Honda CRS500 - Poging tot (zelfbouw) racer :-)

GiePilaar

Die hard MF'er
10 jun 2005
642
79
Denderhoutem
Facebook
Beste collega's,

Ik ben Bram, kom uit Oost-Vl, Belgie. Ik rijd al enkele jaren supermoto, af en toe MX. Maar er is altijd interesse geweest voor snelheidsmotoren.
Sinds dit jaar is men CR500AF monobike eindelijk klaar. Ik heb er nog maar enkele keren kunnen op rijden, en het smaakt naar meer :)

Toen ik men CR500AF gelast heb, had ik een 2de CRF450 frame dat brandschade had (enkel wat oppervlakteschade), dus heb ik dit frame gelijk ook maar omgebouwd voor een CR500 blok in te laten passen :+ Nu speel ik met het idee om er een 2-takt racer van te maken met de Beon 450GP-kit in het achterhoofd ( 450GP.com )

Voorlopig heb ik enkel het omgebouwde CRF-frame en achterbrug, een CBR600 voorvork (aangepast aan het CRF frame), Nissin remklauwen en Brembo rempomp, een NSR125 tank en een marchesini achterwiel.
Dus ik moet nog vele onderdelen bij elkaar sprokkelen (blok, voorwiel met schijven, RS125/250 kuipen, ...) Daarom dat dit een heel traag project gaat worden (tijd en geld ontbreken me een beetje -O- :) )

Ik open dit topic al omdat ik een beetje wil profiteren van jullie expetise *D :P , omdat dit echt de 1ste x is dat ik met een racer bezig ben, en nog heel veel te leren heb. Ik wil bijvoorbeeld mijn wielassen enz zelf draaien, maar heb niet echt een idee welk matriaal het beste is daarvoor, en welke wanddikte ik moet aanhouden.

Even een fototje posten van de CR500
20180719_141840.jpg


En een fototje van de voorlopige stand van de CRS500 :+
WP_20161019_001.jpg
 
Laatst bewerkt:
hoe heb jij het blok in het frame bevestigd ?
wou ook zo'n circuit-motor, heb een KX500 blok in een KR1 frame gehangen, maar trilt lijk zot.
2de poging gedaan met zachtere rubbers uit een auto-ophanging, maar nog steeds "niet plezant" :N

dan maar besloten om er een gepimpt RD350LC blok in te hangen. heb alles liggen, moet alleen eens tijd vinden om eraan te beginnen |(
 
Hey,
Gewoon zoals het in een crossframe hangt (de 2 ophangpunten die je ziet op de foto en de as van de achterbrug door het blok :)
Bij een racer hangt het frame over het blok ipv rond het blok zoals bij een crossmotor. Misschien dat daar het probleem ligt? Mijn CR500 trilt ook wel wat meer als men CRF450, maar een 1-cilinder, 2-takt hoort dat wat te doen :+
 
ik heb je idd al een tijdje bezig gezien op Supermotard.be
ik heb heb eens gedaan met een 250 blok in een rgv frame maar vibreerde ook teveel ..ging al veel beter in een mito frame.
hou ons up to date met dit topic!
ik zie er al naar uit!!! :}
 
@hornet_900: Leuke kit, maar ik wil het wat meer low budget houden :+

@Sorage: Je naam komt me bekend voor. Heb ik niet eens een voorwiel van u gekocht? Heb je toevallig ook een topic van uw projectje? Ik kan er mss wat van leren :)
 
Ik heb een blok gevonden, ik moet enkel nog de juiste versnellingsbak zien te vinden :-)

WP_20170905_17_01_47_Pro.jpg


Het voorwiel met schijven zijn aangepast aan de CBR voorvork. Ik dacht wanneer de boutafstand van de remklauwen klopte, dat de remklauwen zowiezo zouden passen ... niet dus. Ik heb er 10mm vanaf gefreesd, en de kamertjes erin gemaakt voor de uitlijnbusjes. De remleidingen zijn besteld, dus binnenkort kan er geremd worden :-)
WP_20170120_15_49_09_Pro.jpg


WP_20170706_16_36_40_Pro.jpg


Nu is de achterveer aan de beurt, die word ingekort.

Onlangs had ik een setje Honda RS125 gekochtn deze waren veel te klein, dus heb ik ze maar weer verkocht. Nu word het uitkijken naar een setje RS250 kuipen :-)
 
Laatst bewerkt:
Kleine update ... het blok is eindelijk klaar. Nieuwe zuiger, drijfstang en lagers. Door de lange slag krukas heeft hij nu 530cc 😊
Binnenkort de electonica maar eens een plekje geven en testen of ik mijn werk goed heb gedaan 😁

De RS250 kuipen zijn aangekomen bij mijn maatje, die ga ik 1 dezer dagen maar eens gaan oppikken 😎

De foto's volgen straks. Ik krijg ze niet online met mijn gsm 🤔
 
Kleine update ... het blok is eindelijk klaar. Nieuwe zuiger, drijfstang en lagers. Door de lange slag krukas heeft hij nu 530cc 😊
Binnenkort de electonica maar eens een plekje geven en testen of ik mijn werk goed heb gedaan 😁

De RS250 kuipen zijn aangekomen bij mijn maatje, die ga ik 1 dezer dagen maar eens gaan oppikken 😎

De foto's volgen straks. Ik krijg ze niet online met mijn gsm 🤔

Klinkt goed! Ben benieuwd naar de foto's.
 
Leuk project, mooie CR500AF. :}

Ik was ook ooit geinspireerd door Beon. Alleen dan om een WR450 4T om te bouwen tot supermono. Maar ik ben al snel bij een Mito frame uitgekomen. En op dit moment is het Yamaha blok verruild voor een KTM blok. :+
 
Leuk project, mooie CR500AF. :}

Ik was ook ooit geinspireerd door Beon. Alleen dan om een WR450 4T om te bouwen tot supermono. Maar ik ben al snel bij een Mito frame uitgekomen. En op dit moment is het Yamaha blok verruild voor een KTM blok. :+

Klinkt ook leuk. Heb jij toevallig een topic? :-)

Bij deze de foto :-)

20171228_150657.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wil je hier circuitdagen mee gaan rijden?
En/of komt er een kenteken op? 8-)
 
Yep, ik ga zeker enkele circuitdagen per jaar proberen doen ... Er een kenteken opzetten is in Belgie helaas niet mogelijk (legaal toch niet :-) )
 
heb je geen betere tank hiervoor ? deze lijkt mij (optisch) veel te groot en ga je voor amper de helft kunnen vullen.
 
Klinkt ook leuk. Heb jij toevallig een topic? :-)

Bij deze de foto's :-)

[afbeelding]

[afbeelding]

Nee heb ik geen topic van.... Misschien maar eens doen foto's en verhaal genoeg ondertussen :+

Dit is wel geen 2T maar hij gebruikt ook het crossframe misschien heb je er wat aan:


Die eigenaar bouwer van deze Suzuki is trouwens monteur in Wsbk volgens mij in het team van Michael vd Mark. :)
 
heb je geen betere tank hiervoor ? deze lijkt mij (optisch) veel te groot en ga je voor amper de helft kunnen vullen.
Dat was ook het 1ste wat me opviel toen ik de foto's poste :-) In het echt valt het veel beter mee. Het is een tank van een NSR125. Veel kleinere tanken ga ik niet vinden vrees ik. Ik zie wel als de kuipen erop staan ... Ik speel ook met het idee om zelf een tank te maken die veel lager zit, en een cover te monteren. We zien wel :-D
 
Misschien is een eigen tank dan helemaal te gek. :}
Voor circuitdagen hoef je ook geen vijftien liter aan boord te hebben.
Iedere sessie kan je weer even wat bijgooien.
Maar nu geen prioriteit natuurlijk. 8-)
 
Nee, in de supermoto 500 heb ik een tank van 6-7 liter. Meer is eigenlijk niet nodig :-)

De langverwachte kuipen zijn eindelijk aangekomen. Ik heb ze er gewoon even op gelegd om een idee te krijgen ... me like :-D

20180106_215540.jpg


Ik ge sowieso de tank korter naar het balhoofd brengen, gaat mooier zijn denk ik. :-)
 
Laatst bewerkt:
Die zien er ook leuk uit, maar zijn verschrikkelijk duur. Nu heb ik in princippe beter materiaal voor minder geld. En het zelf bouwen is ook gewoon leuk :-)
 
Heb nog een set van een Yamaha yzf450 liggen. Normaal 6000. Verkoop het nu voor weinig. Maar dit wordt ook leuk
 
Strakke set hoor.

THX :)


Heb nog een set van een Yamaha yzf450 liggen. Normaal 6000. Verkoop het nu voor weinig. Maar dit wordt ook leuk

Moest ik al deze onderdelen nog niet gehad hebben zou ik nog getwijfeld hebben. Buiten de radiatoren en footpegs heb ik zo goed als alles. Uitlaat en airbox moeten op maat gemaakt worden (footpegs ook denk ik, die van een Yamaha gaan waarschijnlijk toch niet passen)
Toch bedankt voor het aanbod ;) :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan