Honda VFR/RVF 400 Topic - Jubileum nummer 10

Vandaag een schitterende kop gezien. :9~
Klepspeling van een RC30 gecontroleerd.

full

full

full

full

full

full

full

full
full

full

full
 
Laatst bewerkt:
De RC30 kop was dan schitterend, de carburateur niet zo.
Liep constant veel te rijk en te pruttelen. Ik kon de machine totaal niet afstellen en synchroon zetten. En alles was brandschoon.
Behalve de air cut valves. Als die niet werken wordt mengsel te rijk.

Zo kwamen ze eruit. :( :( :(

full

full

full

full

full


Gelukkig vond ik bij de onderdelen van de schuurvonds RC30 nog 4 zakjes.
Immitatie uit Japan. € 18 incl. OEM € 127 incl. :( :( :( Prijzen per stuk !!!!!
Immitatie nog gewoon te leveren.


full



Om ze te plaatsen moet echter de hele carb volledig gedeeld. Twee klepjes zitten namelijk verstopt aan de binnenzijde.
Dus alles weer uit elkaar :( :( :(

full
full

full

full

full
full
full


full

En alweer in elkaar. (nou ja :( :( de operatiezaal was lang bezet :+ ).
Gelukkig regende het de hele dag. :+ :)

full


Zit er trouwens aan te denken om een RC30 topic te openen.
Daar kan dan o.a. dit soort info naar toe. En verder alle RC30 gerelateerde info ed.
Weet niet of er belangstelling voor is, maar je weet maar nooit.
 
Laatst bewerkt:
zou het RC topic zeker ook volgen maar vind het wel leuk als dat je deze dingen van zo n onbereikbare superbike deelt met ons.
als ik de rif in de schuur zie staan knijp ik steeds mijn ogen even dicht en denk dan dat er ineens wel een grote staat ;-)
 
zou het RC topic zeker ook volgen maar vind het wel leuk als dat je deze dingen van zo n onbereikbare superbike deelt met ons.
als ik de rif in de schuur zie staan knijp ik steeds mijn ogen even dicht en denk dan dat er ineens wel een grote staat ;-)

Ook al staan ze straks op een RC30 forum, dan deel ik ze toch ook en kun je het toch ook volgen?
Lijkt me heel simpel en je mist niets :)
 
Laatst bewerkt:
Net een uurtje terug van een bezoek bij Roel. Naar aanleiding van de foto's en verhalen in dit topic en na eerder ergens RC30's gezien te hebben was mijn enthousiasme gewekt. Het ziet er op de foto's al allemaal goed gerangschikt en georganiseerd uit. En ik dacht dat ik goed alles gerangschikt had. Maar heb nog niet eerder zo'n mooi georganiseerde hobby ruimte gezien als vanmiddag. En even mooie NC en RC's. Uit alles blijkt een ware passie :}

Roel, super bedankt voor je gastvrijheid en we spreken elkaar vast nog vaker :]
 
Net een uurtje terug van een bezoek bij Roel. Naar aanleiding van de foto's en verhalen in dit topic en na eerder ergens RC30's gezien te hebben was mijn enthousiasme gewekt. Het ziet er op de foto's al allemaal goed gerangschikt en georganiseerd uit. En ik dacht dat ik goed alles gerangschikt had. Maar heb nog niet eerder zo'n mooi georganiseerde hobby ruimte gezien als vanmiddag. En even mooie NC en RC's. Uit alles blijkt een ware passie :}

Roel, super bedankt voor je gastvrijheid en we spreken elkaar vast nog vaker :]
Je gaat toch niet vreemd he :? ,overloper :+
 
Maar ik begrijp je enthousiasme wel,ik heb jaren geleden een tijdje op een NC30 van een
vriend gereden,en heb zelf een RVF400 gehad,die had ik nooit moeten verkopen.
Fietsjes rijden super goed. :Y :]
 
Laatst bewerkt:
Maar ik begrijp je enthousiasme wel,ik heb jaren geleden een tijdje op een NC30 van een
vriend gereden,en heb zelf een RVF400 gehad,die had ik nooit moeten verkopen.
Fietsjes rijden super goed. :Y :]

:Y Heb nog niet het genoegen gehad er op te rijden. Maar van alles wat je leest en hoort over deze motoren, word ik alleen maar enthousiast. Het probleem is alleen dat je prioriteiten moet stellen. En daar ben ik niet zo goed in. Maar dat is gelukkig een luxeprobleem. Iets met N+1 :)
 
Net een uurtje terug van een bezoek bij Roel. Naar aanleiding van de foto's en verhalen in dit topic en na eerder ergens RC30's gezien te hebben was mijn enthousiasme gewekt. Het ziet er op de foto's al allemaal goed gerangschikt en georganiseerd uit. En ik dacht dat ik goed alles gerangschikt had. Maar heb nog niet eerder zo'n mooi georganiseerde hobby ruimte gezien als vanmiddag. En even mooie NC en RC's. Uit alles blijkt een ware passie :}

Roel, super bedankt voor je gastvrijheid en we spreken elkaar vast nog vaker :]

Je hebt alles netjes hoor Peter :t maar heeft weinig nut. Ik gooi het wel weer door elkaar :+
 
Zo, inderdaad, weer iemand heel erg enthousiast gemaakt. *D

Nu het topic maar weer vullen met 400 vfr/rvf actie. :+ Daar is het tenslotte voor. :Y

Deze week verder met de opbouw van deze NC30.

full
full



Voorvorken al klaar, compleet met zwaardere veren.
Balhoofd lagers ook al vernieuwd.
Kleppen gesteld.
Hele mooie remschijven gevonden.
Volgende stap: de opbouw van de vrijwel nieuwe :9~ :9~ complete kuipset, inclusief tank.

De vorkpoten. Latere modellen met rebound-instelling en nu met zwaardere lineaire veren.
full


full


Nieuwe balhoofdlagers.


full

full

full

full


full

full
full


Vrijwel nieuwe remschijven.

full



Ook de carbs zijn al ultrasoon gereinigd.

full

full


En de kleppen gesteld

full


De schitterende kuipset.


full



Het wordt weer feest de komende tijd in de mancave 8-) 8-)
 
Laatst bewerkt:
Je hebt alles netjes hoor Peter :t maar heeft weinig nut. Ik gooi het wel weer door elkaar :+

-O-

En nee in vergelijking met wat ik gisteren zag, is het bij mij behelpen. Alles heeft te maken met ruimte. En elke ruimte krijg je toch vol :Y
 
Laatst bewerkt:
Mwa genoeg Honda,s gehad waar ik niet zo enthousiast over was,maar met de RC en NC
serie hebben ze blijkbaar net ff extra hun best gedaan :Y

:Y

Het is niet zo moeilijk. Je hebt van die lijstjes waar favoriete auto's in voorkomen. De E-type, de Healey, de Gullwing etc komen daar vaak in voor. En mbt motoren staan bij mij de RG(V)'s, de R7 en de Honda RC's ook in dat lijstje. En de NC is gewoon de poor man's RC, dus prima voor mij :Y
 
Je gaat er weer al de brandweer doorheen Roel.
Goed om te zien dat er weer een mooie NC30 is gered.

Zijn die balhoofdlagers beter of anders dan de standaard Honda items?
 
Je gaat er weer al de brandweer doorheen Roel.
Goed om te zien dat er weer een mooie NC30 is gered.

Zijn die balhoofdlagers beter of anders dan de standaard Honda items?

Het zijn taper rollers. (Bij die NC30).Ze zijn een stuk goedkoper dan de OEM Honda (balraces)
Ze zijn wel moeilijker af te stellen en hoeven maar een heel lichte voorspanning bij het afstellen. Ze moeten dus totaal anders afgesteld worden!!! :Y Bovendien ligt het onderste lager vrij diep in de stofhuls. Het rubber draait dan strakker tegen/in de onderste balhoofdbuis. Dat geeft extra frictie. Vandaar dat ik op de stofhuls eerst een dunne spacer plaats.( Het lager komt dan iets hoger en het rubber van de stofhuls lager zodat je alles mooi frictie-vrij kunt afstellen. :9~

full

full


Technisch gezien zijn ze sterker dan de kogelringen,maar als je ze niet goed afstelt, gaan ze stuk of krijgen speling.

Persoonlijk gebruik ik liever de originele balhoofdlagers. Die geef je voorspanning met het voorgeschreven Honda afstelmoment. Meestal zit dat rond de 30 Nm. Maar dat verschilt per model.
Ter info: een taper roller met slechts 0,3-0,4 Nm.!!

Vorige week op een RC 30 heb ik de OEM balhoofdlagers geplaatst. (kogelringen).\

full


full

full
full
 
Laatst bewerkt:
Stel jij die kogellagers nog eens een keer af na zeg, 1000km ofzo? :)

Ik controleer balhoofden sowieso altijd even op speling en putjes, maar bij de gewone kogelringen heb ik na monteren nog nooit na hoeven te stellen.
Bij de taper roller wel af en toe. 8-)
Heel belangrijk is ook dat de buiten schalen er goed en recht inkomen. Ik pers ze er in met een mooie Honda tool zoals je wel, op de foto's gezien hebt. Ook pers ik of de binnenring of het lager op de balhoofdbuis. Alles zit dan perfect.
Verder genoeg vet op de taper roller lagers,. Niet alleen de buitenzijde, maar bij die lagers het vet er goed inkloppen!!.
Je zou voor de aardigheid eens een kijkje moeten nemen bij nieuwe motorfietsen: in de fabriek wordt heel karig met vet omgesprongen!! Voorassen staan soms bijna droog. ;(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan