[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Mooi dan, vanochtend half bevroren choke, bevroren gashandel en bevroren tankslot gehad.

Gas blijft dan mooi even hangen, maar uiteindelijk met wat water opgelost. Tankslot ontdooit met de mond bij de pomp. Nog nooit gehad sinds ik de gs heb.
 
Mooi dan, vanochtend half bevroren choke, bevroren gashandel en bevroren tankslot gehad.

Gas blijft dan mooi even hangen, maar uiteindelijk met wat water opgelost. Tankslot ontdooit met de mond bij de pomp. Nog nooit gehad sinds ik de gs heb.

Koud, vochtig weer. Het ideale weer voor carb-icing.

De ruiten van mijn koekblik waren zelfs aan de binnenkant beslagen en dat condenswater was bevroren. Dan moet je even wachten tot de motor warm genoeg is om de boel te ontdooien.
 
Hallo,

Ik heb mijn wielen nu laten poedercoaten. en wat kleurtjes hier en daar toegevoegd.
Ook heb ik de stuur eindes vervangen door iets wat ik zelf wat heb samengesteld, maar met het zelfde gewicht. het frame had ik ook graag zwart gespoten, maar dat laat ik voorlopig even zo.













Toen ik de motor dan gisteren eindelijk nog eens kon buiten rijden en starten.
ontdekte ik dat ik last had van het befaamde tikkend geluid uit de motor.
Vorige keer deed de motor dat niet, en toch heeft ie toen langer gedraaid.
Bij idle deed ie dat niet, eens warm, begon hij af en toe te tikken.
Vanaf ik wat gas bij gaf, verdween het geluid (of kon ik het toch niet meer horen). :?

is er iets dat ik moet ondernemen? of is dat gebruikelijk bij deze motoren?
In de intro staat dat het niet zou mogen bij een model voor 1992 maar ik heb op gstwin forum ook al andere dingen gelezen.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst... Die velgen zien er toch eens piekgaaf uit!!

Het tikken is niet gebruikelijk natuurlijk. Het zou inderdaad debefaamde tik kunnen zijn. Het ligt eraan waar het geluid vandaan komt in het blok. Helemaal bovenin of onderaan.

Allereerst zou je je olie moeten pijlen (met de dipstick er niet ingedraaid). Ze drinken nog wel eens ('Merica stijl) olie.

Je kunt door middel van het typenummer achterhalen of jouw blok überhaupt wel een 89'er is.
pjGE6bR.png


De befaamde tik is enigszins op te lossen door het kleppendeksel van een 1992 of later model te gebruiken. Daar schijnt een extra (halve) millimeter aan speling in te zitten.

Een tik elders in het blok kan erop duiden dat het blokje een tijdje met weinig olie heeft gedraaid.
 
Laatst bewerkt:
is er iets dat ik moet ondernemen? of is dat gebruikelijk bij deze motoren?

Wat je kan doen is een filmpje maken dan kunnen we mee luisteren. En wat gebruikelijk is bij de GS500; als je niet precies weet of hij tikt of niet en wanneer dan is er waarschijnlijk niks aan de hand :P
 
Die van mij rammelt ook wat, maar alleen als ie koud is en rijdt op lagere toerentallen. Warm is dat weg, maar zo nu en dan hoor je wat dat klak geluid vanuit het kleppendeksel.
 
Zoiets,

Mijn ervaring is dat als ie tikt bovenin, de klepspeling nog in orde is.
(soort van "paard gaat in galop over de weg" geluid)

Als ie stil wordt was de klepspeling altijd te klein................

Voor de rest, inderdaad, oordoppen in en gaan. Herrie maakt ie toch wel 8-)
 
Laatst bewerkt:
Op de kop af 10 jaar geleden (!) kocht ik het GSje.

Dus alweer10 jaar deel ik lief en leed hier. Vandaar dat het niet meer dan logisch is dat ik het hier als eerste meld.

Inmiddels hebben we een kleine 160.000km op de teller en nog steeds loopt het motortje en ik moet zeggen dat het een heel betrouwbare motor is gebleken.

Maar na 10 jaar wordt het toch eens tijd om verder te kijken. Ook de km stand is niet niks. Ik wordt ouder en heb ook niet altijd meer tijd en zin om te sleutelen.
Dit en het feit dat er een heel goed aanbod kwam van mijn dealer maakt dat er volgende week een andere motor opgehaald wordt.

Kijk en huiver :+

[afbeelding]


Eens kijken op welke km stand ik over 10 jaar mee eindig.

Zal hier nog wel regelmatig rond lezen :9

Marc

Sjiek ding zeg! Zal wel lekker sturen. :t
 
Wat je kan doen is een filmpje maken dan kunnen we mee luisteren. En wat gebruikelijk is bij de GS500; als je niet precies weet of hij tikt of niet en wanneer dan is er waarschijnlijk niks aan de hand :P

http://www.zamzar.com/downloadFile...._I_I&fileID=p1c0egisqp19v01vup1v4vfuh3kj4.mp3

Ik moet het via mijn iPhone doen dus ik hoop dat het zo te luisteren valt. Zo niet zal ik een video maken.

In het echt zijn de tikken wel luider, maar een getraind GS’er zal ze wel kunnen horen denk ik. :p
 
Laatst bewerkt:
Naast dat geklak van de kleppendeksel hoor ik denk een lekke pakking ?

Van mij hoor je amper met koude motor ( gerammel ), wel mooi bevroren gister.

 
Laatst bewerkt:
Zamzar - Free online file conversion

Ik moet het via mijn iPhone doen dus ik hoop dat het zo te luisteren valt. Zo niet zal ik een video maken.

In het echt zijn de tikken wel luider, maar een getraind GS’er zal ze wel kunnen horen denk ik. :p

Dat kloppende geluid tussendoor klinkt exact zo als mijn oude GS, ik zou me er niet al te druk om maken.
(Dit werd erger als ik de motor kantelde)
Naast dat geklak van de kleppendeksel hoor ik denk een lekke pakking ?

Van mij hoor je amper met koude motor ( gerammel ), wel mooi bevroren gister.


Draait je startmotor altijd zo langzaam?
 
Laatst bewerkt:
Uit beide fragmenten hoor ik iig geen hele vreemde dingen. Als je motor koud makkelijk start maar warm moeite heeft, zijn je kleppen toe aan een check.

@Manur; Hooguit wat Daan ook aangeeft ergens een lek in je uitlaat. Dat getik hoort voor mij aan als het geklapper op de kleppen. Heeeeeeeeeeel normaal bij een Kawasaki blok.

@Daan; Klinkt volkomen normaal op het filmpje naar mijn oren. Standaard motorblok bewegende delen rammel. Wel apart dat jouw GS'je er zo lang over doet om aan te slingeren.

@Martijn; Ik zag samen met een maat je advertentie op speurders. Geniale verlichting :+
 
Laatst bewerkt:
Uit beide fragmenten hoor ik iig geen hele vreemde dingen. Als je motor koud makkelijk start maar warm moeite heeft, zijn je kleppen toe aan een check.


@Daan; Klinkt volkomen normaal op het filmpje naar mijn oren. Standaard motorblok bewegende delen rammel. Wel apart dat jouw GS'je er zo lang over doet om aan te slingeren.


Paar dagen stil gestaan + dat alles bevroren was, choke en gas.

Gewoon even spelen met de choke en daarna start hij wel in 1 klik.
 
Dat kloppende geluid tussendoor klinkt exact zo als mijn oude GS, ik zou me er niet al te druk om maken.
(Dit werd erger als ik de motor kantelde)Draait je startmotor altijd zo langzaam?


Alleen als het echt licht gevroren heeft he. Bij temperaturen van 10 graden niet.
 
Naast dat geklak van de kleppendeksel hoor ik denk een lekke pakking ?

Van mij hoor je amper met koude motor ( gerammel ), wel mooi bevroren gister.


Het geluid van een lekke pakking zou wel eens heel goed kunnen kloppen.
Ik heb namelijk mijn uitlaatbouten nog niet hard genoeg aangedraaid volgens mij :P
 
Het geluid van een lekke pakking zou wel eens heel goed kunnen kloppen.
Ik heb namelijk mijn uitlaatbouten nog niet hard genoeg aangedraaid volgens mij :P

niet TE hard aan draaien want dan kun je ze uitboren _O-


@Martijn; Ik zag samen met een maat je advertentie op speurders. Geniale verlichting :+

Deze verlichting is een must want de standaard verlichting van de Challenge (met kuip) is poep
 
Net wat Martijn zegt. Je kan beter nieuwe pakkingen erin zetten dan de bouten af te breken. Die pakkingen kosten toch geen drol. :P

Werkplaatshandboek geeft 9 tot 12Nm aan voor de uitlaatbouten; zegge hand-vast.
 
Laatste tijd moeite met starten of zelfs aan moeten lopen, blijkt dat mijn accu bijna helemaal leeg was. Ik heb geprobeerd het laden van de accu door te meten, maar op de manier zoals dit beschreven word in het werkplaatshandboek lukt mij niet.

Hier wordt gezegd dat je de multimeter tussen de min-kabel en de min-pool moet zetten en dan rond 5000 touren meten. Maar starten met de meter er tussen werkt niet, en starten en dan de kabel losmaken valt hij direct uit.

Ik weet niet of de spanning tussen de - en de + pool wat waard is, maar die is bij 5000 touren ongeveer 14.5V. Als dit op de andere manier gemeten was zou het prima zijn (tussen 13.5 en 15.5), maar ik weet niet of deze meeting wat waard is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan