Geslaagd!! En nu? De eerste motor

Jessica, ik ben in '82 begonnen met een Honda XL125 van '77 gekocht voor 1050,= gulden geloof ik...dat was destijds ook al een lichte motorfiets maar wel betaalbaar.
Tijden zijn veranderd, maar neem een welgemeend advies van me aan: begin lekker met een niet al te zware fiets zoals een ER5 of zo iets.
Die motoren zijn niet zo zwaar en makkelijk te manouvreren ook wel fijn, want je staat er mooi op als je staat te martelen met zo'n zwaar ding, heb je de lachers snel op je hand. Ook het vermogen is te overzien. Na een poosje merk je vanzelf dat je 'toe' bent aan iets anders, dan kun je altijd wat anders kopen. Neem van mij aan dat een R6 of een R1(zelf ooit mee gereden op een demodag) heel onverstandig is. Nu zullen er mannen zijn die het tegendeel beweren en er stiekem een beetje op kicken om het netjes te formuleren. Maar begin maar niet met een supersport, als jij een verdtandige vader hebt zal hij m'n advies bevestigen! Succes!
 
Jessica, ik ben in '82 begonnen met een Honda XL125 van '77 gekocht voor 1050,= gulden geloof ik...dat was destijds ook al een lichte motorfiets maar wel betaalbaar.
Tijden zijn veranderd, maar neem een welgemeend advies van me aan: begin lekker met een niet al te zware fiets zoals een ER5 of zo iets.
Die motoren zijn niet zo zwaar en makkelijk te manouvreren ook wel fijn, want je staat er mooi op als je staat te martelen met zo'n zwaar ding, heb je de lachers snel op je hand. Ook het vermogen is te overzien. Na een poosje merk je vanzelf dat je 'toe' bent aan iets anders, dan kun je altijd wat anders kopen. Neem van mij aan dat een R6 of een R1(zelf ooit mee gereden op een demodag) heel onverstandig is. Nu zullen er mannen zijn die het tegendeel beweren en er stiekem een beetje op kicken om het netjes te formuleren. Maar begin maar niet met een supersport, als jij een verdtandige vader hebt zal hij m'n advies bevestigen! Succes!

Ik ben een man, en toch 100% met je eens 😉
 
Jessica, ik ben in '82 begonnen met een Honda XL125 van '77 gekocht voor 1050,= gulden geloof ik...dat was destijds ook al een lichte motorfiets maar wel betaalbaar.
Tijden zijn veranderd, maar neem een welgemeend advies van me aan: begin lekker met een niet al te zware fiets zoals een ER5 of zo iets.
Die motoren zijn niet zo zwaar en makkelijk te manouvreren ook wel fijn, want je staat er mooi op als je staat te martelen met zo'n zwaar ding, heb je de lachers snel op je hand. Ook het vermogen is te overzien. Na een poosje merk je vanzelf dat je 'toe' bent aan iets anders, dan kun je altijd wat anders kopen. Neem van mij aan dat een R6 of een R1(zelf ooit mee gereden op een demodag) heel onverstandig is. Nu zullen er mannen zijn die het tegendeel beweren en er stiekem een beetje op kicken om het netjes te formuleren. Maar begin maar niet met een supersport, als jij een verdtandige vader hebt zal hij m'n advies bevestigen! Succes!
Bedoel je nou te zeggen dat haar vader vertand moet zijn danwel voorzien moet zijn van een kunsthapper?


:+


Ben het verder met je eens hoor. Ik rijd nog steeds op mijn SV. Lekker “sloom” met 70pk. Maar rijd ook 200km/u. Doet er alleen iets langer over. Maar ik zou idd niet meteen op een racer starten. Heb op de gsxr750 uit 96 gereden van die vriend van me en op een triumph street triple. Beide leuke fietsen maar of dat nou een beginners ding zou moeten zijn.. gaat best rap in korte tijd.. zelfs dat ouwe ding ;)
 
Ok dat zijn duidelijke verhalen. Ik was ook
wel al steeds meer die kant op aan het neigen.
Ik begin liever met iets makkelijkers, en dan kan ik later altijd nog kijken voor supersport. Komt helemaal goed!
 
Welke regio woon je? Wellicht dat er mf-ers zijn bij wie je eens kunt kijken (of stukje rijden) Voor mij niet zo'n probleem en ik woon in een plattelandsstadje, dus niet zo druk en leuke weggetjes om de hoek. Ik heb alleen wel een "wijvending", zoals mijn vrienden altijd zeggen. (Diversion 600)
 
even los van wat je wil rijden:

koop geen splinternieuwe. want geheid dat je je eerste motor in het eerste jaar een (paar) keer omlegt. en met een oud ding komt zoiets (vooral financieel) minder hard aan dan met een nagelnieuwe.

:]
 
even los van wat je wil rijden:

koop geen splinternieuwe. want geheid dat je je eerste motor in het eerste jaar een (paar) keer omlegt. en met een oud ding komt zoiets (vooral financieel) minder hard aan dan met een nagelnieuwe.

:]

"Geheid" vind ik wat overdreven, maar vergrote kans is er wel inderdaad
 
Is het omdat het een vrouw is dat er zo serieus word gedaan? Normaalgezien als iemand zo'n vraag stelt, en dat komt nogal eens voor, is er na twee pagina's onzin de gang wel uit. Hier lees ik al 4 pagina's bijna zinnige opmerkingen.
 
Is het omdat het een vrouw is dat er zo serieus word gedaan? Normaalgezien als iemand zo'n vraag stelt, en dat komt nogal eens voor, is er na twee pagina's onzin de gang wel uit. Hier lees ik al 4 pagina's bijna zinnige opmerkingen.
Ja. Dat; én combinatie naam en leeftijd.
Mijn glazen bol heeft dus een juiste voorspelling gedaan in haar voorstel topic.



:+
 
Yesss!! Geslaagd!!!
Alleen nu heb ik geen motor, en mis ik het rijden, ondanks het koude weer. Beetje aan het kijken geweest op marktplaats, kwa uitzien gaat de voorkeur uit naar racers, of nieuwere naked modellen maar die laatste qvallen buiten het budget.

Naar motorzaak gegaan en op wat verschillende motoren gaan zitten (zonder te rijden). Kom ik er achter dat ik de meeste racers niet fijn vind zitten. De gsxr had wel een fijn zadel op zich maar denk dat mijn polsjes te zwak zijn om continu mijn bovenlichaam te ondersteunen, dus ik twijfel of ik niet beter voor een motor kan gaan die optisch wat minder mijn smaak is...

Had niet gedacht dat er zo veel verschil in zou zitten... Ik dacht ik ga naar een leuke racer kijken via marktplaats en rij meteen een testrondje. Maar nu ben ik bijna bang dat ik er iets doms mee doe omdat ik er niet mee overweg kan. |(

Heb les gehad op een Yamaha mt07, wat ik een erg fijne motor vond kwa houding en hanteerbaarheid. Dat lijkt makkelijker met een "slanke" motor, een racer lijkt als je erop zit meteen zo log door die kappen. Maar merk je dat ook in de bochten?

Dus... hoe hebben jullie dat gedaan en ervaren? De zoektocht naar je eerste motor :]
Alle tips zijn welkom!

Ik ben gelijk voor datgene gegaan wat ik mooi vind. Je polsen wennen aan het rijden en aan het gewicht. Maar, hoe harder je rijdt op een racer hoe lichter het wordt voor de polsen. De vraag is alleen of je zo hard wilt en kunt (waar ga je rijden?).

De eerste keer dat ik op een wat sportievere fiets zat was het echt even wennen aan de bijna ligstand ipv zitstand. Al vonden ik de bochten al snel een stuk leuker worden.

Ga gewoon flink wat uitproberen en nog gefeliciteerd met je rijbewijs!
 
Ja. Dat; én combinatie naam en leeftijd.
Mijn glazen bol heeft dus een juiste voorspelling gedaan in haar voorstel topic.



:+
Dat ze vrouw is maakt mij, als ouwe motorrijder weinig uit. Wat mij opvalt is dat ze de juiste vragen stelt, tegen een grapje kan, en gewoon wil rijden, net als wij, mannen, en vrouwen dat doen hiero.
Want er zitten wel meer vrouwen op MF.
Je hebt wel gelijk dat het een magneet is natuurlijk, iedereen komt erop af.
Dus jouw glazen bol werkte goed. As usual.
Maar waar het om gaat is dat Jessica hier alle hulp heeft gekregen, en hopelijk een leuke fiets vind, en dat gaat goed komen met onze adviezen.
Lekker rijden, daar gaat het om, of je nou een vrouw of man bent.
:] :] :] *O* :t
 
Dat ze vrouw is maakt mij, als ouwe motorrijder weinig uit. Wat mij opvalt is dat ze de juiste vragen stelt, tegen een grapje kan, en gewoon wil rijden, net als wij, mannen, en vrouwen dat doen hiero.
Want er zitten wel meer vrouwen op MF.
Je hebt wel gelijk dat het een magneet is natuurlijk, iedereen komt erop af.
Dus jouw glazen bol werkte goed. As usual.
Maar waar het om gaat is dat Jessica hier alle hulp heeft gekregen, en hopelijk een leuke fiets vind, en dat gaat goed komen met onze adviezen.
Lekker rijden, daar gaat het om, of je nou een vrouw of man bent.
:] :] :] *O* :t
En zo is het maar net Coert! ;)
 
Ja. Dat; én combinatie naam en leeftijd.
Mijn glazen bol heeft dus een juiste voorspelling gedaan in haar voorstel topic.



:+


_O- Mister Disaster-Master the fortune teller, dat is wel heel toevallig allemaal hé! Kun je niet even in die glazen bol kijken welke motor ik ga kopen? Dan ben ik van het getwijfel af :P :+
 
Beetje veel reacties om op iedereen afzonderlijk te reageren.
Maar ik ga dus binnenkort gewoon vanalles uitproberen. En dan merk ik vast wel wat me bevalt en wat niet. Geen duur ding het liefst, zoals saabert zegt.

Ik weet zeker dat ik er nu wel uit kom!


Edit: ik woon in Limburg. Maar ik vind het eerlijk gezegd maar eng om zomaar op iemands motor te stappen die hij zelf nog wil gebruiken :9 Ik zou maar net schade rijden, ben nog erg onervaren natuurlijk... Dus dat is wel lief aangeboden maar het hoeft van mij niet zo
 
Laatst bewerkt:
Maar Jessica, als je het motorrijbewijs hebt gehaald heb je bewezen dat je er mee kunt rijden, dus een beetje vertrouwen op jezelf.

De rijopleiding is tegenwoordig best wel uitgebreid en stevig en je slaagt niet als je niet goed genoeg bent.
Bovendien denk ik dat iemand die net het rijbewijs heeft, voorzichtiger rijdt dan gemiddeld.

Mijn motor mag je komen lenen voor een paar uurtjes, maar dan moet je wel naar Noord Holland.
 
_O- Mister Disaster-Master the fortune teller, dat is wel heel toevallig allemaal hé! Kun je niet even in die glazen bol kijken welke motor ik ga kopen? Dan ben ik van het getwijfel af :P :+
Ja dat is natuurlijk gewoon een SV650 óf een hayabusa. Iedereen weet toch dat dát dé beginnersmotor is :Y
 
Ben het verder met je eens hoor. Ik rijd nog steeds op mijn SV. Lekker “sloom” met 70pk. Maar rijd ook 200km/u. Doet er alleen iets langer over. Maar ik zou idd niet meteen op een racer starten.
...... zelfs dat ouwe ding ;)
Maar hoe vaak rijd je nu 200+? Bij 180 is het vaak al wel genoeg! Toch.......?

Ikzelf heb mss maar 1% van de km's dat soort snelheden gereden.
Afgelopen zomer met bale dat mijn vakantie was afgebroken, heb ik op terugweg met alle bagage achterop, langdurig ruim de 200 gepasseerd. In een paar uurtjes van Polen weer terug thuis. Dat kan dan ook alleen omdat de Autobahn in N.Duitsland heel erg rustig was. Als het drukker is, ga je dat ook niet doen! Verder is een nadeel dat je een keertje extra moet tanken. Die tijd verlies je eigenlijk ook weer.

Wel fijn is, dat er bij gas geven bij 150 er ook werkelijk iets gebeurt.
Conclusie: Voor de max snelheid hoef je het niet te doen!

@Oud ding: Eeeeh, ik was op de Autobahn met een FZ uit 1985 (?)
 
ik gedraag mij doorgaans behoorlijk dus ik heb die 200 denk ik 4/5x aangetikt.. ergens op de A12...
1x 217 (dacht ik) hij ging iig niet harder :+

Verder als ik de zin eraan heb bij het invoegen op de snelweg dan wil ik wel de 160 halen maar meestal rijd ik 140-142.. dit alles op de teller en in werkelijkheid dus lager.. die 140-142 is op de GPS 130.. valt allemaal wel mee :)

En verder over de SV; ik ben er erg blij mee. Heb m nu bija 9 jaar. Hij verveeld nog steeds niet.. Vind het een heerlijke fiets. Vermogen is voldoende. Uiteraard niet de snelste in de 0-100 als op topsnelheid. Alhoewel die 0-100 in 4 seconden wel haalbaar is.. dus tja; wat is “snel” ? En zoals eerder; het leuke van kleine motorinhoud is dat je flink kan doorjanken zonder meteen ook 200 te rijden.. acceleratie en het bijbehorende geluid is wat ik gaaf vind.. hard hoeft het van mij niet persé.
 
Laatst bewerkt:
Een oude Honda CBR250RR of kawa ZX2R zou ik geweldig vinden.. 40pk ofzo maar wel 20.000rpm :9
 
Of misschien het beste van 2 werelden (naar mijn smaak)
Een Yamaha Fazer FZ6 vanaf 2004 t/m 2009, is een sport-tour, heerlijk rechtop zit,
en als je een keer "gek" wilt doen, dan trap je de 98pk's even op zijn staart, en is
de +200km/h ook zo een feit, kan ook niet anders, want er zit een geknepen R6 blok
onder.
Ik mag er nu al 2 jaar op sturen, maar stap er nog steeds zonder pijntjes en met een
big smile vanaf, heb nu zelfs een hogere ruit erop gezet met spoiler....heerlijk
 
Is het omdat het een vrouw is dat er zo serieus word gedaan? Normaalgezien als iemand zo'n vraag stelt, en dat komt nogal eens voor, is er na twee pagina's onzin de gang wel uit. Hier lees ik al 4 pagina's bijna zinnige opmerkingen.


Dr webcam staat niet aan hoor, maakt dus geen moer uit of het een vrouw of een man is 😉
 
Ik kan moeilijk ruim een uur weg blijven tijdens het maken van een testritje denk ik.

Toen ik na 20 minuten terugkwam kreeg ik de opmerking dat ik snel terug was en hij me pas na een uur terug had verwacht. Dus neem sowieso de tijd om even de wennen en de fiets beter aan te voelen.

Dit was wel bij een motorzaak trouwens.
 
Allereerst gefeliciteerd.

Als je de MT07 fijn vond:

SV650N (of S met SBK stuur)
ER6-N/F
TRX 850
Ducati monster 750

Een vier in lijn met recht stuurtje zoals een FZS 600 is ook erg fijn, soepel machientje.
Supersport komt pas tot z'n recht als het hard en plat gaat. Als ik lees dat je woon/werk en toertochtjes gaat doen kan een supersport je gaan tegenstaan. mijn 2 centen.

Veel plezier met uitzoeken/aanschaffen/rijden :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan