Yamaha FJR 1300 Part 5

Cuppen heb ik gecontroleerd en is geen sprake van. Banden liggen er ook pas sinds september op. Dus pas iets van 3000 km mee gereden.
Dot code is van 2017.

Ik heb dit eigenlijk nog noot meegemaakt. En ik heb aardig wat motoren en verschillende banden gehad.
Dit rijdt zelfs slechter dan mijn vorige banden op het moment dat die rats-versleten waren.
Hij moet binnenkort weer voor een beurt dan laat ik ook de vering en schokbrekers eens goed testen en controleren. Maar ik verwacht daar niet echt veel van. Dan had ik het met de oude banden ook moeten merken.
 
Laatst bewerkt:
zijn er meer FJR rijders die dit hebben?
Sinds september rijd ik met nieuwe banden. De Michelin 2ct Pilot Road 4 GT. En vooral nu in de winter krijg ik de motor eigenlijk geen bocht meer om. Ik heb hem in een langzame bocht (2e versnelling bebouwde kom)al eens voelen wegschuiven waarbij ik hem nog net kon opvangen. En gisteren van Apeldoorn naar Nijmegen bij de bochten van de A12 naar de A50 bij normaal uitaccelereren brak de achterkant ook uit en voelde in de het wiel spinnen. Mijn snelheid was ongeveer 70-80 per uur schat ik.(mijn hartslag aardig hoger) En ik had nog lang niet het gevoel dat ik op het randje reed.
Thuis wel de bandenspanning gecontroleerd en die was met 2.0 voor en 2.4 achter aan de lage kant. Inmiddels staat hij op 2.5 en 2.9. maar nog niet mee gereden vandaag.
Is de Michelin zo'n beroerde band op nat/vochtig wegdek? Of ligt dit echt alleen aan de bandenspanning?
Hoe dan ook is me dit wel tussen de oren gaan zitten en durf ik geen behoorlijke bocht meer te maken.
Ik zou de oorzaak van jouw ervaring beslist zoeken in de bandenspanning, en mss een iets te gretige rijstijl bij de huidige buitentemperatuur.

Een te lage bandenspanning maakt de FJR idd een lastig te besturen fiets, vooral voor is-ie er erg gevoelig voor. Dat uit zich in een onderstuurd gedrag: stuur-input en doorkantelen vraagt veel kracht, en de motor wil rechtdoor.

Een waarde van 2.0 in plaats van de voorgeschreven 2.7 bar (m.i.v. 2013 is dat 2.5 bar) is imho een bijna gevaarlijk groot verschil: je kunt ongeveer 0.3 bar veilig afwijken van het voorschrift, maar bij een grotere afwijking kun je - zonder bandenklemmen zoals bij een enduro/trial/cross - "spannende momenten" verwachten zodra je iets van de banden gaat vragen (b.v. een noodstop...). En omdat grip gaat over puntbelasting zorgt een lagere bandenspanning - op verharde ondergrond - beslist niet voor meer grip (integendeel...).

Hoedanook, mss iets vaker je bandenspanning checken ;) Tenzij je met stikstof in je banden rondrijdt mag je dat bij de huidige temperatuurschommelingen best iedere 2 weken doen.

V.w.b. ervaringen: ik heb ook gewoon doorgereden, en heel toevallig ook vandaag: zowel met de FJR op MPR 4 GT, en de KTM op Pirelli Angel GT. Verdict: met de FJR geen enkel probleem ondervonden, ondanks het feit dat de voorband nu zo'n beetje op de slijtagelimiet zit. Die is dus eigenlijk bar slecht. Om die reden de KTM dus van stal gehaald, en de eerste paar bochten lag ik bijna op m'n bek: nou stuurt zo'n KTM sowieso veel lichter (en als je net van een FJR af komt dan ga je dus veel te lomp aan de slag qua stuur-input), maar het was opvallend hoeveel meer tijd die Pirelli's nodig hebben alvorens er een beetje temperatuur in komt.

Dat laatste is redelijk theoretische wetenschap onder de huidige omstandigheden, omdat je bij de huidige temperaturen de banden sowieso niet in het door de fabrikant bedachte werkdebiet krijgt resp. houdt, en iedere band presteert om die reden nu dus eventjes minder dan afgelopen zomer.
Maar waar de KTM (Pirelli) liefst 60 km nodig had om een toename van 0.1 bar te laten aflezen - en toen pas een merkbaar mindere glibberigheid vertoonde - liet de FJR (Michelin) zich gewoon bij het verlaten van de straat al lekker in de rondte slingeren.

Maar goed, het is dus koud, weliswaar niet extreem, maar voldoende om er rekening mee te houden dat de banden sowieso niet presteren zoals ze dat afgelopen zomer deden. En bandenspanning... 2.0 bar voor... dat is :N ga je schamen... :+
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor je reactie. De spanning is nu weer goed dus we zullen het morgen gaan ervaren. Vroeger werd mijn bandenspanning wekelijks gecontroleerd. Want toen smeerde ik ook de ketting wekelijks. Maar sinds de FJR met cardan er is, is het geen automatisme meer. Toch maar weer invoeren.
Ik ga er van uit dat het aan de spanning ligt. Want dat je in de winter minder grip hebt weet ik ook wel en houd ik ook rekening mee. Mijn tweede VRO heb ik bijna volledig in de regen gehad en ik rijd al jaren elke herfst en winter door. Wellicht daardoor iets te zelfverzekerd geworden, dat zou kunnen. Maar ik heb wel harder gereden in nattere omstandigheden dan afgelopen vrijdag zonder problemen.
Anyway, morgen gaan we het merken.
 
Vanochtend met de motor naar het werk. En het scheelde enorm. Ik kon weer normaal een bocht maken.
Gelukkig, :]
 
Ik had wel winterlucht maar van Alie express. Nooit meer die Chinese meuk. Voor mij alleen nog originele Yamaha lucht.
 
Zo, de koffers ontkrast en gespoten, ziet er weer knap uit.
full
 
Hallo hier....

Het weekend naar een fjr1300 kijken, zijn er nog bijzonderheden waar je specifiek op letten moet? Ik denk het haast niet gezien de betrouwbare techniek en met 47dkm. Ben wel reuze benieuwd heb veel fietsen gereden maar nog nooit een fjr1300. Nu ik revieuws bekijk is het eigenlijk een wel erg goed doordachte fiets die zowel echt sportief als echt comfort tour is, geen compromis maar én én. De acceleratiewaarden in de tabellen van MCN verbaasde me zelfs, sneller dan alle 1000cc supersports tot de 130km/u en een kwart mijl in 10,7seconde. Aardige wolf in olifanten kleding dus.
 
Laatst bewerkt:
Hallo hier....

Het weekend naar een fjr1300 kijken, zijn er nog bijzonderheden waar je specifiek op letten moet? Ik denk het haast niet gezien de betrouwbare techniek en met 47dkm. Ben wel reuze benieuwd heb veel fietsen gereden maar nog nooit een fjr1300. Nu ik revieuws bekijk is het eigenlijk een wel erg goed doordachte fiets die zowel echt sportief als echt comfort tour is, geen compromis maar én én. De acceleratiewaarden in de tabellen van MCN verbaasde me zelfs, sneller dan alle 1000cc supersports tot de 130km/u en een kwart mijl in 10,7seconde. Aardige wolf in olifanten kleding dus.


Nee hoor, hij is echt comfort tour. Van alle tourmotoren is hij wellicht (ook daar kun je een andere mening hebben) de sportiefste. Maar het is echt geen sportieve motor. Los daarvan vind ik het een super fijne motor waar ik dagelijks 90 km. Op rijd.
Waar je op moet letten is een beetje model/bouwjaar specifiek. Maar dit is allemaal terug te vinden op het fjr forum.
 
Zo dat is niet mis zat zelf aan 450-600 te denken.
Denk dat je bij Peter57 (FJR-club) voor nog minder klaar bent. En bij jou in de buurt, in Brielle. Je kunt er zeker van zijn dat je FJR daar in goede handen is, hij heeft meer kennis van FJR’s dan de gemiddelde Yamaha dealer.
 
Dag oma!

Zaterdag een beetje gebikkeld met een ritje van Friesland naar de motorbeurs, en weer terug. Op zich prima te doen met de nodige verwarming, maar vooral in de middag een pittig windje maakte het toch wat frisjes. En aangezien ik mijn nieuwe Schuberth C3 pro op mijn doppie had zitten viel me eigenlijk op hoe beroerd de windstroom vanaf het windscherm is. Voorheen altijd mijn Scorpion helm de schuld gegeven van lawaai, maar dit is nauwelijks beter te noemen.

Ik heb het vermoeden dat mijn windscherm niet de stock maat is, ik meet op het hart 52 cm van de bovenkant van het scherm tot aan de plastic cover. Ik ben net geen 1m80 en rij met een Baehr zadel (jep, met bipsverwarming) op de hoge stand en MV Motorrad stuurverhoger, maar als ik het scherm in de onderste stand heb, heb ik nog steeds geklapper van de wind op m'n helm. Kan iemand mij vertellen wat de hoogte van het 'normale' scherm is op een tweede generatie (RP13 2008) FJR? Ik vermoed dat standaard een paar centimeter lager uitkomt. Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan