Crosstourer VFR 1200X

Dankje voor de tip. Vandaag wel volgegooid met V-Power. Zal nog een flesje injectiereiniger toevoegen.
Je geeft aan '98 of 102 tanken schijnt ook te helpen', bekend probleem dus?


Vandaag de tank leeggezogen, gevuld met BP Ultimate en flesje injector reiniger toegevoegd. Tank leeggereden, helaas geen verbetering. Blijft stotteren tot ongeveer 2400 RPM.

Nu zit er niets anders op dan hem naar de dealer te brengen. Lijkt er op dat een slechte bougie de oorzaak is.....
 
Hallo Oma.
Niet zo actief op MF maar ik vond het ven tijd om dit topic weer een schopje te geven (en ik vind nog steeds dat hij in allroad thuishort ondanks dat er hooguit een zandweggetje mee gereden wordt).
Brandstof met een hoger octaangetal heeft geen enkel voordeel tijdens het rijden, alleen wanneer hij langer stilstaat tussen het rijden door is het lagere percentage of geheel ontbreken van ethanol een voordeel vanwege de houdbaarheid van deze brandstoffen.
Het hogere octaangetal is voor voertuigen met een hogere compressie om pingelen (te vroege ontbranding) te voorkomen.
Wel is de brandstof zelf van belang en hierbij is goedkoop duurkoop en gemakzucht ook.
Hier in het zuiden zijn jaren geleden veel Avia's overgenomen door Lukoil en dat is troep, de auto en motor gaan er merkbaar slechter op lopen en ook haal je veel minder kilometers op een tank.
Witte merken zijn ook funest want die kopen restanten op van de grote jongens. Klinkt niet slecht want je hebt in feite premium benzine.
Probleem hierin zit 'm in het feit dat het "premium" behaald wordt door een specifieke mix van additieven en bij mengen van de verschillende mixen van de diverse merken haal je het specifieke weg en eindig je met een brandstof die vaak zorgt voor een slecht lopende motor.
Het gemakzucht wat ik bedoel is dat er vaak wordt (bij)getankt "omdat we toch stil staan" bij een willekeurig tankstation.
Op deze manier doe je hetzelfde als de witte merken op kleine schaal in je eigen tank.
Probeer als je bijtankt hetzelfde merk te tanken wat je daarvoor hebt getankt. Vaak hebben we die keuze niet en daarom is het beter pas te tanken als de tank zo goed al leeg is.
Wanneer je Taxaco tankt is het daarom handig om te weten dat Firezone een onbemande Texaco is.
Een kapotte bougie kan alsnog en dat kan ook het gevolg zijn van de slechtere ontbranding van foute brandstof.
De beste manier om te besparen op brandstof is door niet te tanken langs de snelweg, daar is een liter rond de 10cent duurder dan dezelfde brandstof in de bebouwde kom en binnenwegen.
 
Wat je zegt zou best waar kunnen zijn. Ik heb zelf nog geen slechte ervaringen met goedkope pompen. Ik probeer eigenlijk altijd ergens te tanken waar het niet te duur is. Het merk maakt mij eigenlijk een bal uit.
Het rijgedrag zegt wellicht ook iets. Daar waar sommigen een gemiddelde halen van 1:20 met de CT. Blijft mijn verbruik steevast op 1:15 zitten. Het maakt daarbij niet of ik snelweg rij of over de binnenwegen. 1:15 is gewoon mijn standaard verbruik. Door dit hogere verbruik, draait de motor ook op een hogere bedrijfstemperatuur en daarom is het "probleem" van mindere kwaliteit brandstof wellicht ook niet aanwezig.

Enne, Lukoil hebben we hier in het oosten niet. Dus dat probleem kennen dan ook niet.
 
TopicstarterOnline
Geplaatst op donderdag 23 november 2017 09:01CiteerWijzigFavoriet
Bekijk Mijn Motor-ForumBekijk onderwerpen
Hallo iedereen,

Hopelijk zit ik hier op het forum over de Honda VFR1200X Crosstourer, want ik ben hier nieuw en niet gewoon een forum te gebruiken.
Ik ruilde mijn Yamaha Tracer in voor de X-Tourer en heb daar nog geen moment spijt van gehad, integendeel.
De CT is van 2013 en ik heb een vraag over het schakelen in AT mode in S stand.
Kan je in deze stand ook ingrijpen met de “flippers” want bij mijn motor gaat dat niet?
Volgens de dealer is dit normaal. Ingrijpen kan enkel in D stand of anders in MT mode rijden...
Niet dat het mij stoort want de bak schakelt fantastisch maar ben toch benieuwd naar jullie bevindingen/reacties.
Grts
Johan
 
Hoi,
Welkom Johan161.

Klopt NIET. Ik heb ook een CT van 2013 en je kan steeds ingrijpen met de flippers. Dit zowel in S of M modus.
Ikzelf rij voor 95% met de flippers in de MT-mode. AT mode is voor autosnelweg, tijdens het prullen met de GPS of tijdens het eten van een appel.
 
Ben meteen gaan rijden en wat ik verkeerd deed weet ik niet maar inderdaad, de flippers kunnen gebruikt worden in S-stand. Waarschijnlijk niet genoeg toeren want heb wel de indruk dat je toerental iets hoger moet liggen dan in D-stand om te kunnen ingrijpen (lees; schakelen naar hogere versnelling).
Probleem opgelost. Nog meer tevreden nu want wat een prachtige machine is dit?
Reed voorheen Transalp, Varadero, ST1300 maar deze Crosstourer is de kers op de taart...
Grts
Johan
 
Het kan nu wel zijn, als je 5 km/u rijdt je misschien niet naar 2de kan. Of als je 200 km/u vliegt je ook de 3de versnelling niet moet gaan opzoeken. Daartegen is de DCT wel beveiligd, iets wat met een klassieke schakelbak wél kan.
Ook al ondervonden dat je niet kan schakelen tijdens een wheelie ;-) lol!
 
  • Haha
Waarderingen: Bovi
TopicstarterOnline
Geplaatst op donderdag 23 november 2017 09:01CiteerWijzigFavoriet
Bekijk Mijn Motor-ForumBekijk onderwerpen
Hallo iedereen,

Hopelijk zit ik hier op het forum over de Honda VFR1200X Crosstourer, want ik ben hier nieuw en niet gewoon een forum te gebruiken.
Ik ruilde mijn Yamaha Tracer in voor de X-Tourer en heb daar nog geen moment spijt van gehad, integendeel.
De CT is van 2013 en ik heb een vraag over het schakelen in AT mode in S stand.
Kan je in deze stand ook ingrijpen met de “flippers” want bij mijn motor gaat dat niet?
Volgens de dealer is dit normaal. Ingrijpen kan enkel in D stand of anders in MT mode rijden...
Niet dat het mij stoort want de bak schakelt fantastisch maar ben toch benieuwd naar jullie bevindingen/reacties.
Grts
Johan
Welkom Johan,
Hier loopt het niet echt storm maar op Forum van de Honda VFR Ownersclub Nederland (VFROC) kan je je ook gratis aanmelden, daar vind je een keur aan informatie over allen VFR modellen en dus ook de Crosstourer.
Als het je bevalt kan je ook overwegen clublid te worden en ook lekker mee te rijden met de clubritten en andere activiteiten.
 
Dag oma - blijft rustig hier, zal er alles mee te maken hebben wat een fijn machine het is. Ondertussen ben ik na een val met de CB1000R ook sinds 2 maanden en een beetje de gelukkige eigenaar van een crosstourer. Helemaal standaard, met een paar kleine dingetjes.

Conclusie was snel gemaakt en na de eerste paar duizend kilometer (voornamelijk woon werk verkeer) ben ik zeker dat ik de juiste keuze gemaakt heb. Het was wel een enorme overstap, van mijn kleine en zeer fijne CB1000 (met 50K+ kilometers) naar de voor mij nog steeds enorme crosstourer. Alleen maar goede dingen te noemen op een klein dingetje na... de standaard banden. Perfect op het droog, maar een ramp in de regen, glad op ieder stukje pek/streep/wegmarkering en in de bochten, vind ik toch. Iemand anders andere ervaringen daarmee?
 
Zeker rustig ja, op http://www.vfroc.nl/forum (VFROC.nl) is het actiever en daar zijn ook veel Crosstourer rijders.
De CT is inderdaad wel een grote motor maar ik heb er bijvoorbeeld een verlaagd zadel op zitten, scheelt 3cm maar wel makkelijk met beide voeten aan de grond nu.

Ik weet niet welke standaard banden je hebt gekregen maar ik kreeg er Pirelli's onder, dat kon inderdaad een stuk beter.
Na diverse setjes kan ik je Bridgestone A40/A41 of Dunlop Roadsmart 3 aanbevelen, erg vergelijkbare banden waarbij ik bij de Roadsmart net wat meer km's kon maken.
 
Bridgestone A40 doet het goed. Heb nu de Pirelli Scorpion Trail II versleten. Ook een prettige band en stuurt toch lekkerder/makkelijker dan de Bridgestone A40.
De standaard banden zijn volgens mij de Bridgestone 602 o.i.d. Stokoude voorloper van de A40. Zijn in de regen inderdaad geen fijne banden.
 
Ik rijd weliswaar geen Crosstourer maar weet wel dat die ouwe Bridgestone levensgevaarlijke dingen zijn in de regen.
Een set moderne banden is een investering waar je met zekerheid geen spijt van krijgt, zeker in dit jaargetijde!
Kan je de Roadsmart 3 van harte aanbevelen.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
'levensgevaarlijk'....
er is nu beter te krijgen maar 10 jaar geleden was Bridgestone de beste band in natte omstandigheden.
Gewoon lekker als een oud wijf op een rollator je bochtjes nemen.
Een stapje opzij is altijd schrikken maar meer ook niet.
 
'levensgevaarlijk'....
er is nu beter te krijgen maar 10 jaar geleden was Bridgestone de beste band in natte omstandigheden.
Gewoon lekker als een oud wijf op een rollator je bochtjes nemen.
Een stapje opzij is altijd schrikken maar meer ook niet.
Sorry Joost, maar dat moet ik toch echt oneens met je zijn. Ik zit nu bijna 12 jaar in de motorbanden, en gedurende al die tijd is Bridgestone nog nooit het beste geweest met grip op nat wegdek. Sterker nog, ze stonden vaker in de onderste regionen dan in de bovenste bij vergelijkingstests.
 
Tsja Frank dat is net welke tests je leest, maar ik kan me nog goed het printje bij Phil herinneren waarop ik destijds mn bande keuze heb gemaakt (wellicht iets meer dan 10 jr).

Zoiets als DIT kwam ik tegen als ik even Google.

In die tijd waren de A-banden al gewoon goed en zijn alleen maar beter geworden.
Misschien een ander vergelijk, de Anakee 2 was destijds bovenin allroad bandentesten te vinden, de verbeterede Anakee 3 bungelt nu altijd onderaan, dus is de 3 levensgevaarlijk? Welnee prima band als je veel km's wilt maken.

Uiteraard zullen er zijn die een schuiver maken en de band de schuld geven maar dat zal in >90% van de gevallen een bestuurdersfout zijn. Degene die tegen de limiet van zn band kent, zal niet snel een schuiver maken, maar de meeste bestuurders komen niet eens in de buurt van die limiet. Regen betekent alleen wel dat je iets rustiger en gelijkmatiger moet rijden.
 
Ik heb toch een goed variabel gebruik van banden waarin mijn persoonlijke ervaring is dat de Bridgestones voor altijd van mijn lijstje zijn geschrapt.
 
De 601 Battlewing moeten inderdaad "glibberig" zijn. De A40 was ik ook benauwd voor. Deze banden lagen als vrijwel nieuwe banden op mijn Crosstourer toen ik deze kocht. Ze zijn mij 100% meegevallen. Geen enkel uitstapje gemaakt in tegenstelling tot de Roadsmart 3 in koude toestand in mijn vorige motor
Ik zou toch niet snel weer voor een A40 gaan. Gewoon omdat de Pirelli Scorpion Trail II veel lekkerder (makkelijker) stuurt
 
merci voor een stukje feedback, het zijn niet echt oude banden he, de BS die er op ligt, maar ben na de michelin's van de CB1000r toch wel iets anders gewend. loop deze week nog eens binnen bij de motorzaak en vraag naar hun ervaringen, dan eens verder kijken hoe het loopt.

Ander vraagje, welke hugger raden jullie aan om te installeren, er zijn er een aantal, prijzen zitten allemaal rond zelfde niveau, zelf voorstander van die van puig, maar misschien zijn er betere?
 
Hugger, kiezen welke je het mooiste vindt, ik heb voor Bodystyle gekozen omdat deze mat-zwart is.
Er is wel iemand, volgens mij op VFROC, die er al 2 versleten heeft, begint spontaan te scheuren, weet echt niet meer welk merk het was, kon dat topic ook zo snel niet meer vinden.

Pyramid - Pyramid Plastics Online - VFR1200X Crosstourer Rear Hugger: Black 2010 -
Bodystyle - Bodystyle Hinterradabdeckung matt-schwarz, mit ABE kaufen | Louis Motorrad & Feizeit
R&G - Honda VFR1200 '10-'11 Rear Hugger VFR 1200
MDI - Achterspatbord Honda CROSSTOURER VFR1200X '12-> - zwart [ASBH-034] - €151.05 : KGL Racing, de online motor shop voor iedere motorliefhebber
Puig - Honda Crosstourer VFR 1200 X 2012-2018 Puig hugger
 
Vandaag de tank leeggezogen, gevuld met BP Ultimate en flesje injector reiniger toegevoegd. Tank leeggereden, helaas geen verbetering. Blijft stotteren tot ongeveer 2400 RPM.

Nu zit er niets anders op dan hem naar de dealer te brengen. Lijkt er op dat een slechte bougie de oorzaak is.....

Hallo allen,

Een tijdje stil geweest. Maar de CT is gerepareerd. Blijkt dat de bougies (2) toch het probleem waren van het stotteren. Best bijzonder, binnen 10.000 km. Nu beter letten op de kwaliteit van brandstof en minder korte stukken rijden.

Ik kan in ieder geval weer met vertrouwen op de machine stappen in het voorjaar.
 
Mooi dat het opgelost. Gelukkig kost een bougie ook geen vermogen. Het is altijd alleen jammer dat er zo veel tijd over heen gaat voordat het opgelost is.

Misschien ook minder in de lage toeren rijden. Wordt de motor ook iets warmer. Het lijkt mij dat gemiddeld in de hogere toeren ook de brandstof kwaliteit wat minder invloed heeft.

Zelf rijd ik de CT het liefst boven de 4000 toeren. Onder de 4000 toeren voelt de CT afgeknepen aan. Wellicht ooit nog een flash van de ECU
 
Terug
Bovenaan Onderaan