JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Jeetje, alweer zo groot ? De tijd vliegt :)
Negen jaar, korte ritten (15-20 km) gaan super, en bij het optrekken valt hij er niet af bij een 250ccc.
Maar ondertussen schreeuwt hij wel enthousiast om de snelweg, terwijl ik binnendoor wil. _O-
 
Laatst bewerkt:
Beste Jawa rijders,

Mijn schoonvader heeft onlangs bij het opruimen van zijn schuur zijn oude Jawa weer teruggevonden. Hij had hem al ruim 30 jaar niet meer gezien. Hij heeft er als jongeman veel op gereden en vertelt er ook regelmatig mooie verhalen over. Het apparaat werd vooral gebruikt als vervoermiddel en zodra er genoeg geld was voor een autootje verdween de motor ergens in een loods. Het ding staat dus al een tijdje stil maar ik wil hem eigenlijk stimuleren de motor weer rijdend te maken en er weer eens op te toeren.

Dus ik zoek eigenlijk een werkplaatshandboek, algemeen boek over Jawa en wat onderdelen. Leek me leuk als Kerstgeschenk. Ik heb op jawashop en jawaparts gekeken maar ik weet niet zeker met welk type we hier te maken hebben. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? Verder zijn tips over WPH en andere boeken welkom. Bij voorkeur Nederlandstalig.

full


full
 
Laatst bewerkt:
Beste Jawa rijders,

Mijn schoonvader heeft onlangs bij het opruimen van zijn schuur zijn oude Jawa weer teruggevonden. Hij had hem al ruim 30 jaar niet meer gezien. Hij heeft er als jongeman veel op gereden en vertelt er ook regelmatig mooie verhalen over. Het apparaat werd vooral gebruikt als vervoermiddel en zodra er genoeg geld was voor een autootje verdween de motor ergens in een loods. Het ding staat dus al een tijdje stil maar ik wil hem eigenlijk stimuleren de motor weer rijdend te maken en er weer eens op te toeren.

Dus ik zoek eigenlijk een werkplaatshandboek, algemeen boek over Jawa en wat onderdelen. Leek me leuk als Kerstgeschenk. Ik heb op jawashop en jawaparts gekeken maar ik weet niet zeker met welk type we hier te maken hebben. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? Verder zijn tips over WPH en andere boeken welkom. Bij voorkeur Nederlandstalig.

[afbeelding]

[afbeelding]

Dat is een Jawa Perak, een juweeltje, waar nog wel het nodige aan gedaan moet worden. Ik zou een gat in de lucht springen als ik die in mijn schoonvaders loods ontdekte ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat is er met het stuur gebeurd?
Het is idd een perak, een 250/1 pitter?
Leuke dingen worden veel gevraagd.
Heb je codes van het blok(links op carter vermoedelijk) en info wat er op het vin plaatje (op balhoofd) staat?
 
Bedankt voor de aanwijzingen tot zover. Ik kan nu op wat Perak 250 documentatie gaan zoeken.

Ik denk niet dat het een complete restauratie wordt maar het is mijn bedoeling mijn schoonvader enthousiast te maken om de motor weer in gebruik te nemen. Dus flink poetsen, technisch in orde maken en gebruiken. Het is ook geen vent voor een motor in concoursstaat.

Het stuur is denk ik deels gedemonteerd om ruimte te besparen. Ik heb de motor zelf nog nooit gezien, deze foto's zijn door mijn schoonmoeder gemaakt. Dus ik heb ook nog geen blok en chassisnummers voor nu. Met Kerstmis zal ik even kijken.

Onderdelen zijn zo te zien nog aardig verkrijgbaar op de sites die in dit topic staan dus dat is al een voordeel. Met een beetje geluk en wat werk kan deze Jawa Perak over een tijdje dus weer de weg op.
 
Ik had vroeger al mooie dromen over schuurvondsten. :$
Alleen dat ze hem dan in de olie haddden gezet en een plastic zak er omheen.
Zo nieuw uit de verpakking. Starten en rijden alsof het jaren vijftig was. :+

Wordt een leuk project. *O* :t
 
Ik had vroeger al mooie dromen over schuurvondsten. :$
Alleen dat ze hem dan in de olie haddden gezet en een plastic zak er omheen.
Zo nieuw uit de verpakking. Starten en rijden alsof het jaren vijftig was. :+

Wordt een leuk project. *O* :t
Wel eens gelezen over oude Harley's die ergens nog in kratten aangetroffen werden :Y
Dus wie weet .....
 
ivm het tikkende geluid dat mijn inziens toch uit het bovenblok komt en niet van de primaire ketting van mijn 634
heb ik de cilinders laten opmeten en ja te veel speling dat wordt dus laten boren
heb reeds een bestelling gedaan bij jawaparts en deze staat al klaar voor verzending
heb ineens maar allerhande goodies besteld samen met nieuwe zuigers van 58.50mm
toch alles samen een kleine 200 euro besteld
dat wordt dus sleutelen binnekort
gelukkig is het heet in de werkplaats ;) *D
full
 
Ik had vroeger al mooie dromen over schuurvondsten. :$
Alleen dat ze hem dan in de olie haddden gezet en een plastic zak er omheen.
Zo nieuw uit de verpakking. Starten en rijden alsof het jaren vijftig was. :+

Wordt een leuk project. *O* :t

Tijdje geleden zag ik een gsxr 750 uit 1985 nieuw in de krat op eBay. :9
 
Wel eens gelezen over oude Harley's die ergens nog in kratten aangetroffen werden :Y
Dus wie weet .....
Ik dacht aan een DS.
Van een Harley heb ik nog nooit een natte droom gehad.
Maar dat kan nog komen. ;) :t
ivm het tikkende geluid dat mijn inziens toch uit het bovenblok komt en niet van de primaire ketting van mijn 634
heb ik de cilinders laten opmeten en ja te veel speling dat wordt dus laten boren
heb reeds een bestelling gedaan bij jawaparts en deze staat al klaar voor verzending
heb ineens maar allerhande goodies besteld samen met nieuwe zuigers van 58.50mm
toch alles samen een kleine 200 euro besteld
dat wordt dus sleutelen binnekort
gelukkig is het heet in de werkplaats ;) *D
[afbeelding]
Deze post had mijn aandacht. :$ _O-
Tijdje geleden zag ik een gsxr 750 uit 1985 nieuw in de krat op eBay. :9
De eerste baanbrekende alufiets. *O*
Vast geen koopje. ;(
 
Laatst bewerkt:
Ik had vroeger al mooie dromen over schuurvondsten. :$
Alleen dat ze hem dan in de olie haddden gezet en een plastic zak er omheen.
Zo nieuw uit de verpakking. Starten en rijden alsof het jaren vijftig was. :+

Wordt een leuk project. *O* :t

Er staat zo links en rechts echt nog wel wat vergeten spul. Alleen als het dan gevonden wordt zijn de meeste eigenaren tegenwoordig toch wijs genoeg om even op het internet te (laten) zoeken naar de waarde.

In het tijdschrift Het Motorrijwiel stond een paar jaar geleden een mooi verhaal over een motorhandelaar die gebeld werd door de nabestaanden van een ouwe binnenvaartschipper. Deze man had in de jaren na de oorlog overal oude motoren opgekocht tegen de schrootprijs en in zijn loods gezet. Verder had hij er niet echt iets mee gedaan. De ouwe baas gaat dood en de familie wil van die rotzooi af zodat de loods verkocht kan worden. De lokale motorboer wordt erbij gehaald om een goed bod te doen op de hele partij. Hij krijgt bijna een hartverzakking als de deuren open gaan; echt oud Amerikaans en Engels spul staat rijendik in de loods. Ze wil er toch zeker 5000 gulden voor hebben. En het moet snel weg zijn. Nou dat werd geregeld...
 
Van de week ben ik eindelijk begonnen aan de demontage van de Jawa 360!
full


Binnenkort op zoek naar een goed WPHB en het missende plaatwerk: :)
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor het aanbod Sammie, ik houd het in gedachten!

klopt rustige motorrijder, het valt allemaal reuze mee. Maar ik kan bijvoorbeeld de motor wel 10 graden draaien als hij op de bok staat, dus bepaalde dingen zijn wel behoorlijk versleten.

na wat neuzen op internet kwam ik een werkplaats handboek tegen:
werkplaatshandboek 353/354

zou je die misschien in de OP willen zetten Jo?
 
bedankt voor het aanbod Sammie, ik houd het in gedachten!

klopt rustige motorrijder, het valt allemaal reuze mee. Maar ik kan bijvoorbeeld de motor wel 10 graden draaien als hij op de bok staat, dus bepaalde dingen zijn wel behoorlijk versleten.

na wat neuzen op internet kwam ik een werkplaats handboek tegen:
werkplaatshandboek 353/354

zou je die misschien in de OP willen zetten Jo?
Maar jij hebt toch een 360??
 
Bedankt voor de aanwijzingen tot zover. Ik kan nu op wat Perak 250 documentatie gaan zoeken.

Ik denk niet dat het een complete restauratie wordt maar het is mijn bedoeling mijn schoonvader enthousiast te maken om de motor weer in gebruik te nemen. Dus flink poetsen, technisch in orde maken en gebruiken. Het is ook geen vent voor een motor in concoursstaat.

Het stuur is denk ik deels gedemonteerd om ruimte te besparen. Ik heb de motor zelf nog nooit gezien, deze foto's zijn door mijn schoonmoeder gemaakt. Dus ik heb ook nog geen blok en chassisnummers voor nu. Met Kerstmis zal ik even kijken.

Onderdelen zijn zo te zien nog aardig verkrijgbaar op de sites die in dit topic staan dus dat is al een voordeel. Met een beetje geluk en wat werk kan deze Jawa Perak over een tijdje dus weer de weg op.

Wat werk _O- ,na 30 jaar stilstand kan je er wel vanuit gaan dat de krukaskeerringen naar
de eeuwige jachtvelden zijn,en hopen dat het blok niet vast staat,dat word dan heel wat meer werk dan WAT werk ;)Reken er maar op dat het tegen gaat vallen die motor
weer goed rijdend te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
mja, het blokje zal uit elkaar moeten denk ik, maar dat is zo gebeurd en ik weet niet of dit model ook/al rubber keerringen heeft.
Bij mijn '67-er zit aan de aandrijfzijde een labyrinth ter afdichting..
 
30 jaar is wel lang ja. Maargoed, wie weet heb je geluk. Mooi leerzaam project! :)

@Sammie, als ik kijk naar het bouwjaar, wat op kenteken staat heb ik inderdaad een 360.
als ik kijk naar kmteller, uitlaatdempers, wielnaven en contactslot, is het een 354 van 1956.

Weet jij of er ergens een lijstje is met chassis/motornummer, waar ik het daadwerkelijke type uit kan halen?
 
bedankt voor het aanbod Sammie, ik houd het in gedachten!

klopt rustige motorrijder, het valt allemaal reuze mee. Maar ik kan bijvoorbeeld de motor wel 10 graden draaien als hij op de bok staat, dus bepaalde dingen zijn wel behoorlijk versleten.

na wat neuzen op internet kwam ik een werkplaats handboek tegen:
werkplaatshandboek 353/354

zou je die misschien in de OP willen zetten Jo?

Staat erbij :)
 
30 jaar is wel lang ja. Maargoed, wie weet heb je geluk. Mooi leerzaam project! :)

@Sammie, als ik kijk naar het bouwjaar, wat op kenteken staat heb ik inderdaad een 360.
als ik kijk naar kmteller, uitlaatdempers, wielnaven en contactslot, is het een 354 van 1956.

Weet jij of er ergens een lijstje is met chassis/motornummer, waar ik het daadwerkelijke type uit kan halen?

Jawa CZ Club heeft zo'n lijst. Ik stuur je wel een pm.
 
30 jaar is wel lang ja. Maargoed, wie weet heb je geluk. Mooi leerzaam project! :)

@Sammie, als ik kijk naar het bouwjaar, wat op kenteken staat heb ik inderdaad een 360.
als ik kijk naar kmteller, uitlaatdempers, wielnaven en contactslot, is het een 354 van 1956.

Weet jij of er ergens een lijstje is met chassis/motornummer, waar ik het daadwerkelijke type uit kan halen?
Nee dat weet ik niet.. Wat voor nummer staat er rechts op het carter? Lijkt op 354..
 
Terug
Bovenaan Onderaan