Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in het vervolg op?

Lexo

MF'er
1 nov 2017
120
14
Nijmegen
Ik heb een vastzittende bougie in mijn speed triple 955i.
De linker wil er niet uit, ziet er verroest uit. Omdat ie zo diep in de kop zit kan ik er ook slecht bij.

Ik heb al wd40 geprobeerd, kruipolie, flinke tikken met een kleinere maat dop op het metalen gedeelte van de bougie en eerst stukje vaster draaien.
Het ding geeft geen krimp.


Iemand nog tips? Volgende optie lijkt me alles terug bouwen en de motor warm laten draaien en nog eens proberen.
 
Het is toch niet gek dat ik om tips vraag hoe ik dat afbreken kan voorkomen of het risico daarop kan beperken?

Ik kan via een pijp of wat dan ook op de ratel echt wel de bougie kapot draaien, of het kniestukje van het doppensetje, maar dan ben ik verder van huis...

Ik snap de "tips" met de strekking gewoon draaien met goed gereedschap dan ook niet echt..
 
tenor.gif
 
Het is toch niet gek dat ik om tips vraag hoe ik dat afbreken kan voorkomen of het risico daarop kan beperken?

Helemaal eens. Je kan ook overwegen om de bougie te laten zitten als het vervangen alleen preventief is.

Bij gloeibougies van diesels schijnt dit nog een veel groter probleem te zijn. Daar kan het zijn dat door koolaanslag (dat treedt op bij gloeistiften die kapot zijn) de stift dikker wordt en vastlopen in het gat bij het eruit draaien. Speciaal extractiegereedschap dat precies bij de maatvoering van specifieke gloeistiften past is serieuze business.
Doch een beetje bangmakerij in deze context.

Als die bougie echt vervangen moet worden, dan moet je er maar gewoon voor gaan. Het eruit halen van een bougierestant is lastig, maar voor een enigszins handige doehetzelver ook wel te doen.
 
Ik zal straks een foto maken zonder dat rubber dopje en prut als wd40/kruipolie...

WD40 als kruipolie gebruiken is trouwens kansloos.
Daar is het spul echt niet geschikt voor als je het wil gebruiken op iets indrukwekkender dan de meccanodoos van een 4 jarige. Middeltjes die alles kunnen bestaan helaas niet. Onder de douche gebruik je ook niet het zelfde als tijdens de afwas en in je wasmachine gooi je weer een andere zeep, terwijl het er gewoon om gaat iets schoon te maken, dus het zou gewoon moeten kunnen ?

Daarom gooi je WD40 weg en koopt voor losmaken een specifiek product en voor smeren een ander specifiek product, dan heb je voor ieder doel het juiste product.




Die foto is veel te wazig om nog iets te zien. Ts schrijft dat het rubber dopje van de bougiesleutel er nog op zit met wat vet.

Geheel in overeenstemming met wat ik typte dus :)

Puntje bij paaltje zijn volgens mij alle tips gegeven. Nu rest er niets anders dan de sleutel erop zetten en draaien.
Komt ie los kunnen we de paniek laten zakken. Breekt ie af kunnen we de paniek ook laten zakken en moet er nog verder gesleuteld worden.
Meer mogelijkheden zie ik niet :?
 
Laatst bewerkt:
Dit is een uitsnede van een van je foto's.

Wat voor soort sleutel heb je hier opgezet ? ( serieuze vraag )
Ik zie helemaal niets meer wat op een 6-kant lijkt.

[afbeelding]

Eigenlijk heb ik geen idee wat ik zie, lijkt wel of ie vastgelast is :+
Heel apart. Het lijkt wel of het bougiegat gevuld is met Lumiweld.

MBT losdraaien, een goede dop en recht er boven kracht zetten.
 
Krijg lastig betere fotos, hopelijk is het zo duidelijk.

De elektrode heeft wel een tik gehad zie Ik, dit is denk ik gebeurd toen ik een kleinere maat dop heb gebruikt om het metalen gedeelte te laten "schrikken". Dop was net te kort ben ik bang.
full
 
Blok lekker warm draaien en dan nog een poging doen met je goede bougiesleutel. Begin gaat waarschijnlijk lastig maar komt vanzelf beweging in.
Bij monteren wel vet gebruiken anders krijg je weer hetzelfde als nu.
 
Krijg lastig betere fotos, hopelijk is het zo duidelijk.

De elektrode heeft wel een tik gehad zie Ik, dit is denk ik gebeurd toen ik een kleinere maat dop heb gebruikt om het metalen gedeelte te laten "schrikken". Dop was net te kort ben ik bang.[afbeelding]


Je bent aan het klooien, als je een bougie bekijkt zou je moeten zien dat met een gewone dop op een verlengstukje het zeskant van de bougie onbereikbaar is.
Dus je kan tikken of rammen wat je wil, je slaat waarschijnlijk alleen het porselein kapot.
Waarschijnlijk ben je ook met een verkeerde maat pijpsleutel in de weer geweest want naar mijn idee weet je niet eens welke maat bougiesleutel je nodig hebt.
 
Je hebt helemaal gelijk joh... Wat een fijn forum is dit zeg.. Ik geef het op. Los het zelf wel op..

Heel jammer weer..
Niet meteen piepen man. Je wordt hier en daar geholpen en een enkeling is kritisch.
De mensen die geholpen hebben en belangstellend zijn, kunnen nu barsten?
 
Ik heb een vastzittende bougie in mijn speed triple 955i.
De linker wil er niet uit, ziet er verroest uit. Omdat ie zo diep in de kop zit kan ik er ook slecht bij.

Waarschijnlijk ben je ook met een verkeerde maat pijpsleutel in de weer geweest want naar mijn idee weet je niet eens welke maat bougiesleutel je nodig hebt.

Ik lees dat de linkse vast zit. Daar maak ik op uit dat er ook 1 of meerdere rechts ervan hebben gezeten.
Ik weet zowat zeker dat TS ondertussen precies weet welke maat het is. ;)
En er is al meerdere keren gewezen op het gebruik van goed gereedschap waarbij TS meerdere keren beaamd dat dat in orde is.
Die kunnen we vanaf nu afstrepen.

Hou ons op de hoogte Lexo. Geduld!

Lijkt erop dat er water in heeft gestaan waardoor die zeskant niet meer zo mooi is.
Daar kan de beste/duurste/mooiste/nauwkeurigste/geilste prno gereedschap niet tegenop.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk joh... Wat een fijn forum is dit zeg.. Ik geef het op. Los het zelf wel op..

Heel jammer weer..

Volgens mij zijn er een boel mensen die je proberen te helpen, die nemen daar de moeite voor en besteden daar tijd aan.

Als dit de manier is waarop je die bedankt dan gaat er iets mis.

Het viel al op dat je niet of nauwelijks reageert op juist de reacties waar je wel verder mee zou kunnen komen.

Je verwacht een toverspreuk waarmee alles opgelost kan worden ???

Je bent lekker bezig met foto's maken. Post eens een foto van je bougiesleutel/dop als je wil ?

Heb je iig de mensen de mond gesnoerd die bij voorbaat al zeggen dat het gereedschap dat je gebruikt niet goed genoeg is. Of men kan bevestigen dat je gereedschap niet voldoet en een tip geven welk gereedschap beter is.
Ik heb in het begin ook geploeterd met tankstationgereedschap, bouwmarktgereedschap enz enz. Je schrikt ervan als je dan een Hazet bougiedop koopt en daarmee gaat sleutelen !! Wereld van verschil.

Als je het op wil geven: Prima, jouw keus.





Ik lees dat de linkse vast zit. Daar maak ik op uit dat er ook 1 of meerdere rechts ervan hebben gezeten.
Ik weet zowat zeker dat TS ondertussen precies weet welke maat het is. ;)
En er is al meerdere keren gewezen op het gebruik van goed gereedschap waarbij TS meerdere keren beaamd dat dat in orde is.
Die kunnen we vanaf nu afstrepen.

Maar misschien is goed gereedschap niet goed genoeg en zou beter gereedschap wel zijn werk doen.

Ik durf het nog niet uit te sluiten.


In elk geval... er is genoeg zooi overheen gegooid.
Alle tips zijn gegeven.
Dan blijft er nu echt niets anders meer over als die verdomde bougie te laten draaien. Of ie nu kapot gaat of niet, ik begrijp dat TS hem er toch uit wil hebben dan zit er toch niets anders meer op dan meer kracht zetten en bidden ?
In het ergste geval breekt hij af en moet er meer gesleuteld worden maar als laten zitten geen optie is dan zie ik geen andere opties meer: Kracht zetten.
 
Laatst bewerkt:
Ts heeft wel een punt, er roepen meerdere mensen dat hij verkeerd gereedschap gebruikt maar op de laatste foto zie ik een intacte zeskant...

De toon die Midlifecrisis aanslaat gaat nergens over, een beetje fatsoenlijk reageren is geen schande.
 
Maar misschien is goed gereedschap niet goed genoeg en zou beter gereedschap wel zijn werk doen.

Ik durf het nog niet uit te sluiten.


In elk geval... er is genoeg zooi overheen gegooid.
Alle tips zijn gegeven.
Dan blijft er nu echt niets anders meer over als die verdomde bougie te laten draaien. Of ie nu kapot gaat of niet, ik begrijp dat TS hem er toch uit wil hebben dan zit er toch niets anders meer op dan meer kracht zetten en bidden ?
In het ergste geval breekt hij af en moet er meer gesleuteld worden maar als laten zitten geen optie is dan zie ik geen andere opties meer: Kracht zetten.


Wat nog kan werken, als er ruimte genoeg is, is een luchtsleutel nemen, deze op lage druk zetten, zodat hij nog net met weinig kracht rateld. Vervolgens er op zetten en desnoods 10 minuten door ratelen. Met een beetje geluk breekt de oxidelaag langzaam los en komt de bougie er uit.

Met deze methode ook al wat oude moeilijk te vervangen remtangen gered. De ontluchtimgsnippels zaten vastgeroest en omdat deze hol zijn breken ze snel af. Paar minuten ratelen en los, sleutel er op zou krak betekenen.
 
Pak een oude bougie, meet de dikte en lengte van de isolator en maak een bus die daar ruim overheen geschoven kan worden met een lengte die afsteunt tegen het einde in de dop en tegen de stalen bougie rand (effe iemand met een draaibankje regelen) precies zo dat de zeskant van de dop de volledige zeskant van de bougie kan benutten.
Op deze manier kun je een fikse klap op de dop/verlengstuk uitdelen waarbij de kracht voor 100% op de stalen krans van de bougie komt en de schroefdraad misschien wat los schrikt. herhaal die tik of tikken als de motor warm is.
Zorg dat je een strak busje om je dop hebt wat aan de buitenzijde tegen de cilinderkop draagt, zodat de dop niet kan kantelen waardoor het porselein van de bougie breekt
Laat de motor warm draaien totdat de fan op z'n minst 2X is aangeslagen, bij de 3e keer dat de fan aanslaat zet je de motor meteen uit, nu is hij op z'n heetst.
Draai nu de bougie los met alle kracht die je er maar op kunt zetten, breekt hij af, dan heb je gewoon pech, beter als dit kun je je niet voorbereiden.
 
Wat nog kan werken, als er ruimte genoeg is, is een luchtsleutel nemen, deze op lage druk zetten, zodat hij nog net met weinig kracht rateld. Vervolgens er op zetten en desnoods 10 minuten door ratelen. Met een beetje geluk breekt de oxidelaag langzaam los en komt de bougie er uit.

Met deze methode ook al wat oude moeilijk te vervangen remtangen gered. De ontluchtimgsnippels zaten vastgeroest en omdat deze hol zijn breken ze snel af. Paar minuten ratelen en los, sleutel er op zou krak betekenen.


Okeee, dank u.


Die is leuk voor een uitlaatbeugeltje of zo, maar veel meer kracht heeft die niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan