3States

Ik ga proberen om uit te leggen waarom het ontwerp is zoals het is.

Je kunt kiezen voor één arm die midden in de naaf aangrijpt of 2 armen die boven en onder de as aangrijpen.

Met 2 armen, ruimtelijk bouwen dus, kun je het geheel lichter van gewicht maken.
Met 1 arm is het ontwerp een stuk cleaner.
Bij mijn vorige span had ik 2 armen en daar was vanuit technisch oogpunt niks mis mee. Maar het cleanere aanzicht van een enkele arm sprak ons wel heel erg aan. Bovendien is het eenvoudiger aanbouwen aan verschillende motoren. Eén arm minder om vast te zetten.
We wilden in ieder geval voorkomen dat er zo'n melkfabriek rond het voorwiel zou ontstaan.


We wilden ook niet vast zitten aan een overmatig breed voorwiel. Vandaar dat er gekozen is voor de opzet met de Buell type remschijf en een automotive naaf met de fuseelagering boven en onder de wielas.
Als je kiest, zoals EML voor een hele compacte fusee lagering, dan komt de wiellagering eromheen of erbuiten. Dat houdt dan meteen in dat je hele grote en dure wiellagers krijgt. Ook de remschijf moet dan om de fuseelagering heen en dat maakt de remschijf er ook niet eenvoudiger op.
Vaak zie je dan ook dat er een hele grote ET waarde nodig is, de spaken vallen dan nog buiten de band, om de techniek te herbergen

Zoals we het nu hebben is het voor ons de ideale mix van maakbaarheid, kostprijs koop delen en looks.
En we hebben een stuuruitslag van 30° naar beide zijden.
Bovendien hebben we een idee om de stuuruitslag van het wiel over de hele weg 1 op 1 te laten lopen met het stuur. Dat scheelt er ook nogal eens aan heb ik wel gezien.
En grote stuuruitslag is reuze handig bij straatje keren en zo.

De stuurinrichting wordt zoals EZS die ook toepast. Een armpje aan de wielas met een pootje naar boven wat aan het stuur bevestigd wordt. Simpel, compact en doeltreffend

Al met al lijkt het complexer dan het is. Er zijn zeker puntjes die een volgende keer anders worden. Om het eenvoudiger te kunnen lassen of zo. Maar de grote lijn blijft zo. Hoewel ik al wel met een idee rondloop wat ook wel leuk zou zijn. Gewoon omdat het kan. :)

Edit:
Het klopt dat de vering complexer is dan strikt noodzakelijk. Het progressief link systeem voor en achter zou weggelaten kunnen worden. En ook in de zijspanwiel vering komt een leuke twist. Maar soms is techniek te leuk om te laten liggen :+
 
Laatst bewerkt:
Ik had al die jaren brainstormen niet beter kunnen samen vatten dan jij nu hebt gedaan Slijptol👍
 
broken-f5-button-630x300.jpg
 
na bijna een maand lang met de griep te hebben gevochten en daardoor naast werk en familie echt geen energie over had, (en t AET moest nog even tussendoor als vrij weekend), ben ik eindelijk weer in de productie modus gegaan
full
 
met deze van Slijptol geleende verdeelkop kan je opeens wel heel mooie dingetjes maken
full
 
dit worden de klemstukken die aan de draagarmen van het bakwiel komen en vastgrijpen op de fusee kogels op het subframe

In slijptol zijn topic is wel terug te vinden waar en hoe ze precies komen
full
 
Ehe is dit dit druk geweest met het hulpframe voor de TRX. Daarvoor is al veel draaiwerk (en vooral ook denkwerk). Maar omdat ook in dit topic af en toe wat geplaatst dient te worden een paar plaatjes van een hulpframe in wording

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan