Af en toe starten tijdens de winterstalling?

AtMan

AKA "SirCrow"
23 nov 2017
234
60
Als ik mijn motor na de winterstaling (paar maanden) wil starten gaat dat meestal niet soepeltjes. Hij hang wel aan de lader, dat is het niet. Nu heb ik hem na, zeg maar een ander halve maand een keer gestart, en dat ging makkelijk, en vijf minuten laten lopen.

Is dit aan te raden, of is er iets op tegen, of iets anders over te zeggen? :)
 
Er bestaat niet zoiets als "lekspanning". Het begrip "lekstroom" bestaat wel, en dat is wat hier bedoeld werd. Idealiter is die 0, maar als er bijvoorbeeld een klokje op het dashboard zit zal er een kleine stroomafname zijn. Een ingeschakeld alarm vergt ook het nodige. Bij voorkeur is de waarde zodanig dat je bij regelmatig gebruik er niets van merkt...
 
Aangezien al wel duidelijk is dat je idd niet tussentijds moet starten maar de motor lekker moet laten staan.



Wil ik nog wel ff inhaken op Hybride en tegenstanders.


Ik snap Hybride zeer goed. Als ik iets vraag wil ik graag leren waarom iets zo is om er wijzer van te worden ipv "omdat VDV/Zot/etc dat zei".

Ja jullie ja/nee is in principe voldoende, nee jullie zijn niet "verplicht" om uit te wijden. Maar kan wel gewaardeerd worden, door ondergetekende iig wel. Maar goed, dat is eenvoudig als er een wens is om meer uitleg zal dat 99.9% van de gevallen toch wel geroepen worden en dan kan iedereen die zich daar toe geroepen voelt de keuze maken wel of niet verder uit te leggen.


:W
 
Het zit je wel dwars hè...

Maar inderdaad, wat is het nut van alleen maar “ja” of “nee”. Daar leer je precies niets van.

Hoe ging dat toen jij in de leer was, moest jij het leren van zo’n kwast die zich er te goed voor voelde om je het vak goed te leren ? Iemand bij wie je maar moest raden wat ie bedoelt ? Iemand die vooraf al wist dat jij het toch niet zou kunnen en die er plezier in schepte om je te zien afgaan ?
Tja, zo iemand kan het nog zo goed weten, als ie het niet kan of wil uitleggen is het een waardeloze leermeester.

Als je iemand iets wilt leren is een simpel “ja” of “nee” niet goed genoeg. Waar het om gaat is dat men begrijpt waaróm het ja of nee is, de reden, de achtergrond. Leg het uit en je ziet ze geïnteresseerd raken, je ziet ze enthousiast worden.

Een goede leermeester legt uit waaróm iets zo is, die haalt er een voorbeeld uit het dagelijks leven bij en maakt het zo duidelijk zodat de leerling begrijpt wat ie doet en vooral waaróm het zo moet.
Zulke leermeesters zijn goud waard.

Ja ja. :N
 
Ik heb slechts 1 keer een technische vraag gesteld (de rest weet ik al of zoek ik op). Het antwoord behoefde geen uitleg en was bevredigend.
Ik kan mij echter voorstellen dat anderen graag enige uitleg krijgen. Je hoeft immers niet technisch volleerd te zijn (als dat al bestaat) om enig sleutelwerk aan een motor te verrichten.
 
Laatst bewerkt:
Er bestaat niet zoiets als "lekspanning". Het begrip "lekstroom" bestaat wel, en dat is wat hier bedoeld werd. Idealiter is die 0, maar als er bijvoorbeeld een klokje op het dashboard zit zal er een kleine stroomafname zijn. Een ingeschakeld alarm vergt ook het nodige. Bij voorkeur is de waarde zodanig dat je bij regelmatig gebruik er niets van merkt...
Een klokje gebruikt wel stroom maar dat is geen lekstroom. lekstroom is een niet bedoelde stroom die veroorzaakt wordt door vocht en vuil e.d.
Hoe hoog die mag zijn kan je uitrekenen. Als de lekstroom b.v. 10mA is (incl het klokje e.d.)zal er in een week 7x24x 0.01A onttrokken worden uit de accu dat is 1,68A in een week. In 4 weken zal je accu dan nog net voldoende geladen zijn om te kunnen starten.
 
Een klokje gebruikt wel stroom maar dat is geen lekstroom. lekstroom is een niet bedoelde stroom die veroorzaakt wordt door vocht en vuil e.d.
Hoe hoog die mag zijn kan je uitrekenen. Als de lekstroom b.v. 10mA is (incl het klokje e.d.)zal er in een week 7x24x 0.01A onttrokken worden uit de accu dat is 1,68A in een week. In 4 weken zal je accu dan nog net voldoende geladen zijn om te kunnen starten.


10mA is denk ik vrij hoog gekozen maar is wel lekker makkelijk rekenen.
Ik neem even mijn Kawasaki Z750 2008 als voorbeeld voor eventuele luisteraars.
De motorzaak heeft één keer de lekstroom bij mij gemeten na de zoveelste overleden accu. De lekstroom was totaal 7mA. 2mA was zonder accessoires, Dus alleen het klokkenspel en startonderbreker, en wat zit er nog meer op als verbruiker.
5mA werd veroorzaakt door het laaddock van de TomTom Rider5. Voor de rest geen accessoires.
 
10mA is denk ik vrij hoog gekozen maar is wel lekker makkelijk rekenen.
Ik neem even mijn Kawasaki Z750 2008 als voorbeeld voor eventuele luisteraars.
De motorzaak heeft één keer de lekstroom bij mij gemeten na de zoveelste overleden accu. De lekstroom was totaal 7mA. 2mA was zonder accessoires, Dus alleen het klokkenspel en startonderbreker, en wat zit er nog meer op als verbruiker.
5mA werd veroorzaakt door het laaddock van de TomTom Rider5. Voor de rest geen accessoires.

En door die 7 mA overleed telkens je accu??
 
Laatst bewerkt:
Dat wil ik er niet mee zeggen.
Motorzaak wilde ook niets zeggen. Ze boden alleen aan om na mijn vraag of de accu al weer low was eens de lekstroom te meten. En daar kwam dit uit.

Ze hebben gelijktijdig de accu getest maar hier geen duidelijk antwoord. Het was een week voor de vakantie naar Leipzig en ik dacht, laat ik het er maar lekker op gokken, want het starte gewoon weer na een eenmalige lege accu.
Helaas alsof de duvel er mee speelde, ik heb in Leipzig alle vier morgens moeten drukken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb slechts 1 keer een technische vraag gesteld (de rest weet ik al of zoek ik op). Het antwoord behoefde geen uitleg en was bevredigend.
Ik kan mij echter voorstellen dat anderen graag enige uitleg krijgen. Je hoeft immers niet technisch volleerd te zijn (als dat al bestaat) om enig sleutelwerk aan een motor te verrichten.

Sterker nog, ik heb dezelfde leerboeken gelezen als jij (leergang motorfietsmonteur, boeken over tuning, werkplaatshandboeken) en heb al moeite om een lampje goed te monteren (echt!).

Dat van die winterstraling snap ik al helemaal niet, hoe moet ik nou rijden als starten zo slecht is (shit, Willem was me voor).
 
Laatst bewerkt:
Sufferd B| ,nou moet je hem ook aanstoken :+


_O-


Momentje ik stook hem aan })


*O* Zo en klaar hij fikt goed met de Action olie erin *D


vy4zd8z9zzhs.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan