Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in het vervolg op?

Lexo

MF'er
1 nov 2017
120
14
Nijmegen
Ik heb een vastzittende bougie in mijn speed triple 955i.
De linker wil er niet uit, ziet er verroest uit. Omdat ie zo diep in de kop zit kan ik er ook slecht bij.

Ik heb al wd40 geprobeerd, kruipolie, flinke tikken met een kleinere maat dop op het metalen gedeelte van de bougie en eerst stukje vaster draaien.
Het ding geeft geen krimp.


Iemand nog tips? Volgende optie lijkt me alles terug bouwen en de motor warm laten draaien en nog eens proberen.
 
WPHB gaat er van uit dat je trouw elke 10.000km je bougies vervangt en dan is die bougie nog niet vast gerot zoals bij de TS .

In dit geval is goed passend gereedschap en kracht de oplossing zoals dat al is aangekaart
Snap alleen niet waarom er zoveel geschreven word over iets wat er niets mee te maken heeft door janenalleman met daarbij een hoop onzin

Blijf bij de vraag van de TS en een oplossing daarvoor
 
En dat terwijl het WPHB zegt er niks op te doen, ook in de link, door iemand geplaatst, van NGK wordt vermeld er niks op te smeren.

En dat is ook waar Zot op doelt, neem ik aan.


zolang ik geen antwoord krijg op

Wanneer daar iets op zou moeten, zouden fabrikanten dat voorschrijven. Kan iemand 1 fabrikant noemen die dat doet? Mag ook van het spul dat erop zou moeten zijn.

anders dan er mag niets op van fabrikant x, zeg ik dat ik het niet beter weet dan die fabrikant. Natuurlijk zijn er mensen die dat wel weten, maar ik niet, zeker niet wanneer je bedenkt dat die bougie een paar duizend volt weg moet werken via dat schroefdraad.
 
Ach je begint altijd met goed en goed passend gereedschap.
Als TS direct al aangeeft dat hij dat allemaal al heeft dan heeft verder reageren weinig zin meer.
Toch fijn dat de bougie eruit is :W
 
Natuurlijk zijn er mensen die dat wel weten, maar ik niet, zeker niet wanneer je bedenkt dat die bougie een paar duizend volt weg moet werken via dat schroefdraad.
De spanning is niet interessant, die wordt ook niet "weggewerkt". Voor een eventuele overgangsweerstand is belangrijk hoeveel stroom er loopt en dat is peanuts. Los daarvan, het door Ritzen genoemde grafiet is geleidend. En zelfs al was het een isolator, dan nog merk je daar niets van.

Ik durf wel te stellen dat zelfs als je de schroefdraad van een bougie met een isolator insmeert en dan de weerstand tussen bougiehuis en cilinderkop meet, dat deze niet anders is dan met een schone bougie.
 
De spanning is niet interessant, die wordt ook niet "weggewerkt". Voor een eventuele overgangsweerstand is belangrijk hoeveel stroom er loopt en dat is peanuts.
spannings verschillen zijn heel interessant en die wil je zo laag mogelijk houden ivm allelei corrosie gekut enzo. Niet mijn vakgebied en ik hoop dat er hier ienmand is die daar meer over kan zeggen.
Los daarvan, het door Ritzen genoemde grafiet is geleidend. En zelfs al was het een isolator, dan nog merk je daar niets van.
Elektronicaweerstanden (grafietweerstand); koolstof is weliswaar een goede stroomgeleider, maar een dun laagje kan als weerstand dienen. Wel neemt de weerstand met toenemende temperatuur toe. (Hoe krachtiger de stroom, hoe hoger de temperatuur, en hoe hoger de weerstand.) Grafiet heeft daarbij als voordeel dat het temperatuurverhoging goed doorstaat. (van Koolstof - Wikipedia)
Ik durf wel te stellen dat zelfs als je de schroefdraad van een bougie met een isolator insmeert en dan de weerstand tussen bougiehuis en cilinderkop meet, dat deze niet anders is dan met een schone bougie.

Ja, duh. Maar wat is het spanningsverschil? Ik weet het niet.
 
spannings verschillen zijn heel interessant en die wil je zo laag mogelijk houden ivm allelei corrosie gekut enzo. Niet mijn vakgebied en ik hoop dat er hier ienmand is die daar meer over kan zeggen.Elektronicaweerstanden (grafietweerstand); koolstof is weliswaar een goede stroomgeleider, maar een dun laagje kan als weerstand dienen. Wel neemt de weerstand met toenemende temperatuur toe. (Hoe krachtiger de stroom, hoe hoger de temperatuur, en hoe hoger de weerstand.) Grafiet heeft daarbij als voordeel dat het temperatuurverhoging goed doorstaat. (van https://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstof)Ja, duh. Maar wat is het spanningsverschil? Ik weet het niet.

Maar aan de secundaire kant van de bobine heb je over het algemeen alleen maar een hoge spanning en een heel laag ampèrage.
 
Maar aan de secundaire kant van de bobine heb je over het algemeen alleen maar een hoge spanning en een heel laag ampèrage.
ja, blijft staan, hoe hoger de temp, hoe hoger de weerstand zoals ik het lees

Verder ken ik de temperatuur geleiding van grafiet ook niet, maar ook daar zit een addertje ergens verstopt bij bougies.
 
Laatst bewerkt:
@Zot:
Altijd lollig als werktuigbouwers zich met electric gaan bezighouden en dan wat algemene electriciteitsprincipes verkeerd gaan toepassen. Klok en klepel.

Maak je over die overgangsweerstand in de schroefdraad niet druk. Dat is nihil/verwaarloosbaar. Zelfs als zou je er totaal niet geleidende pasta tussen smeren. Daar waar de schoefdraden elkaar raken wordt evt. oxudatie wel weggepoetst. Bovendien heeft hoge spanning maar weinig te lijden van serie weerstand.
 
Er is ook nog zoiets als een doorslagspanning. Als de spanning hoog genoeg is slaat de spanning door naar de kop. De spanning slaat ook door op de electrode en die heeft een afstand van zo'n 0,65mm.
 
Er is ook nog zoiets als een doorslagspanning. Als de spanning hoog genoeg is slaat de spanning door naar de kop. De spanning slaat ook door op de electrode en die heeft een afstand van zo'n 0,65mm.
in barre omstandigheden. Bij atmosferische omstandigheden is een veel grotere afstand mogelijk.

Maar wat bedoel je ermee te zeggen?
 
Er is ook nog zoiets als een doorslagspanning. Als de spanning hoog genoeg is slaat de spanning door naar de kop. De spanning slaat ook door op de electrode en die heeft een afstand van zo'n 0,65mm.
Yep.

Dat maakt dat een licht vervuild contactoppervlak funest is bij een lage spanning. Een hoge spanning "brandt" er juist wel doorheen. Denk aan aan slecht vastgezette accupool. NO way dat je dat weg" brandt bij een spanning van 12V. (ook al werkt je startmotor bij een auto op 600 Ampere). Had je 220 V gehad: geen probleem.

En ook bij de bougieschoefdraad, brandt die spanning er als het ware gewoon doorheen.

Wat funest is bij een hoge spanning zijn parasitaire geleidingswegen. Dat krijg je met slechte kabels in combinatie met vocht. De spanning vloeit weg via een weg die daarvoor niet bedoeld is. En loopt als gevolg daarvan niet tussen de 2 elektroden.

Of bij een bougie die niet schoongebrandt is. Er kan een koollaagje op de isolator komen, waardoor de stroom (die als gevolg van de spanning gaat lopen) een andere weg zoekt.

Ook een pareltje is een parasitaire geleider. De stroom gaat niet meer als een vonk door de lucht.

Resultaat: weg vonk! Geleiding op de verkeerde plek.

Je kan dan ook nog het primarie circuit erbij gaan halen. Daar zijn de spanningen een stuk lager en dan is een overgangsweerstand vaak wel funest.
 
Laatst bewerkt:
in barre omstandigheden. Bij atmosferische omstandigheden is een veel grotere afstand mogelijk.

Maar wat bedoel je ermee te zeggen?
Ik bedoel dat de hoge bobinespanning niet geïsoleerd kan worden door een dun laagje vet of grafietpoeder. Als de vonk doorslaat bij 1mm afstand zal hij dat zeker ook doen tussen de schroefdraad en de kop.
 
ja, blijft staan, hoe hoger de temp, hoe hoger de weerstand zoals ik het lees

Verder ken ik de temperatuur geleiding van grafiet ook niet, maar ook daar zit een addertje ergens verstopt bij bougies.

Ik las het anders:

Hoe hoger de stroom, hoe hoger de temperatuur word en daaropvolgend de weerstand.

Ik dacht dat je er op doelde dat de temperatuur omhoog ging door de stroom naar de bougie (die dus verwaarloosbaar is zoals ik in mijn vorige reactie al zei) en niet doordat het blok warm wordt door het gebruik.
 
Ik bedoel dat de hoge bobinespanning niet geïsoleerd kan worden door een dun laagje vet of grafietpoeder. Als de vonk doorslaat bij 1mm afstand zal hij dat zeker ook doen tussen de schroefdraad en de kop.
en daar zit 1 van mijn problemen, want je wil daar geen vonken. Ik vermoed zelfs dat er door vonkjes of spannings pieken wel eens een bougie vast komt te zitten
 
en daar zit 1 van mijn problemen, want je wil daar geen vonken. Ik vermoed zelfs dat er door vonkjes of spannings pieken wel eens een bougie vast komt te zitten
Daar is iets voor te zeggen. Ik weet niet wat de weerstand van dat grafietpoeder is. Als die heel laag is zullen daar geen vonken ontstaan. Als de bougie fabrikant aangeeft er niks op te smeren zullen ze daar wel een reden voor hebben en zou ik dat aanhouden.
 
@Zot:
Altijd lollig als werktuigbouwers zich met electric gaan bezighouden en dan wat algemene electriciteitsprincipes verkeerd gaan toepassen. Klok en klepel.

Maak je over die overgangsweerstand in de schroefdraad niet druk. Dat is nihil/verwaarloosbaar. Zelfs als zou je er totaal niet geleidende pasta tussen smeren. Daar waar de schoefdraden elkaar raken wordt evt. oxudatie wel weggepoetst. Bovendien heeft hoge spanning maar weinig te lijden van serie weerstand.
:^
Dit dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan