Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ga je ook wel eens buiten LA op stap met de scooter of motor?

Ja, onze zoon zit op de universiteit in Irvine, wat een uur buiten LA zit. Verder wandelen we graag in een van de natuurgebieden rondom de stad. Dat zou ik graag op een scooter doen die echt goed met het snelwegverkeer kan meekomen wanneer dat in beweging is, en er gemakkelijk tussendoor kan als het weer eens stilstaat.
Inmiddels een uitgebreide review gelezen van een journalist die een maand op een BMW C650 in en rondom LA heeft getoerd en ofschoon hij er positief over was raadde hij toch een wat lichtere scooter aan voor dit gebruik.
Ik denk dat ik maar wat verschillende modellen moet proefrijden. We verhuIzen in januari, dan laat ik wel weten wat het geworden is.
Hier 'het verhaal': liveaboardusa.blogspot.fr
Na de verhuizing blijf ik een maand per jaar naar Europa komen, en verhuis ik de Honda SH naar Split, Croatie, waar mijn team van mijn werk zit. Dan kan ik er daar nog veel plezier van hebben.
 
Wimper - ik overweeg juist zo'n BMW C650 aan te schaffen voor hier in Los Angeles, omdat ik ook op de snelwegen uit de voeten wil kunnen komen. Anders zou ik het wel bij de SH houden. Wat was je het meeste tegen gevallen?

Hoi Cees,

Wel, ondanks dat het een BMW is vond ik de materialen keuze eens plaats genomen wat tegenvallen. Allemaal heel plastiekerig vond ik. Zelfs de motor klonk niet heel stoer. Geen idee hoe ik het moet omschrijven, de motor leek me van Ducati te komen. Eentje met een droge koppeling.

Ach, dat is een persoonlijke smaak he maar de C650 gaf me niet de indruk sneller weg te zijn dan de SH300. Op dergelijke grote scooter heb je wel minder dat snelheidsgevoel. De SH dat ik had vond ik ontzettend stil, wat ik wel graag heb en deze bmw Scooter was meer lawaaiiger.

Door de immense Kuip vond ik het aanvoelen vd voortrein ook beduidend minder dan de SH. De het verstellen vd vooruit (3-standen) was met een knullig draaiknop systeem en vond ik goedkoop ogen. De vooruit trilde en beefde naar mijn gevoel nogal fel.

Gelukkig spreek ik hier voornamelijk over persoonlijke indrukken en kan het voor iemand anders best meevallen.
Op het exemplaar dat ik had stond er handvat en zetelverwarming. Handvatverwarming is leuk en de zetelverwarming ook maar nodig in LA? 😉

De testrit was voor mij vrij snel meteen duidelijk.... de C650 zei me niets. De Tmax is dan voor mij persoonlijk gewoon beter.


Testrijden zal de boodschap zijn 😃
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk bedankt Wimper! Ik zal me zeker ruimer gaan orienteren met deze input. Yamaha Xmax of Tmax (haal ze altijd door elkaar) spreekt me zeker ook aan. Jammer dat er geen grotere Honda scooter wordt aangeboden in de VS dan de Forza, maar wie weet is die snel genoeg. Wordt vervolgd in Januari.
 
Hartelijk bedankt Wimper! Ik zal me zeker ruimer gaan orienteren met deze input. Yamaha Xmax of Tmax (haal ze altijd door elkaar) spreekt me zeker ook aan. Jammer dat er geen grotere Honda scooter wordt aangeboden in de VS dan de Forza, maar wie weet is die snel genoeg. Wordt vervolgd in Januari.

Het is maar een idee maar de kymco 550cc..... is deze te verkrijgen in de VS?
Tmax is de 530cc, 2cil.
Wat Honda betreft..... denk wel dat ze binnen afzienbare tijd wel terug een tussenmaat scooter zullen uitbrengen want buiten de de 300cc en de NC750 blokken is er niet veel meer in ‘t gamma.

De BMW scoot was niet slecht maar wat mij betreft niet het niveau van de Tmax. De eerlijkheid dient me te zeggen dat ik er ook wel gevoelig voor ben. Voor een propeller teken maar als het niet is wat ik verwacht zou ik toch kiezen voor de deugdelijkheid van de Tmax.

Veel succes Cees
 
Als je die Kymco 550 Xciting voor maar $ 6000 kunt kopen, zou ik daar zeker eens mee gaan testrijden.
Hij kost hier rond de 10.000 euro en komt erg goed uit de vergelijkingstest:
http://www.asso-scooter.org/Comparative-review-T-Max-DX-X-Adv

Hij is bovendien uitgerust met riemaandrijving, wat ik ook wel een voordeel vind.
Gewoon om de 15.000 km de riem vervangen.
Toch hou ik mijn SH , heb die extra pk en vooral gewicht (60 kg meer) niet echt nodig.
 
Laatst bewerkt:
Wat een grauw weer de laatste tijd in Nederland. Daarom... heb ik stuurmoffen gekocht via internet. Om eens te proberen of het bevalt, de goedkoopste uitgezocht. Nou nou, een flink pakket werd aan de deur bezorgd. Opengemaakt en ze lijken wel wat op mismaakte, enorme bokshandschoenen. Zóóó gróóot, dat je het idee hebt dat de scooter in de ene past, jezelf in de andere. Onzin, maar toch... De voering lijkt gemaakt van twee synthetische Het-katers uit Jan, Jans en de kinderen.

Naar de garage, SH buiten gezet, moffen er op en dan blijkt dat ze geen haar te groot zijn. Ze passen prima over de handles heen. Veel extra ruimte hou je niet over.
Afegelopen maandag de test: ik had ik een retour naar een bestemming te rijden van 160km totaal onder waardeloze weersomstandigheden. Wàt een regen, wàt een wind. Met mijn dunste paar zomerhandschoenen aan lukt het wonderwel de remhandles en de knoppen te bedienen. Zomerhandschoenen met protectie bovenop geven te weinig gevoel. Na aankomst waren mijn handen nog steeds redelijk droog en niet te koud. De moffen tochten iets door bij het stuur. Op zich bevalt het dus wel.

Al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de moffen door de harde (tegen)wind ietsje remwerking door hun vervorming hebben veroorzaakt. Zicht op mijn remlicht heb ik niet onder het rijden. Onder het rijden is geklik van de remlichtschakelaars ook niet waarneembaar. Mijn voorschijf was wel knap warm na aankomst en bij volle tegenwind had ik af en toe het gas vol open om 115 k/u te halen. Géén normale gang van zaken. Daartoe ga ik twee afstandhouders op de stuuruiteinden maken om de remhandles te allen tijde vrij te houden van de moffen.
 
Laatst bewerkt:
Wat een grauw weer de laatste tijd in Nederland. Daarom... heb ik stuurmoffen gekocht via internet. Om eens te proberen of het bevalt, de goedkoopste uitgezocht. Nou nou, een flink pakket werd aan de deur bezorgd. Opengemaakt en ze lijken wel wat op mismaakte, enorme bokshandschoenen. Zóóó gróóot, dat je het idee hebt dat de scooter in de ene past, jezelf in de andere. Onzin, maar toch... De voering lijkt gemaakt van twee synthetische Het-katers uit Jan, Jans en de kinderen.

Naar de garage, SH buiten gezet, moffen er op en dan blijkt dat ze geen haar te groot zijn. Ze passen prima over de handles heen. Veel extra ruimte hou je niet over.
Afegelopen maandag de test: ik had ik een retour naar een bestemming te rijden van 160km totaal onder waardeloze weersomstandigheden. Wàt een regen, wàt een wind. Met mijn dunste paar zomerhandschoenen aan lukt het wonderwel de remhandles en de knoppen te bedienen. Zomerhandschoenen met protectie bovenop geven te weinig gevoel. Na aankomst waren mijn handen nog steeds redelijk droog en niet te koud. De moffen tochten iets door bij het stuur. Op zich bevalt het dus wel.

Al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de moffen door de harde (tegen)wind ietsje remwerking door hun vervorming hebben veroorzaakt. Zicht op mijn remlicht heb ik niet onder het rijden. Onder het rijden is geklik van de remlichtschakelaars ook niet waarneembaar. Mijn voorschijf was wel knap warm na aankomst en bij volle tegenwind had ik af en toe het gas vol open om 115 k/u te halen. Géén normale gang van zaken. Daartoe ga ik twee afstandhouders op de stuuruiteinden maken om de remhandles te allen tijde vrij te houden van de moffen.

Ik gebruik die moffen al jaren, ik heb geen eens handschoenen meer, alleen als hij op mijn werk in de parkeergarage heeft gestaan de hele dag heb ik het koud in die moffen, maar dat komt omdat de handvatten en handels dan zo koud zijn.
Ik moet wel zeggen dat ik geen lange stukken rij, maar natte handen heb ik niet meer gehad, ook geen natte handschoenen die als je smiddag's weer naar huis gaat nog steeds niet droog zijn.

Voor het tochten helpt het een hoop als je een windscherm hebt met brede handvat bescherming of de originele honda handkappen, medt de remhandels heb ik geen problemen, ik heb de moffen van Turbana of zo iets.
Veel plezier ermee, ik wil niet meer zonder.
 
Hoi KeesVL55,
Goed dat je over de handkappen begint. Ik heb een setje gebruikte Honda-handkappen in de schuur liggen, die ondertussen in de vergetelheid zijn geraakt. Ik zal ze eens afstoffen en monteren. Met eigengemaakte beugeltjes, want die originele zaten er niet bij, bij de aanschaf. Zullen ook niet passen i.v.m. mijn eigenbouw windscherm. Bij het vervaardigen met het ontwerp geen rekening gehouden met eventuele uitbreiding van het één en ander.
Zo koud kan ik me de winter van 2014/'15 dus niet meer herinneren, dat de nadrukkelijke wens voor handbescherming sterk naar boven kwam.
 
Laatst bewerkt:
plaatjes:
360.jpg

360.jpg


De richtingaanwijzerschakelaar valt tijdens bedrijf wel onder de mof.
 
Leuk gezicht, die oortjes!

Ondertussen meer ervaring met de hyperpro voorveren. Vind dat hij op lagere snelheid teveel onderstuur heeft, en dat voelt niet prettig. Motor staat ook hoger aan de voorkant. Conclusie na bezoek aan Hyperpro: achterveren ook vervangen door Hyperpro veren (+€150,-). Dan komt de achterkant meer omhoog en zou het onderstuur verdwijnen. Voorlopig de originele veren met 10w olie weer gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
Er zitten ook voordelen aan de Hyperpro voorvering, hij rijd bij 80km/u en hoger op rails, heel stabiel. Zelfs bij 160km/u op de teller geen wobble oid. Ik rijd echter veel meer onder de 80km/u dus voor mij was het geen oplossing.
 
Nee, nadenken wat ik ga doen, sh300 stuurt origineel niet verkeerd, kan altijd nog.
Ik heb nu ieder geval nieuwe rubbers, olie en glijbussen, dat was ook nodig voor de winter vond ik.
 
Ik dacht dat die moffen niet wettelijk zijn ; en dat men verplicht handschoenen moet dragen ( bescherming bij het vallen ) . Als men valt blijven de moffen toch aan het stuur vastgemaakt en komt men toch met z'n blote handen op het wegdek ......met alle nare gevolgen .... niewaar ?
 
Dat zou zo maar kunnen met die strakke kleding/protectie regels in BE.
Beschouw het eigenlijk als een klein wonder dat wij die strakke regelteef-toestanden hier in NL ook niet hebben.
Je mag hier 'als je dat zou willen' zelfs vandaag nog in de sneeuw in je blote reet op de motor stappen en je ballen er af laten vriezen.
Doch kan je er door de Hollandse zwaantjes wel op aangesproken worden dat je ter bescherming beter je warme sokken aan had kunnen trekken :+
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat die moffen niet wettelijk zijn ; en dat men verplicht handschoenen moet dragen ( bescherming bij het vallen ) . Als men valt blijven de moffen toch aan het stuur vastgemaakt en komt men toch met z'n blote handen op het wegdek ......met alle nare gevolgen .... niewaar ?


Dan moet je dus gewoon je handen aan het stuur houden met vallen, of nog beter niet vallen, maar dat heb je niet altijd in eigen hand/mof
 
Zowiezo met handschoenen in de moffen.
Dat doe ik ook.
En wat het vallen betreft en dan op tijd de handen eruit kunnen halen: zal erom hangen wat de valsnelheid is.
Maar ze benne voor mij onmisbaar geworden die stuurmoffen.
Wat een geweldige uitvinding.
Vr gr
 
JA NATUURLIJK ....het ei van Columbus ....zozoo Dylanpilot ....dus met de handschoenen aan in de moffen ......ja , in feite zie ik dat ook wel zitten om het zo eens uit te proberen , want de koude handen vormen met dit koude weer het grootste probleem momenteel
 
Beste SH300 forummers,

Bij deze het afscheid! Erg fijn hier te lezen gedurende eigenaar te zijn van deze überscooter.

Sorry, als het enige vervuiling oplevert in dit topic maar.....

Zoals beloofd een paar indrukken van de motor die nu in de garage staat te wachten op beter weer!


2afwx9l.jpg

2zfl4x4.jpg

nwaee1.jpg

2925g21.jpg


Rij veilig beste mensen en wie weet ooit nog eens tot in de bocht!

Groeten

Wimper
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan