Electrisch rijden echt schoon? Wat te doen met oude accus

black wasp

MF'er
17 mrt 2015
175
52
rotterdam
Is electrisch rijden echt wel zo schoon?
Hoeveel grondstoffen gaan er in een accupack en hoe komen we weer van alle oude accupacks af.
Voordat je stroom kunt gebruiken moet dat vaak eerst milieuvervuilend geproduceerd worden
 
Het is alleen schoon waar hij rijdt. Delving en afdanken van materialen en de uitstoot van steen/bruinkoolcentrales heb je in de milieuzone geen last van.
 
Hier een rapport van het TNO over elektrische auto’s. Worden al jouw vragen in beantwoord.

Wat die stroom betreft, ook al zou je die stroom betrekken van een vuile kolencentrale, zelfs dan is een elektrisch voertuig nog schoner dan een modern benzinevoertuig. Kun je nagaan als je zonnestroom gebruikt.

Dat heeft te maken met het bedroevend lage rendement dat elke benzinemotor heeft, zeker bij normaal gebruik.
Koude start, koud stationair draaien voor het stoplicht, daarna stationair draaien in de file, veel start stop verkeer. Allemaal dingen die heel veel voorkomen en waar een benzine of dieselmotor helemaal niet voor gemaakt is.

Een verbrandingsmotor heeft al een laag rendement en als je hem dan rechtstreeks de wielen laat aandrijven is het helemaal beroerd. Beter wordt het als je elektrisch rijdt en een brandstofmotor als range extender gebruikt. Dan mag die motor op een optimaal toerental draaien, is de belasting altijd optimaal en draait ie nooit stationair onbelast. Maar ook dan nog kun je beter laden uit het stopcontact.


Een elektrisch voertuig draait niet stationair, hoeft niet warmdraaien, die motor staat gewoon stil als het voertuig stilstaat.
 
Hier een rapport van het TNO over elektrische auto’s. Worden al jouw vragen in beantwoord.

Wat die stroom betreft, ook al zou je die stroom betrekken van een vuile kolencentrale, zelfs dan is een elektrisch voertuig nog schoner dan een modern benzinevoertuig. Kun je nagaan als je zonnestroom gebruikt.

Dat heeft te maken met het bedroevend lage rendement dat elke benzinemotor heeft, zeker bij normaal gebruik.
Koude start, koud stationair draaien voor het stoplicht, daarna stationair draaien in de file, veel start stop verkeer. Allemaal dingen die heel veel voorkomen en waar een benzine of dieselmotor helemaal niet voor gemaakt is.

Een verbrandingsmotor heeft al een laag rendement en als je hem dan rechtstreeks de wielen laat aandrijven is het helemaal beroerd. Beter wordt het als je elektrisch rijdt en een brandstofmotor als range extender gebruikt. Dan mag die motor op een optimaal toerental draaien, is de belasting altijd optimaal en draait ie nooit stationair onbelast. Maar ook dan nog kun je beter laden uit het stopcontact.


Een elektrisch voertuig draait niet stationair, hoeft niet warmdraaien, die motor staat gewoon stil als het voertuig stilstaat.

Alleen nu gaat een benzinemotor zo'n 200.000-250.000km mee. Hoe lang gaan die accu's mee? Dus echt van maken tot sloop is een elektrische auto dan nog steeds schoner als een benzine?
 
Ik heb nooit iets gelezen over Tesla batterijpakketten die verwisseld zijn vanwege degeneratie....


Heb je de opvallende tekst gezien bij Transmissie: ? Een “vending machine” is ook een automaat...
 
Hier een rapport van het TNO over elektrische auto’s. Worden al jouw vragen in beantwoord.

Wat die stroom betreft, ook al zou je die stroom betrekken van een vuile kolencentrale, zelfs dan is een elektrisch voertuig nog schoner dan een modern benzinevoertuig. Kun je nagaan als je zonnestroom gebruikt...

Gemakshalve wordt dan maar niet meegrekend wat het rendement is van de geproduceerde stroom. Ook van je "zonnestroom". Want die wordt ook heen- en weer over het net gestuurd en de grootste deel van het jaar aangemaakt met fossiele brandstoffen met een uiteindelijk zeer laag rendement aan e-output. En pure groene stroom kan (momenteel) alleen gebrukt worden voor e-vervoer als slechts een marginaal deel van het verkeer hier gebruik van maakt. Als iedereen er op overschakelt (zoals men wil doen geloven) zal men zeer vlug tegen de grens van de huidige mogelijkheden van het e-vervoer aanbotsen.

Wat die studies betreft, dat heb ik eerder al aangheaald. Zoveel meningen, zoveel studies (of wie de studies bestelt krijgt zijn gevraagde uitkomst). Zo bestaan er ook recente studies (dan nog aangehaald door een milieudeskundige) dat het verbruik van +100.000 km van een kleine benzinemotor overeenkomt met de uitstoot van de productie van 1 Tesla.

ps. Eenmaal de capaciteit van een accupack van een e-car onder de 80% zakt wordt het onrendabel (meesleuren van dood gewicht). Tesla vervangt en herbruikt en accu's dan gewoon in zijn home accu packs (en verkoopt die weer als voor nieuw). En nog maken ze geen winst.
Voor een e-motoraccu is dat echter geen "oplossing".

Een elektrisch voertuig is natuurlijk uitermate geschikt voor overwegend traag stadsverkeer en start/stop bewegingen. Daar is het rendement veel hoger dan een benzine/dieselmotor. Het zou er nog maar aan moeten ontbreken.
 
Laatst bewerkt:
.....Gemakshalve wordt dan maar niet meegrekend wat het rendement is van de geproduceerde stroom. Ook van je "zonnestroom". Want die wordt ook heen- en weer over het net gestuurd en de grootste deel van het jaar aangemaakt met fossiele brandstoffen met een uiteindelijk zeer laag rendement aan e-output. En pure groene stroom kan (momenteel) alleen gebrukt worden voor e-vervoer als slechts een marginaal deel van het verkeer hier gebruik van maakt. Als iedereen er op overschakelt (zoals men wil doen geloven) zal men zeer vlug tegen de grens van de huidige mogelijkheden van het e-vervoer aanbotsen....
Nu je het zegt, ik kwam ook niets tegen over de produktie van olie. De boorplatformen, affakkelen, olietankers, raffinaderijen, transport met tankwagens, opslag. Dat gaat toch ook niet allemaal vanzelf ?

En wat de capaciteit van het elektriciteitsnet aangaat, daar hebben we het onlangs nog over gehad. Met moderne mogelijkheden als o.a. V2G is er geen enkele reden om aan te nemen dat er problemen ontstaan.
In dit land hebben we bij mijn weten nu al meer capaciteit dan we nodig hebben om iedereen elektrisch te laten rijden.

...Wat die studies betreft, dat heb ik eerder al aangheaald. Zoveel meningen, zoveel studies (of wie de studies bestelt krijgt zijn gevraagde uitkomst)....

Tja, als jij liever de olieindustrie gelooft dan het TNO is dat aan jou...

..... Eenmaal de capaciteit van een accupack van een e-car onder de 80% zakt wordt het onrendabel (meesleuren van dood gewicht). Tesla vervangt en herbruikt en accu's dan gewoon in zijn home accu packs (en verkoopt die weer als voor nieuw). En nog maken ze geen winst.
Voor een e-motoraccu is dat echter geen "oplossing"...

Kijk, en dat soort opmerkingen vind ik nu veelzeggend...
Wat nu, geen sneer over de Tesla model 3 ? Jammer hè dat de produktie daarvan steeds beter loopt en dat die auto de verwachtingen waarmaakt en zelfs overtreft.

Maar ik vond het wel slim om gebruikte batterijpakketten opnieuw te gebruiken voor stationaire toepassingen, doen Renault-Nissan en BMW ook.
Kijk maar eens wat Tesla voor elkaar speelt in Australië.

...Een elektrisch voertuig is natuurlijk uitermate geschikt voor overwegend traag stadsverkeer en start/stop bewegingen. Daar is het rendement veel hoger dan een benzine/dieselmotor. Het zou er nog maar aan moeten ontbreken.....
Niet alléén daar is het rendement hoger.
Elektrisch is het rendement altijd hoger maar het grootst is het verschil bij de situatie die heel veel voorkomt; koude motor, start-stop en fileverkeer.
 
Laatst bewerkt:
Mjah, dat argument over 80% capaciteit en dergelijke.... Een Zero word 5 jaar of 500.000km gegarandeerd op 80% of hoger, tegen die tijd is tie afgeschreven en koop ik een nieuwe. Ik gebruik hem voor woon/werk en redt ruim 200km op een lading, en aangezien mijn klantenkring op 70km radius zit is ook 80% prima voor mij.

Ove Lithium cellen gaan nogal wat verhalen rond, ik gebruik ze sinds 1999 in verschillende verschijningsvormen en wat me opvalt is dat de goedkopere cellen zoals in mobieltjes het over het algemeen erg slecht doen met een hoog slijtageniveau en verlies van capaciteit in enkele jaren. Duurdere cellen daar in tegen heb ik meer dan 3 jaar in gebruik, met een restcapaciteit van rond de 95% bij een cycle of 300 per jaar. Zo ging mijn laatste laptop-accu 5 jaar mee.
Lithium an sich is geen stof waar milieufreaks zich zorgen over hoeven te maken, het werd en word al jaren gebruikt bij het kleuren en harden van glas en keramiek, en voor het kleuren van vuurwerk. Het winnen van het spul is ook niet echt milieu-onvriendelijk omdat het gewonnen word als zout (Artikel in het NL met Bloomberg filmpje). Wat overblijft zijn wat zeldzame-aarde metalen en wat plastic, ook niet echt spannend.

Met de milieubelasting van lithium-ion accu's zit het wel snor dus.
 
Over de accu,s gaan vele verhalen rond.
Een ev accu gaat gemiddeld 2 a 3 x een motorfiets leven mee, Enegica ruim 600000 km, dan zijn deze tussen de 80 en 85%.
Daarna worden deze accu,s volgens de prognoses tussen de 20 en 30 jaar gebruikt als stoomopslag voor huishoudens en bedrijven. Overdag met lichtpanelen opladen en in de avond en nacht je huishouden er op draaien. De energie die je normaal weggooit kan je nu daadwerkelijk wel gaan gebruiken.
En de huidige accu,s kunnen momenteel voor 95% milieuvriendelijk verwerkt worden.
Reken dan even uit hoeveel energie ze hebben kunnen leveren gedurende hun levensjaren daar kan geen fossiele brandstof tegen aan. Die verbrand je en blaas je de lucht in met alle gevolgen van dien.
En de wetenschap dat je met de verbrandingsmotor toch een kleine 75% weggooit aan rendement verlies.
Ik erger me vaak een beetje in de volslagen onzinnige aannames die mensen kunnen maken omdat ze totaal niet gehinderd worden van enige kennis van zaken.
 
Over de accu,s gaan vele verhalen rond.
Een ev accu gaat gemiddeld 2 a 3 x een motorfiets leven mee, Enegica ruim 600000 km, dan zijn deze tussen de 80 en 85%.
Daarna worden deze accu,s volgens de prognoses tussen de 20 en 30 jaar gebruikt als stoomopslag voor huishoudens en bedrijven. Overdag met lichtpanelen opladen en in de avond en nacht je huishouden er op draaien. De energie die je normaal weggooit kan je nu daadwerkelijk wel gaan gebruiken.
En de huidige accu,s kunnen momenteel voor 95% milieuvriendelijk verwerkt worden.
Reken dan even uit hoeveel energie ze hebben kunnen leveren gedurende hun levensjaren daar kan geen fossiele brandstof tegen aan. Die verbrand je en blaas je de lucht in met alle gevolgen van dien.
En de wetenschap dat je met de verbrandingsmotor toch een kleine 75% weggooit aan rendement verlies.
Ik erger me vaak een beetje in de volslagen onzinnige aannames die mensen kunnen maken omdat ze totaal niet gehinderd worden van enige kennis van zaken.

:t :t
 
Over de accu,s gaan vele verhalen rond.
Een ev accu gaat gemiddeld 2 a 3 x een motorfiets leven mee, Enegica ruim 600000 km, dan zijn deze tussen de 80 en 85%.
Daarna worden deze accu,s volgens de prognoses tussen de 20 en 30 jaar gebruikt als stoomopslag voor huishoudens en bedrijven. Overdag met lichtpanelen opladen en in de avond en nacht je huishouden er op draaien. De energie die je normaal weggooit kan je nu daadwerkelijk wel gaan gebruiken.
En de huidige accu,s kunnen momenteel voor 95% milieuvriendelijk verwerkt worden.
Reken dan even uit hoeveel energie ze hebben kunnen leveren gedurende hun levensjaren daar kan geen fossiele brandstof tegen aan. Die verbrand je en blaas je de lucht in met alle gevolgen van dien.
En de wetenschap dat je met de verbrandingsmotor toch een kleine 75% weggooit aan rendement verlies.
Ik erger me vaak een beetje in de volslagen onzinnige aannames die mensen kunnen maken omdat ze totaal niet gehinderd worden van enige kennis van zaken.

Kijk dat is nuttige informatie die idd een hoop dogma's doorbreekt.
Ik vind de ontwikkelingen rond ons hele vervoers-milieu-probleem (zal het zo maar even noemen) op zijn minst interessant. Helaas is de enige drijfveer achter dit hele gebeuren zoals altijd en overal geld... geld geld geld. Milieu is (nu iig nog) (helaas) van zwaar ondergeschikt belang.
 
En wat de capaciteit van het elektriciteitsnet aangaat, daar hebben we het onlangs nog over gehad. Met moderne mogelijkheden als o.a. V2G is er geen enkele reden om aan te nemen dat er problemen ontstaan.
In dit land hebben we bij mijn weten nu al meer capaciteit dan we nodig hebben om iedereen elektrisch te laten rijden.

Capaciteit is niet het probleem, wisselingen in capaciteit zijn het probleem. Elektriciteit transporteren is een apart iets, er moet altijd balans zijn in toevoer en afname. Meer opwekken betekent dus ook dat er meer afname nodig is, er is (nog) geen opslagmogelijkheid.

Dat betekent dat je niet wind- en zonneenergie kunt gebruiken om de maximale capaciteit te leveren want die opwekkers kun je niet zomaar uitschakelen als de vraag laag is. Op dit moment bestaan deze energievormen dan ook bij de gratie van gasgestookte centrales die snel kunnen worden afgeschakeld op het moment dat de vraag inzakt.

Daarnaast hebben elektrische auto's de neiging om vooral 's nachts te worden opgeladen, terwijl zonneenergie overdag wordt opgewekt.

Er moet dus èn een oplossing komen voor tijdelijke opslag van energie (die schoon en betaalbaar is, huidige accu-technologie voldoet niet) èn sommige stroomafnemers moeten automatisch worden aangestuurd om te zorgen dat zij opschakelen als de vraag inzakt en juist afschakelen als de vraag toeneemt. Dat is prima te regelen met bestuurbare apparaten (de zogenaamde smart grids), maar dat maakt ons leven wel heel erg afhankelijk van IT die vaak door de goedkoopste aanbieder wordt geprogrammeerd. Of we daar blij van gaan worden, vraag ik me af.
 
Het schijnt dat kernsplitsing met Thorium geen kernafval geeft, grondstof is meer dan ruim voorhanden en goedkoop en het proces van splitsing is via een zoutoplossing heel goed te monitoren. De oude kerncentrales zouden omgebouwd kunnen worden, waardoor we weer elektriciteit krijgen via een schone weg. Trouwens, de accu's in de Prius gaan vaak al 18 jaar mee. Ik ken enkele van deze Toyotas met de oorspronkelijk accupacks.
 
Het schijnt dat kernsplitsing met Thorium geen kernafval geeft, grondstof is meer dan ruim voorhanden en goedkoop en het proces van splitsing is via een zoutoplossing heel goed te monitoren. De oude kerncentrales zouden omgebouwd kunnen worden, waardoor we weer elektriciteit krijgen via een schone weg. Trouwens, de accu's in de Prius gaan vaak al 18 jaar mee. Ik ken enkele van deze Toyotas met de oorspronkelijk accupacks.
Verdiep je even verder in Thorium.
Er bestaat nog geen werkende centrale. In theorie werkt het op zand maar eigenlijk moet je hoogwaardig zand hebben dat je dan weer bij "vrienden" moet kopen.
Net Als waterstof, Thorium is energie van de toekomst en dat zal het ook wel even blijven.
Trouwens, Toyota zegt 100K Kilometer of tien jaar, in dit artikel lees ik iets anders als jij beweert. Toyota
Btw, het zijn mijlen, tel er dus nog even de helft bij op.
 
....huidige accu-technologie voldoet niet.....


...... èn sommige stroomafnemers moeten automatisch worden aangestuurd om te zorgen dat zij opschakelen als de vraag inzakt en juist afschakelen als de vraag toeneemt....

Met de nieuwe mogelijkheden hoeft het aanpassen niet alleen van de producent te komen.

Met V2G kan de auto ook terugleveren aan het net mits de eigenaar dat goed vindt. Die stelt gewoon in wanneer de batterij tot hoever vol moet zijn en hij geeft wel of niet toestemming om tussendoor nog wat te verdienen.

De meeste auto’s staan 23 uur per dag stil, ze laden als de stroomprijs laag is, leveren terug als ie hoog is.

Datzelfde doet dit complex in Australië.
 
Laatst bewerkt:
Wat nu ook al ingevoerd gaat worden is idd stroom opslag.
Oude EV accu,s gaan na hun gebruik in een vervoersmiddel gebruikt worden in huishoudens, bedrijven, fabrieken enz. om de overdag opgeslagen stroom op te slaan om zodoende een stabiel netwerk te creeeren.
Net als hierboven dan nu al EV,s worden gebruikt om elkaar op te laden.
In Engeland zijn ze al druk bezig met inductie rijstroken en parkeerplaatsen.
Buiten het milieu om vind ik dit toch interessante ontwikkelingen.
Fijn dat hier gewoon over gesproken kan worden ipv haatberichten van mensen die per difinitie bij elke verandering de hakken in het zand zetten.
 
Wat nu ook al ingevoerd gaat worden is idd stroom opslag.
Oude EV accu,s gaan na hun gebruik in een vervoersmiddel gebruikt worden in huishoudens, bedrijven, fabrieken enz. om de overdag opgeslagen stroom op te slaan om zodoende een stabiel netwerk te creeeren.
Net als hierboven dan nu al EV,s worden gebruikt om elkaar op te laden.
In Engeland zijn ze al druk bezig met inductie rijstroken en parkeerplaatsen.
Buiten het milieu om vind ik dit toch interessante ontwikkelingen.
Fijn dat hier gewoon over gesproken kan worden ipv haatberichten van mensen die per difinitie bij elke verandering de hakken in het zand zetten.

Eens! Hoe vaak lees je wel niet 'buhh elektrisch rijden, saai, k*t-accu's" etc.. Zou goed zijn als alle mensen de ogen eens zouden openen en naar het grote plaatje keken. Probleem is alleen dat het grote plaatje zo groot en complex is dat het werkelijk door niemand te doorgronden is.
Zo ben ik zelf VOOR nieuwe ontwikkelingen, alleen de manier waarop het nu loopt, dus geld de grootste drijfveer vind ik zeer moeilijk te verkroppen.
Naast de nieuwe ontwikkelingen ben ik van mening dat we moeten gebruiken wat we hebben. Maw, denk aan alle 'oude' auto's en miljarden onderdelen die er zijn om deze voertuigen nog jaren en jaren te kunnen laten draaien. Hoe veel energie is er wel niet in gaan zitten om dit allemaal te produceren, en dan willen ze nu koste wat kost alle -oude- voertuigen saneren en weren..... te gek voor woorden als je het mij vraagt. Het hergebruiken van powerpacks van ELvoertuigen vind ik dus zelf een super sterke oplossing voor nu en voor de toekomst.
 
....Wat die stroom betreft, ook al zou je die stroom betrekken van een vuile kolencentrale, zelfs dan is een elektrisch voertuig nog schoner dan een modern benzinevoertuig. Kun je nagaan als je zonnestroom gebruikt.

Dat heeft te maken met het bedroevend lage rendement dat elke benzinemotor heeft, zeker bij normaal gebruik.
Koude start, koud stationair draaien voor het stoplicht, daarna stationair draaien in de file, veel start stop verkeer. Allemaal dingen die heel veel voorkomen en waar een benzine of dieselmotor helemaal niet voor gemaakt is.

Een verbrandingsmotor heeft al een laag rendement en als je hem dan rechtstreeks de wielen laat aandrijven is het helemaal beroerd. Beter wordt het als je elektrisch rijdt en een brandstofmotor als range extender gebruikt. Dan mag die motor op een optimaal toerental draaien, is de belasting altijd optimaal en draait ie nooit stationair onbelast. Maar ook dan nog kun je beter laden uit het stopcontact.


Een elektrisch voertuig draait niet stationair, hoeft niet warmdraaien, die motor staat gewoon stil als het voertuig stilstaat.

Hier is een mooie demonstratie:
Tesla zelfs op stroom uit diesel generator zuiniger dan Volvo V40 dieselauto.
 
Laatst bewerkt:
Minder ver in absolute zin ja. Als je gaat kijken welke het verst rijd op evenveel energie vermoed ik dt de Tesla het wint.
 
Terug
Bovenaan Onderaan