[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Laatste tijd moeite met starten of zelfs aan moeten lopen, blijkt dat mijn accu bijna helemaal leeg was. Ik heb geprobeerd het laden van de accu door te meten, maar op de manier zoals dit beschreven word in het werkplaatshandboek lukt mij niet.

Hier wordt gezegd dat je de multimeter tussen de min-kabel en de min-pool moet zetten en dan rond 5000 touren meten. Maar starten met de meter er tussen werkt niet, en starten en dan de kabel losmaken valt hij direct uit.

Ik weet niet of de spanning tussen de - en de + pool wat waard is, maar die is bij 5000 touren ongeveer 14.5V. Als dit op de andere manier gemeten was zou het prima zijn (tussen 13.5 en 15.5), maar ik weet niet of deze meeting wat waard is.

14.5V lijkt me prima. Is je accu niet gewoon gaar? (leeftijd)
 
Laatste tijd moeite met starten of zelfs aan moeten lopen, blijkt dat mijn accu bijna helemaal leeg was. Ik heb geprobeerd het laden van de accu door te meten, maar op de manier zoals dit beschreven word in het werkplaatshandboek lukt mij niet.

Hier wordt gezegd dat je de multimeter tussen de min-kabel en de min-pool moet zetten en dan rond 5000 touren meten. Maar starten met de meter er tussen werkt niet, en starten en dan de kabel losmaken valt hij direct uit.

Ik weet niet of de spanning tussen de - en de + pool wat waard is, maar die is bij 5000 touren ongeveer 14.5V. Als dit op de andere manier gemeten was zou het prima zijn (tussen 13.5 en 15.5), maar ik weet niet of deze meeting wat waard is.

En voltmeter moet je parallel plaatsen. Tussen de min kabel en de min pool ga je niks meten.

Je bent uiteindelijk goed aan het meten geweest. + op de +pool en - op de -pool zonder iets los te halen.

Meet het ook eens tijdens het starten. Als dan de spanning grotendeels wegvalt (onder 10 volt) dan moet er een nieuwe in.

Meet overigens ook eens als ie gewoon stil staat.
 
Werkplaatshandboek toch verkeerd gelezen, in serie meten was of er ergens sluiting was en lekte als de motor uitstond.

Bij stilstand gewoon +- 12V (iets meer, 12.5 geloof ik). Toen hij bijna leeg was zakte hij inderdaad terug naar 4V (startmotor draaide ook erg langzaam), na het opvullen viel hij terug tot max 9V. Kan dit nog of is 10V al laag?

Mijn vader vond het ook raar dat hij uitviel bij het loshalen van de batterij op een lopende motor. Hij zei dat hij moest kunnen moeten blijven draaien op de dynamo? Klopt hier iets van? Mij lijkt het best logisch dat hij uitvalt ivm onderbreken van de stroomcirkel?

Geen idee hoe oud de accu is, heb de motor nu bijna 2 jaar en heeft hier voor eigenlijk altijd perfect gestart. Ik kijk het morgen nog even aan en anders gewoon vervangen.
 
Werkplaatshandboek toch verkeerd gelezen, in serie meten was of er ergens sluiting was en lekte als de motor uitstond.

Bij stilstand gewoon +- 12V (iets meer, 12.5 geloof ik). Toen hij bijna leeg was zakte hij inderdaad terug naar 4V (startmotor draaide ook erg langzaam), na het opvullen viel hij terug tot max 9V. Kan dit nog of is 10V al laag?

Mijn vader vond het ook raar dat hij uitviel bij het loshalen van de batterij op een lopende motor. Hij zei dat hij moest kunnen moeten blijven draaien op de dynamo? Klopt hier iets van? Mij lijkt het best logisch dat hij uitvalt ivm onderbreken van de stroomcirkel?

Geen idee hoe oud de accu is, heb de motor nu bijna 2 jaar en heeft hier voor eigenlijk altijd perfect gestart. Ik kijk het morgen nog even aan en anders gewoon vervangen.

In serie meten moet je niet op volt zetten, maar op ampere. Daarmee meet je de stroom. Spanning met je altijd parallel.

Als ie terug zakt naar 9 volt zou ik hem vervangen.

Motor valt typisch gezien uit als je de accu loshaalt. Hij heeft de accu volgens mij nodig om spanning op te kunnen bouwen voor de vonk.

Accu vervangen lijkt me een goed begin.
 
In serie meten moet je niet op volt zetten, maar op ampere. Daarmee meet je de stroom. Spanning met je altijd parallel.

Als ie terug zakt naar 9 volt zou ik hem vervangen.

Motor valt typisch gezien uit als je de accu loshaalt. Hij heeft de accu volgens mij nodig om spanning op te kunnen bouwen voor de vonk.

Accu vervangen lijkt me een goed begin.

Tijdens het starten trek je meer amperes dan de meter aankan.
Dus dat zal niet gaan lukken.
Maar gezien de spanning die je meet is de eerste verdachte inderdaad de accu.
 
Werkplaatshandboek toch verkeerd gelezen, in serie meten was of er ergens sluiting was en lekte als de motor uitstond.

Bij stilstand gewoon +- 12V (iets meer, 12.5 geloof ik). Toen hij bijna leeg was zakte hij inderdaad terug naar 4V (startmotor draaide ook erg langzaam), na het opvullen viel hij terug tot max 9V. Kan dit nog of is 10V al laag?

Mijn vader vond het ook raar dat hij uitviel bij het loshalen van de batterij op een lopende motor. Hij zei dat hij moest kunnen moeten blijven draaien op de dynamo? Klopt hier iets van? Mij lijkt het best logisch dat hij uitvalt ivm onderbreken van de stroomcirkel?

Geen idee hoe oud de accu is, heb de motor nu bijna 2 jaar en heeft hier voor eigenlijk altijd perfect gestart. Ik kijk het morgen nog even aan en anders gewoon vervangen.

10 volt tijdens het starten is te laag, zeker nu het zo koud is. Maar de motor zou moeten blijven draaien als je de accu draaiend los gooit, zeker bij toerentallen boven stationair.

Wat je kan proberen is met een auto waarvan de motor NIET draait de GS500 met startkabels te starten. De automotor mag niet draaien, want dan gaat de autodynamo vol uit stroom leveren en de GS500 zet een groot deel van deze stroom om in warmte in de spanningsregelaar. Als je dan ook weet dat de spanningsregelaar van de GS500 een tiental amperes mag verwerken en een normale autodynamo al snel honderd ampere levert.... tel uit je winst. Je zal de eerste niet zijn die de regelaar van zijn motor sloopt.

Een meter om de laadstroom van de accu te meten kan je wel gebruiken, maar dat zijn speciale meters en gezien jouw vraag denk ik dat jij die niet hebt. Als je de stroom uit de accu (inclusief startstroom) wil meten, moet je een stroommeter hebben die een bereik heeft van zo'n 200 A, veel meer dan een gangbaar multimetertje aankan. Met het meten van de spanning over de accu tijdens het starten (gaat het beste met een ouderwetse analoge meter) meet je in feite de inwendige weerstand van de accu. En dat is een goede indicatie van de ouderdom van de accu.

Accu's staan er om bekend dat ze erg van kou te lijden hebben. Het is een goede zaak een ongebruikte accu in het winterseizoen op een druppellader aan te sluiten, bij voorkeur in een verwarmde ruimte. Juist na de winterkou zal de accu het opgeven.
 
Kou op zichzelf doet een accu niks, laat hem weer opwarmen en er is niks aan de hand. Een pak stroom uit zo'n koud ding trekken dat zal hij niet leuk vinden.
 
Wat je kan proberen is met een auto waarvan de motor NIET draait de GS500 met startkabels te starten. De automotor mag niet draaien, want dan gaat de autodynamo vol uit stroom leveren en de GS500 zet een groot deel van deze stroom om in warmte in de spanningsregelaar. Als je dan ook weet dat de spanningsregelaar van de GS500 een tiental amperes mag verwerken en een normale autodynamo al snel honderd ampere levert.... tel uit je winst. Je zal de eerste niet zijn die de regelaar van zijn motor sloopt.

Deze klopt ook niet helemaal.

Het klopt dat een motor extra vermogen wegbrand in de spanningsregelaar. Maar dat het is vermogen dat vanuit de dynamo van de motor komt. Je kunt best even de auto gebruiken om een motor te jumpstarten. Er gaat echt niet ineens een hele bult stroom lopen als de spanning gelijk is.

Daarnaast is het zo dat een auto dynamo zelf regelt hoeveel vermogen er opgewekt moet worden. Die zal echt niet zomaar 10 ampere op je motor afsturen.
 
Deze klopt ook niet helemaal.

Het klopt dat een motor extra vermogen wegbrand in de spanningsregelaar. Maar dat het is vermogen dat vanuit de dynamo van de motor komt. Je kunt best even de auto gebruiken om een motor te jumpstarten. Er gaat echt niet ineens een hele bult stroom lopen als de spanning gelijk is.

Daarnaast is het zo dat een auto dynamo zelf regelt hoeveel vermogen er opgewekt moet worden. Die zal echt niet zomaar 10 ampere op je motor afsturen.

:^

Ik heb zo vaak met draaiende motor en start kabels mijn vorige motor gestart.
 
Als je geluk hebt en de auto net niet te veel spanning geeft, gaat het goed. Geeft de auto wel net te veel spanning gaat het fout.
De autodynamo regelt de spanning op zoveel volt af (14,4) met een maximum van bijvoorbeeld 180A. Als de regelaar van de motor op 14,3 volt is afgesteld, gaat de autodynamo stroom leveren tot 14,4 volt is bereikt. Met de (bij voorkeur) dikke startkabels gaat er dan een hoge stroomsterkte lopen en daarmee krijg je de regelaar echt wel stuk.

De ANWB auto's gebruiken een snellader om gestrande voertuigen op gang te helpen. Die levert nog meer spanning ( > 14,4 volt) en zo'n ding sloopt de regelaar gegarandeerd.
 
De opbrengst van een auto dynamo is afkankelijk van de vraag, de spanningsregelaar vraagt net zolang tot hij doorfikt. Als het goed gaat is dat door omstandigheden en mazzel.
 
Een auto dynamo levert indien nodig maximaal 80A bijvoorbeeld bij een Peugeot 1.6
En ook dat doet hij bij 4 a 5000 toeren
Dus een stationair draaiende auto is de spanning net wat hoger dan de 12,6 V.
Waardoor de startmotor van de motor net ff wat lekkerder rondgaat.
Die startmotor trekt trouwens ook behoorlijk wat stroom 30 a 40 A gok ik.
En dan nog het verlies in de startkabels.
En het spanningsverschil van 0,1 V (14,4-14,3 uit het voorbeeld van SAV)
zorgt nou ook niet voor een hoge stroom

https://www.mijnautoonderdelen.nl/dynamo/peugeot-307/?typeCode=36842
 
De opbrengst van een auto dynamo is afkankelijk van de vraag, de spanningsregelaar vraagt net zolang tot hij doorfikt. Als het goed gaat is dat door omstandigheden en mazzel.

Volgens mij is het merendeel van de spanningsregelaar diodes die zorgen dat de stroom maar 1 kant op loopt. Zodoende komt het volgens mij niet bij het stuk wat de energie wegstookt. Om het zeker te weten zou ik er een uit elkaar moeten halen.
Maar ik heb de mijne nog nodig van de week :(
 
Volgens mij is het merendeel van de spanningsregelaar diodes die zorgen dat de stroom maar 1 kant op loopt. Zodoende komt het volgens mij niet bij het stuk wat de energie wegstookt. Om het zeker te weten zou ik er een uit elkaar moeten halen.
Maar ik heb de mijne nog nodig van de week :(

Hang maar eens een snellader (werkplaats auto-garage) aan de accu van je motor. Wedden dat de regelaar stuk gaat?
 
Bedankt voor de uitleg! Ik (mijn vader) heb wel een prima multimeter die wel tot 200A kan meten. Na een keer goed opladen start hij nu wel weer prima voor nu. Ik ga binnenkort weer een tijdje naar het buitenland, als ik terug kom is het weer tijd voor onderhoud en hier en daar wat vervangen.

Enige wat mij nu nog zorgen geeft is dat ik nu al 2 koplampen gesloopt heb in 2 weken, maar ik bedacht mij net dat ik er normale autolampen in gestopt heb ipv motorlampen. Ik hoop maar dat dit het probleem is anders toch meer richting de regelaar zoeken denk ik.

Edit: voor het vervangen van de lamp toch nog maar 1x de laadstroom gemeten en kom nu op 17.9V... Morgen nog maar een keer meten en als ik dan weer iets anders heb weet ik het ook niet meer
 
Laatst bewerkt:
Goedeavond allen,

Ik heb vorige week de zijkappen en de tank van mij gs uit 1990 een ander kleurtje gegeven.
Ik heb daarvoor de tank eraf gehaald en de benzine slangen gemerkt met tape.
Nu wou ik gister een stukje gaan rijden en dacht ik laat hem eerst even warm lopen.
Dus ik startte hem en hij liep helemaal goed, maar na een paar minuten viel die uit en wou die niet meer starten.
Met gevolg dat de accu nu leeg is.

Zou iemand weten waar dit door komt? Of misschien wat ik fout heb gedaan?
En vooral hoe kan ik ervoor zorgen dat die weer gaat lopen...

Mvg,
Jeffrey
 
Net nog paar keer goed gemeten, en kom nu weer elke keer op 14.4 uit. Kan de regelaar ook af en toe niet goed functioneren? Of goed = goed?
 
Laatst bewerkt:
Goedeavond allen,

Ik heb vorige week de zijkappen en de tank van mij gs uit 1990 een ander kleurtje gegeven.
Ik heb daarvoor de tank eraf gehaald en de benzine slangen gemerkt met tape.
Nu wou ik gister een stukje gaan rijden en dacht ik laat hem eerst even warm lopen.
Dus ik startte hem en hij liep helemaal goed, maar na een paar minuten viel die uit en wou die niet meer starten.
Met gevolg dat de accu nu leeg is.

Zou iemand weten waar dit door komt? Of misschien wat ik fout heb gedaan?
En vooral hoe kan ik ervoor zorgen dat die weer gaat lopen...

Mvg,
Jeffrey

Heb je de kraan in de benzinetank ook weer open gezet?
 
Bedankt voor de uitleg! Ik (mijn vader) heb wel een prima multimeter die wel tot 200A kan meten. Na een keer goed opladen start hij nu wel weer prima voor nu. Ik ga binnenkort weer een tijdje naar het buitenland, als ik terug kom is het weer tijd voor onderhoud en hier en daar wat vervangen.

Enige wat mij nu nog zorgen geeft is dat ik nu al 2 koplampen gesloopt heb in 2 weken, maar ik bedacht mij net dat ik er normale autolampen in gestopt heb ipv motorlampen. Ik hoop maar dat dit het probleem is anders toch meer richting de regelaar zoeken denk ik.

Edit: voor het vervangen van de lamp toch nog maar 1x de laadstroom gemeten en kom nu op 17.9V... Morgen nog maar een keer meten en als ik dan weer iets anders heb weet ik het ook niet meer

Dat zijn de multimeters, de meeste doehetzelvers moeten knutselen met een 10A max meter.

Ik denk dat jouw regelaar toch stuk is. Het stuk gaan van de koplamp kan een teken zijn dat de regelaar stuk is, de koplamp kan ook stuk gaan door inductie van een onderdeel wat veel stroom trekt.

Kan je tijdelijk een (aliexpress) voltmetertje aan de bedrading hangen zodat je rijdend de spanning kan controleren?
 
Laatst bewerkt:
Beste Mensen,

het is koud en nat en de buurman kijkt vanachter ze raam wat ik nou loop te kutten.
maar ik krijg mijn GS gewoon niet gestart. buurman is ook al even gekomen om hem aan te lopen maar dat werkt ook niet.

accu heeft gisternacht aan de lader gelegen, want die was wat zwakjes van het starten. Nu vandaag een warm accutje erin gehangen, maar hij start maar niet.

Alle lampjes branden, koplamp een lichte flikker. hij slaat om, maar daar blijft het bij.
Iemand een idee wat het is en wat ik kan doen. hij heeft ongeveer 2 maanden stil gestaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan