Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Ben hier ondertussen ook en ritje richting Noordkaap aan het plannen, maar dan wel wat vroeger. Eind april/begin mei is het toch wel te doen zonder spijkerbanden?
Als je in Nederland gewend bent om de hele winter door te rijden en regelmatige bezoeker bent van het Elefantentreffen zul je het in Lapland wel kunnen uithouden ;) . Kijk maar naar het diagram hieronder:
karesuando-climate-graph.gif

De rode lijn is de gemiddelde maximum temperatuur over de afgelopen 30 jaar als je eind april/begin mei daar denkt te zijn moet je denken aan maximum temperaturen rond de +3°C. Dat is een paar graden kouder dan in De Bilt voor januari en februari. Ik herhaal dit zijn langjarige gemiddelden, uitschieters naar boven en beneden zijn normaal.
Ik heb half juni wel eens zitten afniften in het hoge noorden. -O-
Wat deze lage temperaturen voor effect hebben op de accucapaciteit, heb je daar wel eens over nagedacht? Een test van het Duitse Autobild uit 2014 liet onder winterse omstandigheden een reductie zien van ongeveer 60% '( . Weliswaar met vorst maar ik wil aangeven dat het wel een factor is om rekening mee te houden. Zeker, zoals je zelf al aangeeft, in het noorden waarbij de laadpaaldichtheid afneemt met toenemende breedtegraad.
Dus, om het even samen te vatten, is het misschien beter te vragen houdt de rijder het wel uit en kom ik ver genoeg op een acculading onder winterse omstandigheden. Een ding is zeker, het is avontuurlijk *O* .
 
Laatst bewerkt:
Als je in Nederland gewend bent om de hele winter door te rijden en regelmatige bezoeker bent van het Elefantentreffen zul je het in Lapland wel kunnen uithouden ;) . Kijk maar naar het diagram hieronder:
[afbeelding]

Dit grafiekje is echt komisch.

Ik was dit jaar in Karesuando en toen ik er was, was het 2 graden en heb ik het onderweg zien sneeuwen haha!

En die locals vertelde me dat het normaal 15 graden zou moeten zijn, en volgens dit grafiekje spraken ze dus toen de waarheid! Ik kon het gewoon niet geloven toen ik er was.
 
Dit grafiekje is echt komisch.

Ik was dit jaar in Karesuando en toen ik er was, was het 2 graden en heb ik het onderweg zien sneeuwen haha!

En die locals vertelde me dat het normaal 15 graden zou moeten zijn, en volgens dit grafiekje spraken ze dus toen de waarheid! Ik kon het gewoon niet geloven toen ik er was.
Precies, daarom gaf ik de toelichting: dit zijn langjarige gemiddelden, uitschieters naar boven en beneden zijn normaal.
 
Laatst bewerkt:
Het weer is altijd moeilijk te voorspellen natuurlijk, de gemiddelden zeggen wel iets maar lang niet alles.

Zo was ik een paar jaar terug in begin juni in Fins lapland, met temperaturen van 25 graden. Later sprak ik mensen die 2 weken na mij op exact dezelfde locatie, inmiddels dus zo half juni, volop in de sneeuw zaten.
 
Doorgaande hoofdweg schuiven ze wel, week voor vertrek het noorse weerbericht in de gaten houden. Niet een knmi met Europa touch, daar heb je weinig aan voor dat gebied.
Oh dat is nog wel te doen dan.

Als je in Nederland gewend bent om de hele winter door te rijden en regelmatige bezoeker bent van het Elefantentreffen zul je het in Lapland wel kunnen uithouden ;) . Kijk maar naar het diagram hieronder:
[afbeelding]
De rode lijn is de gemiddelde maximum temperatuur over de afgelopen 30 jaar als je eind april/begin mei daar denkt te zijn moet je denken aan maximum temperaturen rond de +3°C. Dat is een paar graden kouder dan in De Bilt voor januari en februari. Ik herhaal dit zijn langjarige gemiddelden, uitschieters naar boven en beneden zijn normaal.
Ik heb half juni wel eens zitten afniften in het hoge noorden. -O-
Wat deze lage temperaturen voor effect hebben op de accucapaciteit, heb je daar wel eens over nagedacht? Een test van het Duitse Autobild uit 2014 liet onder winterse omstandigheden een reductie zien van ongeveer 60% '( . Weliswaar met vorst maar ik wil aangeven dat het wel een factor is om rekening mee te houden. Zeker, zoals je zelf al aangeeft, in het noorden waarbij de laadpaaldichtheid afneemt met toenemende breedtegraad.
Dus, om het even samen te vatten, is het misschien beter te vragen houdt de rijder het wel uit en kom ik ver genoeg op een acculading onder winterse omstandigheden. Een ding is zeker, het is avontuurlijk *O* .
Ik ben een doorrijder in de winter maar het moet natuurlijk wel leuk blijven, een paar dagen rond vriespunt is geen probleem maar ik heb geen zin om twee weken +8 uur per dag te vernikkelen op de motor :P Toevallig net een Rev'It Neptune pak kunnen scoren voor een mooi prijsje dus ik kan mooi flexibel kleden onderweg.

Qua bereik moet het wel uitkomen, zelfs in de noordelijkste regionen zit er maar iets meer dan 100km tussen de laadpalen, en in het ergste geval kan ik mijn snellader ook aan een stopcontact hangen. Wel maar met halve kracht maar even optoppen om bij een volgende laadpaal te komen moet te doen zijn.

Hou er wel rekening mee in Noorwegen/Zweden dat sommige van de mooiste en kleinere wegen pas in Juni opengaan. Bijv. de Wilderniss Road En het is toch jammer als je dat prachtige stukje moet laten gaan!
Dat is voor latere expedities een mooie weg maar ik zal op de doorgaande wegen blijven, het doel is zsm bij de Noordkaap te komen.
 
Zo de route is grotendeels uitgeplant, het meeste zal toch door Zweden lopen over de E4 en bovenin ook nog een stukje Finland.
 
Ik ga halverwege mei en juni naar Noorwegen met de motor. Alleen zit ik met wat twijfel over de motor... Ik rij momenteel met een 750 shadow van '97. Zijn er mensen die uit ervaring spreken, zij het met of zonder windscherm en handvatverwarming. Of toch kiezen (voor in mijn ogen de mooiste van die modellen), de honda Varadero 1000?
 
Afgelopen jaar half Juni geweest.
Op wat plaatsen was het+3 graden.
Best koud zonder handvat verwarming.
Onderweg een paar jongens gesproken.
Die met de chopper naar de Noordkaap waren geweest.
Alle kleding die ze bij zich hadden hebben ze over elkaar aangetrokken. :o

Zij gaan nooit meer met de motor naar de Noordkaap toe.
Brrrrrrr..... -O-
 
Ik ga halverwege mei en juni naar Noorwegen met de motor. Alleen zit ik met wat twijfel over de motor... Ik rij momenteel met een 750 shadow van '97. Zijn er mensen die uit ervaring spreken, zij het met of zonder windscherm en handvatverwarming. Of toch kiezen (voor in mijn ogen de mooiste van die modellen), de honda Varadero 1000?

Ik heb in juli/aug ook veel met mn handvatverwarming aan gereden. Had niet elke keer gehoeven maar het was zeker heel lekker. Vooral in de regen en op hoogte was het soms best koud. Ik had toen een half hoog ruitje op mn FZ1, dus daar kan ik je niet veel over zeggen... Qua snelheid, die over algemeen max 80 is moet het zonder ruit wel kunnen denk ik... Maar dat kun je zelf beter inschatten...
 
Voor dergelijke ritten zou ik kiezen voor een ergonomische zit, je bent meerdere dagen onderweg met naar alle waarschijnlijkheid ook wat langere afstanden.

En de ergonomische zit lijkt me op een Varadero beter dan op een Shadow.
 
Mijn vrouw en ik zijn begin juni naar de noordkaap geweest. Zij op een FZ8 met topkuip en ik op mijn R1. De bescherming ve ruitje vond ik echt wel prettig, zeker als het boven de poolcirkel 3 graden en nat is.
Wij hebben beiden verwarmde handschoenen wat ook in die omstandigheden geen overbodige luxe is.
 
Dit grafiekje is echt komisch.

Ik was dit jaar in Karesuando en toen ik er was, was het 2 graden en heb ik het onderweg zien sneeuwen haha!

En die locals vertelde me dat het normaal 15 graden zou moeten zijn, en volgens dit grafiekje spraken ze dus toen de waarheid! Ik kon het gewoon niet geloven toen ik er was.
Ik had zon en 19 graden in Karesuando. Heb je het leuke meisje bij het tankstation/winkeltje nog gezien aan de Zweedse kant? :+
 
Wij zijn vorig jaar door Zweden via Lapland naar Noorwegen gereden. Heel mooi en prachtig weer gehad, tot wel 25 plus graden. Dit van half juni t/m half juli, maar ook wel 's ochtends 5 - 6 graden.
Blijkbaar is alles mogelijk. Neem voldoende kleding mee zodat je kunt wisselen.
full
 
Mijn advies, gezien de periode van de reis, is toch wel handvatverwarming en warme kleding. Ik heb zelf een ook een Shadow uit 87 gereden en rijd nu een Honda Crosstourer. Ga met de Varadero . Zal je blij om zijn als je weer terug thuis bent. Windscherm biedt ook voordelen. Zoals je vast al gelezen hebt, kan de temperatuur variëren tussen een paar graden boven nul en lekker boven de 20 graden. Regen en sneeuw is Noorwegen ook niet vreemd.
 
Alle weeradviezen zijn leuk en ongetwijfeld goed bedoeld, maar je hebt er eigenlijk helemaal niks aan. Ik heb een aantal jaar geleden in Fins lapland begin juni 25 graden gehad, en rond eind juni lag er op dezelfde plek sneeuw.

Vorig jaar (eind mei) naar de Noordkaap had ik de hele weg stralend weer temperaturen van 20 tot 25 graden, werkelijk tot het begin van de Honningsvåg tunnel. Aan de andere kant zag ik de mist al hangen. Ik kwam de tunnel uit en het was nog maar 10 graden, op de Noordkaap nog maar 2. Later sprak ik een aantal motorrijders die dezelfde route als ik hadden gereden, alleen 2 dagen eerder. Die hebben de hele weg door Zweden in de stromende regen gereden terwijl het toen ik er reed prachtig weer was.

Kort samengevat, het zegt dus allemaal niks. Het kan 25 graden zijn, maar ook -2. Maak je dus op voor alles wat daar tussen zit, dan valt het altijd mee.
 
Is er een verklaring voor die mist waar je zo vaak over hoort op de Noordkaap? Ik kan me er zo weinig bij voorstellen, ik had op beide dagen dat ik er was een strakblauwe lucht en rond de 15 graden. Maar vind het wel interessant om te weten.

5n1vzr.jpg
 

Ik zou zeggen zeemist. Dit ontstaat vaak wanneer warme(re) lucht over het koude zeewater strijkt. De lucht koelt af met condensatie tot gevolg (denk aan een spiegel die beslaat in de badkamer tijdens het douchen) en je hebt mist. Dit waait vervolgens het land op.

In de zomer ontstaat mist anders. Tijdens een zonnige dag warmt het land op en de opgewarmde lucht stijgt op. Hierdoor wordt koude lucht aangezogen waarin ook mist kan voorkomen. Zo verandert een zonnige start van de dag in een koude kille mistige boel.
 
Wij hadden ook prachtig weer aldaar terwijl de dag ervoor gewaarschuwd werd om niet te gaan ivm de sneeuwval...
 
Ik zou zeggen zeemist. Dit ontstaat vaak wanneer warme(re) lucht over het koude zeewater strijkt. De lucht koelt af met condensatie tot gevolg (denk aan een spiegel die beslaat in de badkamer tijdens het douchen) en je hebt mist. Dit waait vervolgens het land op.

In de zomer ontstaat mist anders. Tijdens een zonnige dag warmt het land op en de opgewarmde lucht stijgt op. Hierdoor wordt koude lucht aangezogen waarin ook mist kan voorkomen. Zo verandert een zonnige start van de dag in een koude kille mistige boel.
Super interessant.

Maar waarom had ik dan bijvoorbeeld tijdens een zonnige, zomerse dag in noord Noorwegen geen last van mist? Wat is daar de wetenschappelijke uitleg van?
 
Super interessant.

Maar waarom had ik dan bijvoorbeeld tijdens een zonnige, zomerse dag in noord Noorwegen geen last van mist? Wat is daar de wetenschappelijke uitleg van?

Hangt heel erg af van de atmosferische omstandigheden. Als de lucht boven zee niet vochtig is dan blijft het gewoon zonnig. Kennelijk had jij geluk! 8-)
 
Super interessant.

Maar waarom had ik dan bijvoorbeeld tijdens een zonnige, zomerse dag in noord Noorwegen geen last van mist? Wat is daar de wetenschappelijke uitleg van?
Omdat die aangevoerde, (vochtige) lucht landinwaarts vaak geleidelijk wordt gemengd met drogere lucht. Het aardoppervlak wordt daar aangewarmt door de zon. Zodoende wordt aangevoerde zeemist geleidelijk opgelost. De Noordkaap ligt op een eiland en is vanuit meerdere windrichtingen gevoelig voor zeemist.
 
Terug
Bovenaan Onderaan