Grasmaaiermotormotor

Met een 3rib bandje inderdaad, net als de voorbanden van een trekker, maar dan in het klein; 4.00-4 Dat is dezelfde maat als een steekwagentje. Nou ja, dat is 3.00-4. Het word iets groter, vooruit.


Inderdaad, achterop komt een trekkerband in de maat 4.10-6;

4.10x6 4Ply Tractor Tire

Ook verrekte klein, maar dat is de bedoeling.
Ik wil een zo klein mogelijke bike maken die makkelijk achterin de Caddy kan. Dan kan ik 'm meenemen naar de werven om daar een soort van intern transport mee te doen. Soms loop ik mezelf helemaal de bulten van dok naar werkplaats en weer terug.
 
Laatst bewerkt:
Dat trekker bandje lijkt me niet lekker om mee te rijden je kan beter kijken naar een bandje voor grasmaaiers met van de kleine noppen erop .

Zoeken voor project onderdelen lukt me wel .
Alle tijd daar voor tenslotte
 
Zelf bouwen is natuurlijk leuk maar er zijn kant en klare alternatieven.
Ff googlen op motograziella en dan kom je een heel handig opvouwbaar klein schattig bromfietsje tegen die in elke kofferbak past.
En rijdt nog best wel goed weet ik uit ervaring.
 
Dat trekker bandje lijkt me niet lekker om mee te rijden je kan beter kijken naar een bandje voor grasmaaiers met van de kleine noppen erop .

Zoeken voor project onderdelen lukt me wel .
Alle tijd daar voor tenslotte


Klopt. Dat word een kwestie van proberen, en anders gaat er gewoon iets anders om.
Die typische grasmaaierbandjes ken ik wel ja. Maar die gaan waarschijnlijk veel sneller lek als ik door een machinefabriek rijd. Staalkrullen are a bitch!
En die dikke nokken van een trekkerbandje houden mooi het karkas van de grond.
 
Zelf bouwen is natuurlijk leuk maar er zijn kant en klare alternatieven.
Ff googlen op motograziella en dan kom je een heel handig opvouwbaar klein schattig bromfietsje tegen die in elke kofferbak past.
En rijdt nog best wel goed weet ik uit ervaring.


Vreselijk gaaf ding!

Staat er zelfs één op MP!
Maar ja, er gonst bij mij al jaren een slogan in de schuur; Built, not bought !

Ja, ik ben me ervan bewust dat ik (weer eens; zucht) heel veel overhoop haal om iets te creëren. Ik ben er ook van op de hoogte dat het allemaal niet goedkoop is. Maar als ik iets maak, dan word het iets goeds, sterks, en wat liefst ook heel blijft.
Zo'n Graziella heeft een 47cc tweetakt motortje. Hartstikke leuk.
Maar de mijne krijgt een 144cc 4takt industriele stationair motor. Waarom? Geen idee, maar ik denk gewoon omdat het kan. En ik er lol in heb om van de grond af aan iets te bouwen. M'n handen jeuken weer!

En natuurlijk ben ik een groot fan van kleine voertuigen met dikke zuigers! 8-)
 
Ik ben bijvoorbeeld nog bezig om een Rebel 450 te voorzien van Hayabusa zuigers. Die gaan inmiddels al op en neer in nieuwe Engelse cylinders. Word 521cc, waarschijnlijk de enigste in de wereld. k krijg nergens niks gevonden over de 450. Wel van de 250 overigens.
De CB1300 staat er ook nog natuurlijk.
En er staat bij mij in de schuur een brommer. Nou ja.... Een copy Honda Monkey met een 184cc 4klepper. Ding gaat hard ! !
Nu dus ook de grasmaaiermotormotor die klaar is (200cc tussen de knieën), en er komt er nu dus weer één aan.
 
Origineel big end gescoord !

Nu eerst bekijken welk blok het beste is en dan een zuiger zoeken. Misschien uithonen en een overmaatse erin, dan is ie echt helemaal strak.
 
Uithonen en een overmaatse zuiger gaan niet samen .
Bij honen gaat er maar een honderdste mm van de wand af is tenslotte alleen maar opruwen van de wand .
En voor een overmaat is het opnieuw boren nodig maar gaat dat wel zit er een stalen voering in ( meen dat er alleen een nicasil wandje in zit van een paar honderdste mm dikte)
 
Uithonen en een overmaatse zuiger gaan niet samen .
Bij honen gaat er maar een honderdste mm van de wand af is tenslotte alleen maar opruwen van de wand .
En voor een overmaat is het opnieuw boren nodig maar gaat dat wel zit er een stalen voering in ( meen dat er alleen een nicasil wandje in zit van een paar honderdste mm dikte)


Vooruit dan, eerst kotteren, dan honen.

Er zit gelukkig een stalen bus in. Een nieuwe zuiger met overmaat komt er aan. Motortje is echt slecht...
Maar ik ben te eigenwijs om 'm op te geven.

Ik heb een zeer technische kennis tegenwoordig en daar ga ik binnenkort een avondje kotteren en honen. Ik heb dus een overmaatse zuiger besteld, die is een hele millimeter groter want er zit echt een joekel van een stootrand in. Uitgelopen klinkt meer op z'n plaats eigenlijk.
Zelfs de drijftap op de krukas is een halve millimeter gereduceerd. Ook die heb ik één gevonden.

Ja, het word helaas een duur motortje. -O-
 
Laatst bewerkt:
En ook al een centrifugaal koppelingetje aangeschaft.

Had nog even in de UK gevraagd voor een Noram 1600, maar daar werd ik het vel over den oren getrokken. Dat heb ik ze ook verteld en netjes bedankt voor de moeite. €240,- voor een mini koppeling; dacht het niet.

Die nu een koppelingetje bij Mr Heeters besteld, ding is onderweg, inklusief een setje lichtere veertjes zodat ie vroeger inkomt.

Verder is het wachten op onderdeeltjes.
Zuiger, drijfstang, krukasje, distributieketting en pakkingen komen er ook nog aan. Een maat van me heeft SKF lagertjes liggen voor de krukas en nokkenas. Die mag ik zo oppikken; dankjewel.
 
En ook al een centrifugaal koppelingetje aangeschaft.

Had nog even in de UK gevraagd voor een Noram 1600, maar daar werd ik het vel over den oren getrokken. Dat heb ik ze ook verteld en netjes bedankt voor de moeite. €240,- voor een mini koppeling; dacht het niet.

Die nu een koppelingetje bij Mr Heeters besteld, ding is onderweg, inklusief een setje lichtere veertjes zodat ie vroeger inkomt.

Verder is het wachten op onderdeeltjes.
Zuiger, drijfstang, krukasje, distributieketting en pakkingen komen er ook nog aan. Een maat van me heeft SKF lagertjes liggen voor de krukas en nokkenas. Die mag ik zo oppikken; dankjewel.

En is het een beetje gelukt met je grasmaaier motortje.
Morgen mn Honda GX240 ophalen.
Winterproject. Samen met de kids een go-kart/kleine buggy bouwen
 
Terug
Bovenaan Onderaan