Honda MSX125

Heel gaaf 015msx ik vind de nieuwe styling toch ook echt wel tof en stoer. Elke keer dat ik hem bij de dealer zie staan blijf ik er toch wel even naar kijken. Al wat leuke kilometers mee kunnen maken?
Vanwege het seizoen en zoute rommel op de weg nog maar weinig gereden maar wel wat spul ontvangen om een keertje te monteren. Stuureind spiegeltjes, koplamp beschermer, Zoom uitlaat uit Thailand en taartschep vervanger. Fotootje met 't spul erop komt nog. Rijden jullie met pekel op de weg dan? haha, mij niet gezien.
Welkom 015msx! Heeft jouw Honda ook ABS?
Ja, gelukkig nog niet uitgeprobeerd. Heb niet veel vertrouwen in de standaard bandjes, zijn er geen plakkerige racebandjes voor te krijgen?

Bedankt voor de reacties en leuk die vakantie pica. Qua snelheid is het natuurlijk drama deze fiets maar o wat een lekker geluidje en super zuinig 1:40 na constant vol gas overal (behalve rotondes vanwege de bandjes)

:]
 
Mooi Roelof! Dan hoef je straks dus ook dat olie-centrifuge ding niet meer schoon te maken en heb je een normaal 'oliefilter'.
Denk er bij de stalen remleidingen om, dat je een goede momentsleutel gebruikt om de banjo bouten vast te zetten: stalen banjobouten max 11Nm Alu banjobouten 8-9Nm.
Ik heb 10-tallen van die setjes gemonteerd voor de Suzuki's. Dan moest je ook nog rekening houden met fijne of normale schroefdraad.

Volgens mij bedoel je N-Rijder ;). Hoe bevalt de GPR uitlaat? Ik zit zelf ook naar uitlaten te kijken en de GPR zag er goed uit, zit er veel verschil in qua gewicht met de standaard?

N-Rijder, ik ben heel benieuwd hoe de nieuwe remmen bevallen. Welke remklauw heb je gekocht? Het schijnt dat de remmen al een stuk beter worden door alleen het vervangen van de remleidingen door staalomvlochten. Als je de kans ziet om eerst met alleen de nieuwe leidnigen te rijden ben ik erg benieuwd naar de bevindingen en vergelijking daarna mét brembo's. Remmerij upgrade staat bij mij hoog op de to-do.
Het verwijderen van de oil-spinner zou redelijk wat koppel verlies met zich mee brengen omdat het een groot deel van de bewegende massa in het blokje is. (Gelezen op het grom forum) Dat was voor mij een reden om deze upgrade niet uit te voeren, je zou namelijk meer acceleratie krijgen ten koste van top speed. Ik kan niet wachten of je er uberhaupt iets van merkt, want het verhoogt de fun-factor aanzienlijk!

En natuurlijk ook welkom aan 015msx! Toffe kleur die gifgroene!
Qua banden is er een hoop te krijgen, ik rijd zelf met de Power Pure SC van Michelin rond. Die doen het goed :t (Ik blijf bij mijn volgende set wel bij de standaard maten, heb nu een 140 achter liggen, maar hierdoor werd de motor merkbaar trager terwijl ik voor mijn gevoel weinig aan top won)

Wat er op de planning staat voor het volgende seizoen
- SpeedoHealer voor correctie kleiner tandwiel voor
- andere uitlaat + bochten
- intake mod + ander filter
- A/F laten nakijken na deze upgrades en eventueel afstellen
- andere knippers voor (proton500)
- tail tidy achter(?) - onzeker vanwege rijden in regen
- Staalomvlochten remleidingen
- Upgrade van vering voor en schokdemper

Als mensen hier nog tips/aanvulling voor hebben dan hoor ik het graag!
 
Laatst bewerkt:
GPR uitlaat is mij een beetje tegengevallen. Het geluid is mooi, hij is een stuk lichter dan de originele uitlaat (scheelt een paar kilo), maar de bocht had niet de juiste buiging, waardoor ik zelf aan de slag moest om de boel een beetje passend te krijgen. GPR gaf niet thuis nadat ik de klacht bij hen had gedeponeerd. Het kon niet aan hen liggen ?!!!

Ik heb nog een nieuwe Speedohealer liggen (splinternieuw in de verpakking) Die mag voor
€ 40,00 incl. verzenden weg, want ik ga toch iets anders aanschaffen. Ik zit aan een Kymco 400 scooter te denken. Ben er nog niet helemaal uit.
 
Vreemd verhaal Cardio, had je hem online besteld direct van GPR? Ik zou de winkel/verkoper het vuur aan de schenen hebben gelegd ipv GPR, maar gelukkig zit die er nu mooi op!

Ik heb zeker interesse in de SpeedoHealer, welke type is het? Er schijnen namelijk een hele hoop te zijn maar ik neem aan dat dit het goede type voor de msx is?
 
Jazeker! het zijn 2 pakketjes: in het ene pakje zit de Speedohealer SH-V4 en in het andere pakje de harnesskit SH-H09
Uiteraard van Healtech-electronics. De enige echte.
 
Volgens mij bedoel je N-Rijder ;). Hoe bevalt de GPR uitlaat? Ik zit zelf ook naar uitlaten te kijken en de GPR zag er goed uit, zit er veel verschil in qua gewicht met de standaard?

N-Rijder, ik ben heel benieuwd hoe de nieuwe remmen bevallen. Welke remklauw heb je gekocht? Het schijnt dat de remmen al een stuk beter worden door alleen het vervangen van de remleidingen door staalomvlochten. Als je de kans ziet om eerst met alleen de nieuwe leidnigen te rijden ben ik erg benieuwd naar de bevindingen en vergelijking daarna mét brembo's. Remmerij upgrade staat bij mij hoog op de to-do.
Het verwijderen van de oil-spinner zou redelijk wat koppel verlies met zich mee brengen omdat het een groot deel van de bewegende massa in het blokje is. (Gelezen op het grom forum) Dat was voor mij een reden om deze upgrade niet uit te voeren, je zou namelijk meer acceleratie krijgen ten koste van top speed. Ik kan niet wachten of je er uberhaupt iets van merkt, want het verhoogt de fun-factor aanzienlijk!

Als mensen hier nog tips/aanvulling voor hebben dan hoor ik het graag!

Volgens mij bedoeld hij ook N-rijder haha. De nieuwe remklauw is een 2-piston brembo. 4-piston leek me een beetje teveel van het goede haha. Misschien dat ik er voor zou gaan als ik de msx als een stuntbike had, maar heb hem gewoon als funbike/projectbike. In principe zou ik het best kunnen proberen om alleen de remleidingen te vervangen maar het probleem van de remmen waarom ik ze ga vervangen liggen ergens anders. Dus dan heb ik een slechte rem-caliper met goede remleiding. Ik denk niet dat ik daar de moeite voor wil en gaan doen. Anders had ik denk ik ook wel alleen remleiding gekocht. Het was toch een aardig bedragje in zijn geheel. De achterrem laat ik voor wat het is. De achterband kan ik makkelijk laten blokkeren en remt relatief gezien stevig.

Ik heb ook wel een tijdje moeten nadenken over de oliespinner, maar besloten om het toch te doen. Je mist het koppelverlies vanuit stilstand tot 15km/h waardoor whielies maken ook weer wat moeilijker is. Je mist namelijk toch een kilo draaiend gewicht, daarnaast mis je ook wat koppel bij je topsnelheid. Van wat ik gelezen heb is het effect van verliezen minimaal. Sommigen gasten merken geen topsnelheidverlies en anderen soms 5km/h en aangezien mijn msx een topsnelheid van 108 is het die 5km op de koop toe te nemen. Ook omdat ik niet van plan ben altijd small bore te blijven heb ik hem o.a. eigenlijk alvast gekocht voor de oliekoeler plus om de kosten een beetje te spreiden.

Ik ben vooral benieuwd hoe zometeen het vervangen van de remmen gaat. Is een klusje die ik nog niet eerder gedaan heb.
 
Wat een dag!
Gisteren kijk ik toevallig even naar het belgische 'Marktplaats' en zie ik een advententie staan van een man die een hele carbon-set en een Tyga uitlaat en nog wat onderdelen voor een Honda MSX 125 aanbiedt. slechts 500 km gemonteerd geweest en nu te koop want de rode MSX wordt nu verkocht zonder deze onderdelen.
Ik besluit te gaan kijken bij deze verkoper. Indaad prachtige en echte carbon-delen van het merk Tyga. Er is ook nog een onderkuip (rood) en een zadelcover (rood) bij. We worden het eens over de prijs, want dit kon ik niet laten liggen, hoewel ik eigenlijk van plan was mijn MSX te gaan verkopen.
Dit is de hele set:
31375637cg.jpg


31375638te.jpg


31375639vj.jpg


31375641dy.jpg


Mocht er nou iemand zijn die zegt: "Hee die onderkuip of zadelcover ben ik al heel lang naar op zoek!". Laat het mij even weten, want ik ga niet alles monteren en ik heb een chronisch plaatsgebrek. Die spullen mogen voor een klein prijsje weg.

Mijn GPR uitlaat, die momenteel gemonteerd is, gaat ws. naar Roelof. Die heeft interesse getoond in deze uitlaat.
 
Fantastische set! Ik heb ook al watertandend naar deze onderdelen gekeken en at zelfs nog te twijfelen over de uitlaat.. Wat een geluk!
 
Ik heb mij een set ohlin veren gekocht voor de voorvork van mijn msx sf.
Weet iemand of hier per se ohlin olie in moet, want deze ben ik er vergeten bijkopen en is rondom mij niet te vinden?
Er is blijkbaar een verschil ook.

Er bestaan de volgende twee soorten:

Ohlins 01309-01 Road and Track Fork Oil 19cst at 40°C -> zou 5W zijn.
Ohlins 01309-01 Road and Track Fork Oil 40cst at 40°C -> zou 10W zijn.

Ik weeg zelf boven de 80kg en ga dus de 6.0 N/mm 68000-05 -veer steken.
Is er dan een bepaalde viscositeit dat ik zeker moet kiezen, ik ben nogal nieuw in voorvorkolie... :)

Ik heb het ook gevraagd aan de shop waar ik het gekocht heb maar deze zijn nogal lauw in al hun antwoorden.
Ze vertelden mij dat het aangeraden is om Ohlin olie te gebruiken omdat deze 19v is. (ik veronderstel dus 5W)
Maar indien ik daar niet kan aangeraken ik misschien een 7.5W of een 10W kan kiezen...

Weet iemand raad?
 
Laatst bewerkt:
Hee Bennie,

Ik zou voor de 10 W gaan, afhankelijk van de veren die je koopt natuurlijk en de hoeveelheid olie die je in elke poot giet. Hoeveel gaat er trouwens in elke veerpoot, volgens het boekje?
Je kunt dan altijd de luchtkamer groter of kleiner maken, als de vering te hard of te zacht zou zijn.
In het verleden heb ik veel voorvorken gemodificeerd voor Suzuki-klanten en ik ben dus erg geinteresseerd in dit project. Kun je een paar plaatjes posten van de werkzaamheden.

Ik ken je nog niet, maar misschien heb je jezelf al voorgesteld op dit forum?
 
Normaal heb ik mij wel al voorgesteld hoor. Ik kom maar af en toe eens kijken. Soms voor info soms voor aan-of verkoop.
Ik ben al lid sinds 2012. :) Ik zal wel foto's trekken tijdens het project. Maar zal nog even duren. Eerst de olie voorzien, da's de laatste stap. Ik woon in België en hier hebben ze niet echt veel Ohlin leveranciers, en voor het weer uit het buitenland te laten komen en terug importtaksen te betalen zie ik niet goed zitten.
104€ betaald bovenop de aankoop... voor de totaalprijs had ik ze hier kunnen aanschaffen én laten steken... :/
Voel me een beetje dom, maar zal op die manier toch weer wat ervaring bijkrijgen.
Ervaring 1 is al: eerst eens lokaal rondkijken.. ^^

Volgens het boekje moet er 235ml olie in iedere veerpoot.

Boekje is hier te vinden:
https://www.ohlins.eu/download/db/Ohlins_DTC_mounting-instruction-fdk-111-english--00002141.pdf

Er zitten ook twee soorten veren in. Waarvan de zwaarste bedoel is voor personen van +80kg. Maar aangezien ik tussen 90 en 100 weeg vraag ik mij af of ik niet beter kies voor een dikkere oliesoort.
 
Wat klopt er? Dat ik beter een dikkere oliesoort kies?
Ik wil natuurlijk niet dat het lijkt alsof ik zonder vering rondrij. :D een beetje comfort mag ook wel. :)
De aankoop van de olie moet nog steeds gebeuren, de rest van mijn werkgerei en componenten heb ik ondertussen al.
 
Ik snap hier de ballen van _O-

Maar leren kan altijd! Dikkere olie, stuggere veren en kleinere luchtkamer zullen vanzelfsprekend voor andere (ik gok meer) demping zorgen. Hoe weet je of je een veer van 4.5/5/6 Nm/mm demping nodig hebt? Ik heb zelf dat ik met mijn grom (modeljaar 2015) regelmatig door de hele veerweg heenschiet (hij lijkt voor 'te slap'), voornamelijk bij het op- en afrijden van drempels. Is hier wat aan aan te passe nzonder gelijk nieuwe veren te steken? Is er meerwaarde aan totaal nieuwe poten ten opzichte van alleen nieuwe veren?

Bennie, leuk je hier weer te zien en te zien dat je nog steeds op de msx rijdt, ik ben wel benieuwd naar een plaatje :)
 
Blijkbaar zijn de veren die in de msx zitten maar geschikt voor personen tot 50kg, heb ik ergens gelezen.
Daarom dat mensen met een normale grootte hier direct tot het einde mee gaan.

Ja ik snap er ook maar weinig van, maar zou toch niet graag met te harde of te slappe vering zitten.
De veren kan ik al goedsteken.

Te lezen in de handleiding van de kit die ik gekocht heb:

Recommended spring
Spring part No. Spring rate For rider weight
68000-04 5.5 N/mm Below 80 kg
68000-05 6.0 N/mm Above 80 kg

De standaardveer van een msx is dacht ik 4.0 N/mm.
Er bestaan "mods" voor de standaard veren. Dit zou zijn:

1. Dikkere olie insteken (maar dan kan je evengoed dikkere veren steken (maar een klein beetje meer werk) en als je dit dan doet kan je evengoed de demping doen (evenveel werk als dikkere veren steken))
2. Of de bout bovenaan langer maken en extra tussenstukken bijsteken.

Hier kan je de twee dingen bekijken of uitleg van krijgen (let op: irritante amerikanen):
https://www.youtube.com/watch?v=DXY_DuRLTjo
https://www.youtube.com/watch?v=1zhXzm2NUSs

Maar ik heb al gelezen dat dit kan leiden tot een kapotte voorvering, dus ik ga voor het totaalpakket.

Update van mijn msx:
1. Tailtidy gestoken voor van het veel te lange achterspatbord af te zijn.
2. Ik weet niet of ik het hier al gepost had maar dus ook een Yoshi gestoken.
3. De luchtinvoerbuis naar voren toe gestoken (niets van voelbaar effect, maar zal ook de luchtfilter nog vervangen door een beter luchtfilter, mss deze: https://www.motorkit.com/nl/filter-...09-air-filter-dna-for-honda-msx-grom-125.html of misschien deze: https://www.motomummy.com/filters-o...chimera-short-ram-air-intake-with-k-n-filter/, beide krijgen goede opmerkingen.
Maar die laatste zou pas echt een verschil geven.
4. Denali soundbomb mini hangt er al aan, maar moet ik nog eens vaststeken https://www.youtube.com/watch?v=OXO9N_HWIrA
5. Ook een rose joint mod gedaan voor de versnellingshendel: https://www.youtube.com/watch?v=bgP6ELh8gOI (dit omdat hij wel eens uit versnelling schoot of voorbij de neutraal ging.

Van plan:

1. zadel naar een iets zachter exemplaar veranderen (eentje met gel)
2. nieuwe banden steken. waarschijnlijk michelins.
3. nieuwe ketting en tandwielen steken met een andere verhouding, eens de originele versleten is.

Foto van vlak na de tailtidy:

https://imgur.com/a/EIihm

Staat nu achter de voordeur omdat het in de garage nogal condenseert (geen vloer en metalen dakplaten)
https://imgur.com/a/vbHTq
 
Laatst bewerkt:
Van op een facebook groep:

I used roc oil 5w and it’s fine , ohlins stuff is just dead expensive and any reputable oil supplier made stuff will be fine. To be honest I do really like the feel but they are a tiny bit hard for me , if I could be bothered I would use the other springs

Dit is iemand van 88kg. Dus het zal wel ok zijn voor mij. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik had er nooit van gehoord, maar als je vaste motorzaak het verkoopt zal het geen slecht spul zijn. Gewoon uitproberen!
 
ok, het was maar 11€ ivm de ohlin olie die 35€ kost. Ik heb al ergens een poll gezien van welke olie de meesten het liefste hadden en daar stond Denicol bovenaan. Ging wel niet over voorvorkolie maar dat zal wel weinig uitmaken. :)
 
Op een andere site gelezen:

"Hier maken duurderen oliën als Castrol en Denicol het verschil met bijvoorbeeld Kroon Oil of Valvoline."

Moet zijn dat Ohlin dan extreem duur is... als het 3 keer zovele kost als dure oliën als Castrol en Denicol.
Ik vraag mij dan af of het dan ook effectief 3 keer zo goed is als de Denicol?
 
Laatst bewerkt:
Ohlins is een degelijk bedrijf en doet uitgebreid research naar al hun producten vaak toegespits op hele specifieke toepassingen. Er is geen twijfel mogelijk dat de olie van Ohlins waarschijnlijk erg goed doet waar die voor gemaakt is. Maar de andere merken die een breder marktgebied (dan hun eigen productcatalogus) willen beslaan zullen een olie ontwikkelen die in 99% van de gevallen voldoet. Er zal verschil zijn tussen de verschillende oliën, maar die zullen waarschijnlijk marginaal zijn en zeker geen 3x minder of beter zijn. Het zal prima voldoen en je zal het verschil waarschijnlijk niet merken. Daarnaast neem ik aan dat je niet tot het gaatje racet met je msx, en je geen professioneel coureur bent dus dat beide oliën prima presteren voor je gebruiksdoeleinde.

Je zou voor de grap allebei kunnen proberen en je bevindingen hier posten, ik gok dat je niks merkt :+
 
Ik heb daar een leuke anekdote over, afkomstig van een engels suzuki forum.
Schrijft een Öhlins koper: Ik heb nu top-binnenveren gekocht, die zijn van Öhlins !
Zijn collega: "O ja?Kijk maar eens op de doos rechtsonder dan.....daar staat gewoon Made in Holland". Ze komen nl. vaak uit gewoon dezelfde fabriek.
Neem van mij aan: die Denicol-olie is net zo goed als die van Öhlins. Je merkt het alleen aan het prijskaartje. Hetzelfde geldt voor keerrringen: die van Öhlins zijn vaak blauw, maar ook 3 x zo duur.
Begrijp me niet verkeerd: Öhlins is top-spul hoor, maar jongens voor een MSX 125 !!!!???

Bennie...waar woon je ergens in België? Ik woon in Hamont. Misschien woon je wel bij mij in de buurt.
 
Neen, ben vanuit het Gentse.
En ik wil alleen zekerheid. Dat is alles. Ik wou niet per se Ohlin veren. Maar de goedkopere versie kwamen al een eind in de buurt van de ohlins.. dus dan geef ik er liever 75 euro meer aan en dan heb ik direct iets beter.
Dat, en ik vond nergens anders iets terug over vering voor een normaal gewicht.. wel vervanging van de stock veren, maar daar ben je ook niet veel mee.
Gelieve nu geen dingen te posten waardoor ik mijn aankoop beklaag want dat zie ik liever ook niet.. ^^ ik ben al tevreden dat ik geen te dure olie gekocht heb.
En ja, voor een msx is Ohlin er misschien wat over. Maar toch. De huidige veren waren niet houdbaar. En ik gok dat ik wel tevreden zal zijn met het resultaat.
De achterveer zal ik op termijn misschien ook nog vervangen en dat wordt wrs geen ohlin..da's ongeveer 500 euro ofzo... ^^
 
Terug
Bovenaan Onderaan