voor windschermen en topkoffers. Ik heb ook een beenkleed en elektrische handschoenen (rij winter door)

Maar hangt dus vanaf wat je eraan wil doen, oppimpen of functioneel?

Anyway veel plezier en check de banden even, als ze van IRC zijn bij nat weer binnen blijven, levensgevaarlijk op nat wegdek.
 
Had het van de bandjes al gelezen.
Zal enkel gebruikt worden bij droog weer in het voorjaar en zomer als vrijetijdsbesteding.

Accessoires zoals chroom schildje op de uitlaat, Voetpaneeltjes, wiel stickers, topkoffer, hoes, enz staan op het verlanglijstje .

Honda heeft zelf ook wat accessoires maar zal wellicht ergens anders Beter koop te vinden zijn 😉
 
Heel veel rijplezier gewenst. Zit zo te bedenken waarom je maar 50km in 1 jaar rijdt. Gezien het rijgenot kan dat haast geen vrijwillige keuze zijn.
 
De huidige eigenaars, tot volgende zaterdag, heeft de scooter als cadeau gekregen en onderging kort daarna een operatie aan de rug.

Helaas is die niet verlopen zoals verwacht en kan ze helaas niet meer op de scooter zitten.

Een geluk bij een ongeluk voor mij.
Ze waren vooral bij dat de pcx naar een en honda liefhebber gaat. 😊
 
Dat is ook wat.. een tweedehands scooter in moeten rijden :)

Veel plezier ermee. Vandaag ben ik gewoon met dat pleurisweer naar mijn werk gegaan. Geen centje pijn én ruim op tijd. De pcx is de ideale allrounder imo. En cheap!
 


Zeker goedkoop. Van het weekend een beurtje laten uitvoeren, olie wissel en alles nalopen en smeren en 2 verse banden er om laten leggen, kosten excl banden € 106. (Had voor € 105 2 nieuwe winterbanden zelf gekocht).
De oude zomerbanden waren nog niet helemaal weg, dus die bewaar ik wel een tijdje kan ik er altijd weer een keer onder laten leggen, maar grip werd met koud en nat weer iets minder.
Zeker 'achter' vind ik een winterband wel erg prettig. Voordeel van de Heidenau's is dat het dusdanig grof profiel is dat het even duurt voordat het 'slicks' zijn.
 
Inmiddels heb ik ruim 7000km gereden met mijn PCX150.
Ik vind het nog steeds mijn beste aankoop ooit voor waar ik hem het meest voor gebruik. Woon-werkverkeer en voor snelle ritjes in de buurt of binnendoor naar ouders/vrienden. Maar het enthousiasme is wel wat getemperd Door de prestaties en het verbruik. Bij 95km/u (gps, 105 teller) komt de toerenbegrenzer in actie. Dat vind ik erg vroeg. Maar aan de andere kant zijn de momenten dat mijn PCX dat haalt zeldzaam. Alleen met optimale omstandigheden haal ik dat. Daarnaast verbruikt mijn PCX gemiddeld 1 op 29. Dat vind ik best hoog.

Al met al blijft de PCX een erg leuk en vlot vervoermiddel met nog steeds lachwekkend lage gebruikskosten. Maar volgend jaar moet ik wat vaker lange afstanden rijden (200km per dag) en dan weet ik niet of ik dat vol ga houden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan