Grondspeling Caferacer

Ellan Vannin

MF veteraan
10 apr 2011
2.303
73
Lake Balaton Csopak Hungary
Ik weet niet of ik mijn topic hier juist plaats maar niet geschoten is zeker mis. Aangezien ik voor mijn zoon een Honda CX 500 C aan het ombouwen ben tot caferacer een vraag m.b.t. de minimale benodigde grondspeling. Ik wil de twee ovale einddempers onder het blok laten doorlopen en dan een beetje naar links en rechts laten uitsteken omdat dat een mooi zicht geeft. De uitlaatbochten zijn tot nu toe alleen maar gehecht en voordat ik ze ga aflassen wil ik eerst weten of de grondspeling van de dempers voldoende is. Concreet mijn vraag is er een minimale grondspeling nodig en zo ja weet er iemand hoeveel deze bedraagt.
 
Klinkt als een leuk project :t

Volgens mij reppen de voertuigtechnische eisen van het RDW alleen over breedte en wielbasis, v.w.b. afmetingen dan. Zie: http://mirrer.nl/wp-content/uploads/2011/02/voertuig-eisen-motorfiets.pdf (<u>klik</u>)

Grondspeling is de afstand tussen het laagste punt van (bij een motor meestal carter, uitlaatbochten of middenbok), en ik denk dat je minimaal een stoeprand af wilt kunnen rijden zonder gelijk de uitlaatbochten dicht te rijden. Welke afstand je daarvoor nodig hebt hangt ondermeer van de wielbasis af, maar persoonlijk zou ik niet al te ver gaan afwijken van de originele grondspeling.

Maar is dat wat jij bedoelt? Want je hebt het ook over de hoek die de uitlaatdempers gaan maken, en ik vermoedt dat je ook wilt weten welke hellingshoek de motor moet kunnen maken. Antwoord: dat is keuze.

De minimale hoogte waarop die uitlaatdempers zich moeten bevinden is sterk afhankelijk van de breedte (hoever steken ze uit) en de hellingshoek die je wilt kunnen maken zonder met die uitlaten de grond te raken. Die hellingshoek zul je zelf moeten bedenken, want daar zijn geen harde richtlijnen voor. Je zou 35 graden t.o.v. horizontaal (of 55 t.o.v. verticaal) aan kunnen houden, dat is zo'n beetje wat een doorsnee motor kan zonder ondersteboven te gaan (al zijn er flinke verschillen tussen de diverse modellen).

Een andere benadering om die hellingshoek de kiezen is het uitrekenen van de hoek die de motor gaat kunnen maken tot het punt waarop de voetsteunen de grond raken. Op basis daarvan kun je de hoek kiezen v.w.b. de uitlaten: je wilt denk ik dat in de bochten je voetsteunen het eerste met de grond in aanraken komen, en niet je uitlaten...

Hoedanook, zelf kiezen dus, en wat dat moet gaan betekenen v.w.b. jouw keuzes m.b.t. constructie kun je zelf meten en uitrekenen. De Stelling van Pythagoras zou je met de verschillende berekeningen aardig op weg moeten helpen: klik

Fotootjes zouden leuk zijn, want persoonlijk en ik wel benieuwd hoe die CX eruit komt te zien :Y

Edit: plaatje ter verduidelijking

full
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn een aantal waardevolle tips DucBMW, het ging mij in eerste instantie om de hellingshoek. Nu erover nadenkend zou ik wellicht een mal kunnen maken van karton of hout die ik als het ware langs de motor schuif om de hellingshoek bij het maken van een bocht na te bootsen. Waarbij ik i.d.d. de voetsteunen als ''maat'' aanhoud. Ben niet zo handig met foto's plaatsen maar als je me jouw emailadres PM 't stuur ik je enkele foto's.
 
Dat zijn een aantal waardevolle tips DucBMW, het ging mij in eerste instantie om de hellingshoek. Nu erover nadenkend zou ik wellicht een mal kunnen maken van karton of hout die ik als het ware langs de motor schuif om de hellingshoek bij het maken van een bocht na te bootsen. Waarbij ik i.d.d. de voetsteunen als ''maat'' aanhoud. Ben niet zo handig met foto's plaatsen maar als je me jouw emailadres PM 't stuur ik je enkele foto's.
Hou er met dat nabootsen ook even rekening mee dat de motor onderweg zou kunnen inveren - afhankelijk van wat-ie in de bocht zoal tegenkomt - waardoor de "grondspeling" kleiner wordt. Met die marge wil je wss rekening houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan