Grasmaaiermotormotor

Leejoow

MF veteraan
26 dec 2009
15.392
188
Aan de Maas
Tussendoor project is klaar!

Ik had nog een kloon van een Honda GX200 staan, en daar heb ik maar iets creatiefs mee gedaan. 212cc dus motor;


full
 
full

Een mix van allerlei bromfiets-onderdelen, Zündapp, Kreidler en Yamaha in een zelf in elkaar gebakken frame.
Ding reed nog redelijk rechtuit ook... :t
 
Zoiets heb ik ooit ook gebakken maar dan een driewieler. Dat reed hard en gaaf totdat het balhoofd afbrak op een net vers gesplitte weg. Kon het split met een pincet uit de diepe schaafwonden halen.
 
:t

En de onvermijdelijke deksel van een latex emmer als nummerbord...een feest van herkenning... *O*

Hahaha..... mijn Pa, nu 81 jaar oud, wordt er nog steeds pissig om. Ik had drie nummerplaten nodig, hij had vier latex emmers staan. Daar kwam hij pas twee maanden later achter, toen hij de kamer wilde gaan witten. Drie emmers met een harde klomp erin.... hahahaha
 
_O- *O* :t
Ik ben destijds aangehouden met deze creatie, toen ik onderweg was naar het cross-veldje waar ik woonde..
Agent: Jongeman, wat is dit voor brommer, geen verzekering en ik ken het type niet?
Ik: Agent, deze heb ik zelf gemaakt, ben onderweg naar het veldje bij de Brandweer-kazerne..
Agent, met brede glimlach: Okee knul, maar wil je voortaan lopend gaan?
Kreeg alleen een waarschuwing, verder niks.
Die had allang door dat het goed zat, die jaren vergeet ik nooit meer, zo rond 1979/81...
Hoeven ze tegenwoordig niet meer te proberen, dit soort acties, helaas.
:} *O*
 
Laatst bewerkt:
Hahaha..... mijn Pa, nu 81 jaar oud, wordt er nog steeds pissig om. Ik had drie nummerplaten nodig, hij had vier latex emmers staan. Daar kwam hij pas twee maanden later achter, toen hij de kamer wilde gaan witten. Drie emmers met een harde klomp erin.... hahahaha


_O-

Goud dit ! !
 
_O- *O* :t
Ik ben destijds aangehouden met deze creatie, toen ik onderweg was naar het cross-veldje waar ik woonde..
Agent: Jongeman, wat is dit voor brommer, geen verzekering en ik ken het type niet?
Ik: Agent, deze heb ik zelf gemaakt, ben onderweg naar het veldje bij de Brandweer-kazerne..
Agent, met brede glimlach: Okee knul, maar wil je voortaan lopend gaan?
Kreeg alleen een waarschuwing, verder niks.
Die had allang door dat het goed zat, die jaren vergeet ik nooit meer, zo rond 1979/81...
Hoeven ze tegenwoordig niet meer te proberen, dit soort acties, helaas.
:} *O*

Die rek is er tegenwoordig wel uit ja.

Ik roffel ook niet veel verder natuurlijk dan binnen het dorp, maar ja, zodra ik 'm de poort uitrijd is het al illegaal. Gelukkig rijd de politie hier nog op varkens, en zie je ze echt haast nooit meer door het dorp rijden. Volgens mij is er één politieauto voor de hele Bommelerwaard tegenwoordig. Gewoon triest eigenlijk...

Ik krijg wel in de gaten dat ik een hoop herrineringen losmaak met dit project. Delen mannen! Want dat zijn de beste jaren geweest. Ik ben nu 45 maar ik word wat dat betreft ook nooit ouder.

Ook ik ben natuurlijk begonnen met brommers rond m'n 14de (half jaren 80 dus)
We (Pa en ik) kochten ze met partijen in via een fietsenmaker hier een gat verder. Die kocht alles in bij de Domeinen. Yamaha's, een enkele Zundapp of Kreidler, Puchjes etc. De schuur stond rond van de brommers.
Puchjes hadden we het op. Ikke sleutelen/reviseren en Pa spuiten. We hebben een paar hele mooie exemparen afgeleverd! Fantastische tijd, zou alles zo weer overdoen. Helaas moet ik m'n vader al bijna 8jaar missen....
 
Laatst bewerkt:
Hoe/waarvan heb je de aandrijving nou gemaakt?


Motortje is een kopie van de Honda GX. Een grasmaaier motortje van 6.5Pk.

Tegen het motortje, linker zijde, zit een tandwielkastje gemonteerd met een 2 op 1 vertraging en centrifugaal koppeling. Daarom kan ie stationair mooi vrijlopen.

De uitgaande as van dat tandwielkastje heeft een kettingwiel met daarnaast de remschijf. Dit ivm de beperkte afmetingen en beschikbare ruimte. Die drijft een tussenasje aan (een jack shaft) Dat gaat 1 op 1 door.
De tussenas heeft aan de rechter zijde een kettingwiel wat op zijn beurt het achterwiel aandrijft. Ook weer 2 op 1.

Zo;

full
 
Oh zo.. dank voor de uitleg!
Op een dieseltreffe was er iemand die had een klein dieselblokje in een scooter gebouwd.. beetje hetzelfde idee..
 
Het verleggen van de aandrijving van links naar rechts heb ik uiteraard bewust gedaan overigens. Anders kwam het hele blok meters uit het midden te staan.
 
Nu staat het blok nagenoeg in het midden. Hij blijft net niet staan op z'n bandjes. Hij valt naar links, maar daat zit de zijstandaard, en die is gemaakt van een CBR drijfstang.
 
Die rek is er tegenwoordig wel uit ja.

Ik roffel ook niet veel verder natuurlijk dan binnen het dorp, maar ja, zodra ik 'm de poort uitrijd is het al illegaal. Gelukkig rijd de politie hier nog op varkens, en zie je ze echt haast nooit meer door het dorp rijden. Volgens mij is er één politieauto voor de hele Bommelerwaard tegenwoordig. Gewoon triest eigenlijk...

Ik krijg wel in de gaten dat ik een hoop herrineringen losmaak met dit project. Delen mannen! Want dat zijn de beste jaren geweest. Ik ben nu 45 maar ik word wat dat betreft ook nooit ouder.

Ook ik ben natuurlijk begonnen met brommers rond m'n 14de (half jaren 80 dus)
We (Pa en ik) kochten ze met partijen in via een fietsenmaker hier een gat verder. Die kocht alles in bij de Domeinen. Yamaha's, een enkele Zundapp of Kreidler, Puchjes etc. De schuur stond rond van de brommers.
Puchjes hadden we het op. Ikke sleutelen/reviseren en Pa spuiten. We hebben een paar hele mooie exemparen afgeleverd! Fantastische tijd, zou alles zo weer overdoen. Helaas moet ik m'n vader al bijna 8jaar missen....

dit roept zeker herinneringen op; half jaren 70, ik was 12 mijn vader de kop gek gezeurt om een cross brommer. via via een oude afgedankte sachs 2 bak gekregen; samen mat vader de slijptol erin en crosser van gemaakt. Daarna een DKW met die mooie sachs wielen erin, later samen met pa een zundapp blokkie erin gesleuteld. En ja, de nummerplaten waren deksels vastgezet met een postelastiek en uiteraard een H nummer :)
Altijd aan het sleutelen en hobbyen; proberen sneller te maken wat soms averechts werkte maar daar leerde je weer van :Y
Ook nog een kreidler 5 bak gehad, nagebouwd gebben frame, super breitwand 24 mm del orto
als de brandweer ging dat ding. Na een klemmer een nieuwe zuiger gemonteerd en savond nog ff naar het crossveldje; ff inrijden dan kan ik zaterdag vol gas :+ komt mijn vader ff kijken en wenkt; je maakt veel teveel toeren. Kom hier met dat ding om vervolgens volgas het baantje heen en weer te blazen _O- man was ik pissig ; komt ie terug, zo moet je dat doen om vervolgens met een grijns in zijn kever te stappen.
En inderdaad, de lokale plisie deed toen niet zo moeilijk; die kende hun pappenheimers wel.
Reed je een keer op de weg naar het crossveldje dan kwam je weg met een waarschuwing :)

Dat was zeker een mooie tijd; we hadden crossbrommers en sleutelden om ons te vermaken;
tegenwoordig kunnen de meesten nog geen fietsband meer plakken; daar is geen app voor _O-
 
tegenwoordig kunnen de meesten nog geen fietsband meer plakken; daar is geen app voor _O-


'T is nog waar ook. B| Een paar jaar geleden was ik bij familie op bezoek, had m'n neefje een lekke band aan zijn brommer. Hij wist niet wat ie moest doen. ECHT NIET! :N

Grote neef Bosso dus met dat joch spulletjes gehaald en alles voorgedaan. Hij rijdt nu ook motor, en heeft nog meer weinig adviezen van me nodig. :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan