Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Ik heb hier nog een onderblok liggen met een goede krukas. Als iemand hem wil hebben, kan hij gratis worden afgehaald in Arnhem,
full
 
Oma in het XTZ topic :o
Niet goed :N

Laat ik dan maar weer eens wat plaatsen. Ook gelijk met een minder leuk bericht, voor mij althans. Ik ga afscheid nemen van de XTZ. In juli is m'n blok stukgelopen. Heb de boel niet open gehad maar het vermoeden is de krukaslagers verrot. Inmiddels heb ik al weer een tijdje een TDM 3VD tot m’n beschikking en heb besloten dat ik daar mee verder ga. :$
Nou wil ik het liefst zo snel mogelijk van de XTZ af omdat de TDM ook wat aandacht nodig heeft en daar zijn wat centen voor nodig.

Wat kan ik vragen voor een super ténéré die, door mij iig altijd met een 850 blok is gebruikt? Voor mij is ie €5000,00 waard maar dat gaat natuurlijk niemand er voor geven :P
Waar hebben we het over, Een XTZ uit 89 met Ohlins achtershock, WP progresieve veren in de voorvork, K&N luchtfilters en een renthal dakar high stuur met acerbis handkappen. Oja, ook een laser produro uitlaat met RVS bochten. Het 850 blok heb ik inmiddels al wel uit het frame gehaald maar verder nog niets mee gedaan. De slijtage delen zijn niet nieuw maar kunnen nog wel even mee.
Bij voorkeur alles in 1 koop weg maar mocht dat echt te weinig opbrengen overweeg ik losse onderdelen. Het enige wat op dit moment nog ontbreekt is de accu, die is al vergeven.

Wel iets om rekening mee te houden is dat de electronica nu geheel ingericht is voor het 270 4TX blok, dus als je er weer een 750 van zou willen maken is de electronica daarvan ook nodig.
Deze dus:
full


Tip:
Pieter heeft op dit moment een TDM staan die gedemonteerd wordt waarvan het blok nog goed is, zeer interesant dus in combinatie met mijn XTZ :+
 
Laatst bewerkt:
Oma in het XTZ topic :o
Niet goed :N

Laat ik dan maar weer eens wat plaatsen. Ook gelijk met een minder leuk bericht, voor mij althans. Ik ga afscheid nemen van de XTZ. In juli is m'n blok stukgelopen. Heb de boel niet open gehad maar het vermoeden is de krukaslagers verrot. Inmiddels heb ik al weer een tijdje een TDM 3VD tot m’n beschikking en heb besloten dat ik daar mee verder ga. :$
Nou wil ik het liefst zo snel mogelijk van de XTZ af omdat de TDM ook wat aandacht nodig heeft en daar zijn wat centen voor nodig.

Wat kan ik vragen voor een super ténéré die, door mij iig altijd met een 850 blok is gebruikt? Voor mij is ie €5000,00 waard maar dat gaat natuurlijk niemand er voor geven :P
Waar hebben we het over, Een XTZ uit 89 met Ohlins achtershock, WP progresieve veren in de voorvork, K&N luchtfilters en een renthal dakar high stuur met acerbis handkappen. Oja, ook een laser produro uitlaat met RVS bochten. Het 850 blok heb ik inmiddels al wel uit het frame gehaald maar verder nog niets mee gedaan. De slijtage delen zijn niet nieuw maar kunnen nog wel even mee.
Bij voorkeur alles in 1 koop weg maar mocht dat echt te weinig opbrengen overweeg ik losse onderdelen. Het enige wat op dit moment nog ontbreekt is de accu, die is al vergeven.

Wel iets om rekening mee te houden is dat de electronica nu geheel ingericht is voor het 270 4TX blok, dus als je er weer een 750 van zou willen maken is de electronica daarvan ook nodig.
Deze dus:
[afbeelding]

Tip:
Pieter heeft op dit moment een TDM staan die gedemonteerd wordt waarvan het blok nog goed is, zeer interesant dus in combinatie met mijn XTZ :+

Geen leuk nieuws nee :N

Heb je een idee wat je er voor wilt hebben? Mocht je hem verkopen in onderdelen dan heb ik interesse in de achterschokbreker.
 
Laatst bewerkt:
Succes met de verkoop...
De mijne staat hier ook kapot, maar wil hem nog niet wegdoen.
Is het veel werk om een 850 TDM blok erin te monteren. Ik zag al de elektronica, maar wat moet er nog meer allemaal gebeuren?
 
Ik probeer eerst nog even het geheel ineens te verkopen, mochten het toch onderdelen worden laat ik het weten.
Wat ik er voor wil hebben, tja dat was eigenlijk ook mijn vraag, wat is zoiets waard, voor mij iig dus veel meer dan voor een koper....

Het werk om een TDM blok te monteren hangt af van het type dat je wilt gebruiken.
Voor het blok van een 3VD TDM (91-95) hoeft de electronica niet aangepast te worden, dat is gelijk aan dat van de XTZ. Er zijn wel verschillen want de 3VD heeft bv wel een zekering "kastje" en de bedrading loopt net ff iets anders maar in principe moet alles gewoon kunnen werken met de bedrading van de XTZ.
Wel moet je, ofwel het linker carterdeel van je XTZ blok gebruiken of schroefdraad tappen in het TDM carter om het schakelpookje op een andere plek in het carter te bevestigen. De uitsparing daarvoor zit er wel maar er zit geen schroefdraad in. Volgens mij zit er ook bij de achterste ophanging van het blok een bout die een iets te grote kop heeft en daardoor de achterbrug kan raken. Een bout met kleinere kop of afslijpen is daarvoor de oplossing.

Een heel ander verhaal wordt het als je voor de 4TX TDM gaat. Deze heeft een andere ontstekingsinterval met z'n 270 krukas. Hiervoor is het dus, naast de eerder genoemde aanpassingen ook nodig de electronica aan te passen, CDI, bobines en de bedrading daarvoor.

Wat ook wel handig is, als je die voor handen hebt, is het onderste carter van de XTZ te gebruiken. Hoeft niet perse, heb ik ook nooit gehad maar het carter van de TDM steekt iets verder naar onder, waardoor de bash plate niet zomaar past.
 
Mercikes 3LDré. We gaan toch eerst maar eens kijken wat er precies mis is met mijn blok.
Hopelijk kunnen we dat oplossen zonder hem uit te bouwen.
Maar als 't écht kapot is moet er een ander blok in en vermits het toch een zwaar zijspan is lijkt me wat cc meer geen luxe.
 
Interessant aanbod Dre, maar ik denk niet dat je snel veel kopers hebt die zoiets willen. Ik denk dat je meer geluk hebt als je de losse onderdelen verkoopt. Jammer dat je de elektra niet meer van de 750 er op hebt, want mijn 750 heeft een redelijk fris blok en al een goede uitlaat, maar het hele frame, rijwielgedeelte en elektra begint flink achteruit te gaan (buitenslaper + pekel rijden). Een frisse fiets met kapot blok en eventueel rotte uitlaat komt er dus nog een keer om samen 1 goeie te knutselen.

De upgrades heb je zo verkocht denk ik (uitlaat, vork, schokbreker, handkappen, stuur) en daar zit nog 90% van de restwaarde..
 
Doe eens een bod, misschien verras ik je wel :+
Je mag mij ook verrassen met een vraagprijsje. :Y

Wel jammer dat je hem verkoopt dre.
Maar waarom zet je er zelf geen ander blok onder?
Dat verkoopt 10x beter.

Voor mij is het jammer dat je hem niet in originele staat hebt gehouden.
Ik zoek een nette kuipset in de `89 uitvoering maar die worden steeds zeldzamer.
(overigens geen haast mee)
 
Waarom maak ik de XTZ zelf niet in orde?
Ik zou natuurlijk de TDM weg kunnen doen, en de XTZ houden. Dat is ook geen makkelijke keuze geweest. Kiezen tussen hoofd en hart eigenlijk. Hoofd (verstand) zegt TDM, is makkelijker maar vooral goedkoper in orde te maken. Het hart zegt XTZ, (iets) meer werk en ook duurder om in orde te maken.
Uiteindelijk heb ik dus toch besloten voor het verstand te gaan. -O-
Maar nou is dit ook weer niet zo heel erg, ook van zo'n TDM is wel wat leuks te maken *O*
full


Nog even over een prijs, als iemand €750 bied mag ie 'm komen halen.
Met het blok van Pieter (HPS) heb je dan voor €1500 (en wat werk) een XTZ850.
Is toch een nette prijs lijkt mij. :]
 
Nog even een opsomming van de extras die op de XTZ zitten:
-Öhlins achtershock
-WP progresieve veren in de voorvork
-K&N luchtfilters
-Renthal dakar high stuur
-Acerbis handkappen
-RVS remleidingen voor en achter
-Laser produro uitlaat
-RVS bochten.

Misschien vergeet ik nog wat maar dit is al interessant genoeg lijkt mij :+
 
@Dre,
Bedoel meer dat je er zelf een blok onderzet en dan verkoopt.

De prijs die je ervoor vraagt is mij iets te hoog.

Probeer Leo Van offroadcentrum eens.
Hij zocht nog een xtz voor onderdelen.
 
Laatst bewerkt:
Dre, Lieve, jammer van jullie tegenslag, sonauto ook, ik ben momenteel in Nederland, en zoek dringend een voorwiel voor mijn suup, weet heb of had ze te koop staan, maar god, niks rijdt eigenlijk zo goed, dus zoek dringend een voorwiel voor m'n 89 er want ik wil er op terug naar Spanje rijden, heerrrlijk.ik hoor wel, jullie hebben me tel nr...fijne kerst alvast!!!!!!
 
Ola Iggy, welkom in ons kikkerlandje. Mijn XTZ voorwiel is lang geleden al weggegaan. Ligt er ook niets bij het Off-Road Centrum in Vaassen of op Marktplaats? Kijk anders ook even op Motorparts. Succes en groet, Bauke
 
Ja Roukama heeft niks, offroadcentrum geloof ook niks.

Ik heb een voorwiel liggen, 1 van de boutgaten is wel uitgelubberd, dus ik wilde hem weggooien. Je mag hem zo hebben, ligt wel in Friesland..

(Overigens denk ik dat de vorige eigenaar er gewoon mee gereden heeft, in het gat zat een bout met een moer er aan, dus het was me niet eens opgevallen.)
 
Hoi en fijne Kerst iedereen!

Ik weet dat er al veel over gepraat is hier, maar ik kan de topics moeilijk vinden: lopen op één cilinder.
Eerst deed hij rechts niet mee en ik heb toen nieuwe bougies gezet en de boel eens goed zuiver gemaakt, zat veel modder en vocht op. Ook de carbs heb ik er af gehad en goed nagekeken en proper gemaakt. Nu draait de rechter cilinder mee, maar de linker heeft er nu geen zin meer in, pfff.

Eduard heeft de kabels doorgemeten en die geven wel impuls, wat dat ook moge betekenen, ik weet niks van elektriciteit. Wat kunnen we nog meer nakijken en doen?
 
De bougiekabel eens gecontroleerd met de afstellamp, er was wel stroom want de afstellamp reageerde.
Overigens kan je bij deze Suup niet een probleem op 1 van de 2 bougiekabels hebben. De Suup heeft een dubbelbobine, dat betekent dat de 2 bougiekabels elk aan een uiteinde van de secundaire spoel zitten, en dus samen, via het motorblok, een gesloten circuit vormen. Dit zag je ook op de lelijke eend, en ook op de BMW R50 die ik ooit heb gehad, met magneet-ontsteking, was de secundaire spoel er 1 met een bougiekabel aan elk einde van de secundaire spoel. Op elk BDP is er dan vonk in de beide cylinders, de ene vonk net voor het compressiepunt van een cyl., de andere (loze) vonk net voor het overlapmoment van uitlaat- en inlaatklep van de andere cyl., en doet dus verder niets.
Kortsluiting in de bougie had nog gekund, maar toen we alle plastic, en de tank, er weer eens af hadden, hebben we ook nog de linkerbougie in de bougiekap gestoken en eens op massa gelegd, vonk. Dus ontstekingscircuit is niet het probleem.
Linker carb nog nagekeken, een van de sproeiertjes zat een beetje los, verder niets aan de hand. De gaskleppen gingen allebei open, en de schuiven (even geprobeerd met de startknop, en de gashendel open) gingen ook mooi gelijk omhoog.
Inmiddels weten we dat de motor al eens olieprobleem had, klepgeleiders of zuigerveer/veren.
Nadat we de carbs, luchtfilter, tank enzo weer hadden gemonteerd, wou ze wel weer op 2 pitten draaien (Zo klonk het toch, en ze pakte meestal goed op met gasgeven...) maar proberen te rijden? Nee, dan doofde ze als het ware uit. En bij gasgeven veel rook uit de uitlaat.
Geen vermogen, geen compressie? Veel rook, olielek? Als je die 2 gedachten combineert, denk je toch al eens aan zuigerveer/veren.
Alle kenners zijn dus uitgenodigd om hier hun licht te laten schijnen!
Vriendelijke groeten,
En de beste Kerstwensen, en vooral een mooi 2018.
(In februari sta ik donderdag en vrijdag op de stand van de MAG, kom eens langs als je op de beurs bent!)
Doei, Doudou
 
Wat je zou kunnen proberen is om de bougiedoppen eraf te halen en dan de kabel een halve cm inkorten.
Soms rotten de kabels een beetje weg.

Fjne kerst
 
Terug
Bovenaan Onderaan