Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in het vervolg op?

Lexo

MF'er
1 nov 2017
120
14
Nijmegen
Ik heb een vastzittende bougie in mijn speed triple 955i.
De linker wil er niet uit, ziet er verroest uit. Omdat ie zo diep in de kop zit kan ik er ook slecht bij.

Ik heb al wd40 geprobeerd, kruipolie, flinke tikken met een kleinere maat dop op het metalen gedeelte van de bougie en eerst stukje vaster draaien.
Het ding geeft geen krimp.


Iemand nog tips? Volgende optie lijkt me alles terug bouwen en de motor warm laten draaien en nog eens proberen.
 
Waar komt dit plaatje vandaan? Dit ziet er niet uit of een bougie, of motorfabrikant dit gemaakt heeft.

Het plaatje, komt uit het rode kader vandaan :P

full











Met BERU-bougies is het dankzij een nikkellaag
op het schroefdraad van de bougie niet nodig om de bougie
te smeren.


Bron -->
~[/b]http://beru.federalmogul.com/sites/default/files/brochure/file/beru_ti02_all_about_spark_plugs_prmbu1434_-_nl_lores.pdf

Nu weet ik niet of dit ook door de andere fabrikanten van bougies wordt toegepast, maar ik neem aan......
 
Laatst bewerkt:
in de dicussie aanhaalmoment en hoekverdraaing is mij een ding niet helemaal duidelijk,
er word ergens gezegd dat je met hoekverdraaing altijd goed zit (wel of geen vet).
hoekverdaaing doe je toch vanaf een bepaald moment ? als dat moment met wel of geen vet of roest veranderd, dan veranderd het uiteindelijk vastzet moment na de hoek verdraaing toch ook ?
 
Het is natuurlijk complete bullshit om te stellen dat je een bout met 30 Nm harder aan trekken als je vet gebruikt. Het is je momentesleutel die de maximum kracht bepaalt. Nog steeds 30 Nm dus.

De klemkracht wordt factoren hoger als je vet toepast. Het moment blijft inderdaad gelijk, echter draai je de bout "verder door". (al dan niet tot aan of over de vloeigrens) Aanhaalmoment (en boutdiameter) wordt berekend aan de hand van het te klemmen deel en de daarop werkende belastingen. Het is inderdaad was Reinoud zegt dat de draadwrijving (en kopwrijving) bepalend is voor de uiteindelijke klemkracht. Verlaag je die wrijving, verhoog je automatisch de klemkracht bij een gelijkblijvend aanhaalmoment.
 
in de dicussie aanhaalmoment en hoekverdraaing is mij een ding niet helemaal duidelijk,
er word ergens gezegd dat je met hoekverdraaing altijd goed zit (wel of geen vet).
hoekverdaaing doe je toch vanaf een bepaald moment ? als dat moment met wel of geen vet of roest veranderd, dan veranderd het uiteindelijk vastzet moment na de hoek verdraaing toch ook ?


Klopt, daarom moet je altijd zorgen dat de schroefdraad schoon en onbeschadigd is.
En het werkplaatshandboek raadplegen of er wel of geen vet/olie/borgmiddel gebruikt moet worden, zo kom je het dichtst in de buurt van de juiste waarde.


Bij het werken aan een motorblok moet je gewoon het werkplaatshandboek gebruiken, hier staan alle procedures exact in beschreven en kan er niet snel iets fout gaan.
 
Laatst bewerkt:
in de dicussie aanhaalmoment en hoekverdraaing is mij een ding niet helemaal duidelijk,
er word ergens gezegd dat je met hoekverdraaing altijd goed zit (wel of geen vet).
hoekverdaaing doe je toch vanaf een bepaald moment ? als dat moment met wel of geen vet of roest veranderd, dan veranderd het uiteindelijk vastzet moment na de hoek verdraaing toch ook ?
Hoekverdraaiing is helemaal hot tegenwoordig. Het wordt toegepast bij cilinderkopbouten die van een speciaal materiaal gemaakt zijn. Deze bouten worden eerst op moment vastgezet, en daarna nog een bepaald aantal graden verdraaid tot in de vloeigrens. In de vloeigrens neemt de trekkracht van de bout niet meer gelijk toe met de uitrekking. Dat heeft tot voordeel dat de cilinderkop bij warme en koude motor even vast aangetrokken zit. Deze bouten zijn geschikt voor eenmalig gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Hoekverdraaiing is helemaal hot tegenwoordig. Het wordt toegepast bij cilinderkopbouten die van een speciaal materiaal gemaakt zijn. Deze bouten worden eerst op moment vastgezet, en daarna nog een bepaald aantal graden verdraaid tot in de vloeigrens. In de vloeigrens neemt de trekkracht van de bout niet meer gelijk toe met de uitrekking. Dat heeft tot voordeel dat de cilinderkop bij warme en koude motor even vast aangetrokken zit. Deze bouten zijn geschikt voor eenmalig gebruik.

Dat zijn zogenaamde rekbouten als ik me niet vergis.
 
Maar rekken die dan ook op zoals in het verhaal van RR ?
Nee, rekbouten kunnen maar 1x rekken, die worden in de plastische vervorming getrokken. BMW heeft gewone tapeinden die blijven zitten. Het idee is dat je met hoekverdraaing een nauwkeuriger voorspanning kunt geven. Je zet ze eerst vast op een lage torsiewaarde. dat is je nulstand. Door de hoekverdraaiing geef je een voorspanning in millimeters doordat je met de spoed van de schroefdraad weet hoeveel je aan het draadeind trekt. Je weet heel nauwkeurig dat je in het gebied van elastische vervorming zit. Je sluit op die manier allerlei wrijvingen uit die je met een torsiewaarde wel hebt.

Ik reageerde overigens omdat uit het verhaal van RR heel snel de conclusie getrokken wordt dat het om rekbouten gaat, dat wilde ik even nuanceren. Het verhaal van RR is niets op aan te merken.
 
Bij grote scheepsmotoren gaat het weer anders. Hier worden de tapeinden met een hydraulisch gereedschap nauwkeurig voorgerekt. Hierna worden de moeren er met de hand op gedraaaid. Tenslotte wordt de druk er afgehaald en dan is de boel klaar voot gebruik.
 
Bij grote scheepsmotoren gaat het weer anders. Hier worden de tapeinden met een hydraulisch gereedschap nauwkeurig voorgerekt. Hierna worden de moeren er met de hand op gedraaaid. Tenslotte wordt de druk er afgehaald en dan is de boel klaar voot gebruik.
Die theorie heb ik ook geleerd (toen hadden we nog een trekschuit) maar nooit in de praktijk gezien.
 
in de dicussie aanhaalmoment en hoekverdraaing is mij een ding niet helemaal duidelijk,
er word ergens gezegd dat je met hoekverdraaing altijd goed zit (wel of geen vet).
hoekverdaaing doe je toch vanaf een bepaald moment ? als dat moment met wel of geen vet of roest veranderd, dan veranderd het uiteindelijk vastzet moment na de hoek verdraaing toch ook ?


Als je een bout/moer op moment vast zet, dan werk je voornamelijk op wrijving, die wrijving kan veranderen door bijv. onrechtmatigheden in het schroefdraad.
Hierdoor kan het voorkomen dat de ene bout verder aangedraait is dan de andere, lees goed, verder, niet met een groter moment.
Verder aandraaien betekend automatisch strakker.

Hoekverdraaing wordt meestal in combinatie (ik heb het nog nooit anders gezien) gedaan met rekbouten, bijvoorbeeld cilinderkoppen en big end lagers.
Tot nu toe heb ik alleen maar hoekverdraaiing gebruikt in aluminium, en dan gaat dat zo ongelooflijk vast dat je bang bent dat je het draad kapot draait. zeg, een 11mm bout met meer dan 100Nm in aluminium.

Als je een bout op moment zet heb je dus kans verschil in wrijving en daar door verschil in hoe ver de bout wordt aangedraaid.
Met hoekverdraaiing draai je de bout met een zekere hoek, dus alle bouten zijn gelijk ver aangedraait, dus gelijke spankracht.

Nog iets, als je bout met hoekverdraaiing vast zet, en je gebruikt vet, dan heb je nog steeds de wrijving verminderd, het schroefdraad is misschien niet kapot gedraait, maar er is wel kans dat de boel los komt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan