Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Met de fiets uit gewoonte midden op de weg gaan rijden en na een aantal meters toch maar op het fietspad gaan rijden, omdat dat met een trapfiets wel mag?

:$
 
De alpha Audi staat niet toe dat de beta BMW voor hem invoegt en toont zijn grotere penis door flink gas te geven. Het Volvo vrouwtje is drachtig en kleeft vlak achter de kont van een klein Ford Ka mannetje. Hij is nog te onervaren om de kans adequaat te benutten en trapt in overenthousiasme op zijn rem, wat het Volvo vrouwtje afschrikt. Twee Mitsubishi ouderen grazen met 80 op de linker rijstrook, zij kijken het schouwspel meewarig toe.
_O- Briljant! :} En zo prachtig geschreven ook!

Er schijnt een vacature voor kerstverhalenschrijver open te staan...
 
Ik doe altijd net alsof ik op safari ben.

De alpha Audi staat niet toe dat de beta BMW voor hem invoegt en toont zijn grotere penis door flink gas te geven. Het Volvo vrouwtje is drachtig en kleeft vlak achter de kont van een klein Ford Ka mannetje. Hij is nog te onervaren om de kans adequaat te benutten en trapt in overenthousiasme op zijn rem, wat het Volvo vrouwtje afschrikt. Twee Mitsubishi ouderen grazen met 80 op de linker rijstrook, zij kijken het schouwspel meewarig toe.

Zo wordt het motorrijden nog leuker!
_O- _O- _O- geniaal
 
Met de fiets uit gewoonte midden op de weg gaan rijden en na een aantal meters toch maar op het fietspad gaan rijden, omdat dat met een trapfiets wel mag?

:$

Herkenbaar al duurde het bij mij iets langer.Iets met toeterende automobilisten :$
 
Ook het geen voorrang krijgen op de trapfiets terwijl je het wel hebt maak ik nu regelmatig mee. Laatst nog bijna SCANIA in spiegelbeeld op mijn voorhoofd. :X

In België heb ik daar geen last van, integendeel zelfs. Al meegemaakt dat ik op de fiets zat om te kijken of er verkeer achter me reed, dat een tegemoetkomende bestuurder voor me stopte. ( wilde eigenlijk linksaf, maar toen toch rechtdoor gefietst, bestuurder keek me erg vreemd aan ..)
Irritant vind ik dat zelfs bij kruisingen waar ik voorrang moet verlenen en ik inschat dat ik door wat langzamer te gaan rijden, ik achter een auto kan verder rijden, de bestuurder(ster)voor me stopt. Lijkt erop dat de Belgische automobilisten ofwel erg vriendelijk zijn voor fietsers, ofwel de verkeersregels niet kennen.

Frans.
 
Irritant vind ik dat zelfs bij kruisingen waar ik voorrang moet verlenen en ik inschat dat ik door wat langzamer te gaan rijden, ik achter een auto kan verder rijden, de bestuurder(ster)voor me stopt. Lijkt erop dat de Belgische automobilisten ofwel erg vriendelijk zijn voor fietsers, ofwel de verkeersregels niet kennen.

Frans.

Exact dat heb je in nederland vaak bij rotondes. Inderdaad pittig irritant, want uiteindelijk staat iedereen stil.

Maar dat komt eigenlijk omdat ze op het laatste moment nog remmen.

Van de week ook met de motor in de remmen gegaan omdat het erop leek dat ik geen voorrang ging krijgen van iemand die de rotonde op wil. Gaat ie op het laatste moment nog even in de ankers en staat uiteindelijk met zn bumper net op de rotonde. :/ Als je nou gewoon op tijd snelheid afneemt, kunnen we allemaal veel sneller naar het werk.
 
Van de week ook met de motor in de remmen gegaan omdat het erop leek dat ik geen voorrang ging krijgen van iemand die de rotonde op wil. Gaat ie op het laatste moment nog even in de ankers en staat uiteindelijk met zn bumper net op de rotonde. :/ Als je nou gewoon op tijd snelheid afneemt, kunnen we allemaal veel sneller naar het werk.

Gebeurd mij ook steeds vaker. Komen ze met zo'n bloedgang op de rotonde afrijden dat ik me afvraag of ze wel gaan stoppen. Aangezien ik er op de motor in principe altijd vanuit ga dat ik niet gezien wordt ga ik zelf maar in de remmen. Zitten ze mij meestal nog geïrriteerd aan te kijken ook |(
 
Ja dat dus. Dat had ik met die SCANIA toen ik op de trapfiets was. Ik rijd nogal stevig door op de fiets en als ik voorrang heb dan kun je ook wel zien dat ik niet twijfel. Maar ik zorg wel dat ik kan stoppen als ik het niet krijg. Die SCANIA verminderderde niet echt vaart dus ik koos eieren voor mijn geld en stond dwars voor de oversteekplaats stil. (alleen een terugtraprem :+ ) Die SCANIA remde ook op het laatste moment en stond net op tijd stil.

Ik moest recht omhoog kijken om de chauffeur in de cabine te zien. Zit ie daar met een smoel van "Ik rem toch..." |(

O het zelfde punt dit ook een keer met een bouwvakkersbusje gehad. Die moest ook gigantisch in de ankers voor mij. Hoorde ik me toch een hoop herrie van omvallend en schuivende spullen achter in zijn bak. :+
 
Ik had vanmorgen een powerslide met de XT,............. Of t was gewoon een beetje glad :z
 
In België heb ik daar geen last van, integendeel zelfs. Al meegemaakt dat ik op de fiets zat om te kijken of er verkeer achter me reed, dat een tegemoetkomende bestuurder voor me stopte. ( wilde eigenlijk linksaf, maar toen toch rechtdoor gefietst, bestuurder keek me erg vreemd aan ..)
Irritant vind ik dat zelfs bij kruisingen waar ik voorrang moet verlenen en ik inschat dat ik door wat langzamer te gaan rijden, ik achter een auto kan verder rijden, de bestuurder(ster)voor me stopt. Lijkt erop dat de Belgische automobilisten ofwel erg vriendelijk zijn voor fietsers, ofwel de verkeersregels niet kennen.

Ik weet niet of de bizarre regel in B nog bestaat, daar kunnen anderen vast meer over vertellen.

Maar in B schijnt het zo geweest te zijn dat je je voorrang kon 'verspelen', door treuzelen e.d. Dan was je dus je voorrang kwijt en diende je de ander voorrang te verlenen. Ik merk het ook vooral bij oudere bestuurders.
Maar er zijn Belgische M-Fers die daar vast meer over kunnen vertellen.
 
Nope, in B rijden de fietsers gewoon over, of het nu voorrang verlenen is of niet, omdat "ik toch een zwakke weggebruiker ben."
Daarom zijn de automobilisten wat voorzichtiger bij rotondes als er een fietser is.
Bij gewoon auto/motorverkeer rijden ze gewoon door.
 
Nope, in B rijden de fietsers gewoon over, of het nu voorrang verlenen is of niet, omdat "ik toch een zwakke weggebruiker ben."
Daarom zijn de automobilisten wat voorzichtiger bij rotondes als er een fietser is.
Bij gewoon auto/motorverkeer rijden ze gewoon door.


Echt niet... vertel mij eens waar in Belgie een rotonde of verkeersplein ligt waar een Belg op een normale manier op rijdt ?

Die wachten echt allemaal tot er in geen enkele richting meer iets van een auto te zien is voor ze gaan rijden ipv gewoon vloeiend in te voegen.
 
Ik weet niet of de bizarre regel in B nog bestaat, daar kunnen anderen vast meer over vertellen.

Maar in B schijnt het zo geweest te zijn dat je je voorrang kon 'verspelen', door treuzelen e.d. Dan was je dus je voorrang kwijt en diende je de ander voorrang te verlenen. Ik merk het ook vooral bij oudere bestuurders.
Maar er zijn Belgische M-Fers die daar vast meer over kunnen vertellen.
Inderdaad, die regel heeft tot voor enkele jaren bestaan.
Bestuurders op een gelijkwaardige kruising moeten voorrang verlenen aan bestuurders die van rechts komen. Op het moment dat de bestuurder van rechts echter stopt is die zijn voorrang kwijt. Je kunt je voorstellen wat voor puinhopen dat opleverde.
 
Echt niet... vertel mij eens waar in Belgie een rotonde of verkeersplein ligt waar een Belg op een normale manier op rijdt ?

Die wachten echt allemaal tot er in geen enkele richting meer iets van een auto te zien is voor ze gaan rijden ipv gewoon vloeiend in te voegen.

Dat kan liggen aan het (on)gebruik van de richtingaanwijzers. Bij het verlaten van de rotonde vertikken ze hun raw aan te gebruiken, en weten ze ook niet of je er nu afrijdt of de volgende uitrit neemt :(
 
Echt niet... vertel mij eens waar in Belgie een rotonde of verkeersplein ligt waar een Belg op een normale manier op rijdt ?

Die wachten echt allemaal tot er in geen enkele richting meer iets van een auto te zien is voor ze gaan rijden ipv gewoon vloeiend in te voegen.
Er zijn er genoeg die een rotonde vlot weten te nemen.
Effe afgezien van het "vergeten" te gebruiken van de pinkers.

Maar er zijn er idd nog steeds redelijk wat die, wanneer er op de aansluiting vóór hen ook een auto gaat oprijden, plots stoppen, omdat ze niet beseffen dat als ze beiden gelijktijdig de rotonde oprijden, zelfs met een beetje snelheidsverschil, dat juist heel vlot gaat, en dat dat ook de bedoeling is van een rotonde. Het zijn uiteraard die dat de boel verzieken, want bij een beetje drukte houden die alles tegen. Dan ben ik blij dat ik motor rijd, "flip-flap" en erlangs!

tenzij er net een Porsche Carrera GT3RS aangestormt komt in "24u Le Mans stijl", dan wacht ik ook wel effe ... :+

Ik merk trouwens ook dat er steeds meer en meer zijn die de NL stijl van pinkeren vóór een rotonde toepassen. Ga je naar rechts, pink je rechts, ga je rechtdoor, pink je niet en pink je rechts zodra je de uitrit voor de jouwe passeert, ga je links, pink je links tot aan de uitrit voor de jouwe, en dan rechts.

Ondanks dit géén verplichting is, vind ik het persoonlijk wel een goede gewoonte, en begin ik het ook steeds meer toe te passen.

Over dat "voorrang kwijt bij stoppen", Hollender haalde het al aan, vroeger (bijna 20 jaar terug intussen denk ik), was dat idd zo. Heb je voorrang van rechts, maar kwam je volledig tot stilstand, was je die kwijt. Gaf veel schadeclaims omdat degene die daarbij wél in zijn recht was omdat de van rechts komende stopte en dan toch doorreed, dat zelden kon bewijzen.

Rotondes ook, vroeger had je niet perse voorrang op een rotonde, was alleen zo als de aansluitingen haaietanden hadden en dus voorrang moesten verlenen. Geen haaietanden of een bord? Rotonde met voorrang van rechts. Was lekker verwarrend, in mijn leertijd was dat nog zo, en toen moest je zelfs bij het oprijden van de rotonde je pinker gebruiken.

Fietsers op een rotonde: vroeger dezelfde regel, voorrang van rechts, tenzij anders aangegeven. Bij het invoeren van de "altijd voorrang eens op de rotonde", was dat ook zo voor fietsers. Eigenlijk is het bij wet verplicht dat wanneer een fiestpad deel uitmaakt van een rotonde, dat het ook voor hun een rotonde is, dus ook voorrang eens op "hun" rotonde. Maar veel gemeentebesturen laten (nieuwe) rotondes zo uit tekenen, dat de fietspaden bij de oversteken enkele meters afwijken van de rotonde, om die wet te omzeilen, want door uit te wijken maakt dat deel van het fietspad geen deel uit van de rotonde, en zetten ze haaietanden voor de fietsers.

Maar, zoals CDA441 al aanhaalde, de meeste fietsers maken gebruik van hun statuut "zwakke weggebruiker", en NEMEN gewoon voorrang. De meeste auto/motorrijders kiezen een hoopje misserie te vermijden en laten ze maar door ...

Ja ook ik, want als ik zo een getrainde spierbundel a la Lanca Armstrong op een 9000€ koersfiets met spieren als beton en ogen doordrongen van de dope, omver rijd, komt ie achter me aan, slaat me in elkaar tot ik half dood ben. Tja, het is een zwakke weggebruiker he :X

Maar ... wijken we niet wat te veel af van de topictitel? Ale ja, het valt er wel deels onder, maar dit gaat nu specifiek over rotondes ... dus waar zijn die "rotonde-topics" als je ze nodig hebt? :P
ja die zijn er, maar geen zin om te zoeken :$
 
Doet ie niet, gaat ten kosten van zijn gemiddelde. :+

Ja ook ik, want als ik zo een getrainde spierbundel a la Lanca Armstrong op een 9000€ koersfiets met spieren als beton en ogen doordrongen van de dope, omver rijd, komt ie achter me aan, slaat me in elkaar tot ik half dood ben. Tja, het is een zwakke weggebruiker he :X
 
Belgen kunnen redelijk goed rotonde rijden, zolang er maar een rijstrook is. Bij twee rijstroken word het een drama, iedereen vermijdt de linker rijstrook en elke onverlaat die hem wel gebruikt word keihard tegengewerkt.
 
Niet veel speciaals meegemaakt op de weg. Behalve van Zaandam 't Kalf tot aan de snelweg iedere 10m een plasje olie op de weg. Zucht.

En in Amsterdam bijna zelf m'n motor omgegooid. Ik duwde 'm nog een stukje verder toen ik 'm ergens neer had gezet - bijna van z'n zijstandaard af.
 
Laatst bewerkt:
Rotondes ook, vroeger had je niet perse voorrang op een rotonde, was alleen zo als de aansluitingen haaietanden hadden en dus voorrang moesten verlenen. Geen haaietanden of een bord? Rotonde met voorrang van rechts. Was lekker verwarrend, in mijn leertijd was dat nog zo, en toen moest je zelfs bij het oprijden van de rotonde je pinker gebruiken.

Ik weet niet hoe het in België nu is geregeld met rotondes maar in Nederland is het nog steeds zo dat als er geen borden staan die de voorrang regelen gewoon rechts voorrang heeft op een rotonde. En dan moet je op de rotonde dus stoppen voor verkeer dat de rotonde op wil rijden.

Je ziet het niet vaak, op de meeste rotondes moeten alle opritten naar de rotonde voorrang verlenen. Maar vlak bij mij in de buurt is zo'n rotonde waar 2 van de vier opritten geen voorrang hoeven verlenen en de andere 2 die daar haaks op staan moeten dat wel. Ongetwijfeld is dat zo bedacht omdat zo de tram (die de rotonde ook neemt) niet hoeft te stoppen. En voor die tram stopt ook iedereen wel, maar dat ander verkeer van rechts ook voorrang heeft ontgaat de meesten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan