Geslaagd!! En nu? De eerste motor

JustJessy

MF'er
17 okt 2017
89
4
Limburg
Yesss!! Geslaagd!!!
Alleen nu heb ik geen motor, en mis ik het rijden, ondanks het koude weer. Beetje aan het kijken geweest op marktplaats, kwa uitzien gaat de voorkeur uit naar racers, of nieuwere naked modellen maar die laatste qvallen buiten het budget.

Naar motorzaak gegaan en op wat verschillende motoren gaan zitten (zonder te rijden). Kom ik er achter dat ik de meeste racers niet fijn vind zitten. De gsxr had wel een fijn zadel op zich maar denk dat mijn polsjes te zwak zijn om continu mijn bovenlichaam te ondersteunen, dus ik twijfel of ik niet beter voor een motor kan gaan die optisch wat minder mijn smaak is...

Had niet gedacht dat er zo veel verschil in zou zitten... Ik dacht ik ga naar een leuke racer kijken via marktplaats en rij meteen een testrondje. Maar nu ben ik bijna bang dat ik er iets doms mee doe omdat ik er niet mee overweg kan. |(

Heb les gehad op een Yamaha mt07, wat ik een erg fijne motor vond kwa houding en hanteerbaarheid. Dat lijkt makkelijker met een "slanke" motor, een racer lijkt als je erop zit meteen zo log door die kappen. Maar merk je dat ook in de bochten?

Dus... hoe hebben jullie dat gedaan en ervaren? De zoektocht naar je eerste motor :]
Alle tips zijn welkom!
 
Gefeliciteerd en welkom *O*

'91, dus 26 jaar, dus meteen "vol"?

Zoals je mogelijk al hebt gezien wordt deze vraag ongeveer twintig keer per dag gesteld. Blader dus vooral even het forum door en lees een aantal andere "eerste motor" threads.

Belangrijke vragen:
- Wat is je budget?
- Waarvoor denk je de motor te gaan gebruiken? Tourtochtjes, woonwerk, all-weather winter-doorrijd-bikkel...?
- Heb je al goede kleding, helm, laarzen etc.? (Zo niet, houd daar budget voor vrij.)
- Wat vind je het belangrijkst? Looks? Verbruik? Onderhoudskosten? Mogelijkheden qua zelf sleutelen? Maximum snelheid? Gemak in de stadsspits? Bereik? Etc...

De adviezen liggen altijd uiteen tussen "neem een <welke ik dan ook heb>, dat zijn de beste" tot "proefrijden, proefrijden en nog eens proefrijden" tot "overweeg elk detail en kom uiteindelijk op een rationele keuze voor een eerste motor die niet te veel kost en een stootje kan hebben".

Succes met googlen, proefrijden, twijfelen en kiezen *D
 
Je moet kopen wat je leuk vindt, maar de statische zithouding in de motorzaak is niet goed vergelijkbaar met rijdend op de weg. Hoe harder je rijdt, hoe logischer de houding op een sportmotor wordt.
De verschuiving in de verkoop van sportief naar naked heeft te maken met de vergrijzing van de kopers van nieuwe motoren.
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard hier dan ook een reactie.
Gezien ikzelf een SV rijd zou ik daar even naar kijken..

Vanaf 2003 is het “nieuwe” model met injectie; de 99-2002 modellen zijn met carb.
Als het budget en de keuze het toe laat zoek dan een model vanaf 2007; deze zijn geleverd met ABS en hebben 2 bougies per cilinder. Vrouwlief had tot voor kort ook een SV. Zij was niet een van de langste dus ook geschikt voor de iets kleinere mensen.
 
gefeliciteerd :Y
een tip als je een vriend/man heb hoe lief hij ook is
laat 'm thuis met shoppen :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je sport te sportief vind, kijk dan bij sport/tour, mss is dat wat voor je.

Sv, fazer, cbr600f....iets in die categorie.
Is wel sportiever, maar je zit minder sportief als de echte sport fietsen.

Gefeliciteerd met je rijbewijs !!!!
 
Gewoon een keer proefrijden op een racer/supersport.
Een supersport voelt bij stilstand gewoon zwaar aan en manoeuvreert dan lastig.
Tijdens het rijden merk je dat de druk op je polsen minder wordt (in combinatie met je knieën klemmen) en dat het heerlijk rijdt.

Niet laten intimideren ;-)
 
Hoe groot is je budget ongeveer voor de motor zelf?
Ik rijd ook supersport, en inderdaad als je stilstaat of heel langzaam rijdt zit het niet lekker. Vanaf zo'n 60km/h merk je dat je wat wint tegen de borst krijgt en rijdt het opeens een stuk comfortabeler (of minder oncomfortabel). Als je een wat oudere supersport hebt zitten die vaak nog wat minder extreem ook. Ik zou dan ook sowieso eens een proefrit gaan maken en niet alleen maar even proefzitten.
 
Gewoon een keer proefrijden op een racer/supersport.
Een supersport voelt bij stilstand gewoon zwaar aan en manoeuvreert dan lastig.
Tijdens het rijden merk je dat de druk op je polsen minder wordt (in combinatie met je knieën klemmen) en dat het heerlijk rijdt.

Niet laten intimideren ;-)
Wat dan ook direct het "gevaar" is bij zo'n motor. Dat nodigt gewoon uit om sneller te rijden.
 
Gefeliciteerd en welkom *O*

'91, dus 26 jaar, dus meteen "vol"?

Zoals je mogelijk al hebt gezien wordt deze vraag ongeveer twintig keer per dag gesteld. Blader dus vooral even het forum door en lees een aantal andere "eerste motor" threads.

*D

En als je al die andere topics leest dan zie je ook dat er steeds in terugkomt dat je een Hayabusa moet kopen omdat dat de beste beginnersmotor is. Dus bij deze: Koop een Hayabusa.
 
Wauw wat een hoop reacties en goede tips! Bedankt!

Om even wat vragen te beantwoorden:
Ik ben 26 en heb meteen het volledige A rijbewijs gehaald.
Budget zit tussen de 2000 en 2500 en dan heb ik rekening gehouden met broek, jas en laarzen die ik nog moet aanschaffen en eventueel wat onderhoud voor de motor.
Ik wil de motor gebruiken voor tourtochtjes en het lijkt me leuk om ermee op vakantie te gaan. Woon en werk verkeer
Wat ik belangrijk vind is dat ik me fijn voel op de motor, het verbruik, onderhouds kosten etc maakt niet heel erg veel uit.

@Blackbandit4@: waarom kan ik manlief beter niet meenemen met shoppen?

Suzuki sv, fazer en cbr600f zijn niet zo mijn smaak qua looks, maar ik denk dat ik ze wel een kans wil geven. Als het fijner aanvoelt heeft dat toch de voorkeur.
Maar denk dat ik toch ook een r6 of gsxr750 ga proberen. Misschien gewoon even overheen zetten. Vond het als klein meisje al geweldige motoren dus dan is het zonde om meteen een andere weg in te slaan.
 
Je hebt nog geen motorkleding? hoe heb je dan gelest??
Ik moest toen direct eigen kleding aanschaffen, ze hadden wel leen kleding liggen,
maar dat was alleen voor de eerste paar lessen en als nood.

Maar je geeft aan dat je tourtochten wilt maken, dan is sport-tour + all-off road toch
wel heerlijke motoren hiervoor....maar ga gewoon eens wat motorshops in, kijk wat je
aanspreekt, ga test zitten, dan krijg je al heel gauw de juiste modellen en merken
die bij jouw smaak/stijl passen
 
Zoals hierboven al opgemerkt, een supersport motor werkt beter als je rijdt, en voelt nog beter als het tempo omhoog gaat. In een stad er mee 'mieren' vinden ze minder prettig en korte bochten is even wat gewenning. In een showroom proefzitten en dan druk op de polsen voelen is normaal.

Wel eens goed proefrijden, mijn vrouw rijdt ook een Supersport (ZX636 van 2002) en vind dat nog altijd een heerlijke motor. Overigens wel verschillende modellen proberen, een ZX6 of CBR die in jou prijsklassse zit zal een fractie "relaxter" zijn dan een GSXR of een R6.

Wat is jou lengte? kan je fatsoenlijk met de voeten op de grond? Ook wel een dingetje bij een supersport.

Succes met de zoektocht, laat je als je eerste plaatje in je hoofd naar een supersport motor neigt niet direct ontmoedigen.

Freez
 
Kijk voor kleding ook op Marktplaats.

Er zijn heel veel vrouwen die alles gekocht hebben 3x achterop gezeten hebben. Het daarna niet leuk vinden, bang zijn, zwanger worden etc.......... en dan na een tijdje alles op MP zetten.
 
Yesss!! Geslaagd!!!
Alleen nu heb ik geen motor, en mis ik het rijden, ondanks het koude weer. Beetje aan het kijken geweest op marktplaats, kwa uitzien gaat de voorkeur uit naar racers, of nieuwere naked modellen maar die laatste qvallen buiten het budget.

Naar motorzaak gegaan en op wat verschillende motoren gaan zitten (zonder te rijden). Kom ik er achter dat ik de meeste racers niet fijn vind zitten. De gsxr had wel een fijn zadel op zich maar denk dat mijn polsjes te zwak zijn om continu mijn bovenlichaam te ondersteunen, dus ik twijfel of ik niet beter voor een motor kan gaan die optisch wat minder mijn smaak is...

Had niet gedacht dat er zo veel verschil in zou zitten... Ik dacht ik ga naar een leuke racer kijken via marktplaats en rij meteen een testrondje. Maar nu ben ik bijna bang dat ik er iets doms mee doe omdat ik er niet mee overweg kan. |(

Heb les gehad op een Yamaha mt07, wat ik een erg fijne motor vond kwa houding en hanteerbaarheid. Dat lijkt makkelijker met een "slanke" motor, een racer lijkt als je erop zit meteen zo log door die kappen. Maar merk je dat ook in de bochten?

Dus... hoe hebben jullie dat gedaan en ervaren? De zoektocht naar je eerste motor :]
Alle tips zijn welkom!

Ik keek naar mijn budget,voor zowel motor als kleding en heb mijn keus gemaakt :t
Om die keuze te maken heb ik gebruik gemaakt door alles op te zoeken op internet.
 
Je moet kopen wat je leuk vindt, maar de statische zithouding in de motorzaak is niet goed vergelijkbaar met rijdend op de weg. Hoe harder je rijdt, hoe logischer de houding op een sportmotor wordt.
De verschuiving in de verkoop van sportief naar naked heeft te maken met de vergrijzing van de kopers van nieuwe motoren.

Het verstand komt met de jaren :+

Zonder gekheid,met een snelheid van,pak hem beet,70+ km/u heb je voordeel van de rijwind.
In de bebouwde kom bij 50 km/u :N ,dat gehang op die clipons in dorpen en steden kwam ,mij, na 15 jaar de neus uit O-)

Daar komt bij,hoe meer ik circuit rijd hoe meer ik het idee krijgt dat de ss daar thuis horen :]
 
Laatst bewerkt:
Circuit lijkt me ook gaaf om eens te proberen..

Ik ben 171 cm lang en heb meestal geen moeite om mijn voeten op de grond te zetten.

Op marktplaats kleding kijken had ik al gedaan inderdaad heel veel vrouwen die alleen af en toe achterop hebben gezeten. Ideaal!
Met lessen kon ik gewoon kleding lenen die je over je normale kleding heen aantrok. En leren schoenen waarmee de enkels bedekt werden waren voldoende. Ik heb wel een eigen helm en handschoenen.

Schoonbroer heeft een z1000 die vind ik ook wel gaaf en dat is ook naked. Maar ligt net boven het budget eigenlijk dus dan moet ik doorsparen.
 
Hier mijn duit in het zakje,
Ik ben 182cm en 82kg. Maar heb kleine polsen, die nog gevoelig zijn ook!
Mijn zoektocht naar mijn eerste, en nu dus 2e motor, is als volgt gegaan.

Proefrit op sport model, looks geweldig, statische zit bagger. Zelfde verhaal aangehoord gekregen...
....eenmaal rijden word het beter... oké prima, dan gaan we rijden, GEWELDIG! Althans de eerste 20 minuten. Of alles boven de 120km per uur.

Was er gauw van bekocht.
Dus dat word hem niet. Statische zit moet goed zijn bij mij. Passen meten, vele motoren gehad, om te zitten, en dan vrolijk een dik half uur... voor de gein op een cb650f uit 2014 gezeten. Ik wist niet wat me overkwam! Direct als een handschoen. Je merkt niets. Niets valt op. Geen rare zaken, of andere dingetjes. Was meteen een met de motor.
Pas na een halfuur besefte ik dat pas. Ik had niets te klagen. Vreemd.

Als icter weet ik dat bv toetsenborden, muis, stoel en monitor belangrijk zijn. Dat is je input met je machine.
In dit geval kan ik mezelf niet aanpassen, Maar de machine wel. Dus ik moet een motor die bij mij past. Houding op dat ding is het belangrijkste. Het mag dan mooi zijn, als je er niet lekker op zit.. is de lol ver te zoeken.
Waar ga ik het langste plezier mee hebben,want waarom ben ik begonnen met motorrijden?

Annyway,
Verschil tussen deze 2014 zgan en een 2017 net niet oud overjarig nieuw, met 1000 euro voordeel was me eigenlijk te klein. .Dus ik opteerde voor een nieuwe, met die 1000 euro korting.

Even proefzitten dan maar? stelde de verkoper voor...
Nee joh, ziet er hetzelfde uit, zelfde type,enkel 3jaar jonger, ze zullen hem vast niet kapot verbeterd hebben in 3 jaar tijd.
Toch drong de man aan, nou ben ik daar niet zo gevoelig voor, maar de vrouw wou een foto maken, met mij op me nieuwe motor. Kijk daar ben ik dan wel gevoelig voor!

Ga zitten zei ze, ik pak jouw telefoon, die maakt betere foto,s...
Ik op het ding zitten, en van de standaard af, handjes aan het stuur, BAH! Wat zit dat vreemd! Klop da wel? Geen lekke band of toevallig geen veren in de voorvork?

Blijkt de zit heel anders te zijn dan het 2014 model. Hele middag aan het puzzelen met een ander stuur, risers, en combinatie hiervan alles mocht niet baten... Zelfs het 2014 stuur met risers was niet prettig voor mij..

Proefrit gemaakt, op de in mijn ogen te dure 2014 model, na wat babbelen,een stuk wat extra korting gekregen, en extra garantie erbij.. nou doe er maar een lintje om, haal hem in het voorjaar wel op...

Moraal, zitten zitten zitten, en proefrijden...
Nu ben ik al 40, dus de motor moet zich maar aan mij aanpassen, andersom ga ik dat nooit doen!
Je eerste gedachte en gevoel,is meestal de juiste.

Gebruiksdoel is wel iets om in de gaten te houden..
Snelwegen rijden vindt ik toch geen zak aan, moet dan veels te hard wil het leuk zijn...
 
Circuit lijkt me ook gaaf om eens te proberen..

Ik ben 171 cm lang en heb meestal geen moeite om mijn voeten op de grond te zetten.

Op marktplaats kleding kijken had ik al gedaan inderdaad heel veel vrouwen die alleen af en toe achterop hebben gezeten. Ideaal!
Met lessen kon ik gewoon kleding lenen die je over je normale kleding heen aantrok. En leren schoenen waarmee de enkels bedekt werden waren voldoende. Ik heb wel een eigen helm en handschoenen.

Schoonbroer heeft een z1000 die vind ik ook wel gaaf en dat is ook naked. Maar ligt net boven het budget eigenlijk dus dan moet ik doorsparen.

Ik moet er wel bij zeggen ik heb het over een triumph daytona 675,die zitten nog wat extremer dan een gemiddelde japanner.

Wat ik een hele comfortabele supersport vind is de 1996-1999 GSXR 750 SRAD,het liefst een injectie (98-99)
Een tour ritje van ca 700 kilometer heen en weer naar luxemburg is een eitje :P :]
Valt nog in je budget ook :t
 
Laatst bewerkt:
Ik moet er wel bij zeggen ik heb het over een triumph daytona 675,die zitten nog wat extremer dan een gemiddelde japanner.

Wat ik een hele comfortabele supersport vind is de 1996-1999 GSXR 750 SRAD,het liefst een injectie (98-99)
Een tour ritje van ca 700 kilometer heen en weer naar luxemburg is een eitje :P :]
Valt nog in je budget ook :t


Ja die daytona's vind ik ook erg gaaf!
Ik was eerder al aan het kijken voor o.a. zo'n gsxr750. Ik zie op marktplaats ook een paar streetfighter modellen daarvan staan, dat is zelfbouw neem ik aan dan, maar wel interessant voor mij misschien omdat die voorste kap weg is.

Ach ik kijk wel, ik moet gewoon het een en ander uitproberen en eerst eens echt een testritje doen. Misschien valt het allemaal wel mee zodra ik er op rijd, ben mezelf een beetje gek aan het maken denk ik |(
En misschien ben ik ook een beetje bang dat zoiets toch te zwaar of te lomp is voor mij en ik iemand anders zijn motor op de grond heb liggen bij zon testritje haha :') dat zou ik wel echt heel erg vinden.
Hoor ook van verschillende kanten dat een racer echt niks is voor beginners en veel te zwaar is etc. Dat maakt ook dat ik een beetje onzeker word, maar hoe serieus moet ik dat nemen?

Mijn man gaat binnenkort beginnen met zn rijbewijs en vind dat we prima kunnen delen. Het oorspronkelijke plan was: ik een r1 (of eventueel r6 of gsxr750 als dat beter was voor mij) en hij gaat dan sparen voor een z1000. Dan kunnen we afwisselen tussen racer en naked. Op zich een prima plan maar na het proefzitten twijfelen we dus allebei :/
 
Hier mijn duit in het zakje,
Ik ben 182cm en 82kg. Maar heb kleine polsen, die nog gevoelig zijn ook!
Mijn zoektocht naar mijn eerste, en nu dus 2e motor, is als volgt gegaan.

Proefrit op sport model, looks geweldig, statische zit bagger. Zelfde verhaal aangehoord gekregen...
....eenmaal rijden word het beter... oké prima, dan gaan we rijden, GEWELDIG! Althans de eerste 20 minuten. Of alles boven de 120km per uur.

Was er gauw van bekocht.
Dus dat word hem niet. Statische zit moet goed zijn bij mij. Passen meten, vele motoren gehad, om te zitten, en dan vrolijk een dik half uur... voor de gein op een cb650f uit 2014 gezeten. Ik wist niet wat me overkwam! Direct als een handschoen. Je merkt niets. Niets valt op. Geen rare zaken, of andere dingetjes. Was meteen een met de motor.
Pas na een halfuur besefte ik dat pas. Ik had niets te klagen. Vreemd.

Als icter weet ik dat bv toetsenborden, muis, stoel en monitor belangrijk zijn. Dat is je input met je machine.
In dit geval kan ik mezelf niet aanpassen, Maar de machine wel. Dus ik moet een motor die bij mij past. Houding op dat ding is het belangrijkste. Het mag dan mooi zijn, als je er niet lekker op zit.. is de lol ver te zoeken.
Waar ga ik het langste plezier mee hebben,want waarom ben ik begonnen met motorrijden?

Annyway,
Verschil tussen deze 2014 zgan en een 2017 net niet oud overjarig nieuw, met 1000 euro voordeel was me eigenlijk te klein. .Dus ik opteerde voor een nieuwe, met die 1000 euro korting.

Even proefzitten dan maar? stelde de verkoper voor...
Nee joh, ziet er hetzelfde uit, zelfde type,enkel 3jaar jonger, ze zullen hem vast niet kapot verbeterd hebben in 3 jaar tijd.
Toch drong de man aan, nou ben ik daar niet zo gevoelig voor, maar de vrouw wou een foto maken, met mij op me nieuwe motor. Kijk daar ben ik dan wel gevoelig voor!

Ga zitten zei ze, ik pak jouw telefoon, die maakt betere foto,s...
Ik op het ding zitten, en van de standaard af, handjes aan het stuur, BAH! Wat zit dat vreemd! Klop da wel? Geen lekke band of toevallig geen veren in de voorvork?

Blijkt de zit heel anders te zijn dan het 2014 model. Hele middag aan het puzzelen met een ander stuur, risers, en combinatie hiervan alles mocht niet baten... Zelfs het 2014 stuur met risers was niet prettig voor mij..

Proefrit gemaakt, op de in mijn ogen te dure 2014 model, na wat babbelen,een stuk wat extra korting gekregen, en extra garantie erbij.. nou doe er maar een lintje om, haal hem in het voorjaar wel op...

Moraal, zitten zitten zitten, en proefrijden...
Nu ben ik al 40, dus de motor moet zich maar aan mij aanpassen, andersom ga ik dat nooit doen!
Je eerste gedachte en gevoel,is meestal de juiste.

Gebruiksdoel is wel iets om in de gaten te houden..
Snelwegen rijden vindt ik toch geen zak aan, moet dan veels te hard wil het leuk zijn...
Nomen est omen.
 
Ik zie dat die MT07 waarop je gelest hebt een 690cc in-lijn 2 cilinder is met een max vermogen van 74 pk. Ik ga er vanuit dat hij niet begrensd was op 25kW voor eventuele andere rijders.?
Je hebt toch ook op deze fiets examen gedaan? Dan kan het soieso geen 25kW zijn natuurlijk..

Puur alleen om te weten welk vermogen je gewend bent..
SV is bijvoorbeeld een 650cc, ook 2 cilinder, met zon 70pk in een 90 graden V-opstelling..
Rijd ik dus zelf mee; en het “gemis” aan vermogen verveelt niet..
Het leuke van motoren met een kleine inhoud, vind ik dan, is dat je er flink mee door kan/moet jakkeren tot aan het rode gebied zowat zonder dat je er gelijk hard mee gaat..

Anyway.. maar een vriendje van mij heeft een GSXR-750 srad model uit 96.. dus 20 jaar oud..
Maar die is 130pk en komt bij abrupt volgas op de snelweg in zn 3 gewoon met het voorwiel van de grond.. dan heb je een beetje idee van het vermogen; 130pk is dus best rap.

een 2 cilinder leeft meer onderin.. heeft in de lage toeren al behoorlijk wat koppel.. een 4 cilinder niet; die komt pas bij zo’n 6000rpm een beetje tot leven.. het is maar net wat je wilt.. :)
 
Mijn Nick gebruik ik al sinds mijn eerste online tijd, toen ik ongeveer 13 jaar was. Toen wist ik nog niet dat psygho, met ch was, ipv gh....Dus ja,later achter gekomen, maar toen kon ik dat bij de bewuste bbs niet meer veranderen... Heb er maar mee leren leven..
Ik vermoed dat RR's profetische commentaar eerder de inhoud dan de naam betrof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan