Toeren en elkaar kwijtraken

Één keer heb ik meegemaakt dat de laatste rijder van een groepje van tien gelost werd.
De eennalaatste rijder reed eigenlijk nooit mee met toerritten maar toen toevallig wel. Het idee was de avond daarvoor spontaan geboren onder het genot van héél véél bier.
Ok zijn kameraad ging spontaan mee. S ' morgens tijdens de meeting, onder het genot van veel koffie, heeft hij waarschijnlijk de hele uitleg gemist van baksteensgewijs en spiegelen.

En ja hoor, je kon er op wachten, constant rare kapriolen onderweg en opeens was de laatste rijder zoekgereden.
Opzich was dat ook niet erg want die jongen zat wel vaker te kutten tijdens toerritten, constant achteraan rijden met zijn racer maar niet doorrijden en aansluiten. Geregeld dacht je met toerritten dat hij gelost was en dan kwam hij er toch weer aantokkelen op zijn zeer snelle racer.
Deze keer dus niet. En boos dat hij later was _O- zo boos...
 
Laatst bewerkt:
Hangt er van af of je de gashandle voldoende weet te gebruiken!

Met een maat van mij ben ik hem nog nooit kwijt geweest. Als nodig dan hang ik bijna 'in' zijn achterspatbord. Andersom hoef ik niet eens veel gas te geven dat het weer eens erg leeg wordt in mijn spiegels. Soms is het me raadsel, dat ie niet heeft kunnen volgen. ;(
 
Paar jaar geleden, met een groepje van zo'n 15 collega's, ook iemand kwijt geraakt. Was op die grote rotonde/verkeersplein vlakbij Luik in Belgie (E25/E42). Daar is het zeker met een grote groep onmogelijk om in een keer overheen te komen. Waren dus iemand kwijt die alleen maar wist dat we naar Luxemburg gingen. Wij meteen gestopt, maar niemand meer gezien, hij nam ook zijn telefoon niet op. Had hij maar op eigen houtje de borden Luxemburg gevolgd en kwam dus uiteindelijk midden in Luxemburg-stad uit. Uiteraard was dat niet de bedoeling. Dan is Luxemburg opeens best groot _O- Ook niet effe bellen ofzo :X

Met het vaste groepje van 3/4 man waar ik regelmatig mee rij elkaar trouwens nog nooit kwijt geweest, ook niet in het buitenland. Kwestie van goed opletten bij kruisingen en afslagen of iedereen wel mee komt, of een plek afspreken om weer op elkaar te wachten. Met grote groepen wordt het lastig, maar met een paar man hoef je elkaar niet kwijt te raken als je een beetje oplet.
Een prima plek om elkaar kwijt te raken, en dan ook meteen een compleet andere richting op te rijden, die pas na km's te herstellen is :')

app life360
 
Soms komt het de sfeer juist ten goede als iemand opeens even helemaal weg is!

Onze vriend met de navigatorische mogelijkheden was echter meestal weer relatief makkelijk op te sporen. We stonden wel eens ergens in de Ardennen op hem te wachten in de regen. Toen bleek hij gewoon ergens anders in een kroeg te zijn gaan zitten. Daar kreeg hij wel een slechte dronk en eenmaal weer herenigd, begon ons de schuld te geven van het slechte weer. Sterker nog, we zouden juist de regen actief opzoeken, en dat brulde hij elke keer woedend als we even stopten om op de kaart te kijken! Toen hij wat later weer eens verdwenen was, slaakten we een zucht van opluchting.

_O- _O- :')
 
Het Nijmegen topic staat er om bekend om de helft van de groep al kwijt te zijn voor we de stad verlaten hebben _O-

De motorridders die overal bij elk verkeerslicht vol gas geven midden in de stad zullen nooit lekker samen rijden en over elke rit langer doen dan die motorrijders die rekening houden met degenen die achter zich ook nog het verkeerslicht moeten kunnen halen. Dat laatste rijd voor iedereen ontspannener en je hoeft elkaar niet continu te zoeken.

En ja, je hebt tegenwoordig apps om elkaar te volgen :')
 
Het Nijmegen topic staat er om bekend om de helft van de groep al kwijt te zijn voor we de stad verlaten hebben _O-

De motorridders die overal bij elk verkeerslicht vol gas geven midden in de stad zullen nooit lekker samen rijden en over elke rit langer doen dan die motorrijders die rekening houden met degenen die achter zich ook nog het verkeerslicht moeten kunnen halen. Dat laatste rijd voor iedereen ontspannener en je hoeft elkaar niet continu te zoeken.

En ja, je hebt tegenwoordig apps om elkaar te volgen :')


Ik zal wel ouderwets zijn maar ik snap dat echt niet. "Weggegooid" geld /moeite.
Je kunt gewoon gas geven bij goeie afspraken van te voren, dan raak je elkaar nooit kwijt.
En anders moet je die onbenullen die niet willen luisteren gewoon dumpen, natuurlijk wel op een slimme manier.
 
Het Nijmegen topic staat er om bekend om de helft van de groep al kwijt te zijn voor we de stad verlaten hebben _O-
Dat komt me bekend voor! Verd......, trek dat gas gewoon open, stel ouwe wijven!

Ik weet niet hoe dat heet bij motorrijders......??

Voorheen op de racefiets zeiden we tegen elkaar:
Dat iemand op 100m, 1 km wist achter te raken. Soms vraag je jezelf echt af hoe zoiets kan.
Toch,...............sommige gasten weten dat voor elkaar te krijgen!
 
Ok. Rijdend op de tolweg in Frankrijk moesten we een bepaalde afslag hebben.Net voor de afslag rijd er een trekker met oplegger die rechtdoor moest. Diegene die voorop reed pakte zo de afslag. Ik haalde het het niet meer. Anders was ik onder die vrachtwagen terecht gekomen. Dus we zijn elkaar kwijt.
En afritten op de tolweg zijn dun gezaaid. Ik had mazzel, de volgende was al over 45 km en niet 100km.
Na veel gebel, tel. werd niet opgenomen. Terug gereden en na nog eens na veel gebel waar wederom de tel. niet werd opgenomen elkaar bij toeval gevonden in Troyes.
 
Dan zit je zelf ook niet op te letten. De afslagen worden toch echt heel ruim van te voren aangegeven. Zo ver vazn te voren dat je daar heel goed op kan reageren en je snelheid kan aanpassen.
 
Dat is gewoon stom van de voorrijder, die heeft niet verder dan zijn eigen topkoffer nagedacht.
Of het is stom dat je je eigen NAV niet hebt gevolgd.
 
Voor de voorrijder is ook een belangrijke rol weggelegd. Ik heb in het verleden redelijk vaak als voorrijder gefungeerd, en dan moet je gewoon goed opletten. Voor je gevoel extra rustig rijden, als je vooraan al flink gas geeft, zijn ze achteraan al aan het racen. Bij afritten of knooppunten op tijd voorsorteren, en als je op een kruising ziet dat het verkeerslicht al een tijd op groen staat, dan kun je er bijna vanuit gaan dat hij snel rood gaat worden. Dan kan je beter wat rustiger naderen dan extra gas geven om nog net groen mee te pakken, want dan kun je er donder op zeggen dat de halve groep rood krijgt. Je kunt het natuurlijk niet altijd timen, maar met een beetje nadenken kan je al een hoop gezeik voorkomen. En zorgen dat zowel de achterste rijder als iemand ongeveer in het midden de route ook weet. Het lijkt makkelijk, een beetje voorop rijden en de rest volgt wel, maar zo simpel is het lang niet altijd.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het allemaal wel makkelijk conclusies trekken.
Soms gaat het zo raar met het verkeer, daar kun je niet op anticiperen.

Kan ook wezen dat één van de twee het verkeer verkeerd geïnterpreteerd heeft. Dat gebeurt soms gewoon.
 
Ik vind het allemaal wel makkelijk conclusies trekken.
Soms gaat het zo raar met het verkeer, daar kun je niet op anticiperen.

Kan ook wezen dat één van de twee het verkeer verkeerd geïnterpreteerd heeft. Dat gebeurt soms gewoon.
Zo is het.

Ik heb duizenden kilometers als voorrijder gereden. met verschillende omvang van groepen. Hoe meer, hoe lastiger en langzamer.

Vier, misschien vijf, is goed te doen. Dan kan de laatste nog doorrijden bij verkeerslicht, als dat bij mij net op oranje springt.

Maar soms is het niet anders. bij rotondes bijvoorbeeld. Er zit zo een auto tussen.
 
Je kunt het ook niet altijd bij elkaar houden natuurlijk, maar ik heb wel ritjes gereden waarbij een zogenaamd "ervaren" voorrijder er gelijk als een malle vandoor ging. Dan weet je na 20 meter al dat je de club niet bij elkaar houdt zonder dat mensen rare capriolen moeten uithalen. Niet alles is te voorkomen, maar met een beetje gezond verstand en oplettendheid kom je een heel eind.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens dat het verkeer raar gaat.
Maar op een snelweg moet je beter weten, gaten eerder kiezen en niet om 1 vrachtwagen de afrit missen. Helemaal als je 'maar' met twee bent.

Maximale wat ik als groep kan hendelen is 5/6 personen. Dit ook meerdere keren gedaan.
In september had ik voor een stuk van 40km 12 man achter mij rijden, dan kan je er donder op zeggen dat je een deel snel kwijt bent. En dat rijd voor mij ook niet meer lekker, dan ben ik alleen maar aan het spiegelen.
 
Ik heb nu vier keer voorgereden met een lang Hemelvaart weekend Eifel of Sauerland. (Daarvoor ook al enkele jaren op de derde plaats)
De dagen dat we daar rijden dagritten gemaakt van 200 a 225 km met regelmatig koffie en lange lunch pauze ertussen.
Veertien motoren vond ikzelf de max voor nog enigszins lekker te rijden. Dan kon ik het nog net overzien als we ergens de bocht omgingen of over de slingerende berghelling wegen.
Vorig jaar waren we met 20 personen op 17 motoren. Daartussen zat ook op twee-derde een eigenwijze treuzelaar. Verschillende keren erop geattendeerd aan te sluiten.
Lastig om zo'n groep bij elkaar te houden, het trekt de gemiddelde snelheid flink naar beneden.
Was ik blij dat we afgelopen jaar maar met dertien motoren waren en onze eigenwijze vriend er niet bij was.

En je hebt er wel druk mee. Erg veel spiegelen en twee navigaties kijken/luisteren. (Een met de route en stem instructies, de ander voor overzicht en life verkeers informatie)
 
Laatst bewerkt:
Als wij met het lekstroom topic ritjes gingen rijden met een wat grotere groep was ik meestal de achterrijder en reden de jongens met de wat minder snelle motoren en ervaring bij de voorrijder en ik ving de rest op als er een gat viel. Zo kan je elkaar nooit kwijt raken en is het voor de voorrijder wat relaxter sturen.We deelde altijd de gemaakte rit in de tomtom. Nadeel van het achterrijden is dat de uitlaat gassen van die gasten nog uren in je neus blijft zitten :/ Voorrijden vind ik ook niet erg maar dan hooguit 5 rijders anders heb ik zelf geen plezier meer in de rit.
 
Tijdens de laatste 500 Euro Challenge heeft een aantal deelnemers de GPS-tracking app gebruikt. Het zal vergelijkbaar zijn met de Life360 app denk ik zo. We reden in 2 groepen en dan is het best handig om te zien waar je reisgenoten zich bevinden. Ik vond het wel een plus om een dergelijk hulpmiddel te hebben.
 
Tijdens de laatste 500 Euro Challenge heeft een aantal deelnemers de GPS-tracking app gebruikt. Het zal vergelijkbaar zijn met de Life360 app denk ik zo. We reden in 2 groepen en dan is het best handig om te zien waar je reisgenoten zich bevinden. Ik vond het wel een plus om een dergelijk hulpmiddel te hebben.
Dat was life360 :t
 
Helemaal mee eens dat het verkeer raar gaat.
Maar op een snelweg moet je beter weten, gaten eerder kiezen en niet om 1 vrachtwagen de afrit missen. Helemaal als je 'maar' met twee bent.

Maximale wat ik als groep kan hendelen is 5/6 personen. Dit ook meerdere keren gedaan.
In september had ik voor een stuk van 40km 12 man achter mij rijden, dan kan je er donder op zeggen dat je een deel snel kwijt bent. En dat rijd voor mij ook niet meer lekker, dan ben ik alleen maar aan het spiegelen.
Absoluut. Voorrijden is niet ff zomaar doen.
Hoe groter de groep, hoe meer je moet denken voor anderen.

Ik heb groepen gehad met wel 50 motoren. Dan kun je dus niet meer bijhouden of de laatste door de bocht is, of het groene licht heeft gehaald (niet dus O-).

Op de snelweg 90. want jo jo effect.
En je moet wel erg goed denken over of, hoe en wanneer je inhaalt ja.
 
Terug
Bovenaan Onderaan