Sleutel bijeenkomsten?

vince62

Rookie
30 dec 2017
6
1
HOi,

Ik heb sinds begin vorig jaar mijn rijbewijs en merk dat het onderhoud best snel in de kosten kan lopen met een motor. Nu heb ik al een keer mijn caberateurs moeten laten reinigen, en 2 kleine beurten moeten laten doen, banden vervangen en weer uitlijnen, etc. al met al ben ik voor de reparaties al meer kwijt geweest dan de kosten voor mijn motor zelf (FZR 600R) wat ouder type dus.

Mijn vraag is of er Motor forum Leden zijn die vaak zelf sleutelen, het leuk vinden en ruimte hebben om dit te doen? Of dat er bijeenkomsten worden georganiseerd om samen te klussen, ik wil er graag meer zelf over leren. Met mijn oude fiets zou je prima e.e.a. aan reparaties zelf moeten kunnen doen, maar je moet wel een begin punt hebben. Dat doe ik het liefst met ervaren sleutelaars, die weten wat ze doen.

Eventueel ben ik ook bereid om een werkplaats te huren, met gereedschap. Het maakt me daarbij niet uit of iemand ook zelf wat kleine reparaties aan zijn eigen motor wil doen, daar leer ik tenslotte ook weer van.
 
Tja wat heb je zelf voor een ervaring met techniek
En wat heb je aan gereedschap
werkplaats etc....
Een hoop tijd bij het sleutelen aan motoren gaat al zitten in het bereikbaar maken van de dingen die je wilt vervangen, dat zijn uren die een werkplaats wel moet rekenen, maar niets toevoegen aan de service zelf...
Soms kun je al zelf al het kuipwerk verwijderen en een kale motor naar de motorzaak brengen.
Dan gereedschap...wat wil je zelf gaan doen, heb je geen ervaring dan is een of meerdere momentsleutels onmisbaar, en alleen daar mee kun je nog niets...
koopje een kist of koffer, dan zit er voor de helft spul in dat je nooit gaat gebruiken...
Er zijn maar weinig MF-ers die een carburateur HF kunnen reinigen, en waarschijnlijk zal je volgende motor injectie zijn, dus wat ga je aanschaffen....
Allemaal vragen die nog beantwoord moeten worden ( voor je zelf) om een helder beeld te krijgen wat je uiteindelijk zelf wilt gaan doen...

Kijk eens in het techniek topic hoeveel sleutelaars niet ergens aan beginnen om er achter te komen dat ze halverwege niet het juiste gereedschap hebben, en dan vastlopen of de boel slopen...

Bezint eer gij begint, je kunt ook een MF-er zoeken die bereid is reparatie's of service voor je te doen...

Enuh... wat bedoel je met uitlijnen ?
 
Klinkt allemaal weer lekker dramatisch.
De carburateurs reinigen is zelden nodig wanneer je een fatsoenlijke benzine erin gooit en een brandstoffileter gebruikt en uiteraard de motor gebruikt en niet als hebbedingetje in de garage zet.
Een kleine beurt is niets meer dan de vloeistoffen verversen was alleen bij de rem- en koppelingsvloeistof wat lastig kan zijn (ontluchten).
Banden uitlijnen is niet van toepassing, bij motoren met een achtervork moet je alleen de kettingspanner op het juiste streepje aan beide kanten gelijk hebben zodat het achterwiel er recht in zit, voor valt er niets aan te stellen (alleen opletten op de draairichting).
Bij sommige clubs houden we wel van dei dagen in clubverband, bij ons in de VFR club hebben we 3 sleuteldagen per jaar dus kijk eens bij de FZR club misschien zoiets is. Dan heb je meteen de meest relevante kennis in huis.
 
banden vervangen en weer uitlijnen,

Als jij betaald hebt voor het uitlijnen van je wielen bij een motorfiets....dan gaat er iets mis :X






Enuh... wat bedoel je met uitlijnen ?

:^ dat dus






Klinkt allemaal weer lekker dramatisch.
De carburateurs reinigen is zelden nodig wanneer je een fatsoenlijke benzine erin gooit en een brandstoffileter gebruikt en uiteraard de motor gebruikt en niet als hebbedingetje in de garage zet.
Een kleine beurt is niets meer dan de vloeistoffen verversen was alleen bij de rem- en koppelingsvloeistof wat lastig kan zijn (ontluchten).
Banden uitlijnen is niet van toepassing, bij motoren met een achtervork moet je alleen de kettingspanner op het juiste streepje aan beide kanten gelijk hebben zodat het achterwiel er recht in zit, voor valt er niets aan te stellen (alleen opletten op de draairichting).

Hoeveel motoren zonder achtervork ken jij :? :P

Je ketting spannen op de streepjes van de achterbrug is al een amateur advies trouwens.

Voor de rest is sleutelen niet willekeurig alleen hier en daar wat aandraaien of losdraaien. Je moet ook weten/ kunnen inschatten wat de gevolgen zijn als je iets doet. Sommige mensen zullen gewoon nooit lekker kunnen sleutelen, hoeveel les ze ook zouden krijgen.
Je kan dus niet zeggen 'lekker dramatisch' en sleuteladvies kan je zeker niet vanuit je eigen perspectief geven.
 
Laatst bewerkt:
Hoi hierbij mijn reactie:
@k@w@:
...wat wil je zelf gaan doen, heb je geen ervaring dan is een of meerdere momentsleutels onmisbaar, en alleen daar mee kun je nog niets...

In principe zoveel mogelijk: denk aan diverse pakkingen goed vervangen, wielen verwisselen (heb reserve wielen vandaar dacht ik aan uitlijnen) kost bij mijn vaste garage nu 40e per wiel montagekosten. Kleppen stellen, licht, eigenlijk alles wat je als goede sleutelaar binnen 1 a 2 dagen zou moeten kunnen doen. Gereedschap kopen is geen probleem, kan ook een tijdelijke werkplaats huren waar je al diversen materialen hebt liggen.

@k@w@ hoor het graag als er mensen willen sleutelen? Hoeft niet gelijk op korte termijn maar een aantal keer per jaar zou al mooi zijn. Wil ook in de toekomst wat meer motor reizen maken, dan is het ook handig om wat meer er vanaf te weten, je kan in Verweggistan niet altijd naar de garage. @ Meanblue, helemaal mee eens iedereen leert op zijn eigen tempo en de ziet het en kan het meteen en een ander heeft veel meer tijd nodig om iets te Leren. Ik zit daar zelf tussen schat ik in. Maar teveel mensen beseffen zich dat niet en beginnen hun verhaal zonder daarmee rekening te houden of kunnen zich niet voorstellen dat een ander bepaalde basiskennis ontbeert. Van de zomer een KNMV gelieerde cursus gevolgd mbt sleutelen, die man was van 6 uur , 4,5 uur aan het praten, liet ons weinig zelf doen. Toen ik naar huis reed aan het einde vd dag was ik driekwart alweer vergeten...
 
Er zijn ook andere sleutelcursus aanbieders waarbij je de basis dingen leert of als je dat al kan zijn er ook meer geavanceerde sleutelcursussen. De prijzen kunnen per aanbieder enigszins verschillen maar het ligt eraan in welke omgeving je zit uiteraard

In ieder geval zit je dan in een gecontroleerde omgeving waarbij je direct vragen kunt stellen terwijl je zelf bezig bent met het sleutelen na een uitleg
 
Laatst bewerkt:
Klinkt allemaal weer lekker dramatisch.
De carburateurs reinigen is zelden nodig wanneer je een fatsoenlijke benzine erin gooit en een brandstoffileter gebruikt en uiteraard de motor gebruikt en niet als hebbedingetje in de garage zet.
Een kleine beurt is niets meer dan de vloeistoffen verversen was alleen bij de rem- en koppelingsvloeistof wat lastig kan zijn (ontluchten).
Banden uitlijnen is niet van toepassing, bij motoren met een achtervork moet je alleen de kettingspanner op het juiste streepje aan beide kanten gelijk hebben zodat het achterwiel er recht in zit, voor valt er niets aan te stellen (alleen opletten op de draairichting).
Bij sommige clubs houden we wel van dei dagen in clubverband, bij ons in de VFR club hebben we 3 sleuteldagen per jaar dus kijk eens bij de FZR club misschien zoiets is. Dan heb je meteen de meest relevante kennis in huis.

kijk hier ga je al dubbel de fout in...niet zo dramatisch???
de streepjes op de achterbrug staan zelden correct, en zet je poten maar eens verkeerd vast in je kroonplaat/t-stuk, moet je eens kijken wat er allemaal fout kan gaan...

En kijk even in topic techniek...
Imbus voorvork dolgedraaid
bout voor stroom carburateur
bougies losmaken...
gewoon 3 voorbeelden wat voor een profi(achtige) geen problemen oplevert
 
Laatst bewerkt:
Hoi hierbij mijn reactie:
@k@w@:
...wat wil je zelf gaan doen, heb je geen ervaring dan is een of meerdere momentsleutels onmisbaar, en alleen daar mee kun je nog niets...

In principe zoveel mogelijk: denk aan diverse pakkingen goed vervangen, wielen verwisselen (heb reserve wielen vandaar dacht ik aan uitlijnen) kost bij mijn vaste garage nu 40e per wiel montagekosten. Kleppen stellen, licht, eigenlijk alles wat je als goede sleutelaar binnen 1 a 2 dagen zou moeten kunnen doen. Gereedschap kopen is geen probleem, kan ook een tijdelijke werkplaats huren waar je al diversen materialen hebt liggen.

@k@w@ hoor het graag als er mensen willen sleutelen? Hoeft niet gelijk op korte termijn maar een aantal keer per jaar zou al mooi zijn. Wil ook in de toekomst wat meer motor reizen maken, dan is het ook handig om wat meer er vanaf te weten, je kan in Verweggistan niet altijd naar de garage. @ Meanblue, helemaal mee eens iedereen leert op zijn eigen tempo en de ziet het en kan het meteen en een ander heeft veel meer tijd nodig om iets te Leren. Ik zit daar zelf tussen schat ik in. Maar teveel mensen beseffen zich dat niet en beginnen hun verhaal zonder daarmee rekening te houden of kunnen zich niet voorstellen dat een ander bepaalde basiskennis ontbeert. Van de zomer een KNMV gelieerde cursus gevolgd mbt sleutelen, die man was van 6 uur , 4,5 uur aan het praten, liet ons weinig zelf doen. Toen ik naar huis reed aan het einde vd dag was ik driekwart alweer vergeten...

Leuk idee, onder begeleiding van een prof zou mooi zijn.
En liefst in de buurt van Amersfoort. :Y
 
kijk hier ga je al dubbel de fout in...niet zo dramatisch???
de streepjes op de achterbrug staan zelden correct, en zet je poten maar eens verkeerd vast in je kroonplaat/t-stuk, moet je eens kijken wat er allemaal fout kan gaan...

En kijk even in topic techniek...
Imbus voorvork dolgedraaid
bout voor stroom carburateur
bougies losmaken...
gewoon 3 voorbeelden wat voor een profi(achtige) geen problemen oplevert
Techniek kijk al jaren niet meer, allemaal drama en wedstrijdje ver pissen.
De streepjes van de kettingspanner zijn misschien inderdaad niet correct maar wat ik bedoel is dat er overl veel zaken wordt gedaan alsof het hogere wetenschap is.
Ik neem aan dat we het over onderhoud hebben en geen complete revisies en in dat geval wordt overal wel erg dramatisch gedaan.
De meeste dingen van klein onderhoud zijn met een kleine beetje inzicht een linker en een rechterhand en wat gezond boerenverstand prima zelf te doen.
Ontluchten van de remmen kan soms wat problemen opleveren maar dan komt het gezond verstand weer om de hoek kijken en dan moet je ook zo verstandig zijn dat je soms wat aan een expert overlaat.
Nou is het ook wel zo dat in veel gevallen een expert ver te zoeken is maar laten we eerlijk zijn en bekennen dat we het er met ons allen ook zelf naar gemaakt hebben.
Alles is te duur en we zoeken het hele internet af naar het goedkoopste onderdeeltje die vaak bij de dealer om de hoek uiteindelijk goedkoper is door gebrek aan verzendkosten.
We klagen over de super showrooms van dealers maar die hebben ze gebouwd omdat we wegblijven bij die oude gamme garage. We kloppen voor de meest lullige onderdeeltjes aan op een forum waar we het kunnen kopen... bij de dealer om de hoek!!!
Als de dealer geen onderdelen verkoopt moet de winst ergens anders vandaag komen maar dat maakt het onderhoud te duur dus wordt er bezuinigd op personeel en dan blijkt het werk niet goed genoeg.
Een vicieuze cirkel dus.
Ik koop veel dingen wel online maar dan meestal wel bij een fysieke winkel maar wat de dealer om de hoek heeft haal ik gewoon daar op, de andere dingen zijn uiteindelijk goedkoper om even op te laten sturen.
Onderhoud doe ik wel zelf maar dat is weer een combinatie van ervaring met de gevolgen van de bezuiniging op personeel en omdat het ook wel een beetje mijn hobby is.
Wil je ook zelf onderhoud doen dan begin simpel, ik ben vroeger als kind begonnen met de band te plakken van de fiets want dat was iets wat je vader vroeger 1 keer voordeed en daarna was het je eigen taak.
Uiteindelijk kom je vanzelf wel een keer op een punt dat je je afvraagt waar je aan begonnen bent en daar leer je ok weer van.
Ohja, soms is het ook een kwestie van gezond verstand om te accepteren dat je geen sleutelaar bent.
 
Techniek kijk al jaren niet meer, allemaal drama en wedstrijdje ver pissen.
De streepjes van de kettingspanner zijn misschien inderdaad niet correct maar wat ik bedoel is dat er overl veel zaken wordt gedaan alsof het hogere wetenschap is.
Ik neem aan dat we het over onderhoud hebben en geen complete revisies en in dat geval wordt overal wel erg dramatisch gedaan.
De meeste dingen van klein onderhoud zijn met een kleine beetje inzicht een linker en een rechterhand en wat gezond boerenverstand prima zelf te doen.
Ontluchten van de remmen kan soms wat problemen opleveren maar dan komt het gezond verstand weer om de hoek kijken en dan moet je ook zo verstandig zijn dat je soms wat aan een expert overlaat.
Nou is het ook wel zo dat in veel gevallen een expert ver te zoeken is maar laten we eerlijk zijn en bekennen dat we het er met ons allen ook zelf naar gemaakt hebben.
Alles is te duur en we zoeken het hele internet af naar het goedkoopste onderdeeltje die vaak bij de dealer om de hoek uiteindelijk goedkoper is door gebrek aan verzendkosten.
We klagen over de super showrooms van dealers maar die hebben ze gebouwd omdat we wegblijven bij die oude gamme garage. We kloppen voor de meest lullige onderdeeltjes aan op een forum waar we het kunnen kopen... bij de dealer om de hoek!!!
Als de dealer geen onderdelen verkoopt moet de winst ergens anders vandaag komen maar dat maakt het onderhoud te duur dus wordt er bezuinigd op personeel en dan blijkt het werk niet goed genoeg.
Een vicieuze cirkel dus.
Ik koop veel dingen wel online maar dan meestal wel bij een fysieke winkel maar wat de dealer om de hoek heeft haal ik gewoon daar op, de andere dingen zijn uiteindelijk goedkoper om even op te laten sturen.
Onderhoud doe ik wel zelf maar dat is weer een combinatie van ervaring met de gevolgen van de bezuiniging op personeel en omdat het ook wel een beetje mijn hobby is.
Wil je ook zelf onderhoud doen dan begin simpel, ik ben vroeger als kind begonnen met de band te plakken van de fiets want dat was iets wat je vader vroeger 1 keer voordeed en daarna was het je eigen taak.
Uiteindelijk kom je vanzelf wel een keer op een punt dat je je afvraagt waar je aan begonnen bent en daar leer je ok weer van.
Ohja, soms is het ook een kwestie van gezond verstand om te accepteren dat je geen sleutelaar bent.

Mooi betoog, maar helemaal vanuit je eigen referentiekader.

Er zijn mensen die weten op hun 40ste nog niet of ze links of rechtsom moeten draaien als ze iets los willen maken.

Voor dat soort mensen geld bovenstaande gewoon niet, die ga je niet hun remmen laten ontluchten !
 
Mooi betoog, maar helemaal vanuit je eigen referentiekader.

Er zijn mensen die weten op hun 40ste nog niet of ze links of rechtsom moeten draaien als ze iets los willen maken.

Voor dat soort mensen geld bovenstaande gewoon niet, die ga je niet hun remmen laten ontluchten !
Vandaar die laatste zin ;) En voor de mensen er tussenin staat het gevalletje remmen ontluchten ook in het betoog.
Als we weer eens wat in huis verbouwen zijn er ook bepaalde zaken die ik aan de expert overlaat, stucen omdat ik daar geen geduld voor heb en leidingwerk voor als de menselijkheid om de hoek komt kijken. Dan heb ik toch graag garantie als het gaat lekken :X
Dat is ook de reden dat ik sommige sleutelklusjes niet voor een ander doe. Een foutje bij kleppen stellen kan een duur geintje zijn en vriendschappen slopen.
 
Ik zou gewoon zelf lekker gaan rommelen. Eerst wat basisgereedschap scoren, WPH downloaden, plaatjes kijken en Googelen in je eigen tempo. Per klusje kijk je of je het gereedschap al heb of welke je nog moet aanschaffen of kan fabriceren, jatten oid. En dan rustig en geordend aan het werk gaan evt. YouTube filmpjes erbij. Gaandeweg als je al het gereedschap heb kan je kijken voor betere en tegen die tijd ben je inmiddels lekker bezig.

Maar goed, iedereen leert op zijn manier maar dit lijkt mij het simpelst.

Mijn FZR'etje wordt steeds meer waard als ik er weer eens een goedkoop tweedehands onderdeel opzet. :-D

Bedoel je met uitlijnen, balanceren toevallig?
 
Laatst bewerkt:
HOi,

Ik heb sinds begin vorig jaar mijn rijbewijs en merk dat het onderhoud best snel in de kosten kan lopen met een motor. Nu heb ik al een keer mijn caberateurs moeten laten reinigen, en 2 kleine beurten moeten laten doen, banden vervangen en weer uitlijnen, etc. al met al ben ik voor de reparaties al meer kwijt geweest dan de kosten voor mijn motor zelf (FZR 600R) wat ouder type dus.

Hoi vince62 , ik neem aan dat je 55 jr bent geboren in 1962 ? Je maakt wel de fout om je onderhoudskosten af te gaan zetten tegen de dagwaarde van je motor! Zulke (on) kosten horen er nu eenmaal bij.

Je moet eigenlijk alleen zelf gaan sleutelen als je het ook leuk vind om het te doen?Dat je zo de onkosten enigszins kunt verlagen is misschien zo ? Mijn ervaring is anders je gaat namelijk veel vaker iets vervangen :P :+

Koop eerst een Service manual van je motor ,dat zal je op weg helpen in je sleutel carrière. bekijk ook veel youtube films maar blijf hierbij wel zelf je hersens gebruiken. ;)

FZR 600R brake pad - YouTube

Mijn vraag is of er Motor forum Leden zijn die vaak zelf sleutelen, het leuk vinden en ruimte hebben om dit te doen? Of dat er bijeenkomsten worden georganiseerd om samen te klussen, ik wil er graag meer zelf over leren. Met mijn oude fiets zou je prima e.e.a. aan reparaties zelf moeten kunnen doen, maar je moet wel een begin punt hebben. Dat doe ik het liefst met ervaren sleutelaars, die weten wat ze doen.

Eventueel ben ik ook bereid om een werkplaats te huren, met gereedschap. Het maakt me daarbij niet uit of iemand ook zelf wat kleine reparaties aan zijn eigen motor wil doen, daar leer ik tenslotte ook weer van.

Succes :W
 
Ik weet 't nog niet zo......?
Sommige lieden denken dat ze met effe meelopen bij een klus ook zelf wel aan de gang kunnen :?

Meeste monteurs doen eerst opleiding en dan na praktijkervaring wordt het ECHT sleutelen.
Zelf (geen monteurs-opleiding) begon al op mijn 12e aan brommertjes te sleutelen. (toen veel stuk gemaakt door te weinig kennis en verkeerd gereedschap) Na zoveel jaar, met vallen en opstaan, kan ik nu veel klussen zelf wel aan.

Daarom denk ik, is de vraag van iemand die net begint met motor-techniek en morgen al alles zelf wil doen iets over de top!! :P
 
Ik zou gewoon zelf lekker gaan rommelen. Eerst wat basisgereedschap scoren, WPH downloaden, plaatjes kijken en Googelen in je eigen tempo. Per klusje kijk je of je het gereedschap al heb of welke je nog moet aanschaffen of kan fabriceren, jatten oid. En dan rustig en geordend aan het werk gaan evt. YouTube filmpjes erbij. Gaandeweg als je al het gereedschap heb kan je kijken voor betere en tegen die tijd ben je inmiddels lekker bezig.

Maar goed, iedereen leert op zijn manier maar dit lijkt mij het simpelst.

zo heb ik het ook geleerd.
de eerste cilinderkop revisie van me auto dee ik gewoon op straat met een werkplaatshandboek.
als je de instructies volgt kan er weinig fout gaan.
je kan op youtube ook hele mooie how to filmpje kijken waar stap voor stap alles word uitgelecht .
 
Het is vaak ook een kwestie van willen en willen weten. En als je het eerst wil weten zijn er spoortjes genoeg om daar achter te komen. Meeste zijn al genoemd, WPH van jouw motor, Youtube ,je gereedschap voor elkaar hebben en een beetje om je motor heen kunnen in een sleutelruimte. Dan ben je al 50% op weg. Als je dan ook nog eens nauwkeurig werkt, bv alles van links naar rechts zoals het er af komt kun je bijna niet missen. Los maken met beleid en vast met een momentsleutel, zeker in het begin. Je zal de eerste niet zijn die zijn M6 boutjes in de diverse deksels veel te vast aandraait. 10Nm is niet zo veel, zeker niet met een lange inbus sleutel.
Bovenstaande adviezen scheelt je ook weer om iedere keer op pad te moeten om je kennis te verruimen of om te gaan sleutelen.
En als je de ruimte niet hebt wordt het wel een stuk moeilijker.
 
Erik van Lent motorkeuringen

Ik denk dat je gewoon dit zoekt. Ik heb daar al de motorblok cursus gevolgd en ga daar binnenkort de groot onderhoud volgen. Zo'n cursus is echt goed voor de beginner klussers. Onder goede begeleiding met max vier mensen aan een motor sleutelen. Gewoon een gezellige informatieve dag voor jezelf :)
 
Het kan allemaal intimiderend lijken in het begin maar als je met de kleinere werkzaamheden begint en een werkplaatshandboek van je motor haalt zul je zien dat het te doen is. Je zal ook gereedschap per job moeten aanschaffen. Gebruik motortype specifieke (sub)forums, google en youtube als support en dan kom je al heel ver. Als het echt niet lukt kan je in ieder geval het onderdeel apart naar een garage brengen en dat scheelt enorm in de kosten, aangezien zij dan niet je fiets uit elkaar hoeven te halen.
 
Laatst bewerkt:
Erik van Lent motorkeuringen

Ik denk dat je gewoon dit zoekt. Ik heb daar al de motorblok cursus gevolgd en ga daar binnenkort de groot onderhoud volgen. Zo'n cursus is echt goed voor de beginner klussers. Onder goede begeleiding met max vier mensen aan een motor sleutelen. Gewoon een gezellige informatieve dag voor jezelf :)

Dat kan ik ook zeker aanraden! Ik heb net afgelopen najaar de beginnerscursus gevolgd en ga mij binnenkort inschrijven voor de cursus groot onderhoud.
Net als TS lijkt het mij ook leuk om meer zelf te gaan doen. Afgelopen jaar verhuis naar een huis met garage, dus nu heb ik er de ruimte voor. Eerst beginnen met eenvoudige klusjes en later wat meer ingewikkelde projecten oppakken.
 
Gewoon beginnen.mijn eerste eufel ooit was een gebroken koppelingskabel op mijn brik toen ik 18 was. in plaats van dat ding naar een zaak te brengen, zelfs maar eens gekeken of t lukte...


uiteindelijk doe ik nu alles. Tot (enkele jaren geleden) een versnellingsbak revisie aan toe.
 
zo heb ik het ook geleerd.
de eerste cilinderkop revisie van me auto dee ik gewoon op straat met een werkplaatshandboek.
als je de instructies volgt kan er weinig fout gaan.
je kan op youtube ook hele mooie how to filmpje kijken waar stap voor stap alles word uitgelecht .

Ook al zo'n voorbeeld ...wat versta je onder een revisie?

Klepgeleiders er uit persen nieuwe er in?
klepzittingen vernieuwen ?
nieuwe kleppen?
inslijpen...

of even met een kwastje motorreiniger er over heen?

ik zou een echte revisie niet op straat kunnen doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan