Toeren en elkaar kwijtraken

cmk

MF veteraan
28 okt 2012
1.992
3
Bergen op Zoom
Als je met twee of meerdere bent die met de motor en vrij lange rit ga maken. met vakantie bv.
Dan raakt je elkaar gegarandeerd een keer kwijt.
Nu is er zoiets als waar is mijn gsm. vind mijn telefoon dus.
Ik vroeg me af of het mogelijk is om iemands andere gsm te vinden.
Zodat als mijn elkaar kwijt raakt je er zo naar toe kan rijden. Lijkt mij beter dan het gpruts met trackers.
 
Ik heb vele motorvakanties gereden met een navigatorisch minder begaafde vriend, maar we zijn elkaar nooit kwijtgeraakt. En dat was in het pre-gsm tijdperk.
 
Zonder dat je stilstaat bij een kruispunt altijd rechtdoor.
Anders wachten bij de afslag.
Dan kan ieder zijn eigen tempo rijden.

En anders zoiets als een communicatie setje?
 
Als je beide een gsm/smart phone op zak hebt, en beide over mobiele date beschikt, kan je elkaars positie doorgeven via maps.google.
 
Soms komt het de sfeer juist ten goede als iemand opeens even helemaal weg is!

Onze vriend met de navigatorische mogelijkheden was echter meestal weer relatief makkelijk op te sporen. We stonden wel eens ergens in de Ardennen op hem te wachten in de regen. Toen bleek hij gewoon ergens anders in een kroeg te zijn gaan zitten. Daar kreeg hij wel een slechte dronk en eenmaal weer herenigd, begon ons de schuld te geven van het slechte weer. Sterker nog, we zouden juist de regen actief opzoeken, en dat brulde hij elke keer woedend als we even stopten om op de kaart te kijken! Toen hij wat later weer eens verdwenen was, slaakten we een zucht van opluchting.
 
Ik ben mijn vrouwtje al wel eens een dag en een nacht kwijtgeweest.
Zeer verfrissend en toen wij elkaar weer gevonden hadden vloog ze mij om de nek, enz.
 
Soms komt het de sfeer juist ten goede als iemand opeens even helemaal weg is!

Onze vriend met de navigatorische mogelijkheden was echter meestal weer relatief makkelijk op te sporen. We stonden wel eens ergens in de Ardennen op hem te wachten in de regen. Toen bleek hij gewoon ergens anders in een kroeg te zijn gaan zitten. Daar kreeg hij wel een slechte dronk en eenmaal weer herenigd, begon ons de schuld te geven van het slechte weer. Sterker nog, we zouden juist de regen actief opzoeken, en dat brulde hij elke keer woedend als we even stopten om op de kaart te kijken! Toen hij wat later weer eens verdwenen was, slaakten we een zucht van opluchting.
Ja, dat was wel een dieptepunt. :+
 
1 week dolomieten, 2000km gereden en elkaar nooit kwijtgeraakt. Touw van 50meter tussen de motoren gespannen. Werkt prima.
 
Laatst bewerkt:
Zonder dat je stilstaat bij een kruispunt altijd rechtdoor.
Anders wachten bij de afslag.
Dan kan ieder zijn eigen tempo rijden.

Dit is de beste methode.
Als iedereen van de groep zich hier aan houdt.
Kan je elkaar niet kwijtraken.

Bellen valt in de praktijk vaak tegen.
Òf je kan niet bellen tijdens het rijden.
Òf er is überhaupt geen bereik omdat je in de bergen rijdt.
 
allebei een nav. is t beste ,en dan meeten we elkaar op de bestemming wel :t
samen oprijden geeft meestal ergernis op langere afstanden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
broodkruimels ? ........ is ooit al eerder gedaan heb ik wel eens gelezen
 
Laatst bewerkt:
Sena. Gewoon met elkaar praten.
Kan degene die ff vastloopt dat gewoon zeggen.
En dan nog elkaars telefoonnummer op speed dial.
 
Laatst bewerkt:
Bij lange na niet.

Techniek is betrouwbaar totdat je het echt nodig hebt.
Ook ouderwets mensenwerk is niet 100%. Slechthorend, te veel gezopen de vorige avond, arrogantie, weersomstandigheden, ik heb het allemaal in de soep zien lopen.
 
Paar jaar geleden, met een groepje van zo'n 15 collega's, ook iemand kwijt geraakt. Was op die grote rotonde/verkeersplein vlakbij Luik in Belgie (E25/E42). Daar is het zeker met een grote groep onmogelijk om in een keer overheen te komen. Waren dus iemand kwijt die alleen maar wist dat we naar Luxemburg gingen. Wij meteen gestopt, maar niemand meer gezien, hij nam ook zijn telefoon niet op. Had hij maar op eigen houtje de borden Luxemburg gevolgd en kwam dus uiteindelijk midden in Luxemburg-stad uit. Uiteraard was dat niet de bedoeling. Dan is Luxemburg opeens best groot _O- Ook niet effe bellen ofzo :X

Met het vaste groepje van 3/4 man waar ik regelmatig mee rij elkaar trouwens nog nooit kwijt geweest, ook niet in het buitenland. Kwestie van goed opletten bij kruisingen en afslagen of iedereen wel mee komt, of een plek afspreken om weer op elkaar te wachten. Met grote groepen wordt het lastig, maar met een paar man hoef je elkaar niet kwijt te raken als je een beetje oplet.
 
Laatst bewerkt:
Sena heeft maar beperkt bereik, dus niet echt geschikt. 1,5 -2 km ben je zo weg. Wij hebben ook de regel dat de achterste wacht bij een afslag, dat werkt bijna altijd goed.
Velen in onze groep hebben een IPhone en als we ergens onbekend zijn en we zoeken elkaar, dan is er een app “zoek vrienden” , die is best handig.
 
Sena heeft maar beperkt bereik, dus niet echt geschikt. 1,5 -2 km ben je zo weg.
Maar tegenwoordig hebben ze daar ook een oplossing voor dmv de RideConnected app. Zodra je buiten intercom bereik komt gaat het gesprek verder via je telefoon (die uiteraard gekoppeld is aan je Sena) zodat je gewoon verder kan praten. Ben je alleen nog afhankelijk van een mobiel netwerk.
Is uiteraard ook geen waterdichte oplossing omdat je niet overal bereik hebt, maar van dat mobiele netwerk ben je ook afhankelijk bij "zoek vrienden" of een van de varianten daar op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan