BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Zo kunnen we inderdaad allemaal nog wel een voorbeeld geven:
De aftapplug (M22) van de carterolie bij mijn Fiat Grande Punto heb ik ook ooit met een lange momentsleutel moeten "los trappen"
Gelukkig was de plug voorzien van een grote zeskant imbus en ging de boel niet dol.
Ik gok dat die zeker met 130 Nm vast heeft gezeten.
Fabrieksvoorschrift 40Nm (iets meer dan handvast eigenlijk)

Die luchtsleutels moeten ze alleen maar gebruiken voor het losdraaien.
Gewoon bij aandraaien gewoon gezond verstand en het liefst een moment sleutel gebruiken.

Lang leve de professionele monteurs (de goede daar gelaten natuurlijk)
 
Laatst ook een Volvo..., kruissleutel afgebroken gelijk op de eerste wielmoer... :/

Uiteindelijk een hele stevige stalen wringijzer gekocht waar een 1/2" dop op past, en met daaroverheen geschoven, de 72 centimeter lange RVS arm van mijn R1200S achterwielbok, de resterende 24 moeren moeten loswikken...


...b e z o p e n v a s t... :r :r


Terwijl het aandraaimoment een keurige 130 Nm hoort te zijn...




in zo'n geval zou ik de wielbouten vervangen, deze zullen ongetwijfeld opgerekt zijn en hun sterkte zijn verloren.

ik heb wel eens meegemaakt dat er vier van de tien wielbouten van een bus waren afgebroken doordat deze met de klopper waren aangedraaid: ze horen 750 nm. en de klopper kwam blijkbaar tot 950, wat we hebben nagemeten met een momentsleutel.

en nog steeds heb ik collega's die gewoon alles vastklopperen B|

De Volvo was dealeronderhouden... :/

Dat zegt niks; banden worden vaak ergens anders geregeld, omdat dealers de naam hebben dat de banden daar duur zijn.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de gereedschapskist uitgebreid met een dop torx 40 van 80 mm lengte.

Boutjes en flens 1 voor 1 warm gestookt en losgedraaid.
Spul zat nog aardig vast.

Oude schijf is er dus af. De nieuwe komt morgen met PostNL mijn kant op.

Ik ga de boutjes maar hergebruiken.
Kan die er weer 80k tegen.
 
Wikkel die steel van het bit in elektrotape, kras je ook niet per ongeluk iets.
 
:^ Goede tip.
Moet nu hier en daar straks wat bij lakken, want zo'n zeskant is toch wel scherp.

Nieuwe schijf is binnen.
Ik heb de oude nog eens gemeten met de micrometer.
Hier en daar kwam ik op 4,1 en 4,15mm terecht.
Minimum is eigenlijk 4,5mm. :X

Veel filerijden met de voet vaak even op de rem, helpt dus ook niet :+
Nieuwe blokken erop en de achter remmerij is weer helemaal top.
 
damted over de remschijf bouten:
Kleine aanvulling. Maat voor de Torx is trouwens 40.
Ik moet nog een nieuwe met voldoende lengte kopen voor de dopsleutelset uit te breiden én natuurlijk de remschijven los en vast te draaien.

De remschijven vervangen staat bij mij nog niet op het lijstje, ik ga alleen de remklauwen loshalen, het spul schoonmaken en dan weer terugzetten. Thijs is zo vriendelijk om mij daarbij de eerste keer te dienen als Chef Werkplaats, zodat ik desnoods nog wat kan vragen. Ik ben blij met je tip, want ik heb net nog even gekeken. De remklauwenhelften voor zitten aan elkaar vast met T30 bouten en met T40 aan de fiets vast. Heb net de order omgezet van T30 naar T40, thx!
 
De remschijven vervangen staat bij mij nog niet op het lijstje, ik ga alleen de remklauwen loshalen, het spul schoonmaken en dan weer terugzetten. Thijs is zo vriendelijk om mij daarbij de eerste keer te dienen als Chef Werkplaats, zodat ik desnoods nog wat kan vragen. Ik ben blij met je tip, want ik heb net nog even gekeken. De remklauwenhelften voor zitten aan elkaar vast met T30 bouten en met T40 aan de fiets vast. Heb net de order omgezet van T30 naar T40, thx!

Jeroen,

Ik weet niet beter dat je van de bouten van de remklauwhelften moet afblijven. Je maakt dan de remklauw open en dat levert geknoei op met remvloeistof.

Het splitsen van de remklauw is voor schoonmaken niet nodig.

"vroeger" bij de R1100RS was het volgens BMW niet toegestaan om de remklauw te delen; ik kan het in de officiële BMW reparatie manual niet terugvinden wat BMW nu zegt over het splitsen of reviseren van de remklauw van een R1200RT. Maar kan ook geen aantrekkoppel voor die T30 vinden...

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
De remschijven vervangen staat bij mij nog niet op het lijstje, ik ga alleen de remklauwen loshalen, het spul schoonmaken en dan weer terugzetten. Thijs is zo vriendelijk om mij daarbij de eerste keer te dienen als Chef Werkplaats, zodat ik desnoods nog wat kan vragen. Ik ben blij met je tip, want ik heb net nog even gekeken. De remklauwenhelften voor zitten aan elkaar vast met T30 bouten en met T40 aan de fiets vast. Heb net de order omgezet van T30 naar T40, thx!

Bij mijn R1200R:
Remschijfbouten achter T40 (M8x1,25mm)
Remklauwen aan de motor T45 zowel voor- als achterremmen
Wielbouten achterwiel T50

Remklauwen heb ik nog nooit gesplitst (ik zou het ook niet aanraden i.v.m. lekkage) en meestal zijn ze ook uit een stuk gefreesd.
(ik zag dat de voorste remklauwen wel de mogelijkheid hebben, maar gewoon afblijven dus!!)


Ik kon het schroefdraad in de naaf netjes schoonmaken met een tap 8 x 1,25

Spul zit weer vast (met loctite) en 30Nm.
Wel weer mooi zo'n nieuw remschijfje, helemaal vlak, geen enkel randje nog.
 
Laatst bewerkt:
nog wat foto's
full
 
Dank je Thijs.

Eigenlijk moet de rest van de motor ook nog een poetsbeurt hebben, maar daar wacht ik wel mee tot het voorjaar.
Achterwiel schoon krijgen was al weer een hele klus.
Gelukkig dat het net Dasty nog wel lukte.
Daarna de velg goed laten drogen en hem in de Turtle wax gezet, hopelijk hecht het vuil en vet dan wat minder goed.


Nogmaals bedankt voor de link naar Motolab.
Fijne webwinkel en goede gast er achter (Harold)!
 
Hallo luitjes, ik heb al een tijd niet gereageerd maar lees wel af en toe nog eens mee :)

Ik heb een vraag aan de techneuten alhier. Onlangs nieuwe banden laten monteren en daarbij werd duidelijk dat ik een slag(je) in mijn voorvelg heb. Nu zou ik de velg kunnen laten richten maar daar kan ik tot nu toe geen vertrouwd adres voor vinden, het is toch heel anders dan een autovelg i.v.m. de veiligheid.
Ik hoor zo wat een nieuwe velg gaat kosten maar ik ben heel benieuwd of jullie nog andere opties hebben. Zoals gezegd, veiligheid vind ik zeer belangrijk...
 
Hallo luitjes, ik heb al een tijd niet gereageerd maar lees wel af en toe nog eens mee :)

Ik heb een vraag aan de techneuten alhier. Onlangs nieuwe banden laten monteren en daarbij werd duidelijk dat ik een slag(je) in mijn voorvelg heb. Nu zou ik de velg kunnen laten richten maar daar kan ik tot nu toe geen vertrouwd adres voor vinden, het is toch heel anders dan een autovelg i.v.m. de veiligheid.
Ik hoor zo wat een nieuwe velg gaat kosten maar ik ben heel benieuwd of jullie nog andere opties hebben. Zoals gezegd, veiligheid vind ik zeer belangrijk...

Ik zou voor de veiligheid het aluminium niet willen laten richten.
En eens kijken bij de gemiddelde sloper. Nog altijd goedkoper als nieuw.
https://www.boonstraparts.com/nl/on... 1200 RT 2010-2013 (R1200RT 10)/prt=Voorwiel/

Sommige sloperts hanteren niet goed geld terug. Laat de velg dan zien aan degene die zegt dat er een slag in zit, band laten monteren en klaar. Kort gezegd ;)
 
Ik zou voor de veiligheid het aluminium niet willen laten richten.
En eens kijken bij de gemiddelde sloper. Nog altijd goedkoper als nieuw.
https://www.boonstraparts.com/nl/on... 1200 RT 2010-2013 (R1200RT 10)/prt=Voorwiel/

Sommige sloperts hanteren niet goed geld terug. Laat de velg dan zien aan degene die zegt dat er een slag in zit, band laten monteren en klaar. Kort gezegd ;)

Bij Boonstra hebben ze ook een werkplaats en kunnen ze je band overzetten. Daarvoor werden in mijn geval geen kosten voor in rekening gebracht.
Heb je ter plaatse kontrole of het nieuwe wiel geen slag(je) vertoont.

Roelof.
 
Hallo luitjes, ik heb al een tijd niet gereageerd maar lees wel af en toe nog eens mee :)

Ik heb een vraag aan de techneuten alhier. Onlangs nieuwe banden laten monteren en daarbij werd duidelijk dat ik een slag(je) in mijn voorvelg heb. Nu zou ik de velg kunnen laten richten maar daar kan ik tot nu toe geen vertrouwd adres voor vinden, het is toch heel anders dan een autovelg i.v.m. de veiligheid.
Ik hoor zo wat een nieuwe velg gaat kosten maar ik ben heel benieuwd of jullie nog andere opties hebben. Zoals gezegd, veiligheid vind ik zeer belangrijk...

Hey Frits, how’s life?

Neem eens contact op met deze toko in Waddinxveen. Die doen ook richtwerk voor dealers.
richten van velgen en frames
 
Hey Frits, how’s life?

Neem eens contact op met deze toko in Waddinxveen. Die doen ook richtwerk voor dealers.
richten van velgen en frames
Ha Erwin, leuk je weer eens te spreken. Ik mag niet mopperen. Maar als ik mocht mopperen... :+
Ik heb de laatste jaren schandalig weinig gereden, mede door wat andere hobby's (caravan) maar daar wil ik weer eens verandering in brengen. Het zou leuk zijn elkaar weer eens te treffen.. :]

Tja, die velg...ik ben een beetje huiverig voor richten maar dit bedrijf ziet er wel professioneel uit moet ik zeggen. Heb je er ervaringen mee? Ik zal eens contact opnemen. De buts in mijn velg is nou ook weer niet al te groot.
 
Laatst bewerkt:
Die toko heeft van mijn vorige motor het achterframe gericht, nadat ik onbedoeld een stophulp had gespeeld voor een andere GSA. Geen ervaring met motorvelgen. Maar ik neem aan dat Van der Wouden wel kan zeggen wat de mogelijkheden zijn. Een kleine buts zou m.i. geen probleem mogen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan