TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Echt waar? Een extra telefoon kopen omdat de fabrikanten het niet op orde hebben?
 
Het is een mogelijkheid. Liever een paar tientjes uitgeven voor een werkbare oplossing dan wachten op de fabrikanten voor de oplossingen.
Daarnaast is bluetooth sowieso een gevoelig protocol. Hoe minder veranderingen aan beide zijden hoe beter het blijft werken. Ik heb het niet op dit protocol, te wispelturig. Thuis heb ik bij mijn TV ook een hoofdtelefoon via Bluetooth (alleen voor de TV). Vaak wordt deze automatisch herkent maar soms niet en moet ik deze in het menu handmatig selecteren.
Aangezien de reeds aanwezige smartphone van de gebuiker continu aan veranderingen onderhevig is (updates, verwijderen/toevoegen van apps en updates van het OS), zal een specifiek toestel voor de thetering waarschijnlijk betrouwbaarder werken.

Sinds ik de oude Iphone 5S van mijn vrouw puur en alleen voor thetering gebruik (met een pre-paid kaart) heb ik veel minder problemen gehad (vrijwel niet) dan voor die tijd met mijn eigen smartphone. Terwijl die in eerste instantie ook best wel goed werkte.

Op dit moment (laatste 2 maand van het afgelopen seizoen) rij ik met een smartphone op de motor en TomTom GO. Mijn headset zit daar via bluetooth aan de smartphone verbonden maar ook die verbinding valt heel soms gewoon weg en wordt vrijwel altijd automatisch weer gemaakt.
 
BT is idd een beetje gevoelig. Soms werkt het perfect en dan ineens is of de foon of de tt in de war waardoor er onverwachte en ongewenste dingen gebeuren en dat kan gewoon gebeuren tijdens het rijden.
 
Het probleem met BT is dat de telefoon de prioriteiten bepaalt, en het ontvangende toestel geen prioriteit kan 'opeisen'. De suggestie van @home is een beetje 'paard achter de wagen' allicht, maar zal, doordat er op die aparte telefoon geen aparte processen lopen wel een hogere stabiliteit opleveren.

Ik heb zelf te maken met een heel simpel praktisch probleem:
Ik kijk graag films op m'n tablet. Daarbij gebruik ik dan een bluetooth hoofdtelefoon*. Werkt fantastisch.
Alleen: ik gebruik die hoofdtelefoon ook om muziek te luisteren vanaf de telefoon. Hij is dus zowel aan de tablet als aan de telefoon gekoppeld. Gevolg is dat ik, als ik een film bekijk, alsmaar gestoord wordt door notifications vanuit de telefoon. Met een 'bling' valt het geluid van de film even weg (om na een paar seconden vanzelf weer terug te komen).
Om die reden schakel ik op die momenten meestal de BT van de telefoon tijdelijk uit. Maar moet dan, bij koppeling aan de Rider ook telkens weer de tethering inschakelen. En dan ook telkens weer een seconde of 30 wachten om te zien of de verbinding in orde is. Dat is knap irritant, maar geen fout van de Rider.

Moet zeggen: sinds ik een app'je heb geinstalleerd dat de telefoon vertelt dat hij, zodra de rider gekoppeld is, automatisch de tethering mag open zetten is de irritatie een stuk minder en is het meestal voldoende stabiel. Weliswaar niet 100%, maar het scheelt behoorlijk...

*: over die hoofdtelefoon: (in de afdeling off topic trivia, maar wellicht interessant): ik gebruik een Sennheiser momentum over-ear. Die geeft een fantastisch geluid, zit lekker en heeft bovendien een prima noice cancelling waardoor ik zelfs ongestoord op m'n tablet kan kijken terwijl een ander in de zelfde ruimte 'traditioneel' TV kijkt.. Het enige nadeel is dat ze even moeten zwaaien als ze me iets willen zeggen ;). Geen goedkoop apparaat, maar, naast de Rider ;), één van m'n beste uitgaven ooit...
 
Het probleem met BT is dat de telefoon de prioriteiten bepaalt, en het ontvangende toestel geen prioriteit kan 'opeisen'. De suggestie van @home is een beetje 'paard achter de wagen' allicht, maar zal, doordat er op die aparte telefoon geen aparte processen lopen wel een hogere stabiliteit opleveren.

Wellicht een paard achter de wagen spannen maar ik verwacht (net als andere mensen) gewoon geen gedonder met die apparaten.
Dus:
Telefoon in de tanktas.
Rider aanzetten.
Rider is volledig opgestart.
Verbinding met de headset is gemaakt
Verbinding voor de tethering is gemaakt.
Zonder dat ik er naar om moet kijken. Dat is gewoon de werkwijze die iedereen hoopt en verwacht.
Helaas is dit juist in geval Bluetooth een utopie.

Ik zal om die reden mijn moeder dan ook nooit een Bluetooth luidspreker voor de telefoon laten kopen. Dan kan ik beter weer thuis gaan wonen. Het is ieder keer met die Bluetooth dingen maar afwachten of het weer (vlekkeloos) werkt.

@Hans:
Je hebt er met TomTom toch al eens over gesproken over een Rider met ingebouwde SIM
Als ik het goed begrepen hebt, zou volgens TomTom de Rider dan toch te duur worden? :? |(
Lezen ze bij TomTom zelf hun eigen forum ook wel door? Die staat namelijk ook vol geschreven met de Bluetooth problematiek. Dan moet er toch een lampje gaan branden bij de heren/dames.
 
Laatst bewerkt:
Chromecast audio zat ik ook aan te denken maar die ondersteunt geloof ik weer geen Youtube (ik gebruik zelf alleen de Chromecast video af en toe).
 
Youtube speelt ook niet af via bluetooth ;). Maar allicht: als je video wilt afspelen moet je niet de audio versie gebruiken. Bij mij hangt inmiddels het hele huis 'vol' met chromecasts.. En die worden even vaak gebruikt als het toilet.. ;)
 
Tja, het is 2018 he ... bijna ...

Ik lees alleen maar zinnetjes om de fabrikanten te verdedigen.
Je zou ook kunnen zeggen: fabrikanten, praat metelkaar. OK, dat is lastig.

Maar TomTom en Garmin zouden wel degelijk de logging kunnen aanzetten en error meldingen kunnen generen. Maar ja, dat kost geld. Maar Multinationals als TomTom en Garmin kunnen mij niet laten weten waarom BT en Tethering niet werkt. Onzin. Maar toch.
Dus men laat het in het midden: niet mijn pakkie aan.

Mijn Nomu tel met apps als TT en Osmand geeft geen krimp en bedient mij op mijn wensen via BT in de helm. En het maakt helemaal niet uit of ik nu een belletje krijg, connect via voice, gos, etc.

Chromecast en toiletten zijn inderdaad off-topic. :)
 
Het probleem met BT is dat de telefoon de prioriteiten bepaalt, en het ontvangende toestel geen prioriteit kan 'opeisen'. De suggestie van @home is een beetje 'paard achter de wagen' allicht, maar zal, doordat er op die aparte telefoon geen aparte processen lopen wel een hogere stabiliteit opleveren.

Ik heb zelf te maken met een heel simpel praktisch probleem:
Ik kijk graag films op m'n tablet. Daarbij gebruik ik dan een bluetooth hoofdtelefoon*. Werkt fantastisch.
Alleen: ik gebruik die hoofdtelefoon ook om muziek te luisteren vanaf de telefoon. Hij is dus zowel aan de tablet als aan de telefoon gekoppeld. Gevolg is dat ik, als ik een film bekijk, alsmaar gestoord wordt door notifications vanuit de telefoon. Met een 'bling' valt het geluid van de film even weg (om na een paar seconden vanzelf weer terug te komen).
Om die reden schakel ik op die momenten meestal de BT van de telefoon tijdelijk uit. Maar moet dan, bij koppeling aan de Rider ook telkens weer de tethering inschakelen. En dan ook telkens weer een seconde of 30 wachten om te zien of de verbinding in orde is. Dat is knap irritant, maar geen fout van de Rider.

Moet zeggen: sinds ik een app'je heb geinstalleerd dat de telefoon vertelt dat hij, zodra de rider gekoppeld is, automatisch de tethering mag open zetten is de irritatie een stuk minder en is het meestal voldoende stabiel. Weliswaar niet 100%, maar het scheelt behoorlijk...

*: over die hoofdtelefoon: (in de afdeling off topic trivia, maar wellicht interessant): ik gebruik een Sennheiser momentum over-ear. Die geeft een fantastisch geluid, zit lekker en heeft bovendien een prima noice cancelling waardoor ik zelfs ongestoord op m'n tablet kan kijken terwijl een ander in de zelfde ruimte 'traditioneel' TV kijkt.. Het enige nadeel is dat ze even moeten zwaaien als ze me iets willen zeggen ;). Geen goedkoop apparaat, maar, naast de Rider ;), één van m'n beste uitgaven ooit...


LLama?
 
Wie kan mij helpen bij het volgend probleem.

Ik heb alle 3 de verbindingen actief op mijn Tomtom. Oftewel headset, telefoon en netwerk verbinding.

Nu krijg ik het niet voor elkaar om de contactpersonen te laten importeren.
Hij geeft constant aan dat er iets fout Is gegaan.

Tevens als ik gebeld wordt krijg.ik wel het nummer in beeld, uiteraard zonder naam omdat Tomtom die niet herkent en als ik opneem kapt hij de verbinding direct af en kan ik dus niet bellen of gebeld worden
Betreft een Rider 450
In samenwerking met een Sena S10 headset en een Sony xperia z5 premium telefoon.
 
In de winter is het mooi de tijd om wat verder met de TT te spelen.

En zo kwam ik er achter dat je routes die je op de telefoon hebt staan ook rechtstreeks via bluetooth kan overzetten.
Dus niet via de cloud(dus geen internet verbinding nodig)

Misschien is/was dat al algemeen bekent?

Gaat zeg maar op dezelfde manier als rechtstreeks van rider naar rider delen.

gr. Peter
 
nooit geprobeerd en wist ook niet dat het kon. best handig om zo als backup alle vakantie routes mee te nemen
 
Wie kan mij helpen bij het volgend probleem.

Ik heb alle 3 de verbindingen actief op mijn Tomtom. Oftewel headset, telefoon en netwerk verbinding.

Nu krijg ik het niet voor elkaar om de contactpersonen te laten importeren.
Hij geeft constant aan dat er iets fout Is gegaan.

Tevens als ik gebeld wordt krijg.ik wel het nummer in beeld, uiteraard zonder naam omdat Tomtom die niet herkent en als ik opneem kapt hij de verbinding direct af en kan ik dus niet bellen of gebeld worden
Betreft een Rider 450
In samenwerking met een Sena S10 headset en een Sony xperia z5 premium telefoon.
Ik hoop dat je een gouden tip krijgt. Ik heb bovenstaande al enkele maanden met mijn Z1 en krijg het niet voor elkaar. Bij de bluetoothinstellingen kan ik niks aanpassen over dit item.
 
Ik zou ook TT benaderen en vragen of de Sony's 'supported' zijn.
Als antwoord = JA, dan hun helpdesk aan het werk zetten. ;)
 
Ik zou ook TT benaderen en vragen of de Sony's 'supported' zijn.
Als antwoord = JA, dan hun helpdesk aan het werk zetten. ;)
Ga nog eens navragen

Het vreemde Is dat ik contacten delen actief heb staan in de telefoon bij bluetooth verbindingen maar zodra hij actief verbonden Is wordt deze niet mee gegeven in het snelmenu.
Oftewel onder de actieve verbinding zie ik dat hij netwerk deelt en audio maar dus geen contacten

Zodra ik dan weer de instellingen.bekijk voor dat profiel geeft hij weer netjes aan dat hij contacten deelt

Ik ga eens Tomtom berichten.van de week
 
Hoi iedereen,
ben ik nu zo verkeerd of ?
Ik heb de indruk dat het pijltje van 2D/3D een wijziging heeft ondergaan, of ben ik verkeerd? Ik dacht me te herinneren dat voor de laatste update de kaart altijd bewoog dus geen noord bovenaan en nu blijkbaar wel.
Als er geen route is geplant, of ben ik nu compleet fout, kan ook natuurlijk ;)
 
Ik zie geen andere pijltjes. Dus dat is al weer een tegenvaller. (Of moet ik al blij zijn dat het niet slechter is geworden:)
 
Hoi iedereen,
ben ik nu zo verkeerd of ?
Ik heb de indruk dat het pijltje van 2D/3D een wijziging heeft ondergaan, of ben ik verkeerd? Ik dacht me te herinneren dat voor de laatste update de kaart altijd bewoog dus geen noord bovenaan en nu blijkbaar wel.
Als er geen route is geplant, of ben ik nu compleet fout, kan ook natuurlijk ;)
Het is geen pijltje van 2D/3D.
Door te tikken op dat pijltje schakel je om tussen kaartoverzicht modus en navigatie begeleiding modus.
Afhankelijk wat de instelling in je settings wordt de navigatie modus in 2D of 3D getoond. (Ik adviseer 2D, geeft meer overzicht + afstanden beter in te schatten, maar je moet zelf bepalen wat je fijnst vind)

Ook kun je bij de setting instellen of Noord boven is of de rijrichting boven.
Dit geldt alleen voor navigatie modus.
Bij kaartoverzicht staat noord altijd bovenaan dacht ik. Kijk zelf maar even bij de settings/instellingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan