Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in het vervolg op?

Lexo

MF'er
1 nov 2017
120
14
Nijmegen
Ik heb een vastzittende bougie in mijn speed triple 955i.
De linker wil er niet uit, ziet er verroest uit. Omdat ie zo diep in de kop zit kan ik er ook slecht bij.

Ik heb al wd40 geprobeerd, kruipolie, flinke tikken met een kleinere maat dop op het metalen gedeelte van de bougie en eerst stukje vaster draaien.
Het ding geeft geen krimp.


Iemand nog tips? Volgende optie lijkt me alles terug bouwen en de motor warm laten draaien en nog eens proberen.
 
Ik rij ermee op de circuits vandaar wat vaker vervangen.Telkens loshalen om ze te controleren ben ik geen fan van.Dan sluit die afdichting ook niet echt goed meer.En wil ook een beetje weten hoe de verbranding is en of er geen olie aan kleeft.
Als je gewoon Iridium bougies neemt van een goed merk dan mag je probleemloos 40-50k km rijden. (Zelfs op het circuit)
 
Is dat geen verenstaal, De afdichting?

Geen idee maar ik zie dat als ze eenmaal aangedraaid waren deze dichtingsring niet echt open meer stond.Dat de verende werking veel minder was ?

nv34s8m.jpg
 
Ik rij ermee op de circuits vandaar wat vaker vervangen.Telkens loshalen om ze te controleren ben ik geen fan van.Dan sluit die afdichting ook niet echt goed meer.En wil ook een beetje weten hoe de verbranding is en of er geen olie aan kleeft.

Volgens mij heb je daar weinig aan, als je van het circuit af komt rijd je toch weer rustig en in dat toerengebied kan je motor qua afstelling wel goed zijn terwijl deze in een hoger toerengebied alsnog niet goed staat afgesteld. Dit kan je dan dus niet meer aflezen omdat je rustig teruggereden bent het paddock op...

Verder is het natuurlijk een beetje zonde van het geld om de bougies zó vaak preventief te vervangen, dat geld kan je beter apart leggen voor nieuwe remblokken ;)
 
@ ts, goed dat t toch nog gelukt is.

Veel wijsheden hier hoor maar ik wil toch ff mijn bijdrage leveren hier. Als ik bougies vervang en ze komen er met uitdraaien netjes uit maw ze lopen mooi uit de draad dan draai ik de nieuwe er ook weer zo in en zet ze handvast en dan een kwartslag aandraaien.
Lopen ze stroef/hakerig uit de draad dan doe ik een klein likje molykote aan de eerste windingen en zet ze er dan in, dat beetje molykote verdeelt zich wel en eveeneens een kwart slag aantrekken.

bij gebruikte bougies gaat die kwartslag natuurlijk niet meer op maar dat doe ik dan op "fingerspitzengefuhl" en is niet uit te leggen maar moet je een keer gedaan hebben.[ 45 jaar ervaring in de automotive]

en voor t overige nog een paar fijne kerstdagen aan ieder en nu ga ik me te goed doen aan..,
;-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit een bougie op moment vast gezet. Er is mij nog nooit eentje uitgelopen, en ik heb ook nog nooit de draad vernield. Dus in die zin blijf ik eigenwijs door gaan zoals ik altijd al deed.
En iets aan de bougie smeren waar grafiet, of andere zooi door vermalen is, zie ik ook niet zitten.
Als het er door verhitting, hoe minuscuul ook, tussen uit loopt..... Dat wil je niet in de cilinder hebben.
 
@ ts, goed dat t toch nog gelukt is.

Veel wijsheden hier hoor maar ik wil toch ff mijn bijdrage leveren hier. Als ik bougies vervang en ze komen er met uitdraaien netjes uit maw ze lopen mooi uit de draad dan draai ik de nieuwe er ook weer zo in en zet ze handvast en dan een kwartslag aandraaien.
Lopen ze stroef/hakerig uit de draad dan doe ik een klein likje molykote aan de eerste windingen en zet ze er dan in, dat beetje molykote verdeelt zich wel en eveeneens een kwart slag aantrekken.

bij gebruikte bougies gaat die kwartslag natuurlijk niet meer op maar dat doe ik dan op "fingerspitzengefuhl" en is niet uit te leggen maar moet je een keer gedaan hebben.[ 45 jaar ervaring in de automotive]

en voor t overige nog een paar fijne kerstdagen aan ieder en nu ga ik me te goed doen aan..,
;-)

Precies. Likje molykote erop en indraaien. Doen ze vaak in garages en geeft geen problemen.
 
Volgens mij heb je daar weinig aan, als je van het circuit af komt rijd je toch weer rustig en in dat toerengebied kan je motor qua afstelling wel goed zijn terwijl deze in een hoger toerengebied alsnog niet goed staat afgesteld. Dit kan je dan dus niet meer aflezen omdat je rustig teruggereden bent het paddock op...

Verder is het natuurlijk een beetje zonde van het geld om de bougies zó vaak preventief te vervangen, dat geld kan je beter apart leggen voor nieuwe remblokken ;)

Nou ja hoe dan ook ik kijk graag om de 2 jaar Joep.Wil echt zien wat de motor doet en wissel de olie ook vrij snel om aluminium/ijzerdeeltjes snel te kunnen detecteren.

Ik koop 4 x NGK IRIDIUM IX voor 35 euro in Engeland incluis postzegels ;) Remblokken zijn duurder .
 
Jij schreef ook niet dat het geen veer was :?


Ook niet dat het wel een veer was ;)

Kijk ik constateer meestal dit bij bougies dan ga ik ervan uit
het niet terugveerde. Het materiaal dichtknijpt en de gasafdichting minder goed zal (kan) zijn na hergebruik montage.

=======================================

WillemVonGrumble schreef op 24 december 2017 @ 22:35:Geen idee maar ik zie dat als ze eenmaal aangedraaid waren deze dichtingsring niet echt open meer stond.Dat de verende werking veel minder was ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan