restauratie yamaha XS 750 E

En om het verhaal helemaal compleet te maken hier een plaatje in gemonteerde toestand. Mocht je nieuwe knippers nodig hebben, bij Uwe Friedrich van triples.de of bij Yambits zijn ze aanzienlijk goedkoper.
full
 
Van de klemmen hebben ze nog enkel de rechterband beschikbaar. Bij yambits hebben ze inderdaad geen klemmen. Heeft iemand thuis nog zo'n klemmen liggen?
Anders is er nog een alternatief bij CMS. Deze is een stuk goedkoper en mits een eenvoudige moer te lassen op de nummerplaatsteun is de bevestiging een pak eenvoudiger en degelijker. Originaliteit is belangrijk maar we gaan toch niet obsessioneel worden daarin.
full
 
Van de klemmen hebben ze nog enkel de rechterband beschikbaar. Bij yambits hebben ze inderdaad geen klemmen. Heeft iemand thuis nog zo'n klemmen liggen?
Anders is er nog een alternatief bij CMS. Deze is een stuk goedkoper en mits een eenvoudige moer te lassen op de nummerplaatsteun is de bevestiging een pak eenvoudiger en degelijker. Originaliteit is belangrijk maar we gaan toch niet obsessioneel worden daarin.
[afbeelding]

Dat is een knipperlicht van de voorkant die heeft een draadeinde inderdaad, maar is ook korter.
Deze kan je ook als imitatie kopen bij de eerder genoemde adressen (maar dan zoeken naar knipperlicht voorzijde).

Motad is verder een nette uitlaat.. maar ja, het is geen 3 in 2..
 
Laatst bewerkt:
'( Helaas geen 3 in 2
Dat is een knipperlicht van de voorkant die heeft een draadeinde inderdaad, maar is ook korter.
Deze kan je ook als imitatie kopen bij de eerder genoemde adressen (maar dan zoeken naar knipperlicht voorzijde).

Motad is verder een nette uitlaat.. maar ja, het is geen 3 in 2..
 
Van de klemmen hebben ze nog enkel de rechterband beschikbaar. Bij yambits hebben ze inderdaad geen klemmen. Heeft iemand thuis nog zo'n klemmen liggen?
Anders is er nog een alternatief bij CMS. Deze is een stuk goedkoper en mits een eenvoudige moer te lassen op de nummerplaatsteun is de bevestiging een pak eenvoudiger en degelijker. Originaliteit is belangrijk maar we gaan toch niet obsessioneel worden daarin.
[afbeelding]

Wat je ook kan doen is 2 rechter monteren lijkt me?? dan maar 1 op zijn kop..
 
Is de ene pinker niet langer dan de andere, of is dit een optisch effect.
Wat is eigenlijk de lengte van de originele achter en voorpinkers? Ik las ergens 18 cm bij de achterpinkers en 16 cm bij de voorpinkers. Op mijn oude motoren stonden helemaal geen pinkers ofwel een universeel model.
En om het verhaal helemaal compleet te maken hier een plaatje in gemonteerde toestand. Mocht je nieuwe knippers nodig hebben, bij Uwe Friedrich van triples.de of bij Yambits zijn ze aanzienlijk goedkoper.[afbeelding]
 
Ik ben van plan om de bouten voor de centrale staander zelf te maken
Mijn bouten zijn te ver versleten, Yamaha maakt ze niet meer en de prijzen van de new old stock liggen te hoog
Bedoeling is om een bout M14 af te draaien op het einde tot een bout M10 en op dit einde dan metrische draad 1.25 op te trekken.
full
 
Mocht je er niet uitkomen Bruno, zet het maar op tekening dan draai ik ze wel.

Wat is het onderdeelnummer?
 
Laatst bewerkt:
Hierbij een ruwe schets.
De kop is hexagonaal. Dimensies van de kop van de bout zijn niet cruciaal. Sleutelmaat van de kop is 17 mm maar dit kan ook 19mm of 21 mm worden. Materiaal Staal 8.8.

Ik heb een snijkussen M10 (draad 1.25) en zal zelf de draad tappen en ze later verzinken.

Ik zou gaan voor 4 stuks.

Ik kan zorgen voor de bouten die moeten afgedraaid worden.
full
 
Een vraag over de draadstangen van de cilinder.
De XS750 heeft er 8 (3 lange M10 177mm en 5 kortere M10 154mm). Ik vond een foto op internet want heb de mijne er nog niet uitgehaald.

Heeft iemand een idee van de treksterkte die nodig zou zijn? Is het nodig om deze te vervangen omwille van blijvende uitrekking? zo ja vanaf hoeveel uitrekking is dit nodig?
Heeft iemand een idee bij welk bedrijf je cilinder draadstangen kan bestellen. Yamaha verkoopt ze niet meer.

full
 
Een vraag over de draadstangen van de cilinder.
De XS750 heeft er 8 (3 lange M10 177mm en 5 kortere M10 154mm). Ik vond een foto op internet want heb de mijne er nog niet uitgehaald.

Heeft iemand een idee van de treksterkte die nodig zou zijn? Is het nodig om deze te vervangen omwille van blijvende uitrekking? zo ja vanaf hoeveel uitrekking is dit nodig?
Heeft iemand een idee bij welk bedrijf je cilinder draadstangen kan bestellen. Yamaha verkoopt ze niet meer.

[afbeelding]
Zal misschien een 12.9 of 10 zijn, maar ik zou ze gewoon lekker laten zitten. Natrekken (is een puntje uit het WPHB bij "routine maintenance") en verder niet druk over maken :t
 
Nog een vraag over de rollagers achterste wiel

Blijkbaar zitten er 3 lagers gemonteerd.
Maar hoe zit het met de nummers van de onderdelen?
1/ 93306-20421 is vervangen door 93306-20461 (en nog leverbaar door yamaha)
2/ 93306-20422 is ook vervangen. Maar ik vind twee verschillende nummers op internet: 3306-20404 of 93306-20446 (laatste is leverbaar door yamaha).
3/ 93306-30404 is vervangen door 93306-30417 of 93306-30437 (beiden niet meet leverbaar door yamaha)
Iemand enig idee wat de juiste code is van de laatste twee rollagers?
 
Nog een vraag over de rollagers achterste wiel

Blijkbaar zitten er 3 lagers gemonteerd.
Maar hoe zit het met de nummers van de onderdelen?
1/ 93306-20421 is vervangen door 93306-20461 (en nog leverbaar door yamaha)
2/ 93306-20422 is ook vervangen. Maar ik vind twee verschillende nummers op internet: 3306-20404 of 93306-20446 (laatste is leverbaar door yamaha).
3/ 93306-30404 is vervangen door 93306-30417 of 93306-30437 (beiden niet meet leverbaar door yamaha)
Iemand enig idee wat de juiste code is van de laatste twee rollagers?
ik ken de codes niet, maar als je via Uwe Friedrich van de Triples shop (triples.de) bestelt en vraagt naar complete set achterwiel (en voorwiel evt) dan heeft hij alles voor je.. incl keerringen.
En niet te gek duur.
 
Naar een goede lagerboer/leverancier gaan met de oude lagers?
Zijn bijna altijd standaardmaten.
 
Nog een vraag over de rollagers achterste wiel

Blijkbaar zitten er 3 lagers gemonteerd.
Maar hoe zit het met de nummers van de onderdelen?
1/ 93306-20421 is vervangen door 93306-20461 (en nog leverbaar door yamaha)
2/ 93306-20422 is ook vervangen. Maar ik vind twee verschillende nummers op internet: 3306-20404 of 93306-20446 (laatste is leverbaar door yamaha).
3/ 93306-30404 is vervangen door 93306-30417 of 93306-30437 (beiden niet meet leverbaar door yamaha)
Iemand enig idee wat de juiste code is van de laatste twee rollagers?
Gewoon zoeken op de lagercodes, voor het achterwiel (via: Yamaha XS750 1978 USA CANADA REAR WHEEL - buy original REAR WHEEL spares online):
1x 6204 (open lager)
1x 6204-Z (Z staat er voor dat het lager aan 1 kant stofdicht is)
1x 6304-Z (Z staat er voor dat het lager aan 1 kant stofdicht is)

Met die benamingen kunnen ze je bij elke lagerboer / ijzerwarenwinkel verder helpen. Vaak kun je ook gewoon een lager met 1x Z vervangen door een lager met een -2Z aanduiding.
 
Ik heb in de eerste plaats de zgn vervangende bouten (code 90109-10027) gekocht bij de yamahaleverancier maar deze vervanging klopt niet. De beide eindes zijn identiek, M10 (draad 1.25), maar de diameter klopt niet. 10027 heeft diameter 12 en 90109-10440 heeft 14 mm doorsnede. (zie foto). Ook CMSNL maakt deze fout bij de zgn vervangende bout.


Hierbij een ruwe schets.
De kop is hexagonaal. Dimensies van de kop van de bout zijn niet cruciaal. Sleutelmaat van de kop is 17 mm maar dit kan ook 19mm of 21 mm worden. Materiaal Staal 8.8.

Ik heb een snijkussen M10 (draad 1.25) en zal zelf de draad tappen en ze later verzinken.

Ik zou gaan voor 4 stuks.

Ik kan zorgen voor de bouten die moeten afgedraaid worden.
[afbeelding]
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan