Mooi op zijn wielen

mooie oplossing, met die vleugels, alleen wel bewerkelijk. zelf zou ik kiezen voor een massiefe prop.
ik denk dat het gewichts verschil wel mee zal vallen op het totaal. maar ja...als je dit op meerdere plekken doet telt het natuurlijk wel op.

die verstevingen in de hoek zijn prachtig, vele waaronder ik zouden kiezen voor een stukje plaat, meer uit gemakszucht.

succes met de voortgang.
 
Een prop kan ook maar zoals je zegt telt het op het totaal wel mee als je op de kleintjes let.
En daar komt bij dat ik het gewoon leuk vindt om af en toe wat extra aandacht aan details te besteden. Gewoon omdat het kan, zeg maar.

Vanavond weer een stapje terug gezet. Ik had de draagarmen van het zijspanwiel zo laag mogelijk willen maken. Met het idee dat er dan, zoals bij Kwastert, een heel lage vloer overheen kan. Maar ik ga zelf geen hele lage vloer maken en het komt, voor het positioneren van de uitlaat, eigenlijk veel beter uit om de draagarmen een stukje hoger te hangen.

full


De voorste draagarm en dat stuk as wat tijdelijk figureert als draagarm komen dus een stuk hoger te hangen. De uitlaatbuis komt dan onder alle drie de draagarmen door te lopen


Ik ga een afsluitbare bagagebak maken die tussen de draagarmen in zakt. Achter de draagarmen komt dan over bijna de hele breedte een benzinetank die net zo hoog wordt als de demper die erlangs komt te liggen. En voor de draagarmen komen de radiator, expansievat, oliekoeler, kastje voor electro spul en nog wat technische zaken. Dat komt onder en achter een neusje wat nog een soort van design moet gaan krijgen.

Boven de benzinetank en uitlaatdemper komt een afdekplaat waar ik een bagagerol en het tentje en zo op kan knopen.

En zo krijgt het hele idee langzaamaan gestalte :)
 
Het voordeel van een grote klus is dat je je niet hoeft te vervelen. Het nadeel is dat er zoveel losse eindjes zijn dat je soms niet weet waar te beginnen.
Voor ik de draagarmen ga afwerken moet ik ook weten hoe ik het zijspanframe ongeveer ga maken en een niet onbelangrijk detail daarvan is de vering van het zijspanwiel.
Bij mijn eerste zijspan was een enkele Koni te slap. Daar heb ik uiteindelijk de voorvering van de BMW aan het zijspanwiel geplakt. Ik heb wat opties bekeken en besloten dat ik op het zijspanwiel ook een achterdemper van een R1 ga gebruiken. Dan zijn alle 3 de veren gelijk en dat is op zich ook wel mooi

Dus zo hangt de demper aan de naaf

full


En zo valt hij in de velg

full


Lekker compact, zo'n Yamaha demper *D

Nou nog een verbinding van de demper aan de naaf verzinnen en dan kan het zijspanframe eromheen geknutseld gaan worden. Een beetje zichtwerk maken blijft toch altijd leuk
 
Laatst bewerkt:
Ik ben de laatste dagen een beetje bezig geweest met de "lay-out"van het zijspan.
Het staat voor mij, zoals eerder vermeld, al lang vast dat het alleen maar een bagagebak wordt. Maar ik wil het wel zo compact mogelijk houden.
Ik heb op de computer wat blokjes getekend en een paar uur langs de heftafel gezeten om te kijken hoe ik het allemaal wil gaan maken. En daar is het volgende bovenaanzicht uitgekomen

full


En dit is dan het zijaanzicht

full


Tussen de draagarmen hangt een bagagebak die opgebouwd wordt uit een licht kokerframepje, bekleed met aluminium plaat. Daarachter hangt de benzinetank en ervoor komt de uitlaat, radiator, oliekoeler en dat soort spul.
Dat geheel wordt dan nog afgedekt met een opklapbaar deksel met wat interessante sleuven en deuken en zo.
Zo gaat het worden en ik ben er wel blij mee.
Al zal ik wel een lagere campingstoel moeten kopen want die past niet meer in de bak.
 
Even een paar steuntjes of een rekje op t deksel plaatsen zodat je er ook nog een bagagerol op kan knopen is dan wellicht wel een goed plan
 
lijkt wel heel kort zo'n R1 demper, weet je toevallig wat h.o.h. maat is. je zult wel in de constructie wat progresiviteit moeten inbouwen denk ik,................ja ja ik begin het een beetje door te krijgen met de veerwerking ;)
 
Laatst bewerkt:
toch groter dan ik dacht, ik heb nu een achterveer van een suzuki gsx750f en die is dacht ik 280 mm.

edit: blijkt 295 mm te zijn.

ik vraag me ook af of je die R1 veer horizontaal zou kunnen plaatsen, wat zit er eigenlijk b.v. in dat potje, ik denk zelf een gas. kan je een schokbreker zowiezo wel horizontaal plaatsen ? wil dat namelijk doen bij mijn voorwiel ophanging.
 
Laatst bewerkt:
In zo'n potje zit een gasbuffer die de olie in de demper een klein beetje onder druk zet en het volume van de zuigerstang compenseert.
Dat gas, waarschijnlijk gewoon lucht, is door een zuiger of een membraan gescheiden van de vloeistof.
Ik had bij mijn vorige span de demper horizontaal liggen. Dat ging prima
Nou gaan ze voor en achter zelfs ondersteboven gemonteerd worden.
Ik heb van één demper de veer afgehaald om wat te kunnen passen en meten.
De gasdruk laat de demper dan toch uitgaan maar je kunt hem met wat moeite wel indrukken.
De demping werkt dan gewoon. De uitgaande demping lichter of zwaarder zetten resulteert heel mooi in sneller of trager uitgaan.
Dus volgens mij is het geen enkel probleem om een gasgevulde demper in een andere stand te gebruiken
 
Vaak zit er stikstof in. Omdat dit minder water bevat!

Tevens zet dit ook minder uit bij temperatuur verschillen!
 
Altijd leuk als er wat vorderingen zijn. Vandaag de ophanging van de achterste fuseekogel aan het frame van een mooi steuntje voorzien zodat die in alle richtingen de kogel ondersteund.

full


Verder kwam ik erachter dat het eigenlijk veel handiger is om ook de voorste draagarm aan motorzijde een stukje hoger op te hangen. De fuseekogel komt daarbij verticaal te hangen en er komt nog een apart steuntje tussen maar dat is voor later.

De draagarm is zover klaar en hij ligt nou ook mooi in lijn met de draagarm van het voorwiel

full


Zo ziet dat er dan van wat verder af uit

full


En zo vanuit een andere hoek

full


Tja, wat moet je er anders van zeggen hè
Het gaat er toch maar om dat we plaatjes kunnen kijken of nie dan ;)
 
NICE! PLOAATJESSSS zijn altijd goed! (was ff op de koffie gekomen anders, maar gvd wa woonde gij ver weg!)
 
En we gaan gewoon door. Kacheltje aan in de schuur en een beetje zichtwerk maken.
Het laserwerk van de achterbrug is binnengekomen dus er kon weer gelast worden.

full


Passen en meten en goed opletten in welke volgorde het afgelast wordt. En dan gaat er nog steeds van alles fout. Maar een beetje dubbel werk hoort erbij en uiteindelijk heb ik dan toch een achterbrug.

full


En van een afstandje ziet dat er dan zo uit.

full


De vorm van een zijspan tekent zich al af *D
Nou kan ik ook hier met de vering aan de gang
En het subframe
En de tank
En de bak
En de uitlaat
En wat plaatwerk
En en en en en :?

Het is best wel een hele klus, zo'n zijspan, maar de winter begint pas :)
 
Een flink project alles bij elkaar.
Mijn zijspan combinaties die ik al had zijn meestal compleet gekocht of het span er zelf aan gezet en kleine wielen of zo maar jij maakt gewoon alles zelf.
Ga zo door ik zie de foto’s wel en zie dan de vooruitgang.
 
Wordt prachtig zeg..
Ik ben nog wel benieuwd hoe je de stuurstang gaat doen, ook eerst naar achter zoals bij mijn span? Dat wordt een uniek spul!
 
Terug
Bovenaan Onderaan