Af en toe starten tijdens de winterstalling?

AtMan

AKA "SirCrow"
23 nov 2017
234
60
Als ik mijn motor na de winterstaling (paar maanden) wil starten gaat dat meestal niet soepeltjes. Hij hang wel aan de lader, dat is het niet. Nu heb ik hem na, zeg maar een ander halve maand een keer gestart, en dat ging makkelijk, en vijf minuten laten lopen.

Is dit aan te raden, of is er iets op tegen, of iets anders over te zeggen? :)
 
Niet doen.
Kan meer kwaad, dan dat het goed is voor de motor.

Op de juiste manier voor stalling wegzetten. En op de juiste manier weer opstarten begin seizoen.
 
Niet doen.
Kan meer kwaad, dan dat het goed is voor de motor.

Op de juiste manier voor stalling wegzetten. En op de juiste manier weer opstarten begin seizoen.
maar maar maar, je moet wel uitleggen waarom dat dan zo is "sleutel" :P

want o wee als je geen uitleg geeft
 
Laatst bewerkt:
Niet doen.

Als je de motor start en daarna weer stil zet is de motor, dan heeft de motor niet op bedrijfstemperatuur gewerkt. Hierdoor komt er heel veel condens in de motor (ofwel hij wordt goed nat). Dit vocht kan (en zal) in de olie gaan zitten, dit noemt men 'sludge': vergelijk het met kopkaas (op) in je olie. Dit wil je niet.

Als je hem uit de verzekering hebt gehad lekker laten staan en aan een druppellader gooien!

Kortom: NIET STARTEN EN NA VIJF MINUTEN AF ZETTEN!
 
Laatst bewerkt:
Een sleutel moet constant verantwoording afleggen over hoe hij dat besluit heeft genomen. Hierin dient meegenomen te worden welke boeken hij heeft gelezen en het aantal jaar sleutelervaring en tevens ook een betrouwbaarheidsscore bijhouden. Het antwoord dient compleet uitgeschreven te worden in begrijpelijke taal en voorzien zijn van bronverwijzingen en YouTube filmpjes. Hierbij in acht houdende dat na zijn antwoord hij de komende twee weken standby staat om direct ondersteuning te bieden en verplichte nazorg bij sleutelblunders.

Valt mee toch? Maar zo hebben wij wel de beste sleutels op het Motor-Forum.

Ik snap wat jullie beide willen zeggen maar vooral waarom Zot dat "grapje" maakt.
 
@Atman
Als je het hier over een motor met carburateurs zonder brandstofpomp hebt, heb je grote kans dat de benzine in je vlotterkamers verdampt is tijdens de stilstandperiode. Vaak zit er dan een zogenaamde PRI-stand (Prime) op de benzinekraan. Voor het starten deze ca 0,5 tot 1 minuut op deze stand zetten en vervolgens met choke starten. Als de motor loopt kraan weer op normale stand zetten.

grtz,

Cees
 
Ik heb pas in een (diesel) auto 3 uur zitten wachten met buiten koude en gure wind.
Het duurde heel erg lang voordat de motor een beetje op temperatuur kwam en de kachel warmte gaf.
Als ik ga rijden geeft de kachel al na 4 km warme lucht en begint de temperatuurmeter op te lopen.

Nu rijdt ik zo'n 50.000 km per jaar met deze auto, dus deze ene keer lang stationair lopen zal de motor niet schaden.

Wat ik aan wil geven is dat dan af en toe even starten en laten draaien wel het slechtste is wat je kan doen met een motor.
De motor komt niet op temperatuur en overal vormt zicht condens door het vocht wat bij de verbranding vrijkomt.
Je ziet niet voor niets auto's rijden waarbij het water uit de uitlaat gutst.
Auto's waarmee korte ritjes gemaakt worden hebben daar het meeste last van, omdat het water niet verdampt door de warmte.

Dus NOOIT tussentijds starten !!

En hoe je een zogenaamde winterstalling voor moet bereiden, daar is zat over te vinden.
 
@Atman
Als je het hier over een motor met carburateurs zonder brandstofpomp hebt, heb je grote kans dat de benzine in je vlotterkamers verdampt is tijdens de stilstandperiode. Vaak zit er dan een zogenaamde PRI-stand (Prime) op de benzinekraan. Voor het starten deze ca 0,5 tot 1 minuut op deze stand zetten en vervolgens met choke starten. Als de motor loopt kraan weer op normale* stand zetten.

grtz,

Cees

Vind ik allemaal terug op mijn GSX F, en idd, na langere stilstand moet je zo starten.

* of op reserve indien de tank ver leeg is. Maar normaal zou die moeten afgetankt zijn voor je ze in winterslaap zet.

Mijn derde GSX F heeft ruim een half jaar niet meer gedraaid gehad, omdat ik al aan nr 4 bezig was. De opkoper wilde ze starten. Batt de dag ervoor eruit gehaald en opgeladen, er weer in toen de koper er was, een kleine minuut op de PRI stand, 4 a 5 keer demareren en ze draaide weer :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Atman
Als je het hier over een motor met carburateurs zonder brandstofpomp hebt, heb je grote kans dat de benzine in je vlotterkamers verdampt is tijdens de stilstandperiode. Vaak zit er dan een zogenaamde PRI-stand (Prime) op de benzinekraan. Voor het starten deze ca 0,5 tot 1 minuut op deze stand zetten en vervolgens met choke starten. Als de motor loopt kraan weer op normale stand zetten.

grtz,

Cees

Dank je bluesrider, en de anderen ook natuurlijk, het is duidelijk.

PS. Had de zoek functie gebruikt, en hier gekeken, maar niet (snel) genoeg iets gevonden. :)
 
Accupool losmaken en na de winter weer aansluiten en voor de zekerheid een acculader voor een paar uurtjes erbij op.

Starten en rijden.... :]

Zo niet dan is je accu niet best en mag je gelijk een nieuwe aanschaffen.
 
Afgezien van het condensverhaal: de bougies bereiken bij het stationair lopen van een koude motor hun zelfreinigingstemperatuur niet. Dit maakt de kans groot dat de motor later helemaal niet meer start.
 
Wat ik me nu even afvraag: heeft de hoofdzekering eruit trekken hetzelfde effect als de accupolen losmaken als het gaat om lekstroom voorkomen tijdens de winterstalling?
Dat is bij mijn motor net wat makkelijker namelijk...
 
Wat ik me nu even afvraag: heeft de hoofdzekering eruit trekken hetzelfde effect als de accupolen losmaken als het gaat om lekstroom voorkomen tijdens de winterstalling?
Dat is bij mijn motor net wat makkelijker namelijk...

Als alles via de zekering gaat volgens mij dan wel,
je kan eerst ook meten of er lekspanning is.
Als het er niet is heeft het weinig zin.
 
Wat ik aan wil geven is dat dan af en toe even starten en laten draaien wel het slechtste is wat je kan doen met een motor.
De motor komt niet op temperatuur en overal vormt zicht condens door het vocht wat bij de verbranding vrijkomt.
Je ziet niet voor niets auto's rijden waarbij het water uit de uitlaat gutst.
Auto's waarmee korte ritjes gemaakt worden hebben daar het meeste last van, omdat het water niet verdampt door de warmte.

Daarom rotten ook de uitlaten snel door. Goede zaken voor Heuts/Brezan,enz...
 
Ja hoor vooral carb moto gewoon starten! iets hoger toerental

Fan 3 x aanlaten slaan, daartussen ff paar minuten toerental vasthouden op 4000 tpm

Blijven de carbs ook goed, geen interne vervuiling


:W
 
Misschien is het wel handig om de motor even te starten met de killswitch op off zodat hij niet aanslaat, maar wel alles even een andere stand krijgt.

Ik heb een klassieke auto 18 jaar in de opslag gehad en liet hem regelmatig even rondstarten zonder vonk, zodat hij niet aansloeg.
Na die 18 jaar werd hij belastingvrij, benzine er in, paar klappen op de benzinepompen, starten en lopen. En hij loopt nog steeds prachtig, nadat hij in 1994 belastingvrij werd.
 
Misschien is het wel handig om de motor even te starten met de killswitch op off zodat hij niet aanslaat, maar wel alles even een andere stand krijgt.

Ik heb een klassieke auto 18 jaar in de opslag gehad en liet hem regelmatig even rondstarten zonder vonk, zodat hij niet aansloeg.
Na die 18 jaar werd hij belastingvrij, benzine er in, paar klappen op de benzinepompen, starten en lopen. En hij loopt nog steeds prachtig, nadat hij in 1994 belastingvrij werd.

Bij het stallen van een periode van 18 jaar kan ik me voorstellen dat het verstandig is om te doen, maar voor een paar wintermaandjes te overbruggen is dit denk ik wat teveel van het goede.
 
Terug
Bovenaan Onderaan