Honda X-ADV

Je bent in iedergeval al lekker bezig geweest afgelopen zomer, dat is een leuk ritje, helemaal mijn ding.
Ik hoop dit jaar ook weer een paar leuke ritjes te gaan maken.
In iedergeval een paar keer naar Duitsland, maar wil kijken of ik dit jaar ook misschien weer wat verderop kan gaan.
Dat je niet meer wilt afstappen is voor mij ook wel herkenbaar.
Ik kan met mijn huidige scooter ook gewoon tot het gaatje blijven zitten, en ben op een gegeven ogenblik zo éé'n met mijn brommer dat het me allemaal niet meer uitmaakt, rij dan ook lekker door met een stukje muziek op random uit de Garmin

Vindt het trouwens wel mooi staan zo zonder stickers, dat geeft hem wel een aparte uitstraling.

Mvg. Jan
 
...
Verder valt op, ...
een ketting !
De ketting verklaart ook n beetje hetvolgende: een dual clutch.
...
Ik heb uiteraard niet het gehele topic gelezen ... dat is veel te veel werk ... :P

Ondanks ik niet meteen sta te springen om te gaan scooteren, vind ik deze wel best knap!
Voor woon werk zou ik nog wel een motorscooter durven overwegen, op voorwaarde dat die zuiniger is dan mijn motor.
(met mijn GSX F haal ik probleemloos 1:23)
Maar, als ik ooit op een scooter overstap, mag die absoluut GEEN kettingaandrijving hebben.

Dus mijn oog viel op dat stukje uit de openingspost, en nu is mijn vraag:
Waarom zou een dual clutch niet kunnen icm een riem? Of zelfs een cardan?
mogelijk is dit in dit topic al aan bod gekomen, maar te veel pagina's om te lezen ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[afbeelding]
……Bij deze….. ;)
………WAUW………​

MDS heeft tóch nóg wat vragen:
1. Klopt helemaal, die heb ik nu dus nog. Goed geheugen trouwens :}

2. Dat zijn inderdaad allemaal verschillende motoren, ruime ervaring dus. Voor mij zou het te vervanging van de GS zijn.

3. Wat ik me vooral afvraag of het mindere vermogen gaat tegenstaan.

4. Ik zelf zou ook voor een witte gaan, maar de prijs vind ik nog erg hoog voor een probeersel.
1. Nu is het niet zo dat ik van iedereen (hier op MF) weet-wie-wanneer-welke-motor(-scooter) iemand heeft gekocht (danwel verkocht heeft). Echter; destijds heb ik serieus met de gedachte gespeeld om een GS te kopen.

Niets menselijks is mij vreemd, dus al surfend over het wereldwijde web kwam ik bij Nicolai Motoren uit, alwaar die smetteloos witte R1200GS te koop stond. Daarop is toen over-en-weer iets van telefonisch contact geweest en toen ik uiteindelijk de beste man (samen met mijn vrouw) een bezoek wilde brengen, bleek de witte (R1200GS) vogel gevlogen. ;( Er gingen een paar weken voorbij, toen ik hier ergens op MF las dat u het was - die er uiteindelijk met de buit vandoor was gegaan. :+

…..Vandaar dat ik mij díe specifieke fiets nog zo goed kan herinneren….. ;)

2. De X-Adv is het type motorscooter die stevig aan de maat is. Wanneer je deze Honda (bijvoorbeeld vanuit de garage naar de straat), duwt, realiseer je je al snel met een flinke jongen aan de wandel te zijn. Deze adventure-fiets weegt dan ook iets ± 238 kg. Mijn vermoeden is dat uw GS om-en-nabij de 229 kg weegt? Onze Japanse sumovriend brengt dus iets van 9 kg méér gewicht in de schaal. Echter; doordat het gewicht van de X-Adv, als het ware, láger is geplaatst voelt het gek genoeg toch als een soort “lichter” aan.

In 2014 heb ik eens (voor de gehele dag) een BMW R1200GS gehuurd. Exact dezelfde als die u thans heeft.
Maar bij laatstgenoemde motorfiets heb ik de gewichtsverdeling toch duidelijk anders ervaren. Niet zozeer beter of slechter, maar anders. ‘k Meld u dit maar even, omdat ik in een latere berichtgeving (afkomstig van uw hand) in dit topic las dat u op een slechte dag nogal eens moeite heeft uw Beemer de deur uit te krijgen.

3. Wat is op dit moment het aantal PK’s van uw BMW? Iets van 105 PK, zoiets? Welnu, die van onze Honda is ± 55 PK. Zeker, dat is minder dan de helft van wat u nu heeft en da’s dus inleveren geblazen. Maar geloof me; ’t zal u nog (aangenaam!) verrassen, hoe vlotjes deze scooter uit de startblokken wil komen. Ik heb daar deze afgelopen zomer al een aantal hilarische momenten mee beleefd. :Y

.....Waarmee ik maar wil zeggen: alles in relatief…..

4. Wie weet, komen er dit jaar nog wel ergens X-Adv’s in de verhuur.
Kunt u er eerst een dagje mee op stap, alvorens een beslissing tot aankoop te nemen. ;)
Sorry dat ik toen de buit heb weggekaapt, maar het was/is een prachtige nette motor en kon er heerlijk mee overweg.

Bedankt voor de uitleg op mijn vragen, het blijft voor mij dus nog steeds een goede kandidaat. Op mijn lijstje staan ook nog gewone motoren, proefritten en inruil prijzen zijn dus voor een deel wel bepalend.

Eerst maar eens op de beurs wat visjes uit gooien.

Gezien de mooi beschreven route, heb ik het idee dat u wel eens bij mij in de buurt zou kunnen wonen. Leuk.

Heeft u wel al nadelen van de X-Adv ondervonden?
 
Dus mijn oog viel op dat stukje uit de openingspost, en nu is mijn vraag:
Waarom zou een dual clutch niet kunnen icm een riem? Of zelfs een cardan?
mogelijk is dit in dit topic al aan bod gekomen, maar te veel pagina's om te lezen ...

Aangezien dit een zeg maar 'semi' off-road fiets is, lijkt mij een eind-aandrijf-riem niet geschikt, dit i.v.b.m. modder/zand wat op de weg net iets minder voorkomt dan offroad.

Zodra het 100% wegfietsen zouden zijn is er natuurlijk altijd wat te zeggen voor een eind-aandrijf-riem.
Immers de 2 scooters die gebruik maken van een eind-aandrijf-riem, respectievelijk: de Yamaha Tmax en de Kymco AK550 kennen beiden voor de eind-aandrijf-riem een service interval van maar liefst 40.000+ km... dus ze kunnen zelfs nog door na de 40.000km.
Kijk dat schiet op, ze maken beiden dan ook gebruik van een zeer duurzame Japanse ein- overbrengings-snaar.

Wat betreft cardan, is off-road rijden nog steeds het fijnst met ketting.
Ook daar zou ik haast weer zeggen dat een cardan beter op de weg tot zijn recht komt.
Daarnaast brengt het mogelijk meer gewicht met zich mee en ze moeten bij scooters al hun uiterste best doen om het gewicht laag te houden.
De DCT brengt ook nog eens extra gewicht met zich mee.
En een X-ADV is al niet de lichtste, zeker als je bedenkt dat een Africa-Twin van 1000cc met DCT zo goed als het zelfde gewicht heeft en zonder DCT zelfs gelijk of een paar kilo lichter is als de X-ADV.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
WebEngine ziet overeenkomsten:
1. Je bent in ieder geval al lekker bezig geweest afgelopen zomer, dat is een leuk ritje, helemaal mijn ding.

2. Ik hoop dit jaar ook weer een paar leuke ritjes te gaan maken.

3. Ik kan met mijn huidige scooter ook gewoon tot het gaatje blijven zitten, en ben op een gegeven ogenblik zo éé'n met mijn brommer dat het me allemaal niet meer uitmaakt, rij dan ook lekker door met een stukje muziek op random uit de Garmin

4. Vindt het trouwens wel mooi staan zo zonder stickers, dat geeft hem wel een aparte uitstraling.

s4zkg2wmw2.jpg

1. Al kronkelend rijden door het wijdse landschap van het o zo rustieke Groningen.
Om niet veel later, een stuk verderop, de landsgrenzen over te steken.
Dit soort van momenten kunnen mij niet lang genoeg duren.

2. Ik geef mijn mening voor een betere, maar in alle bescheidenheid denk ik dat u met uw X-Adv een uitstekende metgezel heeft om mee op tour te gaan.

3. …..Mooi omschreven :) …..

4. Natuurlijk ben ik er mij van bewust dat die rood-wit-blauwe stickerset onlosmakelijk verbonden is met Honda’s (huisstijl-)kleuren. Deze kleurencombinatie is ook terug te vinden bij andere Honda motorfietsen. Zoals daar bijvoorbeeld zijn: de Fireblade’s en AfricaTwin’s.

Echter; het totale kleurenpalet van – plakmateriaal – veelheid zwart/wit panelen – goudkleurig stuur én voorpoten – 't werd mij allemaal iets teveel van het goede. Door verwijdering van al die stickers ziet het er nu in ieder geval minder hysterisch uit. ;)
 
Laatst bewerkt:
MDS verontschuldigt zich:
1. Sorry dat ik toen de buit heb weggekaapt, maar het was/is een prachtige nette motor en kon er heerlijk mee overweg.

2. Bedankt voor de uitleg op mijn vragen, het blijft voor mij dus nog steeds een goede kandidaat. Op mijn lijstje staan ook nog gewone motoren, proefritten en inruil prijzen zijn dus voor een deel wel bepalend.

3. Eerst maar eens op de beurs wat visjes uit gooien.

4. Gezien de mooi beschreven route, heb ik het idee dat u wel eens bij mij in de buurt zou kunnen wonen. Leuk.

5. Heeft u wel al nadelen van de X-Adv ondervonden?


1. …..En gelijk heeft u :Y ….. Per slot van rekening: wie het eerst komt….. *D

2. Graag gedaan. De X-adv zou zéker een uitstekend alternatief voor de GS kunnen zijn, anderzijds is er nog zoveel ander moois te koop. …..Keuzes, keuzes…..

hqxokm5po.jpg

3. Bovenstaande foto heb ik genomen op de motorbeurs van 2017.
Niet eens met het idee om er later dat jaar één aan te schaffen,
maar “gewoon”, omdat ik het toén óók al iets bijzonders vond.
Ook dit jaar weer, zal er – voor een ieder van ons MF-ers – het één en ander te zien zijn.

4. Daar zou u zomaar eens gelijk in kunnen hebben. O-)

5. Ik heb vorig jaar ± 4500 aan pretkilometers weggereden. De motorscooter voldeed volledig overtrof daarbij eigenlijk mijn stoutste verwachtingen. Deze Honda: rolt trillingsvrij over ’s Heeren wegen – het windscherm functioneert (voor mij) naar behoren – de opbergruimte is (voor mij) ruim voldoende – Het geheel stuurt superstrak – dat DCT-systeem is natuurlijk goud – Het benzineverbruik is plezant te noemen – had ik al het uitstekende remvermogen genoemd? – Dus nee, geen klachten vanaf deze kant. Óf het zou die kettingaandrijving moeten zijn, maar dát smeer-“probleem” is d.m.v het ScottOiler-systeem in de kiem gesmoord.

Lang verhaal kort: Tot u spreekt een tevreden mens. :)
 
Aangezien dit een zeg maar 'semi' off-road fiets is, lijkt mij een eind-aandrijf-riem niet geschikt, dit i.v.b.m. modder/zand wat op de weg net iets minder voorkomt dan offroad.
In die optiek had ik het nog niet bekeken. Als je er ook daadwerkelijk regelmatig off road mee gaat rijden begrijp ik de keuze voor een ketting wel. Maar mijn inziens zullen er niet teveel scooter rijders zijn die regelmatig (lees: minstens 20% van hun km's) off road rijden.
Immers de 2 scooters die gebruik maken van een eind-aandrijf-riem, respectievelijk: de Yamaha Tmax en de Kymco AK550
Slechts 2 motorscooters die gebruik maken van een eind aandrijfriem?
Ik meende toch dat pakweg 85% van de (motor)scooters riemaangedreven is? (Meestal door varioriem dan dacht ik?). Ik kan mij alvast niet veel motorscooters voor de geest halen die een ketting naar het achterwiel hebben lopen, of toch zeker geen open ketting zoals bij een motor? Of heb ik het mis?
Wat betreft cardan ... brengt het mogelijk meer gewicht met zich mee en ze moeten bij scooters al hun uiterste best doen om het gewicht laag te houden.
De DCT brengt ook nog eens extra gewicht met zich mee.
Mvg. Jan
Idd, een cardan zou teveel gewicht geven op een scooter. Een riem daarentegen niet.

Voor mij had er een riem op deze scooter mogen staan, zelfs een open riem zoals bv bij een BMW F800. Dat die dan nog steeds onderhevig is aan een vervangings interval zou ik niet erg vinden. En dat de vervanging ervan ook niet goedkoper is dan een ketting zou me ook niet storen. Een open riem gaat meestal 40.000km mee idd, rijd je regelmatig off road raden ze 30.000km aan, en vooral, regelmatige controle.

Bij mij gaat het erom dat ik er dan mee naar het werk kan door weer en wind, zonder mij zorgen te moeten maken om speling te controleren, kuisen en smeren, en niet mijn gehele achterkant rotsmerig wordt.

Wat zuinigheid betreft, geloof ik best dat deze (iets) zuiniger rijdt dan mijn GSX F, afgaande op het feit dat er de Honda NC motor in zit.

Maar verder blijf ik het wel een knappe motorscooter vinden, dat wel!
 
Ik heb nog een bmw c evolotution gehad.....was ook een super ding maar de autonomie was niet hetgeen wat beloofd was.

Fiscaal zeer interessant.
 
Ben jij ook van plan om Led lampen in je koplamp-units te plaatsen?
Ik heb dat verleden week gedaan bij mijn Yamaha Xmax250 en dat bevalt me meer dan goed kan ik je zeggen.
Veel en veel meer lichtopbrengst ten opzichte van originele lampen.
Vr gr
 
Slechts 2 motorscooters die gebruik maken van een eind aandrijfriem?
Ik meende toch dat pakweg 85% van de (motor)scooters riemaangedreven is? (Meestal door varioriem dan dacht ik?). Ik kan mij alvast niet veel motorscooters voor de geest halen die een ketting naar het achterwiel hebben lopen, of toch zeker geen open ketting zoals bij een motor? Of heb ik het mis?

Yup slechts 2 maken gebruik van een eind-aandrijf-riem.
Die loopt in de regel van transmissie naar het achterwiel.

Daarna krijg je nog een paar scooters die in plaats van de riem als eind overbrenging een ketting met tandwielen tussen transmissie en achterwiel gebruiken.
Respectievelijk: BMW Sport/GT en de Gilera GP/Aprilia SRV 850, met nu ook de X-ADV daarbij.

Deze scooters: (BMW Sport/GT en de Gilera GP/Aprilia SRV 850) hebben dus ook wel daarnaast een V-snaar maar die zit in de regel op de primaire aandrijving.
Dat is dus tussen variateur en centrifugaalkoppeling.
Met ook weer 2 uitzonderingen voor de Tmax en Kymco AK550 want die hebben in plaats van een 'centrifugaalkoppeling' een "natte koppeling"! op de primaire aandrijving zitten... Oops ik vergeet de Piaggo BV350 die heeft ook een natte koppeling.

Omdat je het woord riem en cardan in 1 adem gebruikte ging ik er van uit dat je het puur en alleen over de eind aandrijving had ;)

@ dylanpiloot
Alle maxiscooters die in 2017 zijn uitgekomen: Tmax530/AK550/X-ADV
hebben standaard led verlichting in de koplampen.
Er is geen weg meer terug op dat gebied.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik de GS maar de verkoop in ga doen. Als het weer iets beter is maar eens een dag met de X sturen.
 
Ik heb mijn GSA pas verkocht, nadat ik een paar maanden met de SH300 rondgereden had.
Zo ben je zeker dat de scooter en de zithouding geschikt is. De SH is wel geen X, maar het gaat me om het principe.
Het voorjaar/zomer is trouwens een betere periode om een motor te verkopen.
 
Ik heb mijn GSA pas verkocht, nadat ik een paar maanden met de SH300 rondgereden had.
Zo ben je zeker dat de scooter en de zithouding geschikt is. De SH is wel geen X, maar het gaat me om het principe.
Het voorjaar/zomer is trouwens een betere periode om een motor te verkopen.
Dat lijkt me ook een flinke stap van een GSA naar een SH300!

Ja die periode is wel het beste.
 
Waarom voorzien ze die modellen toch standaard niet met een achterspatbord. Om geld uit de mensen hun zakken te jagen zeker.

IK heb er twee gemonteerd op het achterwiel. 1 op de voorkant en 1 op de achterkant en nu scheelt echt toch wel een pak.

Deed gisteren een rit van 80 km in de gietende regen en hij was al veel minder vuil.
 
Er is voor de mensen met een koffer-rek waarbij de buddybak tijdens het dicht doen niet in 1x fatsoenlijk afsluit een kleine modificatie toe te passen waardoor de buddybak tijdens afsluiten wel weer in 1x goed dicht gaat.

Let op!
Alleen toepassen als jou buddybak met koffer-rek bij het afsluiten daadwerkelijk niet in 1x soepel dicht gaat.
Het blijkt namelijk dat dit niet bij iedereen zo is, maar evengoed vaak genoeg dus wel schijnt voor te komen.

Koffer-rek waarbij deze issue zich kan voordoen.
image.php


Verwijder alle bouten
image.php


Verwijder alleen bij de achterste bevestigingen de 2 vul-bussen van de onderkant
image.php


Plaats de 2 vul-bussen vervolgens aan de bovenkant.
image.php


De buddybak sluit na deze kleine modificatie weer soepel en in 1x.
De mod is niet nodig bij het standaard rek waar geen top-koffer op kan.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook rug patiënt, in zekere zin dan toch. geboren met open rug (Spina Bifida Occulta) en am meerder malen geopereerd aan de rug, verder dan geen gevoel meer in de voeten en occasioneel eens een pijnlijke onderrug loopt het niet. Het eerste heb ik wel meer last van aangezien dit blijvend is sinds mijn 15e.
Op elke motorfiets/scooter die ik heb of heb gehad had ik wel last van de rug in het begin, maar na verloop van tijd gaat dit over. Na mijn ongeval van eind 2016 ( foto's staan in het Integra deel) is het er niet op verbeterd, maar we rijden en leven nog en dat is voor mij al een plus punt.

Nu wat betreft de riem, ik heb een Buell X1 en deze trok de riem door ongeacht wanneer, maar denk dat de poulies er wel iets te maken mee hadden, deze waren zo scherp als een mes en de chroom laag was volledig verdwenen. Deze gingen tussen de 3000 en 10000km mee, daarna overgeschakeld op ketting en nooit problemen mee gehad.

De riem moet ook vervangen worden zoals reeds aangegeven, deze kost ook redelijk wat geld tenzij je met een vespa gts 300 rond reed, daar kostte deze weinig geld en ging 15000 km mee, dan preventief vervangen, ook de vario moest vervangen worden op deze km stand, kostte ook niet zoveel.

De ketting set van de X adv zit rond de 200 euro dacht ik bij Rad. Deze kan jezelf nog monteren.

Al bij al vind ik de X een fijne fiets om mee rond te tuffen, reeds meer dan 9000 km op teller en we zetten er zeker nog minstens 30000 km erbij in de loop der jaren.

Tot nu toe verrassen me de originele banden, steeds grip in slechte omstandigheden (lees regen en sneeuw) Het is mijn dagelijks werkpaardje voor naar het werk.

Verbruik is nog steeds 3,9 liter/100km in wisselend gebruik.

Ook heb je met deze scooter altijd bekijks of word er naar gekeken of vragen ze wel eens uitleg of je ervaring met de scooter.

Voor mij is deze een blijvertje.....

Tot zover deze lezing...
 
Barracuda scherm is niet ideaal in combinatie met de handkappen.
Op de één na laagste stand is het te doen.
Zet je het scherm hoger dan kan je het stuur niet echt ver draaien en haper je aan de handkappen.

Is maar een tip voor iemand die eventueel zo’n scherm zou aanschaffen.
 
Zonde want het scherm is wel het mooist van allemaal.
Dat verwacht je niet van een windscherm die ook nog eens het duurste is van alle aftermarket windschermen.

Oplossing in sommige gevallen om de max. stuur-uitdraai te bereiken is door uitvul ringen te plaatsen op of in de 4 gaten van de schermhouder.
Soms red je het al met ringen van 2mm., een andere keer loopt het op tot 4 of 5mm., kwestie van testen om te zien hoeveel je nodig hebt om de max stuur uitdraai zonder aantikken van scherm te bereiken.

image.php


🍺🍺🍺
 
Laatst bewerkt:
De gaten van het barracuda scherm komen niet overeen met de originele gaten.

Je moet eerst een ander systeem op de bestaande gaten monteren om dan het scherm te kunnen monteren.
Serieus pruts werk.
 
@ linusje
Dat is jammer dan,
normaliter is uitvullen wel een beproefde methode.


Kwam trouwens dit hieronder tegen, kost maar 40 euro via Ali.
Erg handig en zeer veilig omdat je naast de bandenspanning ook de temperatuur van je banden kan aflezen.
Deze uitvoering is specifiek voor motoren en waterdicht.
Uitgevoerd met (niet afgebeeld in advertentie) montage materiaal zodat je hem kan ophangen waar je maar wil.
Kastje is 100% draadloos, dus geen losse draadrommel.
Je kunt hem eens in de zoveel tijd even opladen via USB kabeltje
Daarnaast gaan de (niet oplaadbaar) knoopcel batterijen in de ventieldoppen 2 jaar mee.

Heb ook zo'n systeem in mijn Garmin Zumo zitten maar daarvan kosten de ventieldoppen alleen al 90 euro en in de Garmin zit geen functie om te banden temperatuur te meten.

Al met al een zeer leuke gadget die ook nog eens extra veiligheid bied door de banden temp. weer te geven.

image.php


>>> Waterdichte Motorcycle Tire Pressure Monitoring System Super Sun Protection Real Time Monitoring TPMS Systeem 2 externe sensoren
 
Laatst bewerkt:
Interessant WebEngine. Je moet het kastje dan wel telkens afnemen als je de motor ergens achter laat of ze zijn er mee weg.

Ik ga eventueel dat barracuda scherm vervangen door een Mra of ermax windscherm.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan