BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Op aanraden van een van jullie om de st eens goed in de abs te remmen, om een storing weg te krijgen, werkte perfect.
Nu heb ik vandaag ledlampen gemonteerd,man wat een licht,echter,ondanks dat ze voor canbus systeem geschikt zijn krijg ik de lampf! Melding. Lampen toch maar weer verwijderd.
Maar hoe krijg je die melding weg, of toch extra weerstanden monteren?
Heeft iemand misschien een oplossing?
 
Hallo,
Mijn naam is Arnold en ben sinds 2 weken in het bezit om in de winter door te rijden op een R1100RS.
Heb een vraag over aanschafbanden die goede grip hebben in de wintermaanden.
Aangezien ik voor aanschaf banden even de wijze raad wil hebben van jullie kenners.

Hoop graag info van jullie te kunnen krijgen.

Gr Arnold

Zelf heb ik gisteravond, met code geel wegens gladheid, de rit prima kunnen doen op een setje Dunlop Roadsmart 3 banden, vorige jaar met hetzelfde setje (toen nog behoorlijk “vers”) ook met de 2 code rood dagen gereden. Grip van de band is erg goed. Olie op het wegdek is een ander verhaal, daar heb ik ook nog wat mee geglibberd. Op de R1150RS heb ik Michelin PR 2 en 3 banden gehad. Ook goed, maar met de PR 3 ben ik toch een keer op lage snelheid onderuit gegleden. Op dit moment heb ik met een R1200RT (pekel fiets) en op 2 R1200RS-en ervaring met de Road Smart 3 banden. Op nat aardig gelijkwaardig aan de PR 3, op koude glibberigheid wint wat mij betreft de RS 3. Sinds ik die banden heb, heb ik geen van de motoren nog op de zijkant gehad... Een kennis van mij die mijn RT een keer geleend had dan weer wel: jiffy niet goed uitgeklapt, had niets met de banden te maken..
 
Op aanraden van een van jullie om de st eens goed in de abs te remmen, om een storing weg te krijgen, werkte perfect.
Nu heb ik vandaag ledlampen gemonteerd,man wat een licht,echter,ondanks dat ze voor canbus systeem geschikt zijn krijg ik de lampf! Melding. Lampen toch maar weer verwijderd.
Maar hoe krijg je die melding weg, of toch extra weerstanden monteren?
Heeft iemand misschien een oplossing?

Dat van die LED verlichting spookt ook al een poosje door mijn hoofd. Voor zover ik weet moet ik dan zowel op de RT als op de RS in de weer met een dremel om ruimte te maken voor die lampen. Gerwin heeft extra LED lampjes aan de RS geschroefd, volgens mij helpen die vooral meer met het gezien worden dan dat ze Gerwin (veel) meer licht geven. Nu zit ik er aan te denken om iig op de RT een extra set (mist)lampen te gaan plaatsen op de valbeugels. Maar ik heb geen idee hoe ik dat dan aan de elektriek moet gaan knuppen...

Ik vermoed dat Thijs, Roelof of Peter D je wel een tip kunnen geven voor je foutmelding probleem. Denk dat het inderdaad op weerstand toevoegen gaat neer komen.
Ben benieuwd naar de afloop!
 
Is deze band in de winter wel goed dan?

Ik vond het afgelopen zomer een Kwalitatief Uitermate Teleurstellende band.

Veel stapjes opzij bij gasgeven uitkomen bocht en zeer vaag stuurgedrag.

Was dat niet per ongeluk de Michelin Pilot Road 4???

Ik was daar ook wat minder gelukkig mee. De voorgangers hielden het bij mij 20k vol, de PR 4 heb ik, op aanraden van ...Ron... , al bij 16k vervangen voor de RS 3. Ik stond op het punt afscheid te nemen van mijn RT omdat ik hem na de revalidatie van mijn boom incident te lastig manoeuvreren vond. Dat probleem is geheel opgelost door het setje rubber. Ben wel wat voorzichtiger aan het rijden nu, maar heb tot op heden geen reden tot klagen over de Road Smart 3.
De RS rijdt er ook heerlijk mee....(maar hangt nu aan de Optimate te wachten tot de pekel weer weg is en het wegdek droog).
 
Dat kan nog, de fiets staat er nog bij als op de foto. Maar ik hanteer ook het beginsel 'don't fix it if it ain't broken'

Ja, tis alleen zonde als je straks alles weer op zn plek hebt, en later gaat die seal lekken.. :)
 
De Roadsmart 3 heb ik persoonlijk geen ervaringen mee. Probleem is dat veel moderne banden alleen in 17" verkrijgbaar zijn. De genoemde Dunlop is er ook voor 18" achterwiel, alleen één slag breder (170/60x18) en ik weet niet of dat zonder meer past.
De keuze is door het 18" achterwiel beperkt, helaas. De MPR3 was destijds de beste band voor 'natte' omstandigheden.
 
Ik heb de pr4, en tot nu toe ,12k, nog geen vertrouwen, band rijdt goed droog en nat maar geeft regelmatig oeps momenten. Omdat uit te sluiten komt er deze week hyperpro onder(kan nl ook aan de demping/vering liggen.
Ben benieuwd.
 
Ik heb de pr4, en tot nu toe ,12k, nog geen vertrouwen, band rijdt goed droog en nat maar geeft regelmatig oeps momenten. Omdat uit te sluiten komt er deze week hyperpro onder(kan nl ook aan de demping/vering liggen.
Ben benieuwd.
Ik ben benieuwd welk type Hyperpro je vóór gaat monteren, setje voor een ST bestaat niet standaard bij Hyperpro, of monteer je de set voor een RT?
 
@Arnold,
Ik heb veel ervaring met banden onder mijn 1993 1100RS. Ik heb ook reservewielen, zodat ik niet banden met 3 mm profiel hoef weg te doen voor een lang (berg) weekend. Dat betekent ook dat ik wel eens gemengd rijd, zoals nu: Conti Road Attack 3 voor en Michelin PR 3 achter. Ik heb dit jaar een setje Dunlop RS 3 (III) opgereden en was daar zeer tevreden over, dit was inderdaad een 170/18 en dat past. Het is een solide band die veel vertrouwen geeft en minder slijt dan vorige versies. Ik heb daarom ook een tweede voor achter gekocht, maar de Conti voor omdat die net even wat lichter/beter stuurt. Die combinatie werkt goed, maar terwijl ik de laatste mm's van die PR 3 oprijd verbaas ik me er telkens weer over hoeveel grip die heeft in de nattigheid. Het is voor jou dus een kwestie van voorkeur (sturen vs solide = Conti vs Dunlop) en prijs (aannemende dat de Michelin PR3 nu PR 5 uitkomt goedkoper zal zijn).
Hierboven wordt vering vermeld: ik heb Wilbers rondom en achter de versie met de meeste instel opties.
Al met al heb ik zeer zelden geglibber en geglij, terwijl ik soms volgas een heuvel op storm in de regen. Zo hebben Jeroen 1969 en ik achter elkaar gereden in de regen op ons Heimbach weekend (Henk reed ook mee), allebei op die Dunlops en jagend op een nieuwe Honda waarbij ik eigenlijk nooit een oeps momentje heb gehad. Mijn manier om uit te vinden hoe glad het asfalt in de regen is, is om wat teveel gas (in alle redelijkheid) te geven bij het uitkomen van een bocht of rotonde, dus een poging om uitbreken te provoceren. Dat lukt met genoemde banden eigenlijk niet, ook niet (nogmaals tot mijn verbazing) met die Michelin PR3. Toch denk ik dat mijn veer afstelling en bandendruk (denk aan 2,5 v en 2,9a of hoger) daar ook hun rol spelen.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt ook wel, op de gs nooit een oeps momentje gehad hyperpro icm conti A40, dit its tot de ervaring tot nu toe met de pr4. Terwijl ik eigenlijk alleen maar goeds hoor over de pr4. Vandaar ook eerst de hyperpro icm de pr4 , nog 3mm.
 
Vanmiddag de servicebeurt afgerond met de GS911 test. De software was niet helemaal stabiel, maar na resetten alle tests goed! Toch weer een gerust gevoel. Nu alleen nog alle plastic er weer op en dan kunnen we er weer ff tegenaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn lampjes idd voor de zichtbaarheid gemonteerd. Op mijn K1600 heb ik achteraf de orginele BMW Led verstralers gemonteerd. Die gaven zowel meer zichtbaarheid als extra zicht voor mezelf.

In beide gevallen heb ik ze aangesloten op de accessoire plug. Die heb ik aan de achterzijde afgetapt en via een extra schakelaar de lampen aangesloten. Je werkt dan eigenlijk buiten de Can bus om. Het heeft nog een voodeel. Als je ze vergeet uit te zetten schakelt je motor ze zelf na ca 2 minuten uit.
Tevens verander je niks aan de orginele bedrading, wat bij evt. Inruil ook meegenomen is.
 
Heren,

Hartelijk dank voor alle informatie.


Ik rij normaal gesproken het hele jaar op een 1200GSA LC hieronder zitten Pirelli Scorpion Trail 2.
Deze banden zijn voor mij goede stuurbanden onder de GS. Ik heb de GSA op dit moment ingeruild.
Hier komt in maart een 1200GS Ralley voor terug. Vandaar ik aankomende winter op een R1100RS rijdt.
Ik ga kijken naar Dunlop voor de R1100 RS.

Lees verder lekker mee in jullie topic.

Gr Arnold
 
Magnaatje las alleen maar goeds over de PR 4:
Dat klopt ook wel, op de gs nooit een oeps momentje gehad hyperpro icm conti A40, dit its tot de ervaring tot nu toe met de pr4. Terwijl ik eigenlijk alleen maar goeds hoor over de pr4. Vandaar ook eerst de hyperpro icm de pr4 , nog 3mm.

Nou ja, Royal Club was niet zo tevreden, ik eigenlijk ook niet zo. Op de ST zaten ook PR4, als we die fiets hadden aangehouden, waren die zonder meer vervangen door Dunlops. De PR 3 is dan naar mijn idee toch een fijnere band dan de 4. Nieuwer is niet altijd persé beter. Ben benieuwd wat de PR 5 voor recensies gaat krijgen. In motorbladen maar vooral ook hier op het forum.... ik heb bijvoorbeeld veel aan de feedback van mede forummers gehad.
 
Nou ja, Royal Club was niet zo tevreden, ik eigenlijk ook niet zo. Op de ST zaten ook PR4, als we die fiets hadden aangehouden, waren die zonder meer vervangen door Dunlops. De PR 3 is dan naar mijn idee toch een fijnere band dan de 4. Nieuwer is niet altijd persé beter. Ben benieuwd wat de PR 5 voor recensies gaat krijgen. In motorbladen maar vooral ook hier op het forum.... ik heb bijvoorbeeld veel aan de feedback van mede forummers gehad.

Is dat zo? :+ ik vond ze eigenlijk wel goed de laatste keer dat ik er op reed :+
 
Ik lees hier ook nog altijd mee hoor ;)

Intussen zijn we bijna een jaar en 19K verder op de GSA. Zálige fiets (nog steeds), maar verre van perfect. Vergeleken met de RS is de GSA een zwaar lomp geval om aan de hand te manouvreren, maar hij draait dan weer veel korter zodat ik hem makkelijk in en uit de garage krijg. En vreemd genoeg voel je kwasi niks van dat gewicht tijdens het rijden.
Het grootste gemis op de GSA is de windbescherming van de RS. Op de GSA zit je kwasi rechtop; mijn RS had wel een sportstuur maar ik zat nog steeds lichtjes voorover.

Dat maakt dat een (goed) zadel nóg belangrijker wordt, maar vooral : je zit verder van het windscherm af. En dat vind ik meteen het grootste nadeel van de GSA : je zit te ver achter het scherm om er baat van te hebben.

Ik heb intussen tal van fora (forums?) afgeschuimd en gelezen kwa windbescherming op de 1150GSA, dat bevestigde alleen maar dat bijna iedereen die ermee rijdt net dát het meest zwakke punt vindt. In oktober ben ik nog in één ruk naar Bratislava gereden voor een weekje motorvakantie, na die 1250km was het enige ongemak lichte hoofdpijn van het gebulder rond mijn helm. Ideale vakantiefiets, behalve op de snelweg '(

Ik heb intussen al verschillende schermen en combinaties geprobeerd, maar totopheden nog niks gevonden waar ik echt 100% tevreden van ben. Waar ik momenteel mee rij (origineel scherm + MRA X-Creen spoiler) is momenteel de minst onaangename, zeg maar :

full

Er liggen nog steeds Batlaxx A40's onder mijn GSA, die zien er na 19K gebruikt uit, maar gaan nog wel een tijdje mee (al denk ik niet dat ze de 32K van de PR4 van mijn RS zullen halen).

Voorlopig blijf ik nog ff rijden met de GSA, maar ik verlies de (oude) RS nog zéker niet uit het oog (vind die trouwens ook nog steeds stukken mooier !) *D
 
Laatst bewerkt:
Met de A40 deed ik ongeveer 15k op de GS, is een hele fijne band.
Op de st ben ik voornemens om de roadtec te plaatsen, je hoort er wel niet veel over, maar ja, ik ben wel benieuwd.
 
Op beide ST's hebben we nu Roadtec 01. Uitstekende band in vrijwel alle omstandigheden. Op hoge snelheid (130+) voelt de achterkant wat 'lichter' aan op mijn fiets met standaard shocks. Met hyperpro's of Wilbers (op mijn grijze) heb je daar aanzienlijk minder last van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan