Graag advies over keuze tussen enkele cruisers

Cologne

MF'er
9 mei 2015
187
38
Heerde
Door omstandigheden (vervangende auto) heb ik mij voorgenomen mijn Tiger 800 te ruilen voor een goedkoper model motor. Na eens op een Vulcan S 650 gezeten te hebben, werd ik verrast door de ontspannen zithouding. Een paar weken geleden ben ik op zoek gegaan naar cruisers die ik mooi vind binnen een budget van €4000 tot €5000. Ik verwacht er met losse verkoop of inruil van de Tiger een buffertje aan over te houden.

Qua lijnen vind ik een vrod ontzettend mooi, maar ik heb niet bepaald een speciale liefde voor h-d dus zal ik deze niet snel kopen. Valt ook ver buiten het budget.

Wat ik al gevonden heb:
- Suzuki M800
- Kawasaki VN 900 custom
- Kawasaki VN 1500 mean streak
- Honda VT 1100 ace c2 of c3

Een Yamaha Dragstar heb ik bekeken en uiterlijk spreekt wat minder aan. Ook gaat de voorkeur uit naar injectie.

Snelheid is voor mij niet belangrijk, goed optrekken wel. En het moet comfortabel zijn op legale snelheden.

Ondertussen heb ik al gelezen dat deze cruisers betrouwbaar zijn en ook redelijk kunnen sturen. Eenvoudig onderhoud moet goed zelf te doen zijn.

Waar ik over twijfel en dus graag wat input over wil krijgen is of de M800 en VN900 niet te mager zijn nu ik de Tiger gewend ben.
Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Mean Streak.

En ja, ik weet natuurlijk dat ik moet proefrijden. Andere adviezen en aandachtspunten zijn erg welkom.
 
Laatst bewerkt:
Cruisers hebben wel een probleem met grondspeling en langzame korte bochten.
Maar daar moet je met proefrijden ook aandacht aan besteden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet ik. Geen problemen met rustiger door de bochten rijden. Op de dijk ben ik zeker niet de snelste en met een cruiser snapt de rest dat het niet zo vlot gaat.

Waar ik ook op zal letten is of ik het gewicht aan kan. Het oogt wel wat intimiderend maar met 1.90 en 85kg moet het te doen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Weet ik. Geen problemen met rustiger door de bochten rijden. Op de dijk ben ik zeker niet de snelste en met een cruiser snapt de rest dat het niet zo vlot gaat.

Waar ik ook op zal letten is of ik het gewicht aan kan. Het oogt wel wat intimiderend maar met 1.90 en 85kg moet het te doen zijn.
Laag zwaartecentrum. Dat maakt deze motoren weer makkelijker.

Proefrijden. dat is de enige manier om er achter te komen welke jou het meeste ligt.
 
Laag zwaartecentrum. Dat maakt deze motoren weer makkelijker.

Proefrijden. dat is de enige manier om er achter te komen welke jou het meeste ligt.

Morgen probeer ik een M800 en Mean Streak als alles meezit. In ieder geval redelijk weer voor een rit.
 
Beetje anders gelopen. Heb gereden op een Vulcan 900 custom.
Beviel redelijk. Ik had het idee dat ik mijn best moest doen om niet met de rug naar achteren te zakken. Het voelde alsof ik mezelf moest tegenhouden en vasthouden aan het stuur. Dat gevoel werd wel wat minder, maar voor het beste comfort zou mijn zitvlak nog wat hoger mogen zijn ten opzichte van mijn voeten. Mijn knieën waren met de Vulcan net zo hoog als mijn heupen.

Meteen de site van cycle ergo erbij en dan zie ik dat dit bij de Honda's nog erger zal zijn. De intruders zouden beter moeten passen.
Ik ga ook nog maar eens een Dragstar 1100 bekijken ondanks geen injectie (in hoeverre is dat een nadeel, ga ik uitzoeken).
 
Vandaag heb ik op een M800 gereden. De zit op deze motor is wat sportiever voor mij. Stuur staat iets verder weg. De M800 stuurt erg goed voor een cruiser, maar is wel wat onrustiger in de aandrijving. Er zijn flink wat trillingen te voelen van het blok vergeleken met de VN900.

Bij een andere dealer heb ik nog eens op een VN900 Custom gezeten en daar was de zithouding juist wel weer prima. Leek hetzelfde zadel te zijn alleen een nieuwere motor.

Bij de M800 krijg ik een hoger bedrag terug voor mijn Tiger. Nou, maar eens rustig over nadenken.
 
Vandaag besloten dat ik toch een voorkeur heb voor een Vulcan. In mijn ogen is het een motor die net wat verfijnder is dan de M800. De aandrijving voelt soepeler en het oogt net wat dikker allemaal. Ik heb niet het idee dat er een groot verschil in vermogen zit. Wel moet je ietsjes meer werken om de Vulcan met lage snelheid een bocht door te krijgen. Maar volgens mij want dat snel.

Naast de M800 had ik 2 Vulcans op het oog. Beide dealers boden mij een derde van het bedrag dat ik bij de soes zou zou krijgen. Na nog een mail naar deze dealers wilde 1 van hen hetzelfde bedrag bieden inclusief beurt, banden, remmen enzovoort en 6 maanden garantie. Klinkt mij als een super deal. Zeker als ik bedenk dat hij nog maar 14000km heeft gelopen. Wel wat plekjes hier en daar (hij is dan ook bijna 10 jaar oud) maar dat kan makkelijk gepoetst worden. Helaas een heel klein deukje in de standaard uitlaat, maar die gaat op den duur toch vervangen worden door een vance and hines.

Nooit gedacht dat ik zo'n type motor zou kiezen, maar het relaxte rijden heeft wel wat met mij gedaan.
 
Ook aan de opvolger van de Dragster gedacht?
Ik rij al 7 jaar een XVS950A Midnight Star naar alle tevredenheid en deze heeft wel injectie.

Ben na 7 jaar nu zelf op zoek naar iets anders, maar mijn prijs ligt iets boven jouw budget.
Maar Midnight Star (950, 1300 en 1900) zou een optie voor je kunnen zijn.
 
Ook aan de opvolger van de Dragster gedacht?
Ik rij al 7 jaar een XVS950A Midnight Star naar alle tevredenheid en deze heeft wel injectie.

Ben na 7 jaar nu zelf op zoek naar iets anders, maar mijn prijs ligt iets boven jouw budget.
Maar Midnight Star (950, 1300 en 1900) zou een optie voor je kunnen zijn.

Heb zeker aan de xvs950 gedacht. Vindt hem erg mooi. Helaas boven het budget of veel 50d+ gelopen of slechte staat. Er moet binnenkort ook een koekblik worden gekocht en mevrouw Cologne wenst enige luxe. Vandaar dat ik nu definitief voor de VN900 Custom gekozen heb.

De oudere Yammies vind ik qua lijnen wat minder mooi. Ik voorzie dat ik over een paar jaar (als ik mezelf zo lang kan bedwingen) overstap naar een kawa mean streak.
 
Heb zeker aan de xvs950 gedacht. Vindt hem erg mooi. Helaas boven het budget of veel 50d+ gelopen of slechte staat. Er moet binnenkort ook een koekblik worden gekocht en mevrouw Cologne wenst enige luxe. Vandaar dat ik nu definitief voor de VN900 Custom gekozen heb.

De oudere Yammies vind ik qua lijnen wat minder mooi. Ik voorzie dat ik over een paar jaar (als ik mezelf zo lang kan bedwingen) overstap naar een kawa mean streak.

De mijne is van augustus 2010 met 17500km en niet zo veel boven je budget.
 
De mijne is van augustus 2010 met 17500km en niet zo veel boven je budget.

Houd maar gauw op, anders krijg ik spijt :9~
Nee, ik ben tevreden met mijn keuze voor de VN. Ik wilde graag inruilen bij een zaak ivm garantie en gemak. De deal was uitstekend. Particulier verkopen was nog een optie maar gezien de prijzen van vergelijkbare Tigers bij dealers had het met deze inruil deal weinig gescheeld.

Binnenkort de aflevering. Hoop dat het rond die tijd iets zachter is qua weer en droog. De VN heeft geen verwarming en scherm ;(
 
Vanmorgen aan huis geleverd. Behalve de sissybar is hij helemaal standaard. Rondje gereden en was volgens mij goed. Wennen aan de mechanische geluiden. Alleen het aanslaan ging wat moeizaam. Even in de gaten houden. Kan zijn dat hij lange tijd geen goed lange rit gehad heeft en na de beurt weer moet indraaien. Gelukkig 6 mnd garantie mocht het toch mis zijn.

fz95pi.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan