BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

PPvandeP is er uit:
@iedereen:

Plezierige feestdagen! Het zijn drie kerstzondagen; dus dat moet te doen zijn *D

[...]

Conclusie:
Dus leuk rond gekeken en uitgeprobeerd, maar de rode RS blijft op zijn plaats bij mij :] .

Grappig fenomeen: op de heen weg wilde het ABS maar niet in zijn gewone modus schieten. ff op de brug bij MSA en de fratsen waren meteen voorbij. Niels & Rick bijna in koor; dat zal de accu spanning zijn, die het niet red in combinatie met de temperatuur. Een nieuwe accu zal wonderen doen.
[...]

Wat zal dat een rust geven Peter! En ook lekker voor de portemonnee! Geniet ze vooral van je Rode Duivel, stop er af en toe een paar honderd Euro goodies en/of liefde in en je zal nog heel lang plezier van haar kunnen blijven houden!
 
Wij wensen jullie ook Fijne Feestdagen, een Gezond 2018, vele fijne kilometers op onze geliefde tweewieler, houdt het rubber onder!
2017121813164193-IMG_1794-X4.jpg


Tja, RooS 2.0 heeft Zout Verlof en hangt aan de druppellader. Ik heb geen lakentje over haar heen zodat ik stiekem naar haar kan kijken als ik Sidney weer op de bok druk:
2017121813271189-IMG_1862-X3.jpg


Jeroen en Karin
 
Die bovenste foto was genomen nadat ik met Sidney thuis was gekomen vanaf Schiphol. De rit ging goed tot de oprit, daar was niet gestrooid. Ben 45 minuten bezig geweest een pad te maken naar de garage, en een "draai plekkie" omdat ik Sidney met de neus naar voren wil parkeren. Kwam er achter dat "straatje keren" best veel ruimte in beslag neemt want ik had niet genoeg weg geschept, toen maar de foto geschoten. Daarna weer verder geschept. Kwam zo wel aan de beweging zeg maar.
 
@Jeroen & @Peter, Thx!

Ja, ik denk idd dat ik nog veel plezier ga hebben. Kwa portemonnaie schelen de oude en de nieuwe nu niet veel. Ik denk dat na de laatste aanpassingen dat wel eens kan gaan veranderen.

Niels gaf aan dat de luchtgekoelde boxers anders zijn dan de waterkokers. En daar houd je van of niet. Of zoals de dealer zei, je krijgt veel andere opties terug... rijmodi, bochten abs, ed...

Mijn vingers kriebelen wel bij de gedachte van een R1200S, maar dan voor dr bij.... en daar is de baas (moeders de vrouw) het nog niet mee eens....

Dus voorlopig blijf ik lekker m’n rondjes touren op het rode monster!

Ik zal eens kijken voor een leuke bochtencursus in het voorjaar! Ik houd jullie op de hoogte.

Grt Peter
 
Popopeter zet Sidney in het zonnetje:
En toch blijft ook Sidney een mooie motor, vooral in die blauwe kleur.

Zekers! Ik blijf het een goede investering in de fiets vinden, die kleur blauw. Ze ziet er nu toevallig ff ietsje minder deftig uit, de Putoline is inmiddels voorzien van een laagje meuk. Maar van het voorjaar zal ik haar weer verwennen met een goede poetsbeurt.

En dan is ze weer een parmantige dame en naar mijn idee zijn er minder fietsen die mooier zijn dan dat er minder mooi zijn...
 
PPvandeP ziet een R1200S wel zitten....:
@Jeroen & @Peter, Thx!

  1. Ja, ik denk idd dat ik nog veel plezier ga hebben. Kwa portemonnaie schelen de oude en de nieuwe nu niet veel. Ik denk dat na de laatste aanpassingen dat wel eens kan gaan veranderen.



    [*]Niels gaf aan dat de luchtgekoelde boxers anders zijn dan de waterkokers. En daar houd je van of niet. Of zoals de dealer zei, je krijgt veel andere opties terug... rijmodi, bochten abs, ed...



    [*]Mijn vingers kriebelen wel bij de gedachte van een R1200S, maar dan voor dr bij.... en daar is de baas (moeders de vrouw) het nog niet mee eens....




Dus voorlopig blijf ik lekker m’n rondjes touren op het rode monster!

Ik zal eens kijken voor een leuke bochtencursus in het voorjaar! Ik houd jullie op de hoogte.

Grt Peter




  1. Die snap ik niet helemaal Peter. De aanschaf van een vervangende fiets is toch een stuk duurder dan het aanpassen van De Rode Duivel? Of ben je van plan de Rode fiets van een laagje bladgoud te gaan voorzien?




    [*]Ik rijdt zowel met luchtgekoeld als met water gekoeld. Ja, er is verschil maar naar mijn idee niet echt schokkend hoor. Het lastige voor mijn vergelijking is natuurlijk wel dat het watergekoelde blok in een ander soort fiets ligt dan het luchtgekoelde blok. Nou scheelt het wel weer dat ik ook vrij recente ervaring heb met een luchtgekoeld blok in een sport/toer fiets, de ST. Qua blok is het verschil in beleving tussen de ST en de R1200RS LC minimaal. De LC is net een tikje venijniger, heeft ook net een frutseltje meer power en koppel. Wat de beleving naar mijn idee vooral anders maakt (maar dat is strikt persoonlijk) is de toevoeging Quick Shift. Als het voor rond de €1.000,- op mijn luchtgekoelde RT te plaatsen zou zijn, dan ging het er wel mooi op. Ik was altijd heeeeel erg sceptisch over de meerwaarde van zo'n QS, maar als je er een aardige tijd mee gereden hebt (en de mazzel dat je een fiets hebt waarbij een en ander ook goed werkt....niet geheel vanzelfsprekend blijkt wel uit de massa postings hier en op het internationale RS forum over dit onderwerp) dan is het toch wel een hele fijne goodie. Double Clutch is dan misschien weer nog beter, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

    Wat naar mijn idee wel als een paal boven water staat: de luchtgekoelde blokken van de R1200ST (of de R1200S, dat is hetzelfde blok) en de DOHC lopen beduidend smeuïger dan het 1100 of het 1150 Single Spark blok. Nou kan liefde en vakmanschap een wereld van verschil betekenen bij vooral die 1100 en 1150 Single Spark blokken, wat dat betreft ben je bij MSA aan het juiste adres.
    Ik merk bij mezelf dat de hang naar vervanging van mijn DOHC net zo hard aan het wegsmelten is als de sneeuw buiten. Ik ben absoluut vatbaar voor de esthetische aanpassingen die BMW heeft doorgevoerd op de nieuwste versie LC RT, die diep blauwe kleur voorzien "platina" stripings met dat bruine zadel, het is echt mooi. Maar niet €15+ k mooier dan het blauw van Sidney. Ja, de LC komt beduidend makkelijker van zijn plek dan de DOHC. Maar ik heb de luxe dat er voor mij een RS in de schuur staat. De RT is voor het woon-werk gebuffel en dat doet ze zeer behoorlijk. Uiteraard komt er wel een LC Spezial in de schuur te staan mocht er onverhoopt een serieuze prijs gewonnen worden in de loterij. In dat geval komt het totaal aantal motoren in onze schuur weer meteen op 3, want dan blijft Sidney gewoon in de voorraad als pekel fiets.




    [*]Dat probleem met de "directie" is vrij eenvoudig voor je op te lossen: zorg dat ze een A rijbewijs haalt. Begin dan daarna eerst met een makkelijke fiets voor haar, bijvoorbeeld een F800ST, laat haar goed de smaak te pakken krijgen van leuke tochtjes maken, zet haar vervolgens op een R1200S en dan wil ze die meteen mee naar huis nemen. Prompt heb jij zo'n ding in de schuur. Dan wel deugdelijke afspraken maken wanneer je "haar" fiets mee pakt. Daar ben ik destijds met de ST van mijn directrice meermaals de bietenbrug mee op gegaan. En de "harde" afspraken die ik met Karin had gemaakt over het gedeelde gebruik van de RS blijken plotseling toch minder hard dan ik had gehoopt. Als in: ik hoef het echt niet in mijn hoofd te halen zonder overleg de RS te pakken. Nu al helemaal niet want op pekel pakken met RooS staan ernstige lijfstraffen... Geleidelijk aan transformeert RooS dus naar "haar" fiets in plaats van de afgesproken "onze" fiets... :N Zucht. Maar goed, de RS staat er wel en na wat overleg kan ik haar regelmatig "uitlaten" (en mezelf in 1 moeite door). Luxe problemen dus. :Y


 
Laatst bewerkt:
Ik heb een aantal jaren met veel plezier een R1200S VH special gereden. Geweldige fiets, maar je moet er wel wat aan doen om hem geweldig te maken. Met name de voorkant is wat lastig aan het sturen te krijgen. Andere vering doet wonderen. Daarna een andere uitlaat van Don de Vink en een Rapid Bike erop en hij begint motorisch wel wat op de LC te lijken.
Kost wat, maar dan heb je ook wat ;)
En......je doet moeders geen plezier op de backseat.
1zgtixk.jpg
 
Nee hoor, volgens mij niet alleen voor de s1000. Ook 'Any' model en dan kun je volgens mij zelf de specificaties van je fiets opgeven zodat ze je een voorstel kunnen doen. Of misschien ik nie begrijp nie
 
Laatst bewerkt:
Toch staat mij bij het ergens gelezen te hebben, ben alleen de naam van die leverancier vergeten.
 
Laatst bewerkt:
Let wel even op: het gaat hier hoogst waarschijnlijk om alleen opschakelen, wat relatief simpel is. Heb je ride by wire, dan is het mogelijk een blipper te installeren die tussengas geeft en door de QS kan worden aangestuurd. Voor mij is juist dat terugschakelen belangrijk en dat is heel andere koek . Op bovengenoemde site zeilen ze zorgvuldig om die mogelijkheid heen.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk Peter, dank je wel.
Ik wist niet dat het terugschakelen met een QS alleen lukt als je ‘ride by wire’ hebt.
Eigenlijk wel logisch als je er over nadenkt want het steekt nogal nauw dat beetje ‘tussengas’
M.a.w. dat kan alleen als het systeem heel nauwkeurig meet/weet dat de gashendel helemaal dicht staat.
 
Laatst bewerkt:
Popopeter slaat de spijker op zijn kop...:
Let wel even op: het gaat hier hoogst waarschijnlijk om alleen opschakelen, wat relatief simpel is. Heb je ride by wire, dan is het mogelijk een blipper te installeren die tussengas geeft en door de QS kan worden aangestuurd. Voor mij is juist dat terugschakelen belangrijk en dat is heel andere koek . Op bovengenoemde site zeilen ze zorgvuldig om die mogelijkheid heen.

Heel strikt genomen zou het zelfs zonder zo'n after market oplossing Quick Shift (die er inderdaad voor legio fietsen is om op te schakelen) ook zonder zo'n ding mogelijk moeten zijn om zonder koppeling op te kunnen schakelen. De liefde voor Sidney zit dan weer wel net diep genoeg dat ik dat dan weer niet durf te proberen.

Een Quick Shift die zowel op als neer kan schakelen wordt ook wel Quick Shift Pro, of in BMW taal, Shift Assist Pro genoemd. Zoals ik er nu in zit heb ik of Quick Shift Pro of geen Quick Shift. Ride By Wire after market installeren op Sidney met een Quick Shift Pro zal puur theoretisch wellicht wel mogelijk kunnen zijn, maar ongetwijfeld duurder dan een inruil op een LC met het spul er af fabriek al op.
Zo'n inruil komt er wellicht wel eens, maar niet op de middellange termijn.
 
@Jeroen, opschakelen zonder koppeling gaat heel.goed met de luchtgekoelde configuratie. Je moet
het wel vlot doen en heel even het rechterhandje ietwat terug draaien om de spanning van de aandrijflijn te halen. Bij een echte QS kun je het gas vol open houden en dat zal onder bepaalde omstandigheden dan winst opleveren ( enkele meters van 0 tot 160?). Voor een wedstrijd mooi natuurlijk.
Over die chip: ik had hem.er van de week ingezet: niets, althans de motor leek te verzuipen. Na bijna alle combinaties ( ik heb twee Motronics) te hebben geprobeerd en alles weer gemonteerd etc. John maar eens gemaild. Hij reageerde meteen, stuurde plaatjes en instructies. Wat blijkt: er zitten bij beide een zgn tussenchip op printplaat op, zie foto,
full
hij denkt dat dat aftermarket is, en nu die er tussenuit is start de motor. Zometeen even tanken en eens zien of ik wat merk.
 
Het is hier vies weer en ik kon niet helemaal.voluit gaan, maar tot nu toe voelt de motor mooi krachtig aan, ik heb de indruk dat er iets eerder koppel is wat dan tot hogere toeren bijna lineair doorgaat. Zonet getankt en het verbruik was 1 op 17, dinsdag dijkjes gereden vanuit Ochten, dus relatief veel 130 op de snelweg en redelijk snel op de opdrogende dijkjes.
Morgen een rit vanuit omgeving Zwolle, dus ik ga het verbruik ook eens bijhouden.
 
Mooi!

Vandaag groot onderhoud gedaan bij MSA! Heerlijk! De dame rijdt nu echt als een zonnetje.

Gelijk een paar honderd kilometer gemaakt plus een aantal zakelijke afspraken afgewerkt. Ik heb de indruk dat ze ook zuiniger is geworden. 😄

Net als Peter hierboven ga ik het bij houden.

Voor nu een hele fijne kerst 🎄 en tot in 2018!
 
Het is hier vies weer en ik kon niet helemaal.voluit gaan, maar tot nu toe voelt de motor mooi krachtig aan, ik heb de indruk dat er iets eerder koppel is wat dan tot hogere toeren bijna lineair doorgaat. Zonet getankt en het verbruik was 1 op 17, dinsdag dijkjes gereden vanuit Ochten, dus relatief veel 130 op de snelweg en redelijk snel op de opdrogende dijkjes.
Morgen een rit vanuit omgeving Zwolle, dus ik ga het verbruik ook eens bijhouden.

Dus je bent in Ochten geweest, dat is in mijn achtertuin (Geldermalsen)!.
Popopeter de volgende keer, het gas iets open houden en je bent in Geldetmalsen (afgesproken?).
Zit dat tussen printje er (nog) tussen ?, of heb je de geleverde E-prom nu rechtstreeks op de printplaat geplaatst?.
Mvgr. Jan
 
Ok Jan, ja het printje op pootjes moest er tussen uit. Vandaag de hele dag rijden en maar eens kijken hoe het bevalt.
 
Gelijk met de vorige onderhoudsbeurt (3 weken geleden) van de grijze ST heb ik ook de stuurhelften eens op de oorspronkelijk positie geplaatst, dus onder de kroonplaat. Gewoon om eens een tijdje de wat sportievere houding te ervaren. Tot heden niet onaangenaam moet ik zeggen. Ik heb natuurlijk alleen nog maar woon-werk gereden, dus moet nog ervaren hoe het bij een dagtochtje is.
 
Ik heb maar 1 keer op een ST met standaard stuur positie gereden. Kwam op mij over als de zithouding op de R1150RS, daar heb ik in de kleine 3 jaar dat ik die motor had, hele dagen in het zadel gezeten, geen centje pijn. Ik heb daar nooit de behoefte gevoeld het stuur omhoog te halen.
Karin was meer rechtop gewend, haar R1150R hadden we voorzien van stuurverhogers. Op de ST met Superbike stuurtje zat ze net zo recht. Nu op de RS zit ze iets meer voorover, maar minder ver voorover dan op de ST met standaard stuur. Het langste dat ze tot nog toe op de RS gezeten heeft is 4 uur, maar goed, dan wel met 2 pauzes d’r in. Heb haar nog niet gehoord over stuurverhogers.

Voordeel van de iets voorover houding die je nu hebt is dat je wellicht minder in de turbulentie zit?

Kom maar op met een dagritje om het te testen! Mag van mij wel iets eerder dan april hoor.
 
Kom maar op met een dagritje om het te testen! Mag van mij wel iets eerder dan april hoor.
Wat mij betreft ook, ik zal eens kijken om ergens begin maart een tochtje te plannen...
Wij overwegen begin april met de openingsrit van de KNMV mee te gaan. Weekendje Sauerland op 6-8 april. Wordt dit jaar georganiseerd door Horizon Motorvakanties. Zie hier
 
Terug
Bovenaan Onderaan