beemer fighter deeeeeeeel 3.....

f
full
 
je zou het ook nog met een hol vormige kotterkop kunnen doen, maar vond dit makkelijker aangezien er toch flenzen op moesten komen voor de aansluiting naar de kop.....en ik had geen zin om die erop te lassen.
 
Kijk, dat verklaart al wat meer. Is het schuine gedeelte van kelk gewoon recht ipv hol? Ik kan het niet goed zien op de foto. Ik hoor het graag, want als een rechte vorm van de schuine kant voldoet, ga ik jouw constructie copieeren in de draaibank. Ik heb de juiste tools niet om een holle of volle vorm te draaien, en weet niet of dit veel invloed heeft op de luchtstroom bij een turbo.
 
Kijk, dat verklaart al wat meer. Is het schuine gedeelte van kelk gewoon recht ipv hol? Ik kan het niet goed zien op de foto. Ik hoor het graag, want als een rechte vorm van de schuine kant voldoet, ga ik jouw constructie copieeren in de draaibank. Ik heb de juiste tools niet om een holle of volle vorm te draaien, en weet niet of dit veel invloed heeft op de luchtstroom bij een turbo.

die is bol. net als een gewone inlaatkelk. juist die vorm heeft veel invloed, omdat dat ervoor zorgt dat lucht makkelijker het kanaal in kan. (hoeveel dit bij turbo motoren voor invloed heeft weet ik niet, maar het is sowieso beter.)

als je een radiusfrees hebt met die vorm kan je die inspannen in de beitelhouder. zo doe ik het meestal. dan gebruik je 1 van de 4 snijkanten van de frees als bijtel.

of je slijpt een beitel in de vorm die je wil hebben. zo deed ik het vroeger. de sky is the limit! ;)

full
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie en de tips!!
Ik draai veel te weinig....

Goed uiteinde!
 
Klopt inderdaad, maar mijn werk vind het niet echt tof als ik een paar beitels sloop.... hahaha.
 
als je een radiusfrees hebt met die vorm kan je die inspannen in de beitelhouder. zo doe ik het meestal. dan gebruik je 1 van de 4 snijkanten van de frees als bijtel.

ik heb zelf ook een draai en freesbank (bescheiden),...dit zijn de betere tips, zo simpel, dat je denkt.....dat had ik zelf ook wel kunen bedenken.
 
Dat zijn heerlijke freesjes.. ook voor in de CNC, altijd byzonder fraaie finish met een R3 rondom :)
 
weer ff een paar uurtjes aan het klooien geweest met het plenum.

aluminium lassen is nog steeds niet echt m'n favoriete bezigheid........maar goed, het begint langzaam aan te komen. :P

full
 
vandaag wat dingetjes geprobeert en het lassen ging meteen beter.

de blowoff valve wordt normaal open gezet als je je gas dicht doet zodat de druk die de supercharger lever weg kan. omdat die anders vol op de gaskleppen drukt en de boel uit elkaar zou blazen.

omdat ik nu de gasklep voor de supercharger heb valt de druk weg zodra de gasklep sluit, omdat deze de luchtoevoer afsluit.
alleen heb je dan wel een 'gesloten systeem' van gasklep tot kop en mocht de motor een backfire geven bestaat er kans dat er als nog wat losgeblazen wordt.

daarom heb ik de blowoff valve op het plenum gemaakt als veiligheidsklep. met behulp van een bepaalde veerdruk kan ik ervoor zorgen dat hij dicht blijft onder de normale werkdruk, maar opent boven bv 1,5 bar.
(normaal gesproken wordt hij bedient door vacuum dat achter de gaskleppen ontstaat als je het gas dicht doet.)

verders al aan de buis begonnen van supercharger naar intercooler.

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan