Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Bakje zo positioneren dat je van boven naar beneden last. En een flinke dikke staalplaat eronder leggen zodat de warmte beter afgevoerd wordt.

Ik kan niet lassen. Probeer er af en toe wat over te lezen om het toch ooit eens te willen gaan proberen.

Tot nu toe heb ik gedacht dat lassen beter van beneden naar boven zou kunnen, stapelend ?
 
Ik kan niet lassen. Probeer er af en toe wat over te lezen om het toch ooit eens te willen gaan proberen.

Tot nu toe heb ik gedacht dat lassen beter van beneden naar boven zou kunnen, stapelend ?

Dan stop je er nog meer warmte in.
Als je het bakje zo maakt dat de rand 2 mm oversteekt kan je die van boven naar beneden mooi wegvloeien zonder toevoeg materiaal
 
Ik kan niet lassen. Probeer er af en toe wat over te lezen om het toch ooit eens te willen gaan proberen.

Tot nu toe heb ik gedacht dat lassen beter van beneden naar boven zou kunnen, stapelend ?

Er is een aardig YouTube -kanaal van ene HarryTheFerryMan. Hij is onderhoudsmonteur voor een reeks ponten in de Maas. Leuke informatieve filmpjes met een Brabants accent. Harry's advies is:
"Meters maken". Proefstukjes doen, kijken naar het resultaat en dan conclusies trekken over evt. meer of minder stroomsterkte , loopsnelheid aanpassen etc. etc. Succes alvast.

https://youtu.be/IAmp2oJO2bs
 
Ik heb laatst een lasapparaatje gekocht. Vond het wel handig om er eentje te hebben voor afgebroken bouten e.d. Nou wil ik er binnenkort een tafeltje mee gaan lassen. Iemand die een inschatting kan maken hoe dik moet de elektrode zijn om van die vierkante kokers aan elkaar te lassen als ze ongeveer 2mm dik zijn? En welke stroomsterkte?
 
Ik heb laatst een lasapparaatje gekocht. Vond het wel handig om er eentje te hebben voor afgebroken bouten e.d. Nou wil ik er binnenkort een tafeltje mee gaan lassen. Iemand die een inschatting kan maken hoe dik moet de elektrode zijn om van die vierkante kokers aan elkaar te lassen als ze ongeveer 2mm dik zijn? En welke stroomsterkte?
Via google kun je best lijstjes vinden met materiaal, dikte, stroom en electrode :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een reactie zetten om het topic vast te zetten.

Heb sinds kort na lange tijd eindelijk een AC/DC tig met puls functie gekocht

Nu Is de bedoeling dat ik er dus aluminium bakjes mee ga lassen.
Op moment gaat het redelijk

Zolang ik niet te dicht bij de rand Jon gaat het prima, als ik bij de rand kom dan begint hij de rand echt direct op te slokken in het smeltbed.

Misschien iemand al een tip?

hoe bedoel je dicht bij de rand? dat je aan het uit einde van je las het materiaal te snel wegsmelt?
 
dat kun je toch geen lassen noemen?

Waarom niet?

Lassen is simpelweg het aan elkaar verbinden van materialen (en niet alleen het lassen van metalen trouwens)

Het is zeker niet altijd nodig om materiaal toe te voegen, ik heb ook regelmatig dun (RVS)plaatmateriaal aan elkaar gevloeid zonder extra toevoegmateriaal te gebruiken.
 
Ik heb laatst een lasapparaatje gekocht. Vond het wel handig om er eentje te hebben voor afgebroken bouten e.d. Nou wil ik er binnenkort een tafeltje mee gaan lassen. Iemand die een inschatting kan maken hoe dik moet de elektrode zijn om van die vierkante kokers aan elkaar te lassen als ze ongeveer 2mm dik zijn? En welke stroomsterkte?

Elektrisch leesapparaat of TIGlasapparaat?
 
Waarom niet?

Lassen is simpelweg het aan elkaar verbinden van materialen (en niet alleen het lassen van metalen trouwens)

Het is zeker niet altijd nodig om materiaal toe te voegen, ik heb ook regelmatig dun (RVS)plaatmateriaal aan elkaar gevloeid zonder extra toevoegmateriaal te gebruiken.

beetje lasser weet wat ik bedoel.
beetje alu lasser weet ook dat je alu niet alleen mag vloeien.
 
Met Tig of CO2?

Ik kan geen tig lassen maar met co2 of elektrode is het goed te doen.

Neem je tijd, want dat is het probleem bij stapelen, je legt driehoekjes op elkaar dus maak je meer meters, en je moet op een vrij lage stroom lassen waardoor je loopsnelheid in verhouding ook laag ligt, en toch moet je snel en vooral constant door blijven lopen.
Las je op een te hoge stroom of loop je te langzaam dan krijg je die druipers.
Je kan het tegengaan door op het moment dat je smeltbad groter wordt en wil gaan zakken sneller te gaan lopen.
Controle over je smeltbad is heel belangrijk en bij stapelen nog veel belangrijker.

Hier geldt ook de basis voor goed lassen, meters maken ;)
 
Laatst bewerkt:
Het is ook vaak een beetje populair gelul van zogenaamde experts die een theoretische opleiding hebben gevolgd.
Vertellen wat je allemaal verkeerd doet. In de praktijk maakt het vaak niet zo veel uit.
 
~
Misschien kan je daar inhoudelijk wat meer over vertellen?, dan weten wij het hier ook ;)

beetje materiaal aan elkaar vloeien heeft niks met lassen te maken, begrijp me niet verkeerd want ik vloei ook een hoop rvs aan elkaar als ik 100% zeker weet dat het niet aan krachten, trillingen oid word blootgesteld maar dat kan ik totaal geen lassen noemen.
en zo heb je voor alles bepaalde eisen waar het aan moet voldoen; voeding industrie moet alles zo glad mogelijk waar je bij frame bouw oid juist een volle las met een mooie tekening wilt zien
materiaal kennis , hoe je het last , waar je het last , wat zijn de eisen etc komen daar ook bij.Daar heb ik geen ervaring mee, ik heb een dc tig apparaatje staan...

alu is ontzettend gevoelig voor scheuren , als je alu alleen vloeit kan het al zijn dat als het aan het afkoelen gaat al scheuren in je las komen en anders bij de kleinste trillingen of stoten/krachten.
mooiste is om dit zelf te ondervinden door 2 dezelfde lassen te maken , 1 vloeien en de andere met toevoeg materiaal.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan