Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Wij vonden de weg er naartoe, en terug, zo mooi in het felle zonlicht in helder weer. Wat een kleuren en rotsstructuren.
 
wij willen in 2018 voor het eerst naar Noorwegen ( op de Motor natuurlijk)
wat zijn praktische tips hier voor denk aan eten en overnachten etc
b.v.d
 
Toon, je gaat gewoon de lokale Hilton's af, je zoekt wat Michelinrestaurants uit en je laat een taxi je de weg wijzen ! En dan wel eerst even je huis verkopen hoor!

Dus : Hotels zijn erg duur, eten in restaurants ook en een biertje bij het eten is zo rond de 10 euro voor een halve liter. Als je je huis wilt houden, ga dan kamperen en koop wat lekkers bij de supermarkt, die is niet zo heel duur en kook zelf.

Wij kozen voor campings met hutjes, kostte ongeveer 40 euro per nacht ( camping met 2 tentjes ca 30 euro) ontbijten met koffie en muesli prut , lunch een lekkere vette hap bij de tankstations en 's avonds koken op de camping ( er is meestal wel een kookgelegenheid) en een meegenomen whisky houd je wel warm.



wij willen in 2018 voor het eerst naar Noorwegen ( op de Motor natuurlijk)
wat zijn praktische tips hier voor denk aan eten en overnachten etc
b.v.d
 
Hoe wil je gaan?
Hotel, tent, van hut naar hut?

Eten in restaurants en andere eetgelegenheden is duidelijk duurder dan in Nederland. Wij betaalden voor 2 broodjes hamburger (rendiervlees) met 2 koffie en 2 frisdrank ongeveer 60 euro.
Bij de meeste benzinepompen kan je wel een broodje hamburger o.i.d kopen. De prijzen daarvan goed te doen. En het is ook goed te eten. Niet te vergelijken met hier in Nederland. Het wordt daar ter plekke klaar gemaakt voor jou. Een soort snackbar, zeg maar.
Supermarkten zijn ook duurder maar beter betaalbaar dan restaurants.
Benzine is maar iets duurder dan in Nederland
Tol hoef je bijna nergens te betalen in tegenstelling tot auto's.
Ga je langs de fjorden (wie niet) dan sta je ook regelmatig op een pont (minimaal 1 op een dag). Kosten hiervoor zijn ook netjes. Ongeveer 6 euro per motor met berijder voor een tocht van 10-20 min. Vastzetten is daar meestal niet nodig.
Ga je met de pont door de Lysebotnfjord, dan is het verstandig om van te voren reserveren. Ons is tot 3 keer toe verteld dat het niet nodig was (gebeld naar de veerdienst) maar eenmaal bij de pont aangekomen liet de pontbaas er ons zonder reservering niet op.
 
Laatst bewerkt:
Ga je met de pont door de Lysebotnfjord, dan is het verstandig om van te voren reserveren. Ons is tot 3 keer toe verteld dat het niet nodig was (gebeld naar de veerdienst) maar eenmaal bij de pont aangekomen liet de pontbaas er ons zonder reservering niet op.

Ik zou absoluut een dagje Lysebotn + Lysevegen inplannen!
Vanwege de waarschuwingen zoals hierboven heb ik in het hotel in Stavanger de avond van te voren de tocht over de Lysebotnfjord gereserveerd. Die ochtend stond ik in de (korte) rij met mensen die dat niet hebben gedaan en ik kreeg van het personeel op de ferry het idee dat reserveren eerder uitzondering dan regel is. Wel zijn er verschillende maatschappijen actief, dus er kan onderling verschil zijn. En waarschijnlijk ook aan welke kant je opstapt.

3000689.jpg
 
Wij zouden een ander type pont hebben. Zo'n instabiel ding. Niet het type pont zoals op de foto.
Wij hadden een hotel in Jorpeland zodat we eerst nog naar de Preikestolen konden lopen en daarna nog met de motor helemaal naar het eind fjord bij Lysebotn om daar de pont van 16:00 uur te pakken. Helaas ging die pont niet door.
 
wij willen in 2018 voor het eerst naar Noorwegen ( op de Motor natuurlijk)
wat zijn praktische tips hier voor denk aan eten en overnachten etc
b.v.d

Hostels zijn betaalbaar.
Of als je met 4-5 personen gaat,dan zijn vakantiehuisjes ook interessant.
Soms zijn deze ook voor 1 nacht te huur.
 
wij willen in 2018 voor het eerst naar Noorwegen ( op de Motor natuurlijk)
wat zijn praktische tips hier voor denk aan eten en overnachten etc
b.v.d

als je gaat eten doe dat in de middag en niet in de avond
tis goedkoper (dagmenu) de Noren weten dit ook ;)
bij grote tankstations / shopping mall is vaker ook wel een (vr)eetschuur voor weinig
soms vindt hier een Thai/chinees je wil niet weten hoeveel Noren hier gaan eten (werkvolk)
 
wij willen in 2018 voor het eerst naar Noorwegen ( op de Motor natuurlijk)
wat zijn praktische tips hier voor denk aan eten en overnachten etc
b.v.d

Campings hebben bijna allemaal "hytter", van die cabines. Kost 40 euro per nacht meestal. Hotels zijn heel duur. Campingtent is natuurlijk spot goedkoop.

Eten (en zeker drinken) is vrij prijzig in Noorwegen, net als de rest.
 
Wij hebben 2016 in hotels overnacht. Trip van 10 dagen met een overnachting in Denemarken.
Overtocht naar Noorwegen via Hirthals-Kristiansand, terug Oslo-Kiel.
Gemiddelde prijs per dag, inclusief bier/brandstof/eten/drinken/overnachten, was 175 euro.
Eten deden we in de hotels, vaak buffet, soms al a carte.
Totaal aan hotels was 550 euro per persoon, en op één na (Sognefjord Guest Hotel drama puur), prima hotels.
 
@Pa.Nootje:
Ik was vorig jaar in mijn eentje in 2 weken tijd en 5000km rijden €700 kwijt aan bovengenoemde posten, inclusief veerdiensten welke meer dan 40% van mijn budget opslokten. Dit is wel gerekend vanaf Frederikshavn (DK) omdat ik de motor op een aanhanger achter de auto daar naartoe en vandaan heb gereden. Voor het retour daarheen reken ik €150. Verder alleen maar gekampeerd waaronder een aantal keren wild en een erg laag verbruik van mijn motortje.
Kamikaze heeft gekozen voor de luxe variant (weliswaar met z'n tweeën), ik voor de budget variant. Het is dus maar net hoeveel je jezelf gunt en/of er aan wilt/kunt uitgeven ;).
full
 
Laatst bewerkt:
in 2 weken 100€ aan voeding :?
vertel
Voor het ontbijt neem ik mee van huis 2 keer muesli-notenbrood mee en twee pakken chocomel, doe ik 10 ontbijtjes mee. Als ik in de buurt van een IKEA kom eet ik daar warm. Heb verder nog een stuk of 5 instantmaaltijden mee die hooguit €2/st hebben gekost. En verder koop ik in de Noorse buurtsupers Italiaanse en Aziatische diepvriesmaaltijden van €6/st. Tussendoor nog super geconsenteerd limonadesiroop van thuis en een candy bar en dan ben ik alles bij elkaar zo'n €100 kwijt. Het is niet luxe allemaal maar wel kamperen met een grote K. :]
 
Voor het ontbijt neem ik mee van huis 2 keer muesli-notenbrood mee en twee pakken chocomel, doe ik 10 ontbijtjes mee. Als ik in de buurt van een IKEA kom eet ik daar warm. Heb verder nog een stuk of 5 instantmaaltijden mee die hooguit €2/st hebben gekost. En verder koop ik in de Noorse buurtsupers Italiaanse en Aziatische diepvriesmaaltijden van €6/st. Tussendoor nog super geconsenteerd limonadesiroop van thuis en een candy bar en dan ben ik alles bij elkaar zo'n €100 kwijt. Het is niet luxe allemaal maar wel kamperen met een grote K. :]

:?
nu weet ik ook weer waarom ik niet meer kampeer :+
dat met Ikea deed ik ook
van dat instant food kan ik niet kakken :N
 
6000 kilometer rijden op 65 liter benzine? Knap zuuneg.... :t

Ik zal mijn kosten maar niet plaatsen als de vakantie van Kamikaze al luxe genoemd wordt. Ik mocht overal de hoofdprijs betalen omdat ik in mijn eentje in een hotelkamer sliep. Kamperen met een grote K hoeft van mij niet, blij dat ik van de grote C af ben en weer met de motor kan gaan. :} Maar ik heb per jaar (afgezien van zon- en feestdagen) ook maar 12 dagen vrij, dat zal bij de meesten anders zijn.
 
Wil wel even toevoegen dat we inderdaad met minimaal 2 personen op een kamer lagen.
Soms met drie. Reisgezelschap was 6 personen.

En inderdaad, het is ieder zijn keuze om te reizen zoals het kan of gewenst is.
Van mij mocht het wel wat spartaanser, maar mijn medereisgenoten hadden daar niet zo'n trek in.

Nadeel van hotels is dat je reis al geheel vast ligt.
Voordeel is dat het makkelijk reizen is.

Maar Noorwegen is het mij allemaal wel waard !
 
6000 kilometer rijden op 65 liter benzine? Knap zuuneg.... :t
Ja, ik was iets te optimistisch met de kilometers. Het waren er 5000 ipv 6000km en het daarbij 80 liter verstookt, blijft "zuuneg". Ben uitgegaan van €1,43 gemiddeld. De olieprijs was afgelopen zomer behoorlijk laag. :}
 
Nadeel van hotels is dat je reis al geheel vast ligt.
Voordeel is dat het makkelijk reizen is.

Ik heb in augustus alleen het eerste hotel geboekt, de rest via diverse apps of gewoon binnenstappen.

Noorwegen is de meerkosten zeker waard, een prachtig motorland! Voor komend zomer zoek ik iets anders, maar ijs en weder dienende ga ik nog wel eens keer terug en zal me dan nog iets meer concentreren (lees: daar langer verblijven) op de westkust.
 
Vandaag gestart met het plannen van mijn routes naar Noorwegen. Effe kort Zijn vier motorrijders twee maal koppel man vrouw komen uit het Brusselse en gaan voor drie weken naar Noorwegen. Onze vorige reis was Roemenië.
Wij willen zo min mogelijk overzet of veer gebruiken en ook geen Off road. Mijn eerste dagen plan ik om tot de top van Denemarken en daar de boot naar Christiansand. Vandaar zigzaggend naar boven. Wij zouden wel willen ter hoogte van Trondheim enkele dagen een vaste stek opzoeken om van daaruit enkele ritten te doen. Ik denk zeven dagen nodig te hebben om tot daar te rijden en dan vier tot vijf dagen ter plekke. Weet iemand in die streek een goed overnachtingsplaats eventueel hoger kan ook nog? Of andere mogelijkheden.
Ik plan mijn routes op Myrouteapp op de kaart van Michelin.
 
Bartho, er staat al erg veel op dit forum. Lees bijvoorbeeld mijn blog (van onder naar boven lezen) voor een globale indruk. Mijn tip: neem onderweg naar het noorden telkens 1, 2 of 3 dagen voor routes in de omgeving en rijd niet na één overnachting verder. Afzakken naar het zuiden kun je dan vervolgens weer was sneller doen. Omgeving Trondheim vond ik niet bijzonder.

In ruil wil ik graag een linkje naar een reisverslag Roemenië ;-)
 
Vandaag gestart met het plannen van mijn routes naar Noorwegen. Effe kort Zijn vier motorrijders twee maal koppel man vrouw komen uit het Brusselse en gaan voor drie weken naar Noorwegen. Onze vorige reis was Roemenië.
Wij willen zo min mogelijk overzet of veer gebruiken en ook geen Off road. Mijn eerste dagen plan ik om tot de top van Denemarken en daar de boot naar Christiansand. Vandaar zigzaggend naar boven. Wij zouden wel willen ter hoogte van Trondheim enkele dagen een vaste stek opzoeken om van daaruit enkele ritten te doen. Ik denk zeven dagen nodig te hebben om tot daar te rijden en dan vier tot vijf dagen ter plekke. Weet iemand in die streek een goed overnachtingsplaats eventueel hoger kan ook nog? Of andere mogelijkheden.
Ik plan mijn routes op Myrouteapp op de kaart van Michelin.

Bartho,

- Ik gok dat je in Hirtshals op de ferry wilt. Ik raad je aan die ferry vooraf te boeken.
- Zo min mogelijk ferries gaat niet werken in Noorwegen als je de mooie stukken wilt bereiden, ze hebben er echt enorm veel.
- Alle campings (en het zijn er veel) hebben hyttes, cabines die warm zijn en goedkoop zijn (ca. 40eur/nacht voor 2/4 man)

In mijn handtekening staat een filmpje van o.a. wat jij wilt gaan doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan