Moto Morini Corsaro 1200 - Deel 10: Amici di Momo

Chinees logo op een Morini blok... :N :r

Mee eens! Maar , . . . ik ben dan wel benieuwd wie die 350/550/850 V-twin blokken ontworpen heeft. Belooft heel wat goeds.

Ook ben ik benieuwd naar het totaal-plaatje van de SWM 1200. Lijkt toch op een soort (pseudo??) uitbreiding van de Morini modellenreeks. Hoewel not the real thing, zullen de SWM modellen ook wat vriendelijker met het spaarvarken omgaan vermoed ik.
 
Mee eens! Maar , . . . ik ben dan wel benieuwd wie die 350/550/850 V-twin blokken ontworpen heeft. Belooft heel wat goeds.

Ook ben ik benieuwd naar het totaal-plaatje van de SWM 1200. Lijkt toch op een soort (pseudo??) uitbreiding van de Morini modellenreeks. Hoewel not the real thing, zullen de SWM modellen ook wat vriendelijker met het spaarvarken omgaan vermoed ik.


#metoo! :p

Ik vind die retro-SWMetjes wel heel kek hoor. Kijk nou:
http://www.motorcycledaily.com/wp-content/uploads/2014/11/112014middle.jpg
 
Totdat je de materialen ziet die ze gebruikt hebben (kwaliteit lak, chroomwerk, boutjes, bedrading, stekkerverbindingen, etc) en er een seizoen mee hebt gereden.. 't kost weinig, maar je hebt ook weinig.

Is dat écht zo? Spreek/schrijf je uit ervaring?
 
Is dat écht zo? Spreek/schrijf je uit ervaring?

Niet met SWM specifiek, maar ik heb een aantal Chinese (motor)scooters voorbij zien komen en dat was over het algemeen niet denderend.. (sommige levensgevaarlijk; remmen bijvoorbeeld? Heeeel hard knijpen en hopen dat je tot stilstand komt _O- ) En kwaliteit materialen vaak ruk.

Maar wellicht dat SWM de lat wat hoger kan leggen :P
 
Laatst bewerkt:
Niet met SWM specifiek, maar ik heb een aantal Chinese (motor)scooters voorbij zien komen en dat was over het algemeen niet denderend.. (sommige levensgevaarlijk; remmen bijvoorbeeld? Heeeel hard knijpen en hopen dat je tot stilstand komt _O- ) En kwaliteit materialen vaak ruk.

Maar wellicht dat SWM de lat wat hoger kan leggen :P
Wie zei ook weer: "elk nadeel heb z'n voordeel"? Wanneer je in een duurdere motor investeert koop je een geheel van alles bij elkaar toch vrij hoogwaardige onderdelen. Velen gaan desondanks het een en ander vervangen: rempompen, leidingen, remschijven, uitlaat, vering, etc... Dus het kan qua kost een voordeel zijn om een goedkopere motor aan te schaffen met dan wat mindere kwaliteit maar waarvan je toch van plan bent veel te vervangen (personaliseren). Als het chassis en de motor maar goed zijn. Van de motor weten we het intussen wel ;)

Anderzijds denk ik dat wanneer ze een 1200 gaan bouwen dat alles toch in verhouding zal moeten zijn om een veilige en homologeerbare motor op de markt te zetten. Het kan een mogelijkheid zijn om een nieuwe motor met Morini blok erin te hebben die er helemaal anders uitziet voor een redelijker prijs dan die van Morini zelf. Afwachten wat het wordt ;)
 
Niet met SWM specifiek, maar ik heb een aantal Chinese (motor)scooters voorbij zien komen en dat was over het algemeen niet denderend.. (sommige levensgevaarlijk; remmen bijvoorbeeld? Heeeel hard knijpen en hopen dat je tot stilstand komt _O- ) En kwaliteit materialen vaak ruk.

Maar wellicht dat SWM de lat wat hoger kan leggen :P


Ik adviseer je om het interview te lezen in Motoplus nr. 17/2017, v.a. pag. 44. Dan lees je o.a. het volgende:

citaat:
Vraag: Moet SWM vooral Chinese onderdelen gebruiken?

Antwoord: Nee, helemaal niet zelf. We maken onze eigen calculaties en kopen veel Europese onderdelen. Veel bestellen we echter overwegend in China, via de inkopers van Shineray. Die zijn dan vaak weer geneigd om voor het goedkoopste onderdeel te kiezen, terwijl wij juist voor kwaliteit gaan. Ook die is in China goed te vinden, maar kost uiteraard meer. We moeten er goed op letten dat onze wensen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd.


Het lijkt mij daarom niet gepast om SWM te vergelijken met de leveranciers van die slechte made-in-China-scooters. SWM heeft wel degelijk een Europese (Italiaanse :9) vlag hoog te houden (anders is het ook snel gedaan met ze).
 
Laatst bewerkt:
(sommige levensgevaarlijk; remmen bijvoorbeeld? Heeeel hard knijpen en hopen dat je tot stilstand komt _O- ) En kwaliteit materialen vaak ruk.

Wat nou levensgevaarlijk :( brcmbo is de bom :+
107b489d5414f239913fe1fbf59f254e.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi
Ik wil om mijn mm handvatverwarming monteren maar heb gemeten dat gashandle 26 mm is. Bij oneline te bestellen verwarming moet handle 25,6 mm zijn/worden. Weet iemand of er te koop zijn die goed passen op de mm.
Heb zo’n chinese van nog geen €10,- maar die past niet😢

waar kan je makkelijkste geschakelde voeding pakken voor navigatie en handvatverwarming? O-)
 
Laatst bewerkt:
Hoi
Ik wil om mijn mm handvatverwarming monteren maar heb gemeten dat gashandle 26 mm is. Bij oneline te bestellen verwarming moet handle 25,6 mm zijn/worden. Weet iemand of er te koop zijn die goed passen op de mm.
Heb zo’n chinese van nog geen €10,- maar die past niet😢

waar kan je makkelijkste geschakelde voeding pakken voor navigatie en handvatverwarming? O-)
Als je echt geen kouwe klouwe wilt adviseer ik (uit ervaring) de Oxford grips. Verwarmen prima, passen prima, zacht rubber met veel grip zodat je niet in je gas hoeft te "knijpen" maar losjes kan vasthouden en sluit je direct op de accu aan. Schakelt zich automatisch uit indien de motor niet loopt.
http://www.tenkateshop.com/handvatv...cHM6WahnLo6wDpJuglID5t6QiRVBZ1bQaAmSyEALw_wcB

Ik heb het regelkastje bij de bevestiging vh expansievat gemonteerd:
26704561744_7430c7cbdf_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hey Monstro,
Jij had toch je hele motor uit elkaar gehad wegens te hoog olieverbruik?
Heb je ontdekt waar dat aan heeft gelegen?
versleten klepgeleiders, Zuigerveren of gewoon lekkage ?

Veel mooie bochtige en veilige motorkilometers voor 2018 !

Gerard
 
Hi Gerard,

dat was verleden jaar. Vond olie in de inlaatkelk die daar niets te zoeken had. Maar had geen hoger olieverbruik, noch rook uit de uitlaat oid.
Heb toen de koppen eraf gehaald en had versleten klepgeleiders, een euvel dat helaas bij veel morini's uit de eerste bouwjaren voorkomt.
Heb toen zowel klepgeleiders als uitlaatkleppen vervangen. En omdat de voorste cilinder (minimale) loopsporen had, ook de voorste cilinderbus. Daarna met nieuwe distributie weer in elkaar gezet. Heb daar toen ook foto's van geplaatst, maar op dit moment is ebi in dld met hetzelfde probleem ah worstelen en heeft mooie foto serie gemaakt, netjes in een apart topic:

http://ital-web.de/forum/viewtopic.php?t=8230&sid=315c4db77ee9fc3a2933509cf4511ca7

PS: of je teveel speling hebt op de klepgeleider kan je vaststellen door de nokkenassen te demonteren en dan de klep te bewegen, mag niet in de geleider schommelen/rammelen.
 
Laatst bewerkt:
Als je echt geen kouwe klouwe wilt adviseer ik (uit ervaring) de Oxford grips. Verwarmen prima, passen prima, zacht rubber met veel grip zodat je niet in je gas hoeft te "knijpen" maar losjes kan vasthouden en sluit je direct op de accu aan. Schakelt zich automatisch uit indien de motor niet loopt.
http://www.tenkateshop.com/handvatv...cHM6WahnLo6wDpJuglID5t6QiRVBZ1bQaAmSyEALw_wcB

Ik heb het regelkastje bij de bevestiging vh expansievat gemonteerd:
[afbeelding]

Hoi, bedankt voor info, ik heb ook de Oxford en gemonteerd op koppelingshandel, aangezien ik niet goed een zware geschakelde voeding kan vinden ga ik hem direct op de accu monteren, zo ook gedaan met navigatie en druppellader.
ik begrijp alleen niet dat hij zich automatisch uitschakelt als motor niet loopt, staat immers rechtstreeks op de accu, wel schakelt de Oxford zich uit als accuspanning onder 10.5 V komt, maar dan gaat hij ook niet meer starten :?
 
Laatst bewerkt:
Hi Gerard,

dat was verleden jaar. Vond olie in de inlaatkelk die daar niets te zoeken had. Maar had geen hoger olieverbruik, noch rook uit de uitlaat oid.
Heb toen de koppen eraf gehaald en had versleten klepgeleiders, een euvel dat helaas bij veel morini's uit de eerste bouwjaren voorkomt.
Heb toen zowel klepgeleiders als uitlaatkleppen vervangen. En omdat de voorste cilinder (minimale) loopsporen had, ook de voorste cilinderbus. Daarna met nieuwe distributie weer in elkaar gezet. Heb daar toen ook foto's van geplaatst, maar op dit moment is ebi in dld met hetzelfde probleem ah worstelen en heeft mooie foto serie gemaakt, netjes in een apart topic:

http://ital-web.de/forum/viewtopic.php?t=8230&sid=315c4db77ee9fc3a2933509cf4511ca7

PS: of je teveel speling hebt op de klepgeleider kan je vaststellen door de nokkenassen te demonteren en dan de klep te bewegen, mag niet in de geleider schommelen/rammelen.

Hoop ik nooit mee te maken :N mijne heeft 24.000 op teller, weet trouwens niet of dat eerste teller is, kan je dat ergens aan zien ? hij is wel van 2007.
 
k begrijp alleen niet dat hij zich automatisch uitschakelt als motor niet loopt, staat immers rechtstreeks op de accu, wel schakelt de Oxford zich uit als accuspanning onder 10.5 V komt, maar dan gaat hij ook niet meer starten :?
Schakelt uit zodra de spanning terugvalt naar normaal (ca 12,6v). Bij lopende motor 13-14v.
Voor de te schakelen apparaten (zoals navi) kan je een aftakking maken bij je startrelais.

Hoop ik nooit mee te maken :N mijne heeft 24.000 op teller, weet trouwens niet of dat eerste teller is, kan je dat ergens aan zien ? hij is wel van 2007.
Hoop ik ook voor je, maar heb met mijn 2 2006 blokken helaas de eerste keer bij 55k (gebroken klep) en met de tweede bij 60k (versleten klepgeleiders) andere ervaringen.
Is ook geen drama, bij 50k distributie vervangen en dan gelijk de kleppen/geleiders reviseren. Kosten zijn het werk, materiaal valt mee. Is zelf goed te doen - behalve klepgeleiders uiteraard. En kan ie er weer jaren tegen.
 
Pff, zit gelukkig nog lang niet op 50K, eerst maar eens paar jaar proberen hoe hij (of is het zij?) zich gedraagt, In ieder geval werkt druppellader, navigatie en handvatverwarming, (schakelt inderdaad eerder uit dan ik dacht)
nog even revalideren van knieprothese en dan mag het mooie weer komen.

groet,
Pierre
 
Stretta heeft in 2016 nieuwe klepgeleiders in mijn morini gemonteerd.(gelijk met de distributieketting)
Was een rib uit m'n lijf, maar moet zeggen dat ie ervan opgeknapt is.
Het motor blok loopt echt super smeuig, als nieuw (denk ik)
wacht niet te lang want anders is de schade nog groter.

Groet

Gerard
 
Terug
Bovenaan Onderaan